handdator

Visa fullständig version : Resultat av MagnetRöntgen


apa_ola
2006-09-01, 16:56
Har problem med ena knät. Magnetröntgade det.

Inga menisker, kollateraligament eller korsband är skadade. Inga ledyteskador. Ingen nämnvärd hydrops.

"Däremot ses måttliga till uttalade tendinosförändringar i quadricepssenan i anslutning till patellas övre pol där det även ses ett måttligt tendnitinslag. Även måttliga tendinosförändringar i patellasenan i anslutning till patella till och med ett par cm nedom apex patellae. Även här ses ett lätt tendinitinslag."

Inga andra förändringar.

Finns det någon som kan säga något om vad det är betyder och innebär, med träning, belsatning osv.? SKa prata med ortoped och sjukgymnast, men det vore ändå kul att få veta lite i förväg...

Waggho
2006-09-01, 18:16
Jag kan inte säga något om träning och belastning, men jag kan översätta lite om det behövs.

Liten ordlista:
tendi-: som har med sena att göra
-os: (sjuklig) förändring
quadriceps: känner du nog till, den fyrhövdade lårmuskeln
patella: knäskålen
-it: inflammation
apex patellae: patellas spets, längst ner på knäskålen. Quadriceps senor är spända över patella och fäster på skenbenet.

Guddi
2006-09-02, 08:40
Träning på något lättare vikter och lite extra lång excentrisk fas skulle jag gissa på att du får som direktiv. Möjligt att dem inte nämner det men värme behandling hade jag också använt mig av för att öka blodflödet till området, Bara att köpa en vetekudde eller liknande så kan du lägga den över knäskålen när du tittar på TV och liknande.

apa_ola
2006-09-02, 12:19
Träning på något lättare vikter och lite extra lång excentrisk fas skulle jag gissa på att du får som direktiv. Möjligt att dem inte nämner det men värme behandling hade jag också använt mig av för att öka blodflödet till området, Bara att köpa en vetekudde eller liknande så kan du lägga den över knäskålen när du tittar på TV och liknande.

Ok, vad bra. Hittils, alltså innan MR, har jag kört lätta vikter fast med fokus på den positiva fasen. Det kasnke blir bättre i knät nu.

Extra lång excentrisk fas, innebär det att man gör den enbart långsammare då alltså? På vilket sätt gör detta saken bättre? Och varför hjälper värmebehandling? Jag har inte känt någon förbättring på träning t.ex. när jag använt vulkanskydd...

Guddi
2006-09-03, 10:04
Ok, vad bra. Hittils, alltså innan MR, har jag kört lätta vikter fast med fokus på den positiva fasen. Det kasnke blir bättre i knät nu.

Extra lång excentrisk fas, innebär det att man gör den enbart långsammare då alltså? På vilket sätt gör detta saken bättre? Och varför hjälper värmebehandling? Jag har inte känt någon förbättring på träning t.ex. när jag använt vulkanskydd...
Exentrisk träning har visat sig vara det som fungerar bäst på tendinoser, De kan välja mellan att göra excentriska övningar eller att ta lite extra lång tid i den excentriska fasen.

Värme är helt enkelt för att öka blodflödet till det skadade området och på så sätt påskynda läkningen. Det är ingen dunderkur men det hjälper, det är också ofta väldigt skönt :) Värme kan du lägga på när som helst och inte nödvändigtvis under träning.

apa_ola
2006-09-03, 14:20
Exentrisk träning har visat sig vara det som fungerar bäst på tendinoser, De kan välja mellan att göra excentriska övningar eller att ta lite extra lång tid i den excentriska fasen.

Värme är helt enkelt för att öka blodflödet till det skadade området och på så sätt påskynda läkningen. Det är ingen dunderkur men det hjälper, det är också ofta väldigt skönt :) Värme kan du lägga på när som helst och inte nödvändigtvis under träning.

Tack :thumbup: