handdator

Visa fullständig version : Dålig ökning...


Cerberus
2003-01-16, 08:58
Har tränat i cirka 3 månader nu tror jag och jag har inte upplevt att jag har ökat märkbart mycket. Jag försöker träna så hårt jag orkar på gymet och jag försöker äta så bra jag kan plus att jag nu tar proteintillskott.

Vad fan är det jag gör för fel? Enligt folk på kolozzeum ska man ju kunna öka flera kilon i muskelmassa på sån tid men jag tror inte jag har ökat ett kilo ens(är dock osäker för det är ett tag sen jag vägde mig).

Har också skadat vänstra handleden lite och kan inte träna lika hårt med den som förut, några tips hur jag ska träna den så att jag inte förvärrar skadan?

stybb
2003-01-16, 10:54
Öka flera kilo i muskelmassa tror jag inte det är någon som påstått att man ska göra. Att öka flera kilo i övningarna är en annan femma.

Du äter väl 2,5 gram protte per dag. Du äter väl fett och kolhydrater i såna mängder som din kropp behöver.
Jag är glad om 1/4 av det jag går upp är rena muskler.. Då jublar jag.. VRÄK i dig mat :eating: :eating: :eating:

Skriv upp ditt träningschema och vad du äter så kan man hjälpa dig närmare

js44
2003-01-16, 11:16
Stybb:
Du äter väl 2,5 gram protte per dag.

du glömde "per kilo kroppsvikt". Liten, viktig detalj :)

/J

gladiatorerna1
2003-01-16, 11:42
Originally posted by Cerberus
Har tränat i cirka 3 månader nu tror jag och jag har inte upplevt att jag har ökat märkbart mycket. Jag försöker träna så hårt jag orkar på gymet och jag försöker äta så bra jag kan plus att jag nu tar proteintillskott.

Vad fan är det jag gör för fel? Enligt folk på kolozzeum ska man ju kunna öka flera kilon i muskelmassa på sån tid men jag tror inte jag har ökat ett kilo ens(är dock osäker för det är ett tag sen jag vägde mig).

Har också skadat vänstra handleden lite och kan inte träna lika hårt med den som förut, några tips hur jag ska träna den så att jag inte förvärrar skadan?

Grabben,ingen ökar flera kg i muskelmassa på tre månader. Tror heller inte att någon här på kolozzeum har påstått det.Och när man med tiden ökar i vikt som nybörjare så är alla kilon inte ren muskelmassa. Man samlar bl.a på sig en hel del vatten.Att bygga muskler med kvalite tar tid och det är inte något som sker över tre månader.

stybb
2003-01-16, 12:38
haha.. ja..vikken tabbe av mig ;)..

2,5 gram protte / kg

michael
2003-01-16, 13:16
Va?! är det per kg kroppsvikt? jag som bara käkat 2,5g protte om dan :angel:

Slartibartfast
2003-01-16, 14:52
Cerberus. Hur ser ditt program ut? Många nybörjare har sån motivation att de lätt övertränar.

ivandrago
2003-01-16, 15:33
softa lite! på tre månader ser man inga resultat i spegeln. Börja mäta dig en gång i månaden och se om måtten ökar. Om de inte gör det så ät mer och testa att ändra träningsmetod. Vet inte hur du tränat nu, men för många funkar tunga basövningar bäst. 4-8 reps. Ha tålamod och ändra inte programmen för ofta.

AciDBL00D
2003-01-16, 17:01
Jag gick upp 8kilo de tre första månaderna...

stybb
2003-01-16, 18:02
acid.. då var 4 kg vatten 1 kg glykogen och 0,5 kg muskler.. sen ökade du säkert spermieproduktionen med 3,5 kg:D

Lord_X
2003-01-16, 20:33
Originally posted by Cerberus
Har också skadat vänstra handleden lite och kan inte träna lika hårt med den som förut, några tips hur jag ska träna den så att jag inte förvärrar skadan?
Vila.
Kroniskt "skit" i handlederna är bland det sista du vill ha.

Niclaaas
2003-01-16, 20:37
håller med lorden.....mina handleder är helt skumma. går bara sönder ibland och vart så i flera år nu. vila ett tag tills det känns bra!

physical
2003-01-16, 23:56
Originally posted by gladiatorerna1


Och när man med tiden ökar i vikt som nybörjare så är alla kilon inte ren muskelmassa. Man samlar bl.a på sig en hel del vatten.Att bygga muskler med kvalite tar tid och det är inte något som sker över tre månader.

