handdator

Visa fullständig version : Tomgångsmotor


Lasse Kongo
2006-09-01, 09:45
Ni som kan bilar, hur ser en sådan ut, var hittar man den, svårt att plocka bort så där rent allmänt?

Detta gäller en Mazda 626 -89

Tacksam som fan för lite hjälp.

Piranha
2006-09-01, 09:50
Ni som kan bilar, hur ser en sådan ut, var hittar man den, svårt att plocka bort så där rent allmänt?

Detta gäller en Mazda 626 -89

Tacksam som fan för lite hjälp.


??? skall du köra folkrace ?

( nej jag har inte en aning annars ) , men förgasarmototer brukar ha en ställskruv för sånt.

Lasse Kongo
2006-09-01, 09:51
??? skall du köra folkrace ?

( nej jag har inte en aning annars ) , men förgasarmototer brukar ha en ställskruv för sånt.

Jo jag vet, men den dummar sig lite, ska prova att plocka bort tomgångsmotorn och blåsa ur den och rengöra den rejält, bara jag kan ta reda på var den sitter =)

tossefar
2006-09-01, 10:00
Tomgången styrs av ett spjäll som reglerar ljuftmängden in till motorn. Den styrs av en dattamaskin!

Piranha
2006-09-01, 10:01
Jo jag vet, men den dummar sig lite, ska prova att plocka bort tomgångsmotorn och blåsa ur den och rengöra den rejält, bara jag kan ta reda på var den sitter =)


Du Gösta är du säker på att du inte skall överlåta det till nån som kan?

Bronkitkorv
2006-09-01, 10:03
Menar du tomgångsregulatorn kanske.... Tomgångsmotorn *screwy*

Lasse Kongo
2006-09-01, 10:13
Menar du tomgångsregulatorn kanske.... Tomgångsmotorn *screwy*

Snälla, dissa någon annan... alt ta reda på fakta alt håll käften.

Lasse Kongo
2006-09-01, 10:15
Du Gösta är du säker på att du inte skall överlåta det till nån som kan?

Själv är bäste dräng och sen är det kul att lära sig lite med!

Piranha
2006-09-01, 10:32
Själv är bäste dräng och sen är det kul att lära sig lite med!

Som du vill Hedlund..

http://blog.isecore.net/media/modermodemet.jpg

jim
2006-09-01, 10:36
Snälla, dissa någon annan... alt ta reda på fakta alt håll käften.

En kombination låter som en bra idé :D

jogustaf
2006-09-01, 10:55
Tomgångsventil eller tomgångsmotor, same same.

Det är en ventil som justerar så att gasspjället släpper in rätt luftmängd för att hålla motorn på tomgångsvarvet.

Den brukar sitta på insugssidan. Exakt var den sitter på din Mazda vet jag inte. Den ser ut som en cylinder med uttag/fäste åt sidan. Brukar inte vara allt för svår att få bort.

Nu vet du var du ska börja leta. Lycka till.

/Hobbymekare Jocke

Lasse Kongo
2006-09-01, 11:03
Tomgångsventil eller tomgångsmotor, same same.

Det är en ventil som justerar så att gasspjället släpper in rätt luftmängd för att hålla motorn på tomgångsvarvet.

Den brukar sitta på insugssidan. Exakt var den sitter på din Mazda vet jag inte. Den ser ut som en cylinder med uttag/fäste åt sidan. Brukar inte vara allt för svår att få bort.

Nu vet du var du ska börja leta. Lycka till.

/Hobbymekare Jocke

Sedärja... man kan ju faktiskt få seriösa svar!

Tackar som fan för tipset.

Piranha
2006-09-01, 11:08
Okej lasse bara för dig då.

http://www.msprotege.com/forum/showthread.php?t=94788

Lasse Kongo
2006-09-01, 11:14
Okej lasse bara för dig då.

http://www.msprotege.com/forum/showthread.php?t=94788

Hm grymt värre måste jag säga!

Tack & bock Pirre!

Davil
2006-09-01, 12:47
Jag gissar på för låg tomgång ?

Hade problem med tomgången på Sambons 626:a med samma motor.

På gasspjället (det som rör sig om du gasar :) ) finns en ganska lång m4 eller m5 bult, skruva åt denna pyttelite extra så skall du få lite högre varv på maskinen.

