handdator

Visa fullständig version : Dietmar Wolf


Fantomen
2006-08-31, 21:25
Hej alla styrkelyftintresserade. Jag undrar ifall det är någon som
Känner till eller kanske har någon erfarenhet av Dietmar Wolfs program för styrkelyft, hans principer och tankar bakom träning? Mannen som tränar många av Norges topplyftare och överhuvudtaget fungerar som någon slags guru för den norska styrkelyftsvärlden. Har läst på lite om honom och hans idéer och funnit det hela väldigt intressant. Dock är min norska ”ikke sa grejt” så jag har haft lite problem med att förstå allting. Kanske kan någon som vet lite mer om Dietmar och hans program kunna skriva om det här, misstänker att exempelvis Stahlberg även inom detta ämne här har en hel del som han skulle kunna dela med sig av, jag vet i alla fall en som skulle vara mycket tacksam.

Vad jag har förstått så kommer också Fetknoppen i höst att använda sig av ett program komponerad av denne Wolf, kanske har även han lite att berätta om tid finns?

Skulle som sagt gärna vilja veta lite mera om hans tankar, principer, idéer och program som på senare år rönt stor framgång borta i Norge.

stahlberg
2006-09-01, 14:32
Här ber jag att få passa. Jag känner till detta så mycket som man gör efter en tämligen snabb bekantning på internet - alltså ungefär lika mycket som du (gissar jag). Detta system är betydligt populärare i Sverige (och förstås Norge) än i Finland. Delvis kan detta bero på språksvårigheter från finnarnas sida.

Själv är jag alltid intresserad av att pröva på idéer från andra system. Detta är för min del oprövat. Men visst är jag intresserad, eftersom många har varit nöjda.

Nu får vi dessutom en ypperlig försökskanin här på kolo, tack vare Fetknoppen!

Timme
2006-11-02, 20:50
Men var får man tag på programmet då? Eller har du, stahlberg redan fått tag på det? Isåfall, vad tycks?

Kanske Fetknoppen kan lägga till något?

Börje H
2006-11-02, 21:04
Men var får man tag på programmet då?

Finns på norges förbundssida. Bara att fylla i målvikter så finns varenda pass planerat. Förbundets hemsida:
http://www.styrkeloft.no/

Ex på avancerat upplägg:
http://www.styrkeloft.no/treningsprogram/TPLAN_VIDEREKOMNE.XLS

Bara att pröva på Timme!!

Timme
2006-11-02, 21:30
Finns på norges förbundssida. Bara att fylla i målvikter så finns varenda pass planerat. Förbundets hemsida:
http://www.styrkeloft.no/

Ex på avancerat upplägg:
http://www.styrkeloft.no/treningsprogram/TPLAN_VIDEREKOMNE.XLS

Bara att pröva på Timme!!

Tack för länkarna. Men jag ska inte pröva något nytt. Jag kör stahlberg system och endast det.

Däremot så var ju stahlberg själv nyfiken på programmet.

Min egen träning går som smort. Finns absolut ingen anledning för mig att titta på något annat.

Timme
2006-11-02, 22:04
Ett liknande program kan aldrig komma i närheten av ett PERSONLIGT träningsprogram som är baserat på personen i fråga. Det där norge programmet är INTE anpassat efter den person som vill följa det.

edit: Detta är vad jag tror, och jag är i stort sett säker på att jag har rätt när jag säger så som jag gör :)

Börje H
2006-11-02, 22:37
Ett liknande program kan aldrig komma i närheten av ett PERSONLIGT träningsprogram som är baserat på personen i fråga. Det där norge programmet är INTE anpassat efter den person som vill följa det.
Naturligt vis kan det vara så. Men det beror på kompetensen hos den som utformat det personliga programmet. I fallet med din tränare så är det ju ingen tvekan om att kompetensen är ofantligt hög.

Timme
2006-11-02, 23:21
Naturligt vis kan det vara så. Men det beror på kompetensen hos den som utformat det personliga programmet. I fallet med din tränare så är det ju ingen tvekan om att kompetensen är ofantligt hög.

Ja, precis så :) Visst hade det varit på annat vis om min yngre syster gjort ett personligt träningsprogram åt mig. Som tur är så är det inte så. Jag har istället förmodligen en av de bästa i världen inom ämnet SL som gjort programmet åt mig. Nämligen Krister Ståhlberg.

Nitrometan
2006-11-03, 09:45
Ett liknande program kan aldrig komma i närheten av ett PERSONLIGT träningsprogram som är baserat på personen i fråga. Det där norge programmet är INTE anpassat efter den person som vill följa det.
Japp. Visst har du en poäng.

Men jag tror inte att "Norgeprogrammet" är dåligt. Tvärtom. Det verkar vettigt och genomtänkt.

Sen får vi väl så småningom se vad Fetknoppen får för resultat med det. Änsålänge verkar han vara nöjd.

Fetknoppen
2006-11-03, 11:26
Japp. Visst har du en poäng.

Men jag tror inte att "Norgeprogrammet" är dåligt. Tvärtom. Det verkar vettigt och genomtänkt.

Sen får vi väl så småningom se vad Fetknoppen får för resultat med det. Änsålänge verkar han vara nöjd.

Jag vågar nog göra en utvärdering redan nu, även om jag inte kört runt programmet ett varv ännu. Jag upplever det positivt att programmet bygger muskelmassa. På den punkten är det bättre än mina egna träningsprogram.

När det gäller styrka måste jag ge programmet ett väldigt lågt betyg. Nu kastar jag ur mig synpunkter innan jag kommit i mål som sagt, men det ska hända något otroligt sista veckorna om styrkan ska börja närma sig den jag hade i våras.

Mina egna program har jag testat på många olika personer, alla utom en i min egen klubb. Alla har ökat rejält i styrka. Om jag gör en uppskattning gissar jag att benstyrkan hos mig har försämrats ca 20-30kg. I bänkpress har jag tappat ca 10kg och i marklyft ligger jag kvar på ungefär samma nivå som med mina egna treveckors rullande scheman.

Jag tycker dock inte att det gör något eftersom jag vet att styrkan kommer tillbaka väldigt snabbt om jag går tillbaka till mina egna program. Får jag en större muskelvolym så kan styrkan också på sikt bli betydligt bättre.

En annan fördel med Norgeprogrammet är att jag har mindre ont i kroppen. Det här här första gången på väldigt många år som jag kunnat träna med utrustning utan att få så ont att jag tappat lusten att lyfta.

Fetknoppen
2006-11-03, 11:41
Jag vågar nog göra en utvärdering redan nu, även om jag inte kört runt programmet ett varv ännu. Jag upplever det positivt att programmet bygger muskelmassa. På den punkten är det bättre än mina egna träningsprogram.

När det gäller styrka måste jag ge programmet ett väldigt lågt betyg. Nu kastar jag ur mig synpunkter innan jag kommit i mål som sagt, men det ska hända något otroligt sista veckorna om styrkan ska börja närma sig den jag hade i våras.

Mina egna program har jag testat på många olika personer, alla utom en i min egen klubb. Alla har ökat rejält i styrka. Om jag gör en uppskattning gissar jag att benstyrkan hos mig har försämrats ca 20-30kg. I bänkpress har jag tappat ca 10kg och i marklyft ligger jag kvar på ungefär samma nivå som med mina egna treveckors rullande scheman.

Jag tycker dock inte att det gör något eftersom jag vet att styrkan kommer tillbaka väldigt snabbt om jag går tillbaka till mina egna program. Får jag en större muskelvolym så kan styrkan också på sikt bli betydligt bättre.

En annan fördel med Norgeprogrammet är att jag har mindre ont i kroppen. Det här här första gången på väldigt många år som jag kunnat träna med utrustning utan att få så ont att jag tappat lusten att lyfta.


Jag kanske ska tillägga att det jag tror är Norgeprogrammets styrka är att man inte får välja belastning själv. Genom att datorn räknar ut träningsvikterna undviker man att lasta för tungt och slipper därför överträning. Detta i kombination med ganska lite vila mellan seten, ngt högre reps, och det faktum att varje delgren tränas tre ggr/vecka gör att kroppen hela tiden har goda möjligheter att utvecklas.

Det påminner på så sätt lite om mina egna program. När jag började med treveckors cykel bestämde jag mig för att aldrig höja vikten vecka ett och två, och alltid försöka slå pers på något sätt vecka tre. Genom att inte höja vikten de två första veckorna undviker jag överträning och då kom resultaten snabbt. Jag körde den typen av program i några år och kan på rak hand säga att inget har givit mig bättre resultat. Nu ska jag träna Norgeprogrammet i minst ett år och sedan göra en utvärdering. Vi får se om jag ändrat uppfattning om ett år:)

Timme
2006-11-03, 11:43
Så programmet har varit mer som ett kroppsbyggar program för dig låter det som. Du har ökat i muskelmassa men inte i styrke.

Timme
2006-11-03, 11:44
Jag kanske ska tillägga att det jag tror är Norgeprogrammets styrka är att man inte får välja belastning själv. Genom att datorn räknar ut träningsvikterna undviker man att lasta för tungt och slipper därför överträning. Detta i kombination med ganska lite vila mellan seten, ngt högre reps, och det faktum att varje delgren tränas tre ggr/vecka gör att kroppen hela tiden har goda möjligheter att utvecklas.