Jo, gladiatorerna det här med att samla på sig vatten har jag också märkt. Är själv nybörjare och har ökat snabbt i vikt sedan jag började träna och äta bättre. Hur blir man av med all vätska? Försvinner den av sig själv efter en tid? :confused:

gladiatorerna1
2003-01-17, 10:39
Till physical

Du behöver absolut inte oroa dig över att du är "vattnig".Det är helt normalt att man är det under den perioden man bygger.Det är faktist en föruttsättning för att bygga muskler. Är man inte "vattnig" så brukar man vara hård.Om man tänker på att man vill vara deffad så är det mycket svårare att bygga muskler.Man kan dvs inte bygga muskler samtidigt som man deffar.

Vattnet kommer inte att försvinna förrän du deffar.Då är det det första kroppen gör sig av med.

Jag rekomenderar att du inte deffar nu med tanke på att du inte alls tränat länge. Satsa på det i framtiden istället då du byggt på dig lite mer. Sen är det jätte bra att det gått bra för dig.Kämpa på!
:thumbup: :bpump: :eating:

Cerberus
2003-01-17, 10:43
Så här har jag kört lite över en månad tror jag:

måndag: bröst, axlar, triceps

onsdag:(har dock blivit ganska oregelbundet): ben och mage

fredag: biceps, underarmar


Asså kan jag inte träna lite lättare då? Ska ju träna idag..

Vill inte bli svagare. Hur länge ska jag vila då?

gladiatorerna1
2003-01-17, 10:48
Originally posted by Cerberus
Så här har jag kört lite över en månad tror jag:

måndag: bröst, axlar, triceps

onsdag:(har dock blivit ganska oregelbundet): ben och mage

fredag: biceps, underarmar


Asså kan jag inte träna lite lättare då? Ska ju träna idag..

Vill inte bli svagare. Hur länge ska jag vila då?

Vad menar du med att träna lite lättare?Menar du färre dagar?

gladiatorerna1
2003-01-17, 10:50
Föresten kör du inte rygg och vader?

Cerberus
2003-01-17, 12:02
lättare vikter menar jag med lättare träning. Går det lr förstör jag bara min handleder? ska jag skita i dagens pass lr vad tycker ni?

vader tillhör benen så jo jag tränar dom i vadpress.

inte mycket rygg dock, har prövat köra lite lats på fredagar men det känns som om mina armar gör det mesta jobbet...kanske gör fel.

psyko_bob
2003-01-17, 12:28
Vet ej vad du har för fel på handlederna men prova att köra press och dragövningar axelbrett så det blir så lite "onaturliga" vinklar som möjligt. Hade även struntat i specifik underarmsträning som underarmscurl etc och bar köra typ pinchgrip, grippers och hänga i stång.

gladiatorerna1
2003-01-17, 12:32
Originally posted by Cerberus
lättare vikter menar jag med lättare träning. Går det lr förstör jag bara min handleder? ska jag skita i dagens pass lr vad tycker ni?

vader tillhör benen så jo jag tränar dom i vadpress.

inte mycket rygg dock, har prövat köra lite lats på fredagar men det känns som om mina armar gör det mesta jobbet...kanske gör fel.

Det är bra med variation för att chocka muskeln och på så sätt få den att växa.Annars vänjer sig kroppen.Varför skulle du förstöra din handleder av lättare träning??

Om du vill strunta i dagens pass kan bara du avgöra.Beror den frågan på att du är lat så tycker jag att du ska gå till gymet och göra ditt bästa. Man är inte alltid på topp.

Jag tycker att du ska söka upp en instruktör som kan kolla in din teknik när det gäller ryggen och även andra muskelgrupper också om du är osäker.Att strunta i en muskelgrupp pga att man tycker att den är svår att få kontakt med är inte bra.Det är viktigt att ha en balans i muskelaturen då en osymetrisk kropp kan ställa till det.Ha även tålamod det är svårare för en nybörjare att få muskelkontakt än en som har tränat lite längre.Du ska dock alltid sträva efter muskelkontakt.

Cerberus
2003-01-17, 12:55
Tänkte det skulle va bättre att köra lite lättare vikter så att jag inte belastar handlederna för mycket?

Jag är jävligt lat i vardagen men när jag tränar på gym så kör jag så hårt jag kan och orkar.

Men är det okej att jag kör bicepscurl med lite lättare vikter än vad jag vanligtvis kör?

King Grub
2003-01-17, 13:14
Originally posted by gladiatorerna1


Det är bra med variation för att chocka muskeln och på så sätt få den att växa.Annars vänjer sig kroppen.

Det går inte att "chocka" musklerna på det sättet. En muskelfiber arbetar antingen 100% eller 0%. Det du kan påverka är antalet muskelfibrer som arbetar, och det gör du genom överbelastning.

gladiatorerna1
2003-01-17, 13:17
Originally posted by Cerberus
Tänkte det skulle va bättre att köra lite lättare vikter så att jag inte belastar handlederna för mycket?

Jag är jävligt lat i vardagen men när jag tränar på gym så kör jag så hårt jag kan och orkar.

Men är det okej att jag kör bicepscurl med lite lättare vikter än vad jag vanligtvis kör?

Jo,visst är det okej om du kör högreps.Som jag nämde tidigare är är det ett måste att chocka musklerna ibland så att de växer.Annars vänjer de sig. Du blir inte svagare så länge du inte lägger av med träningen i flera veckor.

Att träna hägreps betyder nödvändigtvis inte att att det blir mindre jobbigt.Även här är det ett måste att hela tiden överbelasta musklerna för att det ska svara på träniongen.

Om du har ont i handlederna så måste du vara uppmärksam annars kan du skada dig och då kan du självklart inte träna.Ta reda på vad det är som är fel.

Cerberus
2003-01-17, 13:19
jag körde för tungt en gång och så blev det så bara(hände väl för några veckor sen)

gladiatorerna1
2003-01-17, 13:57
Originally posted by King Grub


Det går inte att "chocka" musklerna på det sättet. En muskelfiber arbetar antingen 100% eller 0%. Det du kan påverka är antalet muskelfibrer som arbetar, och det gör du genom överbelastning.

Vad menar du?Tror du har missuppfattat mig Jag menade alltså med hjälp av variation chokar man musklerna. När man överbelastar en muskel kör man verkligen stenhårt till man verkligen inte orkar en repition till.Det är just de sista och absolut jobbigaste repitionerna i ett set som bygger. Kör man inte till absolut 100% då överbelastar man inte.

gladiatorerna1
2003-01-17, 13:59
Originally posted by Cerberus
jag körde för tungt en gång och så blev det så bara(hände väl för några veckor sen)

Sök en läkare så de kollar upp vad det är för fel.

gladiatorerna1
2003-01-17, 14:02
Jag måste bara säja det igen. Att choka en muskel är en sak och att överbelasta den är en annan sak.Det hänger dock ihop och är ett måste för muskeltillväxt.

King Grub
2003-01-17, 14:06
Variation bara för variationens skull är inte nödvändig för muskeltillväxt. Om man väljer övningar som aktiverar så många muskelfibrer som möjligt finns det ingen anledning att slänga in någon isolationsövning ibland bara för att "chocka" övningen. Det enda som händer är att du aktiverar färre fibrer och får sämre resultat. Det är inte så lätt att lura kroppen, tyvärr.

Frazze
2003-01-17, 14:09
vidare kan du inte räkna med några häpnadsväckande resultat och du struntar i halva kroppen, kör rygg, det tjänar du på rent allmänt också.

gladiatorerna1
2003-01-17, 14:17
Originally posted by King Grub
Variation bara för variationens skull är inte nödvändig för muskeltillväxt. Om man väljer övningar som aktiverar så många muskelfibrer som möjligt finns det ingen anledning att slänga in någon isolationsövning ibland bara för att "chocka" övningen. Det enda som händer är att du aktiverar färre fibrer och får sämre resultat. Det är inte så lätt att lura kroppen, tyvärr.

Du missuppfattar mig igen.Men variation menar jag INTE att han ska byta för skojs skull.Jag menade inte att han ska byta ut viktiga basövningar mot isoltaionsövningar.Men variation kan man variera på många olika sätt.Man ska t.ex inte hela tiden köra tung dvs få repitioner hela tiden och tvärtom många repitioner.I vissa perioder kör man få repitioner och sedan kör man lite lättare i en period.Man kan även ändra ordningen på övningarna.Man ska även ändra övningar men man ska dock se till att man kör basövningar.Kör man samma sak hela tiden då chockas inte musklerna och de vänjer sig.

gladiatorerna1
2003-01-17, 14:20
Som nybörjare går det dock att hålla sig till ett program lite längre men när man har tränat ett tag så krävs det att man varierar lite mer.

King Grub
2003-01-17, 14:20
Varför skulle du köra lättare ibland annat än för att låta musklerna vila upp sig? Det enda du får av lättare vikter är sämre resultat. Du kan inte överbelasta musklerna genom att köra med lättare vikter och fler repetitioner. När du kör lättare aktiverar du färre muskelfibrer jämfört med om du skulle utfört samma övning med tyngre vikter och färre reps.

King Grub
2003-01-17, 14:21
Eller för att citera Paul Delia:

"Then the bodybuilder goes on to tell me how he likes to do different things for his legs to keep a good variety and mix to his training. Bullshit, I thought. The reason you do different things in place of squats is because you're just plain lazy and probably intimidated as hell of squatting."

gladiatorerna1
2003-01-17, 14:23
Originally posted by Frazze
vidare kan du inte räkna med några häpnadsväckande resultat och du struntar i halva kroppen, kör rygg, det tjänar du på rent allmänt också.

Det stämmer helt riktigt.Att ha en välutvecklad rygg kännar man på.Då får man den där v-formen som man strävar efter.Dock så krävs det att du koncentrerar dig på ryggen så at du får muskelkontakt och att du självklart kör hårt och smart.

gladiatorerna1
2003-01-17, 14:29
Originally posted by King Grub
Varför skulle du köra lättare ibland annat än för att låta musklerna vila upp sig? Det enda du får av lättare vikter är sämre resultat. Du kan inte överbelasta musklerna genom att köra med lättare vikter och fler repetitioner. När du kör lättare aktiverar du färre muskelfibrer jämfört med om du skulle utfört samma övning med tyngre vikter och färre reps.

Återigen för variationens skull.Hur kan du säja att han får sämre resultat av att köra högreps ibland???Visst det är den tunga träningen med få reps som bygger massa men en BB kör ju inte det hela tiden.Man har olika perioder.En BB prioriterar att köra tungt men de gör inte det alltid.

King Grub
2003-01-17, 14:36
Jag förstår precis vad du menar, men jag anser att du har fel. Varför skall man köra lättare och fler reps ibland? Du minskar bara belastningen på muskeln som tränas. Du säger för variationens skull, men kom gärna med något konkret, fysiologiskt exempel på varför variation skulle vara viktigt. Jag anser att det enda som gäller är att hela tiden försöka öka belastningen, utan att för den sakens skull göra avkall på utförandet. Det överbelastar muskeln och stimulerar tillväxt, inte att variera sig med högreps av någon obskyr anledning. Kör du lättare och fler reps aktiverar du färre muskelfibrer. Varför skulle det vara bra, på något sätt. Man kan inte "chocka" musklerna på det sättet. Det kan du lära dig på vilken funktionell anatomikurs som helst.

gladiatorerna1
2003-01-17, 14:46
Originally posted by King Grub
Jag förstår precis vad du menar, men jag anser att du har fel. Varför skall man köra lättare och fler reps ibland? Du minskar bara belastningen på muskeln som tränas. Du säger för variationens skull, men kom gärna med något konkret, fysiologiskt exempel på varför variation skulle vara viktigt. Jag anser att det enda som gäller är att hela tiden försöka öka belastningen, utan att för den sakens skull göra avkall på utförandet. Det överbelastar muskeln och stimulerar tillväxt, inte att variera sig med högreps av någon obskyr anledning. Kör du lättare och fler reps aktiverar du färre muskelfibrer. Varför skulle det vara bra, på något sätt. Man kan inte "chocka" musklerna på det sättet. Det kan du lära dig på vilken funktionell anatomikurs som helst.

Har du aldrig hört talas om att en BB kör med lite fler reps ibland???Framförallt under deff.Man belastar muskeln på ett helt annat sätt. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är mindre jobbigt.Jag vet många som tycker att det är jobbigare att köra fler reps än få.

Jag hoppas att någon kunnig vill komma in i denna disskussion och förklara vem som har rätt.

gladiatorerna1
2003-01-17, 14:49
Originally posted by King Grub
Eller för att citera Paul Delia:

"Then the bodybuilder goes on to tell me how he likes to do different things for his legs to keep a good variety and mix to his training. Bullshit, I thought. The reason you do different things in place of squats is because you're just plain lazy and probably intimidated as hell of squatting."

Alla är vi olika.Det som funkar för mig kanske inte funkar för dig.Men oftast är vi alla ganska lika.

King Grub
2003-01-17, 14:49
Det var inte mycket till konkret exempel varför högre repsantal skulle vara bra. Och vad menar du med "belastar muskeln på ett helt annat sätt"?

Jag talar absolut inte om vad som är jobbigt eller inte. Visst är högreps och mjölksyreträning jobbig. Men inte leder det till ökad muskeltillväxt jämfört med om du skulle använt tyngre vikter.

Grahn
2003-01-17, 14:50
Tja kan du öka tyngden varje pass ad infinitum så finns det ingen anledning att variera. Du är rätt unik isf men möjligheten finns ju.

King Grub
2003-01-17, 15:00
Originally posted by gladiatorerna1


Alla är vi olika.Det som funkar för mig kanske inte funkar för dig.Men oftast är vi alla ganska lika.

Där sade du väl emot dig själv i alla fall? :confused:

Grahn - självklart kan man inte öka belastningen i varje pass, men det är vad man måste sträva efter. Och att sänka vikterna och köra fler reps... tja, finns det någon fysiologisk anledning?

Grahn
2003-01-17, 15:12
Annat än att variation är bra?
Finns studier som visar på att cykler med lättare och tunga perioder ger bättre resultat än bara tunga konstant.

stybb
2003-01-17, 15:22
Jag blir orolig när folk skriver att man SKA CHOCKA/ÖVERBELASTA musklerna ibland. Det ska man alltid göra. Nödvändigt att gå o kasta 15 reps med några disco vikter. 10 reps och då ska man inte kunna lyfta ett halvt reps till. 10 alltså ibörjan. Kör alltid 10 är mitt tips. Dina leder och ligament och övrigt måste utvecklas likaväl som musklerna.

"Det ska vara jobbigt att trycka ur shampoo i flaskan samt att ta av sig kläderna efter ett gympass. Bra motto att följa"

Med detta menas inte att när man kör en lätt period så ska man inte vara trött efter 10 reps. Man ska vara lika trött efter 10 reps på låg träning som efter 4-5 på hög.

gladiatorerna1
2003-01-17, 16:29
Originally posted by Grahn
Annat än att variation är bra?
Finns studier som visar på att cykler med lättare och tunga perioder ger bättre resultat än bara tunga konstant.

Det är bra,det visar att du verkar veta vad du pratar om :thumbup:

gladiatorerna1
2003-01-17, 16:34
Originally posted by stybb
Jag blir orolig när folk skriver att man SKA CHOCKA/ÖVERBELASTA musklerna ibland. Det ska man alltid göra. Nödvändigt att gå o kasta 15 reps med några disco vikter. 10 reps och då ska man inte kunna lyfta ett halvt reps till. 10 alltså ibörjan. Kör alltid 10 är mitt tips. Dina leder och ligament och övrigt måste utvecklas likaväl som musklerna.

"Det ska vara jobbigt att trycka ur shampoo i flaskan samt att ta av sig kläderna efter ett gympass. Bra motto att följa"

Med detta menas inte att när man kör en lätt period så ska man inte vara trött efter 10 reps. Man ska vara lika trött efter 10 reps på låg träning som efter 4-5 på hög.

:thumbup: Mycket bra skrivet!!Du har en bra inställning på att alltid köra stenhårt och chocka.Folk verkar tro bara för att man kör lite fler reps så är det mycket lättare.

Ett annat exempel på flerreps är ju dropset och det tar orroligt mycket på krafterna.

gladiatorerna1
2003-01-17, 16:39
Originally posted by King Grub
Det var inte mycket till konkret exempel varför högre repsantal skulle vara bra. Och vad menar du med "belastar muskeln på ett helt annat sätt"?

Jag talar absolut inte om vad som är jobbigt eller inte. Visst är högreps och mjölksyreträning jobbig. Men inte leder det till ökad muskeltillväxt jämfört med om du skulle använt tyngre vikter.

Du svarade ju inte heller alla mina frågor som spelar stor roll i mina argument!

När jag skrev "belastar muskeln på olika sätt" menade jag med att antalet repitioner avgör vilka muskelfibrer man belastar.Antingen de vita snabba (få reps) eller de röda långsama (fler reps).

Du pratar ju visst om att man inte överbelastar musklerna om man kör lite högre eps.

gladiatorerna1
2003-01-17, 16:41
Originally posted by King Grub


Där sade du väl emot dig själv i alla fall? :confused:

Grahn - självklart kan man inte öka belastningen i varje pass, men det är vad man måste sträva efter. Och att sänka vikterna och köra fler reps... tja, finns det någon fysiologisk anledning?

På vilket sätt säjer jag emot mig själv???:confused:

King Grub
2003-01-17, 16:56
När du skriver "Alla är vi olika." och sedan i nästa mening "Men oftast är vi alla ganska lika."

Röda och vita fibrer! Ha! För att aktivera de "röda" är det inte tal om styrketräning. Det är frågan om tusentals repitioner. De "röda" är beroende av syretillförsel, och dessa tränar du med aerobisk träning, som löpning eller cykling, inte med viktträning. Har du en aning om vad du talar om nu?

emmzan
2003-01-17, 17:06
Enligt "Physiology of sport and exercise" tränar man dom långsamma (typ 1... (röda?)) med högreps styrketräning......

King Grub
2003-01-17, 17:28
De röda aktiveras vid högre repetitioner, men har mycket liten kapacitet för hypertrofi.

gladiatorerna1
2003-01-17, 17:37
Originally posted by King Grub
När du skriver "Alla är vi olika." och sedan i nästa mening "Men oftast är vi alla ganska lika."

Röda och vita fibrer! Ha! För att aktivera de "röda" är det inte tal om styrketräning. Det är frågan om tusentals repitioner. De "röda" är beroende av syretillförsel, och dessa tränar du med aerobisk träning, som löpning eller cykling, inte med viktträning. Har du en aning om vad du talar om nu?

Frågan är väl om du har någon anning am vad du talar om?Kör man många repitioner så tränar man uthålligheten i just i den muskeln.När man tränar uthålligheten så aktivierar man de röda muskelfibrerna.Så alla vi som disskuterat detta har fel förutom du??

King Grub
2003-01-17, 17:43
Inte alls. Det är helt rätt. Men talar du om muskelns uthållighet nu helt plötsligt? Jag har hela tiden talat om muskeltillväxt. Det är en helt annan sak. Om du har talat om uthållighet hela tiden har vi nog missförstått varandra.

razores
2003-01-17, 20:57
King Grub:

För en gångs skull måste jag hålla med fru gladiatorerna.

Varfför skulle det vara fel för muskeltillväxt genom att variera antalet repetioner och övningar?
Hur länge har du själv tränat som du gör? Dvs alltid köra tungt och "överbelasta" muskeln?
Hur vet du att du inte hade fått bättre resultat med en varierad träning när det gäller repetionsantalet?
Vad är det du är ute efter, volym eller styrka?
Tränar du efter Max OT?

Själv anser jag att man ska träna så hårt man kan nere på gymmet. Så länge man utför de repetionerna som är outhärdliga och det enda man tänker är att man aldrig vill göra om det där igen...
Är det budybuilding vi pratar om så är ju egentligen vikten på stången inte det viktigt egentligen utan känslan i muskeln.
Jag har varit i kontakt med ett par (någerlunda kända) bodybuilders som alla har sagt att man inte ska fastna i ett "fack" och göra samma övningar/reps/set/träningsmetod hela tiden. Alltså tvärtemot vad du förespråkar. De har också påpekat vikten av att kunna variera sig och hela tiden vilja utveckla sig själv.

MVH
Kristian

gladiatorerna1
2003-01-18, 12:40
Originally posted by razores
King Grub:

För en gångs skull måste jag hålla med fru gladiatorerna.

Varfför skulle det vara fel för muskeltillväxt genom att variera antalet repetioner och övningar?
Hur länge har du själv tränat som du gör? Dvs alltid köra tungt och "överbelasta" muskeln?
Hur vet du att du inte hade fått bättre resultat med en varierad träning när det gäller repetionsantalet?
Vad är det du är ute efter, volym eller styrka?
Tränar du efter Max OT?

Själv anser jag att man ska träna så hårt man kan nere på gymmet. Så länge man utför de repetionerna som är outhärdliga och det enda man tänker är att man aldrig vill göra om det där igen...
Är det budybuilding vi pratar om så är ju egentligen vikten på stången inte det viktigt egentligen utan känslan i muskeln.
Jag har varit i kontakt med ett par (någerlunda kända) bodybuilders som alla har sagt att man inte ska fastna i ett "fack" och göra samma övningar/reps/set/träningsmetod hela tiden. Alltså tvärtemot vad du förespråkar. De har också påpekat vikten av att kunna variera sig och hela tiden vilja utveckla sig själv.

MVH
Kristian

:thumbup: Det är bra grabben att du för en gång skulle håller med mig!Mycket bra teorier också!

Till King Grub!

Lyssna nu på vad folket här säjer! De flesta här vet vad de talar om.

gladiatorerna1
2003-01-18, 12:43
Originally posted by King Grub
Inte alls. Det är helt rätt. Men talar du om muskelns uthållighet nu helt plötsligt? Jag har hela tiden talat om muskeltillväxt. Det är en helt annan sak. Om du har talat om uthållighet hela tiden har vi nog missförstått varandra.

De röda muskelfibrerna är ju till för uthålligheten. De som har mest av de vita muskelfibrerna ska vara starkare medan de som har de röda är mer uthålliga och ska ha lättare för att få bra kondition.

gladiatorerna1
2003-01-18, 12:45
Ursäkta att jag säjer det här men jag tycker att det låter helt vansinigt att påstå att man inte ska variera.Jag vill inte vara otrevlig men jag tycker King Grub ska ta åt sig av de kunskaper vissa här visar.

gladiatorerna1
2003-01-18, 12:47
Originally posted by King Grub
Inte alls. Det är helt rätt. Men talar du om muskelns uthållighet nu helt plötsligt? Jag har hela tiden talat om muskeltillväxt. Det är en helt annan sak. Om du har talat om uthållighet hela tiden har vi nog missförstått varandra.

Jag har inte talat om uthålligheten hela tiden.Jag tog upp detta för att du började prata om att mindre muskelfibrer aktiveras om man kör högreps.

JJ
2003-01-18, 15:11
Det jag tror Kungen menar är att han inte ser någon vits med att köra 15 reppare om man vill ha volym och styrka och jag håller med honom. Däremot kan man absolut variera sig i det lägre repsomfånget och med övningar (om inte annat så för att det är kul). Hans poäng var väl att det inte finns någon fysiologisk poäng med att köra högreppare (om man vill ha volym och styrka) och det håller jag också med om.
Byggare som ökar repsantalet under dieten gör det antagligen för att de inte vet bättre eller så vill de minska skaderisken och öka mjölksyratåligheten inför poseringen.
Ursäkta mig om jag har fel.:rolleyes:

King Grub
2003-01-18, 17:28
:thumbup:

Exakt.

Vic
2003-01-19, 12:53
Gladiatorerna: K.Grubb har säkerligen helt rätt. Det är ganska lustigt att läsa dina svar efter att K.grubb frågar dig om en "konkret och fysiologisk" förklaring för vad du påstår.
Bara för att tävlande BB tränar på ett visst sätt betyder inte det att det fungerar. BB har ytterst sällan någon akademisk utbildning, inte minst inom detta ämne.
Nä, kasta nu dina B&K och sluta "chocka" dina muskler :D (skämt). Jag tycker faktiskt för egen del att variation både vad gäller uppläg och repsantal är mentalt viktigt.

Mvh

michael
2003-01-19, 13:04
Jag tror det är relativt till vilken övning man skall köra. Knäböj(och från vad jag hört även stela eller vanliga marklyft) 20 reppare kan vara bra för volym, jag som många andra jag talat med har upplevt goda resultat. Fast det är ju såklart tal om en vikt man bara klarar 10 reps med :hbang: . Däremot är det nog inte det bästa för styrkeökningar men man ökar i styrka i lagom takt iallafall.