Annars sitter tomgångsmotorn ihop med gasspjället, det är 3st kablar som går till det. Det kan vara en massa skit i denna men jag orkade inte skruva bort den.

Lasse Kongo
2006-09-01, 12:54
Jag gissar på för låg tomgång ?

Hade problem med tomgången på Sambons 626:a med samma motor.

På gasspjället (det som rör sig om du gasar :) ) finns en ganska lång m4 eller m5 bult, skruva åt denna pyttelite extra så skall du få lite högre varv på maskinen.

Annars sitter tomgångsmotorn ihop med gasspjället, det är 3st kablar som går till det. Det kan vara en massa skit i denna men jag orkade inte skruva bort den.

Nej inte för låg, kopierar in en text som jag skrev på ett bilforum:

Jag skulle behöva lite tips om vad man kan kolla själv på min bil, det är nämligen så att tomgången är lite skum, ibland går den ganska högt, runt 1500varv, och ibland åker den lite upp och ner ett tag, men sen titt som tätt så går den perfekt igen, så den är inte fel hela tiden så att säga.

Ibland går den högt när man startar den, ibland ligger den perfekt när man startar den, och sedan kanske man åker en timma, stänger av bilen och sen när man sätter på den igen så går tomgången perfekt, så den verkar inte vara låst, skumt, men det kanske finns någon som varit med om något liknande, kanske med samma bil tom?

Edit: kortade ner texten lite =)

Bronkitkorv
2006-09-01, 14:00
Så där var min Saab och en polare tipsade mej om att det var tomgångsregularorn/motorn/spjället och vi tog dän den och gjorde rent den sen gick den bra i några hundra mil sen vart det samma skit igen. Samma hände en arbetskamrat med hans volvo. Så kanske får du köpa en ny eller så köper du en ny och då borde du rimligen se vart den sitter.

Davil
2006-09-01, 14:14
Nej inte för låg, kopierar in en text som jag skrev på ett bilforum:

Jag skulle behöva lite tips om vad man kan kolla själv på min bil, det är nämligen så att tomgången är lite skum, ibland går den ganska högt, runt 1500varv, och ibland åker den lite upp och ner ett tag, men sen titt som tätt så går den perfekt igen, så den är inte fel hela tiden så att säga.

Ibland går den högt när man startar den, ibland ligger den perfekt när man startar den, och sedan kanske man åker en timma, stänger av bilen och sen när man sätter på den igen så går tomgången perfekt, så den verkar inte vara låst, skumt, men det kanske finns någon som varit med om något liknande, kanske med samma bil tom?

Edit: kortade ner texten lite =)

Det sitter en temperaturavkännare på kylsystemet (oftast i underkant på kylaren). Denna ställer ofta till sådanna problem som du beskriver.

Men det kan även vara tomgångsmotorn som är skitig eller någon vacumslang som är sönder mm... Svårt sån't där.

Lasse Kongo
2006-09-01, 14:27
Det sitter en temperaturavkännare på kylsystemet (oftast i underkant på kylaren). Denna ställer ofta till sådanna problem som du beskriver.

Men det kan även vara tomgångsmotorn som är skitig eller någon vacumslang som är sönder mm... Svårt sån't där.

menar du termostaten?

den har jag nyligen bytt, men det kanske inte är den du menar?

Piranha
2006-09-02, 14:10
Bump.... update please Gösta

Lasse Kongo
2006-09-03, 12:40
Plocka isär skiten igår, men sen blev jag osäker på nästa steg och skulle då gå in och kolla på brorsans dator på bilderna, men det visade sig att han hade ngt virus eller liknande så det gick inte att se bilderna haha.

Så jag plockade ihop allt igen, men ska göra ett nytt försök så fort jag får tid, det verkade rätt avancerat men det ska nog gå att fixa, vill dock vara säker på vad jag ska skruva bort.

Lasse Kongo
2006-09-03, 13:08
Visste inte att du var en Mazdakille med Pirre:

http://www.msprotege.com/forum/member.php?find=lastposter&f=274

Grymt ju!

NiXPhoenix
2006-09-03, 13:21
Bra särskriven titel Lasse Kongo fått nu också.

Piranha
2006-09-03, 16:33
Bra särskriven titel Lasse Kongo fått nu också.


Nämen titta en ordmärkare.