Det påminner på så sätt lite om mina egna program. När jag började med treveckors cykel bestämde jag mig för att aldrig höja vikten vecka ett och två, och alltid försöka slå pers på något sätt vecka tre. Genom att inte höja vikten de två första veckorna undviker jag överträning och då kom resultaten snabbt. Jag körde den typen av program i några år och kan på rak hand säga att inget har givit mig bättre resultat. Nu ska jag träna Norgeprogrammet i minst ett år och sedan göra en utvärdering. Vi får se om jag ändrat uppfattning om ett år:)

Mycket intressant :)

Sedan så kör du dina egna program?

Fetknoppen
2006-11-03, 11:49
Så programmet har varit mer som ett kroppsbyggar program för dig låter det som. Du har ökat i muskelmassa men inte i styrke.

Precis! Jag har som sagt blivit svagare. I alla fall hitintills. Och som jag skrev tidigare så ska ett underverk ske om styrkan återgår till vårens nivå de få veckor jag har kvar.

Jag ser det dock inte som ett problem att jag blivit svagare. Jag väger 127kg just nu, och är absolut inte stenhård i kroppen. Jag kan därför vinna mycket på sikt om jag lägger på mig några kg muskler.

Fetknoppen
2006-11-03, 11:51
Mycket intressant :)

Sedan så kör du dina egna program?

Japp. När jag om några år lagt på mig ett antal kg muskler så återgår jag till mina egna program och då förväntar jag mig att styrkan kommer att hoppa upp några pinnhål.

Timme
2006-11-03, 12:23
Japp. När jag om några år lagt på mig ett antal kg muskler så återgår jag till mina egna program och då förväntar jag mig att styrkan kommer att hoppa upp några pinnhål.

Mycket roligt att höra!

Men jag har fortfarande lite svårt att greppa att du blivit svagare. Menar du att du blivit svagare jämfört med då du tävlade på Elit nivå eller menar du att du blivit svagare sedan du började med Wolfs program? (jag tror att du menar det sista men jag är inte säker)

Fetknoppen
2006-11-03, 14:18
Mycket roligt att höra!

Men jag har fortfarande lite svårt att greppa att du blivit svagare. Menar du att du blivit svagare jämfört med då du tävlade på Elit nivå eller menar du att du blivit svagare sedan du började med Wolfs program? (jag tror att du menar det sista men jag är inte säker)

Då reder vi ut begreppen. Sedan jag började träna 1988 har jag blivit starkare för varje år som gått, utom möjligen något enstaka år då jag varit skadad och därmed inte kunnat träna ordentligt.

När jag slutade tävla innebar det bara att jag tränade mindre med tävlingsutrustning, inte att jag totalt sett tränade mindre. Min styrka fortsatte därför att utvecklas även om jag bara försökte mäta den utan dräkter, lindor och tröjor. Under den tiden efter mitt tävlingsuppehåll har jag också gått upp i vikt, vilket naturligtvis förklarar delar av styrkeökningen.

Den enda gren där jag verkligen inte har ökat i styrka är marklyft. Jag har förvisso ökat mitt personbästa utan utrustning, men med dräkt har det inte blivit ett endaste kg mer än när jag var ca 15kg lättare. Förklaring till detta är att marklyftet genom alla år har begränsats av mina svaga händer.

Mina personbästa sedan i våras, vilket är mitt bästa genom tiderna, är 330kg i knäböj med bälte, 212,5kg i bänkpress med brygga utan tröja, och i marklyft lyckades jag höja mitt personbästa till en trea på 300kg utan dräkt men med bälte och dragremmar.

Styrkan har sedan blivit klart sämre, alltså sedan jag började med Norgeprogrammet. Idag gissar jag att jag kan knäböja ca 300kg med bälte, i bänkpress gör jag nog ca 200-205kg i ett strikt lyft utan tröja. I marklyft tror jag att jag ligger kvar på ungeför samma nivå som i våras.

Som jag beskrivit tidigare är det svårt att utvärdera marklyftet eftersom greppet spökar för mig. Jag är något svagare i ryggen än mitt bästa i våras, men å andra sidan är jag förvånandsvärt stark för att träna marklyft så ofta som jag nu gör. Jag tror därför att jag på tävling kan vara bättre än mitt bästa i våras eftersom kroppen då är helt utvilad.

Den totala resultatförsämringen finns det naturligtvis en förklaring till. Att träna alla delgrenar tre ggr/vecka gör att jag aldrig är riktigt utvilad och således också svagare. Men jag tror inte att jag når upp i den styrka jag hade i våras hur jag än gör med Norgeprogrammet. Jag tror helt enkelt att det är sämre för toppstyrkan. Men som jag skrev tidigare har det andra fördelar som kan vara ack så viktiga.

Timme
2006-11-03, 14:56
Då reder vi ut begreppen. Sedan jag började träna 1988 har jag blivit starkare för varje år som gått, utom möjligen något enstaka år då jag varit skadad och därmed inte kunnat träna ordentligt.

När jag slutade tävla innebar det bara att jag tränade mindre med tävlingsutrustning, inte att jag totalt sett tränade mindre. Min styrka fortsatte därför att utvecklas även om jag bara försökte mäta den utan dräkter, lindor och tröjor. Under den tiden efter mitt tävlingsuppehåll har jag också gått upp i vikt, vilket naturligtvis förklarar delar av styrkeökningen.

Den enda gren där jag verkligen inte har ökat i styrka är marklyft. Jag har förvisso ökat mitt personbästa utan utrustning, men med dräkt har det inte blivit ett endaste kg mer än när jag var ca 15kg lättare. Förklaring till detta är att marklyftet genom alla år har begränsats av mina svaga händer.

Mina personbästa sedan i våras, vilket är mitt bästa genom tiderna, är 330kg i knäböj med bälte, 212,5kg i bänkpress med brygga utan tröja, och i marklyft lyckades jag höja mitt personbästa till en trea på 300kg utan dräkt men med bälte och dragremmar.

Styrkan har sedan blivit klart sämre, alltså sedan jag började med Norgeprogrammet. Idag gissar jag att jag kan knäböja ca 300kg med bälte, i bänkpress gör jag nog ca 200-205kg i ett strikt lyft utan tröja. I marklyft tror jag att jag ligger kvar på ungeför samma nivå som i våras.

Som jag beskrivit tidigare är det svårt att utvärdera marklyftet eftersom greppet spökar för mig. Jag är något svagare i ryggen än mitt bästa i våras, men å andra sidan är jag förvånandsvärt stark för att träna marklyft så ofta som jag nu gör. Jag tror därför att jag på tävling kan vara bättre än mitt bästa i våras eftersom kroppen då är helt utvilad.

Den totala resultatförsämringen finns det naturligtvis en förklaring till. Att träna alla delgrenar tre ggr/vecka gör att jag aldrig är riktigt utvilad och således också svagare. Men jag tror inte att jag når upp i den styrka jag hade i våras hur jag än gör med Norgeprogrammet. Jag tror helt enkelt att det är sämre för toppstyrkan. Men som jag skrev tidigare har det andra fördelar som kan vara ack så viktiga.


Då är jag med på alla punkter! Tack för att du klargjorde lite för mig :)

Vem vet, du kanske har ökat mängder i styrka efter en toppning? Det vet vi ju inte än. Lycka till i fortsättningen! Hoppas att du får grepp med grepet ;) (händerna alltså)

Fetknoppen
2006-11-03, 15:09
Då är jag med på alla punkter! Tack för att du klargjorde lite för mig :)

Vem vet, du kanske har ökat mängder i styrka efter en toppning? Det vet vi ju inte än. Lycka till i fortsättningen! Hoppas att du får grepp med grepet ;) (händerna alltså)

Du har rätt. Jag kan inte idag veta hur mycket styrkan kommer att öka när jag toppar formen. Det verkar bara så långsökt att jag ska få en sådan kick av formtoppning att jag hamnar på samma nivå som tidigare.

Timme
2006-11-03, 15:24
Du har rätt. Jag kan inte idag veta hur mycket styrkan kommer att öka när jag toppar formen. Det verkar bara så långsökt att jag ska få en sådan kick av formtoppning att jag hamnar på samma nivå som tidigare.

Jo, det förstår jag om det kan verka. Men, vem vet? Tänk om!

Stanislaw
2006-11-03, 20:54
Jag vågar nog göra en utvärdering redan nu, även om jag inte kört runt programmet ett varv ännu. Jag upplever det positivt att programmet bygger muskelmassa. På den punkten är det bättre än mina egna träningsprogram.

När det gäller styrka måste jag ge programmet ett väldigt lågt betyg. Nu kastar jag ur mig synpunkter innan jag kommit i mål som sagt, men det ska hända något otroligt sista veckorna om styrkan ska börja närma sig den jag hade i våras.

Mina egna program har jag testat på många olika personer, alla utom en i min egen klubb. Alla har ökat rejält i styrka. Om jag gör en uppskattning gissar jag att benstyrkan hos mig har försämrats ca 20-30kg. I bänkpress har jag tappat ca 10kg och i marklyft ligger jag kvar på ungefär samma nivå som med mina egna treveckors rullande scheman.

Jag tycker dock inte att det gör något eftersom jag vet att styrkan kommer tillbaka väldigt snabbt om jag går tillbaka till mina egna program. Får jag en större muskelvolym så kan styrkan också på sikt bli betydligt bättre.

En annan fördel med Norgeprogrammet är att jag har mindre ont i kroppen. Det här här första gången på väldigt många år som jag kunnat träna med utrustning utan att få så ont att jag tappat lusten att lyfta.

Bygger du ingen massa på dina träningsprogram som styrkelyftare?!

Fetknoppen
2006-11-03, 21:58
Bygger du ingen massa på dina träningsprogram som styrkelyftare?!

Klart jag bygger massa, jag väger trots allt ca 130kg. Men mina egna träningsprogram bygger inte massa lika bra som Norgeprogrammet tror jag.

O.W.
2006-12-17, 14:45
Fler exempel på hans tränings program (http://www.home.no/styrkeloft/)

Inte alla men vissa av dom är det.

stevebc
2008-12-27, 19:07
Nu ska jag träna Norgeprogrammet i minst ett år och sedan göra en utvärdering. Vi får se om jag ändrat uppfattning om ett år:)Hur gick det?

Fetknoppen
2008-12-29, 15:48
Hur gick det?

Jag blev klart svagare i böj och bänkpress och lite bättre i marklyft. Ökningen i marklyft fick jag inte utdelning för eftersom mitt dåliga grepp gjorde att jag missade 327,5kg. Under samma tidsperiod gick jag ner ca 6kg i kroppsvikt vilket delvis kan förklara varför jag svagare, men absolut inte allt. Jag väger exempelvis idag precis lika mycket som när jag tränade Dietmars program, men grundstyrkan är ganska mycket bättre. Detta trots att jag varit skadad i omgångar de två senaste åren och egentligen bara kunnat träna ordentligt de senaste 8 veckorna.

simpan
2009-05-12, 21:23
Någon annan som har erfarenhet av norgeprogrammet?

mini
2009-05-12, 21:57
Vad vill du veta?

jwzrd
2009-05-12, 22:00
Någon annan som har erfarenhet av norgeprogrammet?

Det finns ett helt gäng olika.

Damien Thorne
2009-05-12, 22:10
Någon annan som har erfarenhet av norgeprogrammet?

Choffe i din klubb har kört det vid 2 tillfällen. (Vid sista tillfället slet han av bröstmuskeln (nästan))

Det var även nån fler i klubben som körde det programmet.

Jag körde det i några veckor, men gav upp eftersom jag är alldeles för vek för att orka med så långa och hårda pass. Om man höll högt tempo så tog passen 2-2.5 timme.

Det var länge sedan jag körde det (2 år sen?). Men jag har för mig att man skulle köra böj, bänk och mark på alla pass, 3 dagar i veckan.

tano
2009-05-13, 14:01
Choffe i din klubb har kört det vid 2 tillfällen. (Vid sista tillfället slet han av bröstmuskeln (nästan))

Det var även nån fler i klubben som körde det programmet.

Jag körde det i några veckor, men gav upp eftersom jag är alldeles för vek för att orka med så långa och hårda pass. Om man höll högt tempo så tog passen 2-2.5 timme.

Det var länge sedan jag körde det (2 år sen?). Men jag har för mig att man skulle köra böj, bänk och mark på alla pass, 3 dagar i veckan.

Varför? Vad finns det för fysiologisk förklaring till att man måste köra allt under samma pass och därigenom göra dem så tunga? Jag ser ingen annan anledning än tidsbrist. Men har man möjlighet att köra fem pass i veckan så vet jag ingen fysiologisk förklaring till att inte splitta upp bänkpressen från benträningen.
Jag tänker mig att det bör vara mycket smartare att göra individuella program, som visserligen kan bygga på bra ideer från program som den här typen.

Nu tar ju mina egna pass ofta lång tid, men det är ju främst på grund av utrustningen. Det känns dock dumt göra det jobbigare än vad det behöver vara.

jwzrd
2009-05-13, 14:06
Varför? Vad finns det för fysiologisk förklaring till att man måste köra allt under samma pass och därigenom göra dem så tunga? Jag ser ingen annan anledning än tidsbrist. Men har man möjlighet att köra fem pass i veckan så vet jag ingen fysiologisk förklaring till att inte splitta upp bänkpressen från benträningen.
Jag tänker mig att det bör vara mycket smartare att göra individuella program, som visserligen kan bygga på bra ideer från program som den här typen.

Nu tar ju mina egna pass ofta lång tid, men det är ju främst på grund av utrustningen. Det känns dock dumt göra det jobbigare än vad det behöver vara.

Man vill kanske förbättra kroppens förmåga att klara av tävlingar på flera timmar. Sen är det i min erfarenhet mindre slitsamt att träna allting varje pass och sedan ha hela vilodagar.

Fetknoppen
2009-05-13, 14:50
Jag körde det i några veckor, men gav upp eftersom jag är alldeles för vek för att orka med så långa och hårda pass. Om man höll högt tempo så tog passen 2-2.5 timme.

2,5h träning är väl inte så enormt mycket. Pass som är längre än så hör inte direkt till ovanligheterna för mig i alla fall.

jebu
2009-05-13, 15:19
2,5h träning är väl inte så enormt mycket. Pass som är längre än så hör inte direkt till ovanligheterna för mig i alla fall.

INTE? :D



Det är kul att träna= Träna länge är roligare.

jwzrd
2009-05-13, 15:20
inte? :d



det är kul att träna= träna länge är roligare.

+1

Fetknoppen
2009-05-13, 17:12
INTE? :D



Det är kul att träna= Träna länge är roligare.

Nej det kan nog bli bra mycket mer träning än så när det är högsäsong och man kör med utrustning:D Och precis som du säger så är det ju trevligt att träna så det gör inte så mycket.

tano
2009-05-13, 17:27
Man vill kanske förbättra kroppens förmåga att klara av tävlingar på flera timmar. Sen är det i min erfarenhet mindre slitsamt att träna allting varje pass och sedan ha hela vilodagar.

Det finns en liten poäng i att träna tävlingslikt. Den minskas dock med att när man tränar just med utrustning är det inte ovanligt för mig i alla fall att träningarna kan ta uppemot 4 timmar.

Men en tävling går ändå inte riktigt att jämföra med träning även om den tar flera timmar. En tävling innebär mycket mindre lyft, och för mig är det mindre påfrestande på orken. Det är ju väldigt låg intensitet på tävlingarna.
Man blir såklart sliten av tävlingar och maxlyften men orken har det inte varit problem med.
Kanske har just att man tränat långa pass hjälpt till med det.

Däremot ser jag skillnad på att köra långa pass för att utrustningen tar tid (vilket ju är mer tävlingslikt) än att köra en väldigt hög volym som tar tid.

Det kan stämma att ha fler vilodagar hjälper, så det är väl en avägning för vad som passar bäst för individen (som också var min poäng till att vissa kanske inte orkar följa just norgeprogrammet. Det bör inte vara några problem modifiera programmet på den punkten.).

simpan
2009-05-13, 18:19
Vad vill du veta?

Tänkte mest på vad folk har fått för resultat. Ökat/minskat i styrka?

gammern
2009-05-13, 18:22
Det finns en liten poäng i att träna tävlingslikt. Den minskas dock med att när man tränar just med utrustning är det inte ovanligt för mig i alla fall att träningarna kan ta uppemot 4 timmar.

Men en tävling går ändå inte riktigt att jämföra med träning även om den tar flera timmar. En tävling innebär mycket mindre lyft, och för mig är det mindre påfrestande på orken. Det är ju väldigt låg intensitet på tävlingarna.
Man blir såklart sliten av tävlingar och maxlyften men orken har det inte varit problem med.
Kanske har just att man tränat långa pass hjälpt till med det.

Däremot ser jag skillnad på att köra långa pass för att utrustningen tar tid (vilket ju är mer tävlingslikt) än att köra en väldigt hög volym som tar tid.

Det kan stämma att ha fler vilodagar hjälper, så det är väl en avägning för vad som passar bäst för individen (som också var min poäng till att vissa kanske inte orkar följa just norgeprogrammet. Det bör inte vara några problem modifiera programmet på den punkten.).

Hva er norgeprogrammet?

simpan
2009-05-13, 18:27
Programmen som finns här t.ex: http://www.styrkeloft.no/treningsprogram

jebu
2009-05-13, 22:17
Nej det kan nog bli bra mycket mer träning än så när det är högsäsong och man kör med utrustning:D Och precis som du säger så är det ju trevligt att träna så det gör inte så mycket.

Hehe vissa Umeå-power medlemmar har nämnt 6timmars passet förra månaden, mer än en gång. Vissa förstår sig inte på hur träning går till ;)

mini
2009-05-13, 22:27
Tänkte mest på vad folk har fått för resultat. Ökat/minskat i styrka?

Det är ju svårt att utvärdera efter en kort tid. O.W. kör en del av Dietmars program och det har ju funkat rätt bra där. Jag själv kör ett grundträningsprogram och saknar de lite tyngre vikterna, men jag tror inte att styrkan har hunnit minska direkt. Det är dock lite av en del programs upplägg - man blir nertränad och svagare mot slutet av programmet.

Jag tror att det bästa man kan göra när det är dags att välja upplägg är att fundera på vad man har för svaghet(er) man vill/behöver jobba med och vad man vill uppnå. Mitt skäl till att välja ett norgeprogram var att byta träningssätt ordentligt efter en ganska slitsam vintersäsong med mycket utrustningsträning och låg volym. Det finns andra program som passar bättre för andra syften. Ge det åtta veckor och prova tycker jag.

gammern
2009-05-13, 23:42
Programmen som finns här t.ex: http://www.styrkeloft.no/treningsprogram

Dom e rett gamla och enkla. Numera e dom lite mer avancerade, men dom gamla kan fungera bra om du inte orkar/kan trena mer enn 3 pass i veckan.
Principen e inte norska utan gamla tyngdlyftningsprincip från øst, som visat seg fungera godt ochså innom styrkelyft.
Dom krev tålamod og en plan øver lång tid.

Damien Thorne
2009-05-14, 07:31
2,5h träning är väl inte så enormt mycket. Pass som är längre än så hör inte direkt till ovanligheterna för mig i alla fall.

Innan jag körde det där programmet så var jag ej van vid långpass. Då körde jag mest superset. passen tog 1-1.30 timme.

Möjligen att jag skulle klara av Norjeprogrammet bättre nu när jag har vant mig vid att vara på gymmet i 2-2.30 timme

Att era pass tar så lång tid beror väl på att ni kör med utrustning = lång vila? Kör ni verkligen så många set och övningar som i Norgeprogrammet?

Jag kom ihåg att Onsdagspasset var en mardröm.
(Setten är inklusive uppvärmningsset)

Mage 20 reps, 3 set
Ryggresningar 12-15 reps, 3 set
Frontböj mes stopp (Körde det istället för knäböj nacke) 3-6 reps, 7 set
Bänkpress med stopp 4-6 reps, 8 set (Superset på de 6 sista setten)
Kronlyft och marklyft i superset 4-5 reps, 8 set
Triceps 10-12 reps, 3 set
Biceps 10-12 reps, 3 set

Jag har för mig att du slopade alla komplementövningar när du körde Norjeprogrammet.

Damien Thorne
2009-05-14, 07:35
Hva er norgeprogrammet?

Programmen som finns här t.ex: http://www.styrkeloft.no/treningsprogram

Treningsprogram for viderekomne

Damien Thorne
2009-05-14, 07:46
Detta skrev jag för 2.5år sen

"De första passen var en plåga eftersom jag inte var van att köra så många muskelgrupper och så många set.
Första övningen är alltid någon form av knäböj, och den tog knäcken på mig eftersom jag saknade muskelkondition. Och efter det skulle man köra bänkpress, marklyft och några komplimentövningar.
Passen tog 2.5 timmar.

Men efter 2 veckor så gick det bättre. Då blev jag inte lika slut i kroppen. Så nu känns det som muskelkonditionen har blivit mycket bättre, jag behöver inte vila lika länge mellan varje övning.
Jag är inne på 4:e veckan nu.

Nu tar passen mellan 1.5 timme och 2 timmar (ca 1.45 kan man nog säga).
Jag brukar dricka en proteindrink efter halva passet, då slipper man ge vika för att man börjar känna sig hungrig :thumbup:

Jag brukar försöka sikta på att köra varje stor huvudgrupp (knäböj, bänkpress, marklyft) på mellan 20 och 30 minuter var, och komplimentövningarna siktar jag på 15 till 20 minuter (kan bli 30 minuter då jag ibland lägger till vader och biceps (annars så kör man biceps bara 1 gång i veckan och man kör aldrig vader)).

Styrkemässigt så tycker jag att det känns bra. De 3 veckor som har varit känns mest som en period där jag återkommit till samma styrkeform som jag hade före semestern."

Men jag gav upp med programmet 2 veckor efter det. :em:

Damien Thorne
2009-05-14, 08:30
Jag var inte ensam om att tycka att Onsdagspasset var en plåga :D

Onsdag: 20060830

OL-böj med bred fotställning och stopp i botten. 125kg/2*6, 147,5kg/2*5 och 157,5kg/3*3.

Bänkpress med stopp på bröstet. 117,5kg/6, 137,5kg/5 Tre superset: 147,5kg/4 följt av 127,5kg/6.

Smala marklyft:172,5kg/5. Smala kronlyft varvat med smala vanliga marklyft i tre superset: 215kg/4 följt av 202,5kg/5.

Vilket extremt jobbigt pass. Jag är inte van vid högrepsträning eller superset. Alla lyft gick lätt, men oj vilken puls jag fick efter totalt 9 reps marklyft. Försökte mäta den men jag flåsade så våldsamt att jag säkert missade många slag. Kom i alla fall fram till 43 slag på 15 sekunder. Det är nära på maxpuls vid min ålder. Jag blev riktigt sjuk efter passet och orkade nästan inte ta mig hem, och allt detta utan att lyfta en endaste tung vikt. Jag hoppas verkligen att jag kan lära mig tåla detta...