King Grub
2003-01-19, 13:21
Originally posted by Vic
Jag tycker faktiskt för egen del att variation både vad gäller uppläg och repsantal är mentalt viktigt.


Mentalt tycker jag också det är viktigt. Visst är det dödstråkigt att alltid harva på i samma spår. :)

Cerberus
2003-01-19, 19:14
Jag har bestämt att jag ska göra ett uppehåll från styrketräningen i två veckor och se om mina handleder läker bättre då. Om inte så måste jag nog gå till läkaren(har jag ingen lust med).

gladiatorerna1
2003-01-20, 09:06
Kom igen nu gott folk! Kan ni intyga vem det är som har rätt. Jag vet ju att det är många här som är kunniga.

King Grub
2003-01-20, 09:13
Tror du automatiskt att bara för att du har en åsikt så är det den rätta och att alla måste hålla med dig och "intyga" att du har rätt? :smash:

Vic
2003-01-20, 09:16
Gladiator: du är rätt så ignorant? har jag fel?

Enligt dig är tydligen en person som har vetenskapligt understöd för vad han säger okunnig.

gladiatorerna1
2003-01-20, 09:40
Originally posted by King Grub
Tror du automatiskt att bara för att du har en åsikt så är det den rätta och att alla måste hålla med dig och "intyga" att du har rätt? :smash:

Detta är väl knappast frågan om någon åsikt.Detta är frågan om vad som är rätt och fel.

Så du säjer att de som har hållit med mig i denna tråd har fel?

gladiatorerna1
2003-01-20, 09:42
Originally posted by Vic
Gladiator: du är rätt så ignorant? har jag fel?

Enligt dig är tydligen en person som har vetenskapligt understöd för vad han säger okunnig.

Är jag ignorant???Jag vet att det han säjer inte stämmer.

King Grub
2003-01-20, 09:54
Men tro vad du vill. Om du är tvungen att be folk att "komma igen och intyga" att du har rätt för att du skall känna dig duktig så får det väl vara så.

Den här diskussionen har urartat, för du har inte en enda gång kunnat styrka dina påståenden med sakliga argument utan säger bara gång på gång att det "är så", bara för att du tror det, och jag är ganska övertygad om att de flesta forummedlemmar inte skriver något för att "intyga" att du har rätt är för att de struntar i det.

Fortsätt "chocka" dina muskler, så tränar jag på mitt sätt. Alla är nöjda och glada, och det här diskussionen behöver inte fortsätta. Både du och jag får tro precis vad vi vill utan att resten av forumets medlemmar skall komma med understöd.

Att komma och be om medhåll i en tråd för att känna sig duktig är patetiskt.

Cerberus
2003-01-20, 09:57
haha fan vad denna tråd har spårat ur! Ta det lugnt grabbar!

gladiatorerna1
2003-01-20, 09:59
Vet du varför inte jag föortsätter argumenter med dig?Det är för att det inte verkar spela någon roll vad jag säjer.Du har redan bestämt dig för vad du ska tro.Därför kan det vara bra om någon annan kan komma in och säja vad som är riktigt.Tycker att det låter helt vansinigt det du påstår. Tror du att BB folk kör tung träning hela tiden eller? Men snälla,trodde att de flesta visste en sådan enkel sak.

gladiatorerna1
2003-01-20, 10:02
Originally posted by Cerberus
haha fan vad denna tråd har spårat ur! Ta det lugnt grabbar!

Det är lugnt,grabben :thumbup:

gladiatorerna1
2003-01-20, 10:07
Originally posted by Cerberus
Jag har bestämt att jag ska göra ett uppehåll från styrketräningen i två veckor och se om mina handleder läker bättre då. Om inte så måste jag nog gå till läkaren(har jag ingen lust med).

Om vi ska var lite mer relevanta nu så tycker jag att det är bra att du gör ett uppehåll från träningen så att dina handleder får läka.Var inte orolig över att du kommer tappa i styrka för det kommer du inte att göra.Tvärtom du kommer troligen att vara starkare när du är tillbaka på gymet. Jag vilar själv nu en vecka från träningen.