handdator

Visa fullständig version : vad kan mag göra med broccoli


jegarn
2006-09-01, 17:38
har blivit tillsagt att äta mer magnesium och fick cashewnötter (stavning?) och broccoli som förslag. Broccoli är något billigare..

Vad kan man göra med broccoli som går snabbt och är gott, den jag har är fryst.

Syrsa
2006-09-01, 18:10
har blivit tillsagt att äta mer magnesium och fick cashewnötter (stavning?) och broccoli som förslag. Broccoli är något billigare..

Vad kan man göra med broccoli som går snabbt och är gott, den jag har är fryst.

Jag brukar bara hälla varmt vatten på dom först(så dom tinar) sen äta som de är, med örtsalt är dom supergoda :) muuums. du kan ju göra nån lätt stuvnng också, med lite mjölk bara och koka en stund.Men prova örtsaltet!

sissa
2006-09-01, 18:11
kan inga recept i huvvet, men broccoli tycker jag är gott tillsammans med skinka. som pastasås eller i paj eller dyl. soppa och wok passar det säkert bra i också.

sen kan man ju ha broccoli som tillbehör till i stort sett alla rätter. låt "grönsaksdelen" på tallriken bestå av broccoli.

Deceiver85
2006-09-01, 19:41
Koka?

mirrranda
2006-09-01, 20:43
Jepp, tina i micron och ner i kokat vatten. Koka på ett tag och salta => mums. Annars kan du alltid överkoka de och sedan mosa till broccolipure. Det är faktiskt godare än det låter :cool:

Überbiffen
2006-09-01, 23:34
Tina, salta, ät. :thumbup:

regus
2006-09-01, 23:50
Broccoligratäng.

broccoli, äggstanning, skinka, ost.

in i ungnen. :eating:

Fed up
2006-09-02, 10:35
Broccoligratäng.

broccoli, äggstanning, skinka, ost.

in i ungnen. :eating:

Det där blir ju mer en paj utan deg, men paj är ju också gott. Gratäng gör man ju med en vit sås (matlagninggrädde och mjöl som får koka ihop typ) som man häller över och sen ost och sen ugnen. Skitgott.

LadyG
2006-09-11, 10:49
Ta äggvitorna från sex ägg, lite mjölk, kokade broccolibuketter (ev också rå lök och finhackad paprika) och stek till en ganska tjock omelett. Slata och peppra efter smak. Servera med kokt brysselkål (som också är magnesiumrik).

Annars, ta ett glas av detta (http://www.arla.se/Default____17789.aspx?SelectedMenuItem=19195) (såvida du inte är rädd för kcal). Ett glas på 2,5 dl ger halva dagsbehovet av magnesium.

Naggande go!
2006-09-11, 11:56
Själv tar jag Twinlabs magnesium tillskott. 400 mg/tablett.

Holmis
2006-09-13, 15:35
Det där blir ju mer en paj utan deg, men paj är ju också gott. Gratäng gör man ju med en vit sås (matlagninggrädde och mjöl som får koka ihop typ) som man häller över och sen ost och sen ugnen. Skitgott.

Nej nej, det där blir mer en gratäng utan bechamelsås. *rolleyes*

Liten Men Fet
2006-09-13, 18:03
Fräs brocollin i massor med smör och salta, dom suger i sig massor med smör och blir jättegoda! :eating:

Fed up
2006-09-13, 19:13
Jag gjorde just en sjukt god pastasallad på fullkornspasta+broccoli+stekt samp+stekt lök+kikärtor+fetaost+quornbitar(kan bytas mot kyckling)+tomat+ruccola+avocado. :eating:

Semiramis
2006-09-13, 19:19
Jag gjorde just en sjukt god pastasallad på fullkornspasta+broccoli+stekt samp+stekt lök+kikärtor+fetaost+quornbitar(kan bytas mot kyckling)+tomat+ruccola+avocado. :eating:Var quornbitarna naturella eller behandlade på något sätt?

Fed up
2006-09-13, 19:23
Var quornbitarna naturella eller behandlade på något sätt?

Nä, naturella men stekta tillsammans med löken och så småningom äver svampen och kikärtorna. Så fick de gemensamt en dos svartpeppar,örtsalt och herbes de provencale.

(det var den ljusa sorten)

coxie
2006-09-14, 19:43
rå broccoli är vrågott, bara att dra fram en stor näve färsk broccoli till måltiderna.