handdator

Visa fullständig version : Shanghai?


MacLeod
2006-09-01, 08:27
Prankie: Din box är full.


Någon annan som har varit i Shanghai? Åker dit ensam om ett par dagar och har väl tänkt att det ska bli som i Lost in translation ungefär, fast utan Scarlett Johanson.
Har inte bestämt om jag ska bo i French Consession eller Putong? Ska man placera sig mellan dom två kvarteren? Fått för mig att French är vackrare och äldre byggnader?

Tips o trix?

LarsK
2006-09-01, 08:44
Kineser kan bättre engelska än japaner.

Humanist
2006-09-01, 09:45
Prankie: Din box är full.


Någon annan som har varit i Shanghai? Åker dit ensam om ett par dagar och har väl tänkt att det ska bli som i Lost in translation ungefär, fast utan Scarlett Johanson.
Har inte bestämt om jag ska bo i French Consession eller Putong? Ska man placera sig mellan dom två kvarteren? Fått för mig att French är vackrare och äldre byggnader?

Tips o trix?

Har varit där. Massiv stad, full av intryck och futuristisk stämning. Om jag inte minns fel var Putong den ö utanför "The Bund". Var ett antal år sedan jag var där så brasklapp för att jag minns fel namn. Hursomhelst skulle jag föreslå att du intar nattkvarter på fastlandet. Putong kändes väldigt artificiellt, vilket var spännande att se men inte att bo i.

Satsa på att ta dig upp i "The pearl of the orient". Ett snurrande torn, högt som attans (dock inte högst) och med en trevlig resturang. Vidare föreslår jag museum. Nattlivet är heller inte att förakta, men pass på, gäller att veta var man ska. Jag och min kompis råkade efter vissa kommunikationsproblem med taxichauffören säga helt fel plats, vilket resulterade i en 50 minuter lång taxiresa år ena riktningen. Det coola med detta var att vi aldrig lämnade staden.

Berge
2006-09-01, 10:01
Jag åker dit nästa fredag och kommmer vara där tills Jul . Det blir billigare för dig att bo i pu dong men då är du även en bit ifrån alla bra klubbar matställen mm.Jag kommer bo i Jingan District i närheten av peoples square.Vill du möta upp med nå svenskar så skicka ett PM =)

MacLeod
2006-09-01, 23:11
Jag åker dit nästa fredag och kommmer vara där tills Jul . Det blir billigare för dig att bo i pu dong men då är du även en bit ifrån alla bra klubbar matställen mm.Jag kommer bo i Jingan District i närheten av peoples square.Vill du möta upp med nå svenskar så skicka ett PM =)


Gå ut själv i Sthlm kan jag göra eftersom jag känner folk som alkar, men jag vet inte om jag klubbar själv i Shanghai direkt.
Då måste man köra med "jag väntar på en polare", som sedan aldrig dyker upp..

Förväntar mig ett Lost in translations-skimmer över resan, med konstiga kulturkrockar och freaky saker att göra.

Prankie
2006-09-02, 00:02
Jin'An Distrikt är trevlig, där hängde jag för det mesta under sena kvällar. Pudong känns ganska västerländsk med sina enorma shoppingcenter, men då drar jag hellre till Yu-Yuan garden eller ChengHuang Miao för att köpa små söta skräp att ta hem, mycket billigare också (efter pruttning så klart). :D Kan du inte kinesiska så kommer de plocka fram miniräknare, tryck in valfri skambud så funkar det säkert. ;) Och min PM låda är tömd nu.

Mikeman
2006-09-02, 06:04
Jin'An Distrikt är trevlig, där hängde jag för det mesta under sena kvällar. Pudong känns ganska västerländsk med sina enorma shoppingcenter, men då drar jag hellre till Yu-Yuan garden eller ChengHuang Miao för att köpa små söta skräp att ta hem, mycket billigare också (efter pruttning så klart). :D Kan du inte kinesiska så kommer de plocka fram miniräknare, tryck in valfri skambud så funkar det säkert. ;) Och min PM låda är tömd nu.

Kewl.
Det är mao bra att inta en rigorös mängd ärtsoppa alt. bönor innan man ska ge sig ut i shoppingsvängen? :cool: