handdator

Visa fullständig version : Mjölk!


Baan
2006-09-02, 00:28
Har sökt lite på hur mycket mjölk man ska dricka och hur mycket mjölk man helst inte ska dricka. Det jag hittade på forumet var tipset från Sverker att hålla sig mellan 0.5l-1l som grundregel spritt över dagen. Frågan är vad som händer om man ligger uppe i säg 3l, det finns ju folk som gör. Det enda jag vet är att ett jättehögt kalciumintag är negativt på något sätt men annars vet jag inte så mycket :)

Upplys mig.

Cerberus
2006-09-02, 00:31
Har sökt lite på hur mycket mjölk man ska dricka och hur mycket mjölk man helst inte ska dricka. Det jag hittade på forumet var tipset från Sverker att hålla sig mellan 0.5l-1l som grundregel spritt över dagen. Frågan är vad som händer om man ligger uppe i säg 3l, det finns ju folk som gör. Det enda jag vet är att ett jättehögt kalciumintag är negativt på något sätt men annars vet jag inte så mycket :)

Upplys mig.

högt kalcium-intag ska öka risken för prostatacancer samt så ska mjölk öka risken för diabetes(?).

pragmatist
2006-09-02, 09:59
Tja, svaret på frågan hur mycket mjölk man ska dricka är att man inte behöver dricka någon mjölk över huvud taget. De eventuella fördelar som finns med mejeriprodukter kan man ju få från andra källor också, det finns inget som är unikt i mjölk.

Sen kan jag ju personligen tycka att man inte ska dricka kalorier om man inte har allvarliga problem att gå upp i vikt, eftersom druckna kalorier mättar så dåligt och inte ger mycket för mage och tarmar att jobba med. Att dricka t.ex. 3 liter minimjölk per dag (som en del verkar göra) ger över 1000 kcal vilket motsvarar två små välbalanserade måltider med kött, pasta/bönor/linser, grönsaker etc. Man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut vilken strategi som mättar bäst.

Bönne
2006-09-02, 10:09
Tja, svaret på frågan hur mycket mjölk man ska dricka är att man inte behöver dricka någon mjölk över huvud taget. De eventuella fördelar som finns med mejeriprodukter kan man ju få från andra källor också, det finns inget som är unikt i mjölk.

Sen kan jag ju personligen tycka att man inte ska dricka kalorier om man inte har allvarliga problem att gå upp i vikt, eftersom druckna kalorier mättar så dåligt och inte ger mycket för mage och tarmar att jobba med. Att dricka t.ex. 3 liter minimjölk per dag (som en del verkar göra) ger över 1000 kcal vilket motsvarar två små välbalanserade måltider med kött, pasta/bönor/linser, grönsaker etc. Man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut vilken strategi som mättar bäst.Alla har inte problem med att känna sig mätta.

Nu när jag ligger i lumpen, dricker jag hur mycket mjölk som helst, släcker törsten fint och lättatt få i sig massor av!

formula4shape
2006-09-02, 10:11
Mjölkprotein :thumbup:

Baan
2006-09-02, 10:12
Alla har inte problem med att känna sig mätta.

Nu när jag ligger i lumpen, dricker jag hur mycket mjölk som helst, släcker törsten fint och lättatt få i sig massor av!

Ok, men vatten fungerar bra när det gäller törstsläckning med och ganska lätt att få i sig mååååånga liter med lite övning ;)

Mental
2006-09-02, 10:31
Ok, men vatten fungerar bra när det gäller törstsläckning med och ganska lätt att få i sig mååååånga liter med lite övning ;)

Visst, men det är inte ens i närheten av lika energitätt :D

Larsen
2006-09-02, 12:48
Man får cancer av allt nu förtiden. Till och med vax i håret :(

Baan
2006-09-02, 15:00
Om jag var oklar så var jag främst ute för argument varför man inte bör dricka 3l mjölk om dagen. Varför mjölk är bra kan man ju se på baksidan av mjölkpaketet ;)

Cerberus
2006-09-02, 15:06
Om jag var oklar så var jag främst ute för argument varför man inte bör dricka 3l mjölk om dagen. Varför mjölk är bra kan man ju se på baksidan av mjölkpaketet ;)

eh..? läser du ens dina egna trådar?

Baan
2006-09-02, 17:13
eh..? läser du ens dina egna trådar?

jo, men ingen har svarat med något större självförtroende, eller tycker du den meningen du skrev är särskilt förtroendegivande? ("högt kalcium-intag ska öka risken för prostatacancer samt så ska mjölk öka risken för diabetes(?)."). Inte i min värld.

krilleh
2006-09-02, 17:16
Om jag var oklar så var jag främst ute för argument varför man inte bör dricka 3l mjölk om dagen. Varför mjölk är bra kan man ju se på baksidan av mjölkpaketet ;)

nackdelarna kan man också se på baksidan.

Beast
2006-09-02, 17:18
Ni känner inte alls att ni börjar gå LITE till överdrift med allt?
Jag har legat på Minst 2 liter mjölk om dagen i 5 år nu, guess what.. INGEN CANCER.
Och jo jag har kollat alla mina värden och allt annat.

King Grub
2006-09-02, 17:24
Jag har legat på Minst 2 liter mjölk om dagen i 5 år nu, guess what.. INGEN CANCER.

Prostatacancer visar sig vanligtvis inte förrän i mycket högre ålder än din, men grunderna läggs i tidigare åldrar.

Om jag börjar storröka i dag har jag troligtvis inte lungcancer om 5 år, men risken att jag har det när jag är 50 är så mycket större.

Vi har rekommenderade dagliga maxintag av en anledning.

Det är inte säkert att man drabbas av bieffekter (cancer t ex) av ett "för högt" intag, inte ens ett kroniskt sådant, men det ökar risken, och det är knappast fel att hålla sig inom ramarna för allmänna hälsorekommendationer.

Baan
2006-09-02, 17:26
nackdelarna kan man också se på baksidan.

jaså, vad köper du för mjölk? "lasses radioaktiva lättmjölk"? nu det är ju lite tydligare att protein/kolhydrat/fett är vitkigare för kroppen, även för medelsvensson, men exakt vad faran med ett högt kalciumintag är är inte lika självklart *rolleyes*

Baan
2006-09-02, 17:28
Prostatacancer visar sig vanligtvis inte förrän i mycket högre ålder än din, men grunderna läggs i tidigare åldrar.

Om jag börjar storröka i dag har jag troligtvis inte lungcancer om 5 år, men risken att jag har det när jag är 50 är så mycket större.

Vi har rekommenderade dagliga maxintag av en anledning.

Det är inte säkert att man drabbas av bieffekter (cancer t ex) av ett "för högt" intag, inte ens ett kroniskt sådant, men det ökar risken, och det är knappast fel att hålla sig inom ramarna för allmänna hälsorekommendationer.

Något förutom prostatacancer? Förvisso ingen trivial sak men vill veta om det finns andra nackdelar :)

King Grub
2006-09-02, 17:30
Hyperkalcemi. Aldrig rapporterat av kalciumintag från mat, bara stora doser tillskott.

Möjlig ökad risk för äggstockscancer hos kvinnor.

Minskat upptag av järn.

Baha
2006-09-02, 17:48
man kan väl se det såhär, får man inte diabetes får man cancer

Beast
2006-09-02, 21:53
man kan väl se det såhär, får man inte diabetes får man cancer

Jo, så måste det va! :bow:

rQx
2006-09-02, 23:36
Varför står inte äggstockscancer och prostatacancer med när man läser om för högt kalcium intag från näringsböcker och från internet? Många dricker ju mycket mjölk om dagarna, om man nu löper större risk för cancer så borde det uppmärksammas mer?

Sverker
2006-09-03, 07:31
Varför står inte äggstockscancer och prostatacancer med när man läser om för högt kalcium intag från näringsböcker och från internet? Många dricker ju mycket mjölk om dagarna, om man nu löper större risk för cancer så borde det uppmärksammas mer?

Ny upptäckt. Det tar minst 10 år innan en upptäckt blir så accepterad att den finns med i läroböckerna.

Forskningen är säkert inte avslutad heller. Det ska finnas en mekanism också.
King Grub har ju påpekat att abstrakten tar upp lägre halter av D-vitamin som en möjlig orsak. D-vitamin är ju en steroid och kan säkert verka direkt på DNA och ge upphov till cancer i vissa fall.


Sist så är det nästan bara vi nordbor som dricker mjölk och får i oss massor av kalcium. Problemet är säkert okänt i asien.

rQx
2006-09-03, 12:22
Ja, det är ju sant, men man tycker en näringsmänniska som Paulún skulle snappat upp detta ganska snabbt?

Förklara gärna det där med: att abstrakten tar upp lägre halter av D-vitamin som en möjlig orsak. D-vitamin är ju en steroid och kan säkert verka direkt på DNA och ge upphov till cancer i vissa fall.

Förstod inte riktigt det där =)

Sverker
2006-09-03, 12:51
Det gör egentligen inte jag heller:D

D-vitamin verkar ju genom att öka upptaget av kalcium i tarmarna. Det är den egentliga effekten.

Nu gäller det ju prostata och en konkurrans mellan D-vitamin och testosteron vad jag kan förstå. Mer än så har jag inte förstått:D

obesogen
2006-09-03, 17:42
Hade en föreläsning om prostatacancer med Peter Ekman, professor i urologi på KI i tisdags.
Här kommer lite av det jag antecknade under föreläsningen:
10.000 nya fall om året
2.300 dödsfall
16-17% kommer drabbas.
25% av 30 åringarna har det
75% av 80 åringarna har det
Har man en pappa som har det har man dubbelt så stor risk att få det.
Om man har två släktingar som har det är risken 8 ggr så hög.
Vid tre släktingar tolv ggr ökad risk.

Riskfaktorer:
Mjölk
Fetma
Ålder
Fett från tamdjur (nöt, gris) , dvs omega 6 fett.

Förhållandet omega 6 - omega 3 var på stenåldern 1:1.
För 100 år sen 10:1
I dagsläget 17:1.
Möjlig förklaring till det höga antalet i Norden och USA.
I Asien har också 25% av 30 åringarna cancern men den utvecklas aldrig så kraftigt, sannolikt pga av kosten.

Bra:
Fisk (fisk som innehåller mkt omega 3)
Processade tomater (ketchup osv)
Selen
Träning (till viss del)

King Grub
2006-09-03, 18:00
Så han nämnde mjölk som en av dom stora påverkande riskfaktorerna för prostatacancer? Jag kände Ekman (flyktigt) på KI, och han är minst sagt säker och en röst man lyssnar på inom området.

Groggen
2006-09-03, 18:07
Ni känner inte alls att ni börjar gå LITE till överdrift med allt?
Jag har legat på Minst 2 liter mjölk om dagen i 5 år nu, guess what.. INGEN CANCER.
Och jo jag har kollat alla mina värden och allt annat.


De va nog inte det smartaste du skrivit.

Vart kollar man om man kan få cancer om 25 år?

Hades
2006-09-03, 19:32
16-17% kommer drabbas.
25% av 30 åringarna har det
75% av 80 åringarna har det

Det här får jag inte ihop. 75% av 80-åringarna har prostatacancer men bara 16-17% kommer drabbas? Medellivslängden är väl runt 80 år?

Beast
2006-09-03, 20:09
De va nog inte det smartaste du skrivit.

Vart kollar man om man kan få cancer om 25 år?

Måste jag sitta och runka (inget ont menat till nån) på pubmed för att det jag skriver ska vara något som man kan ta till sig?

Nästa då.
Jag är vän och coachad av en VM finalist på 90 talet, som var elit i 20 år... HAN dricker mjölk i samma mänder som jag (2-3 liter) och har gjort detta i hela hans karriär... inte heller någon cancer där.
Vart tror du många av dom "tidigare" byggarna fick mycke protein från?

... äh skitsamma, mjölk sucks :bow:

King Grub
2006-09-03, 20:16
Jag är vän och coachad av en VM finalist på 90 talet, som var elit i 20 år... HAN dricker mjölk i samma mänder som jag (2-3 liter) och har gjort detta i hela hans karriär... inte heller någon cancer där.

Imponerande underlag för en befolkningsstudie. :bow:

Min pappa rökte hela sitt liv, och han fick inte lungcancer. Så vi kan avskriva rökning som en riskfaktor för lungcancer, med andra ord. Vad vet gubbarna i vita rockar som sitter och skriver det i rapporterna? Röker dom ens själva?

Att en faktor ökar risken för cancer innebär inte per automatik att man drabbas av cancer. Sedan är det givetvis upp till individen om han vill ha högre eller lägre risk att drabbas av cancer under sin levnad.

obesogen
2006-09-03, 20:17
Det här får jag inte ihop. 75% av 80-åringarna har prostatacancer men bara 16-17% kommer drabbas? Medellivslängden är väl runt 80 år?

Ja, många dör med sin prostatacancer, inte av den.
Många har cancern utan att den utvecklas särskilt mycket.
Man kan få symptom som tex problem med vattenkastningen (att det går trögt, urin kvar i blåsan, att man är kissnödig hela tiden osv)

Ekman berättade bl a om en man som när han fick diagnosen prostatacancer vägrade ta emot någon hjälp utan sa till vården att han skulle klara av det själv. Mannen, som bodde i Danderyd och hade"normal" kosthållning,flyttade upp till norrland och bosatte sig på en enslig ö utanför kusten. Där åt han bara råvaror från naturen och gjorde varje morgon gröt på någon växt som innehöll mycket selen. Han gick regelbundet på kontroll varje år och hans värde höjdes inget utan efter ett tag började det istället sjunka! 10 år senare började värdet höjas igen, det lustiga var att mannen hade då tröttat på livet däruppe och flyttat tillbaka till Danderyd igen pch börjat äta som tidigare.

BigForre
2006-09-03, 20:19
Var fan kommer den här vansinnesdiskussionen ifrån? Jag vet en som heter Beast på ett träningsforum, han känner en som är jätteduktig idrottare som dricker jättemycket mjölk, upp till 3 liter om dagen. Det har aldrig hänt honom någonting, så upp till 3 liter kan jag gå i god för att det är ofarligt.

Mental
2006-09-03, 22:00
Var fan kommer den här vansinnesdiskussionen ifrån? Jag vet en som heter Beast på ett träningsforum, han känner en som är jätteduktig idrottare som dricker jättemycket mjölk, upp till 3 liter om dagen. Det har aldrig hänt honom någonting, så upp till 3 liter kan jag gå i god för att det är ofarligt.

Right, om det nu vore så enkelt.
Min morfar har rökt minst 20 sigg om dan sen han var 13, han är nu över 90 och har varken haft canser eller lungproblem, det räcker dock inte som bevis för att rökning är ofarligt.

BigForre
2006-09-03, 22:53
Right, om det nu vore så enkelt.
Min morfar har rökt minst 20 sigg om dan sen han var 13, han är nu över 90 och har varken haft canser eller lungproblem, det räcker dock inte som bevis för att rökning är ofarligt.

Men du kan inte på riktigt ha missat min sarkasm i det inläggt!?

rQx
2006-09-04, 15:39
Det gör egentligen inte jag heller:D

D-vitamin verkar ju genom att öka upptaget av kalcium i tarmarna. Det är den egentliga effekten.

Nu gäller det ju prostata och en konkurrans mellan D-vitamin och testosteron vad jag kan förstå. Mer än så har jag inte förstått:D
Ja du gjorde inte mig klokare i alla fall men det var ett tappert försök! :D

Efter som allt samspelar här i kroppen kanske det finns någon minneral eller vitamin som minskar upptaget av kalcium? :P

Annars är det bara till att dricka lite mindre mjölk, men frågan är då: Hur får man i sig så mycket näring och protein lika lätt som från mjölk genom andra livsmedel. Mjölk tycker inte jag mättar så mycket så att ersätta allt det med mat blir svårt :S

Baan
2006-09-04, 17:59
Ja du gjorde inte mig klokare i alla fall men det var ett tappert försök! :D

Efter som allt samspelar här i kroppen kanske det finns någon minneral eller vitamin som minskar upptaget av kalcium? :P

Annars är det bara till att dricka lite mindre mjölk, men frågan är då: Hur får man i sig så mycket näring och protein lika lätt som från mjölk genom andra livsmedel. Mjölk tycker inte jag mättar så mycket så att ersätta allt det med mat blir svårt :S

stek en biff.

rQx
2006-09-04, 21:08
stek en biff.
Sa jag lätt? :D

Pox
2006-09-05, 20:57
25% av 30 åringarna har det
75% av 80 åringarna har det

Riskfaktorer:
Mjölk
Fetma
Ålder
Fett från tamdjur (nöt, gris) , dvs omega 6 fett.


Nu vet jag att man kan se mycket olika siffror på cancerprevalensen, men att 25% av 30-åringarna har det låter lite väl högt?Obduktionssiffrorna jag har hört är att runt 10% mellan 40 och 50 år och 25-50% av de runt 80 år (gäller carcinom, om än mikroskopiska)(tror siffrorna var amerikanska, kan vara något högre i Sverige). Jag tror siffrorna du anger gäller BPH (godartad prostataförstoring - behöver inte vara cancer)? Nu beror det ju också vem som sätter diagnos, att diagnosticera och sätta rätt gradering på prostatacancer är en svår konst och det är inte så många personer i Sverige som gör detta åt vården.

Största anledningen till att mjölk anges som riskfaktor är att det för många bidrar med allt för mycket mättat fett, och mättat fett är kanske den dietära faktorn som har starkast samband med prostatacancer. Men man misstänker ju också att höga intag av kalcium (>2000mg/dygn) kan bidra.
Vill du skydda dig med kosten så kan eventuellt ketchup (lycopen), granatäpplen, soja, grönt te mm hjälpa.

Bakgrunden till att man tror vitamin D ska skydda mot prostatacancer kommer från flera studier då man såg att de som vistades mycket i solen hade lägre frekvens av prostatacancer (och högre vitD i blodet eftersom det bildas av solljus). Anti-cancer effekterna av vitamin D gäller inte bara prostatacancer utan skyddande effekt verkar finnas mot flera cancertyper.

Starkaste riskfaktorerna är hög ålder, förekomst av prostatacancer i släkten och etnicitet (svarta drabbas i högre frekvens).

Mr A
2006-09-05, 22:41
kanske en dum fråga; men om man nu vill försöka minska kalciumintaget men ända tex vill ha kasein i sin proteindrink före/efter träning, är det då bättre att ta kaseinpulver istället för mjölk till vassleproteinet? Alltså innehåller kaseinpulver mindre kalcium än mjölk? tex före och efter träning tänkte jag blanda vasslepulver,maltodextrin och en halvliter mjölk per drink. För att få samma mängd protein (som med mjölken) behöver jag ta ca 20 gram kaseinpulver. Vilket av alternativen ger minst kalcium? en halvliter mjölk eller 20 g kaseinpulver?

Sverker
2006-09-06, 06:12
Häften av kalciumet i mjölk sitter bundet till just kaseinet.
Vill du minska mängden kalcium så är det kaseinet du ska minska.


Jag läser och begrundar allt om mjölk och prostata. Det har fått mig att minska intaget av mjölk en aning och öka intaget av vassleprotein lite grann. Inga stora skilnader men det känns idag motiverat.
Vassle innehålle betydligt mindre kalcium än kaseinet.


Det som Pox skriver om D-vitamin var intressant. Ut med oss i solen nu !

Mattiazz
2006-09-06, 06:30
Mjölj e ju gott vafan. beats vatten till maten imo. Så de blir väll ungefär 2 stora glas mjölk om dagen. Men vattafack orkar inte oroa mig för alla varningar om cancer från allt från solen till rostat bröd. Så ja tar risker och lever "on the wild side" tills jag dör, så kan jag iallafall säga till mina barn på dödsbädden att jag trottsade cancermanin :P

Sen om det skulle vara lite onyttigare med mjöl spelar inte så stor roll för mig iallafall. Jag är inte nån hardcore bodybuilder, än iaf.

Mr A
2006-09-11, 23:12
Jag läser och begrundar allt om mjölk och prostata. Det har fått mig att minska intaget av mjölk en aning och öka intaget av vassleprotein lite grann. Inga stora skilnader men det känns idag motiverat.
Vassle innehålle betydligt mindre kalcium än kaseinet.

Om man får fråga? hur mkt mjölk/mjölkprodukter får du Sverker i dig per dag?
Jag får i mig ca 1 liter mjölk, ½liter yoggi, 280 g keso samt lite mjukost per dag. Kan man räkna detta till ett högt intag av mjölprodukter och bör jag minska min konsumtion? Vet att ingen kan svara exakt på detta men jag vore tacksam över åsikter.

Doctor Snuggles
2006-09-12, 01:04
Var fan kommer den här vansinnesdiskussionen ifrån? Jag vet en som heter Beast på ett träningsforum, han känner en som är jätteduktig idrottare som dricker jättemycket mjölk, upp till 3 liter om dagen. Det har aldrig hänt honom någonting, så upp till 3 liter kan jag gå i god för att det är ofarligt.

Jag med! Då är det bekräftat. Tråd låst.
;)

Doctor Snuggles
2006-09-12, 01:06
Här är en trevlig sida förresten:
www.notmilk.com

Summa summarum: Om man dricker mjölk släpps belzebub lös. Jobbigt värre.

Sverker
2006-09-12, 06:20
Om man får fråga? hur mkt mjölk/mjölkprodukter får du Sverker i dig per dag?
Jag får i mig ca 1 liter mjölk, ½liter yoggi, 280 g keso samt lite mjukost per dag. Kan man räkna detta till ett högt intag av mjölprodukter och bör jag minska min konsumtion? Vet att ingen kan svara exakt på detta men jag vore tacksam över åsikter.

Jag sitter själv just ned i båten.
Du äter ca 2 gram kalcium vilket är klart över de mängder som kommit fram angående prostatacancer. Själv dricker jag 1/2 liter mjölk, 100 - 200 g Kessella och 30 g kasein i form av Complete III vilket också blir runt 2 gram kalcium:(

Vad gör vi ? Vi sitter lugn och väntar på mer forskning. Vi kan ju hoppas att våran träning gör att kroppen behöver mer kalcium och därmed håller D-vitaminnivån uppe.

Hades
2006-09-12, 10:29
Jag sitter själv just ned i båten.
Du äter ca 2 gram kalcium vilket är klart över de mängder som kommit fram angående prostatacancer. Själv dricker jag 1/2 liter mjölk, 100 - 200 g Kessella och 30 g kasein i form av Complete III vilket också blir runt 2 gram kalcium:(

Vad gör vi ? Vi sitter lugn och väntar på mer forskning. Vi kan ju hoppas att våran träning gör att kroppen behöver mer kalcium och därmed håller D-vitaminnivån uppe.
Hur mycket kalcium är det i proteinpulvret egentligen? Mjölken och kesellan blir ju inte mer än ca 800 mg kalcium tillsammans.

Sverker
2006-09-12, 16:47
Jag uppskattade det till ca 500 mg i 30 gram kasein. Visst, det är mellan tummen och pekfingret men säkert inte långt ifrån. Sedan finns andra mindre källor till kalcium som grönsaker kött mm. Mängden hamnar kring 2 gram kalcium.

Hades
2006-09-12, 17:15
Jag uppskattade det till ca 500 mg i 30 gram kasein. Visst, det är mellan tummen och pekfingret men säkert inte långt ifrån. Sedan finns andra mindre källor till kalcium som grönsaker kött mm. Mängden hamnar kring 2 gram kalcium.
Okej, jag tänkte faktiskt inte på att man får i sig en del kalcium från vanlig mat :)

Av ren nyfikenhet: Är det kaseinet i mjölk som binder kalcium (kalciumkaseinat)?

Sverker
2006-09-12, 17:31
Kalciumkasinat är renframställt kasein.

Du tillsätter syra till mjölk. Det går med vilken syra som helst, mjölksyra, citronsyra, ättiksyra, saltsyra osv. Kaseinet klumpar ihop sig och du får kvarg.
Neutralicera kvargen genom att tillsätta en bas som natriumhydroxid och du får natriumkasinat. Neutralicera med kalciumhydroxid och du får kalciumkasinat. Kalciumkasinat innehåller alltså ett stort överskott av kalcium.


Tittar vi på kaseinproteinet i mjölk består det av olika proteiner. Alfa1-kasein, alfa2-kasein, beta-kasein, kappa-kasein osv. De olika proteinerna hålls ihop av kalcium ! Kalcium bildar bryggor mellan proteinerna. Renframställer vi kasinet så får vi med kalcium på köpet.

Hades
2006-09-12, 18:08
Kalciumkasinat är renframställt kasein.

Du tillsätter syra till mjölk. Det går med vilken syra som helst, mjölksyra, citronsyra, ättiksyra, saltsyra osv. Kaseinet klumpar ihop sig och du får kvarg.
Neutralicera kvargen genom att tillsätta en bas som natriumhydroxid och du får natriumkasinat. Neutralicera med kalciumhydroxid och du får kalciumkasinat. Kalciumkasinat innehåller alltså ett stort överskott av kalcium.


Tittar vi på kaseinproteinet i mjölk består det av olika proteiner. Alfa1-kasein, alfa2-kasein, beta-kasein, kappa-kasein osv. De olika proteinerna hålls ihop av kalcium ! Kalcium bildar bryggor mellan proteinerna. Renframställer vi kasinet så får vi med kalcium på köpet.
Helt otroligt vad mycket du vet... :D Tack för svaret!

viktore
2006-09-12, 19:17
Vad gäller mjölkprodukter får jag i mig upp till 2l mjölk per dag, tycker det är ett riktigt bra komplement till maten, jag hade haft svårt att få i mig min proteinmängd om jag inte druckit mjölk(utan tillskottskrafs).

Jag har även hört att det är bättre, eller inte "lika" dåligt för yngre att dricka mjölk som äldre personer, är detta bara en skröna eller stämmer det?
Hur definierar man isåfall äldre och yngre personer i sammanhanget?

666white
2006-10-16, 17:15
Hoppas det inte gör något att ja lägger in ett nytt inlägg här? dumt å starta en ny med samma ämne.
Tittade på "du är vad du äter" så var bert karlsson där. Och drack en stor mängd mjölk. Då sa dom att det är farligt i hans ålder. Är det farligt att dricka mjölk när man är 50+??

regus
2006-10-16, 17:17
Hoppas det inte gör något att ja lägger in ett nytt inlägg här? dumt å starta en ny med samma ämne.
Tittade på "du är vad du äter" så var bert karlsson där. Och drack en stor mängd mjölk. Då sa dom att det är farligt i hans ålder. Är det farligt att dricka mjölk när man är 50+??

Det Anna Skipper säger ska man ta med en hink salt eller två.

Men jag har också hört att det skulle vara iaf mindre bra för äldre. Vet inte om det är sant eller ej

666white
2006-10-16, 17:25
Det Anna Skipper säger ska man ta med en hink salt eller två.

Men jag har också hört att det skulle vara iaf mindre bra för äldre. Vet inte om det är sant eller ej


Blev så paff. Godis å skit som han smäller i sig måste då vara farligare.
Du vet inte varför det skulle vara dåligt att dricka mjölk om man är 50++??

Tricklev
2006-10-16, 17:41
Blev så paff. Godis å skit som han smäller i sig måste då vara farligare.
Du vet inte varför det skulle vara dåligt att dricka mjölk om man är 50++??

Har antagligen o göra med det som har tagits upp i tråden, dvs prostatacancer.

666white
2006-10-16, 17:50
Sant. Men skulle kolla om det var nått med åldern å göra också.
Men då vet ja :)
Får börja dricka sprit, nyttigare ;)

z_bumbi
2006-10-16, 17:52
Hoppas det inte gör något att ja lägger in ett nytt inlägg här? dumt å starta en ny med samma ämne.
Tittade på "du är vad du äter" så var bert karlsson där. Och drack en stor mängd mjölk. Då sa dom att det är farligt i hans ålder. Är det farligt att dricka mjölk när man är 50+??

Kalcium är en riskfaktor vid prostatacancer och med tanke på att Bert är opererad för just den typen av cancer så kanske han bör fundera lite.

666white
2006-10-16, 18:06
Kalcium är en riskfaktor vid prostatacancer och med tanke på att Bert är opererad för just den typen av cancer så kanske han bör fundera lite.

Jaha. Då var det nog därför.
Tack för hjälpen.

Så tack en för en underbar sida.

everete
2006-10-16, 22:45
Då ingen gav något svar på min tråd så frågar jag här igen:
Kan min svullna, putiga, mage bero på att jag dricker mjölk?

Sverker
2006-10-17, 06:24
Då ingen gav något svar på min tråd så frågar jag här igen:
Kan min svullna, putiga, mage bero på att jag dricker mjölk?

Du får inget säkert svar här.


Du kan själv utesluta alla mjölkprodukter fr o m nu och två veckor framåt. Blir magen bättre ?
Blir magen bättre så lägg in lite ost, låglaktos mjölk, youghurt, små mängder mjölk osv. Du får pröva.