Ser att jag minns rätt. Du hoppade över mage, ryggresningar, biceps och triceps.

Fetknoppen
2009-05-14, 08:36
Jag var inte ensam om att tycka att Onsdagspasset var en plåga :D



Ser att jag minns rätt. Du hoppade över mage, ryggresningar, biceps och triceps.

Men du kan inte dra några slutsatser grundat på några enstaka kommentarer om ett eller ett fåtal av programmets alla pass. När jag tränade Dietmars program lyckades jag aldrig få passen att räcka i 2,5 timmar, och det kanske till viss del kan förklaras med dom saker jag hoppade över. Dock tillhör ju varken mage, ryggresningar eller biceps och triceps till sådant som är jobbigt att köra. Jag plockade bort övningarna för att programmet inte räknade ut någon specifik belastning för de övningarna, inte för att det var för jobbigt. Personligen tycker jag att det program jag körde fram till SM var mycket tyngre att följa, fast på ett helt annat sätt. Dietmars program var ansträngande för konditionen när jag precis hade börjat med det, men det förklarades också av att jag helt saknade kondis.

O.W.
2009-05-15, 13:04
Choffe i din klubb har kört det vid 2 tillfällen. (Vid sista tillfället slet han av bröstmuskeln (nästan))

Det var även nån fler i klubben som körde det programmet.

Jag körde det i några veckor, men gav upp eftersom jag är alldeles för vek för att orka med så långa och hårda pass. Om man höll högt tempo så tog passen 2-2.5 timme.

Det var länge sedan jag körde det (2 år sen?). Men jag har för mig att man skulle köra böj, bänk och mark på alla pass, 3 dagar i veckan.

Det var Petri som körde böj/markdelen från dessa program från början i Umeå. Det funkade väldigt bra för honom och han fick fin utveckling av det från att ha kämpat på länge med andra program. Dessutom har jag för mig han gick ned en viktklass under tiden.

Jag har också hållit på med dessa program till och från och nu på senare år har jag kört dem rätt stor del av året. Det har gått bra i böj och mark men i bänk har jag väl inte fått till det riktigt ännu.

2-2,5 timme är som fler sagt här inte så länge om är min vill bli riktigt bra helst ifall man ska klämma in träning på bara tre dagar i veckan.

Varför? Vad finns det för fysiologisk förklaring till att man måste köra allt under samma pass och därigenom göra dem så tunga? Jag ser ingen annan anledning än tidsbrist. Men har man möjlighet att köra fem pass i veckan så vet jag ingen fysiologisk förklaring till att inte splitta upp bänkpressen från benträningen.
Jag tänker mig att det bör vara mycket smartare att göra individuella program, som visserligen kan bygga på bra ideer från program som den här typen.

Nu tar ju mina egna pass ofta lång tid, men det är ju främst på grund av utrustningen. Det känns dock dumt göra det jobbigare än vad det behöver vara.

Ja tidsbrist är säkert den största anledningen annars kan du ju splitta upp programmet och köra det 6 dagar i veckan eller 2 pass om dagen 3 dagar i veckan. Som jag läst att de ser ut för andra som kör efter dessa principer.

Du skriver att dina benpass med utrustning tar 4 timmar och det har hänt mig också många gånger. Ofta beror ju det på att man har tyngre set än detta program och kanske fler set med utrustning eftersom man kör ben enskilt. Dessutom är man lat och drar ut på det. Med detta program är du tvungen att hålla tempo för att hinna med allt. Det kan ju också vara en fördel på tävling då det kan gå väldigt, väldigt snabbt ifall man har otur.

Det är ju olika principper du tränar lågintensivt och tyngre vikter och det här är ett volymprogram. Jag tror det går bra att nå framgång båda vägarna sen är det väl mycket vad man trivs med själv.

Dom e rett gamla och enkla. Numera e dom lite mer avancerade, men dom gamla kan fungera bra om du inte orkar/kan trena mer enn 3 pass i veckan.
Principen e inte norska utan gamla tyngdlyftningsprincip från øst, som visat seg fungera godt ochså innom styrkelyft.
Dom krev tålamod og en plan øver lång tid.

Ja jag skulle vilja se ett nyare och mer avancerat:)

Turbo Rico
2009-05-15, 13:13
Min norska är... obefintlig. Räknas vikterna ut för varje pass och hur kommer man fram till vad som ska göras och vilka vikter som ska användas? Eller blandar jag ihop det här med Davids program där det står precis vad som ska lyftas?

kjell33
2009-05-15, 13:18
Du fyller i målvikter och programmet räknar ut resten.....
www.styrkeloft.no/treningsprogram

tano
2009-05-15, 15:27
Ja tidsbrist är säkert den största anledningen annars kan du ju splitta upp programmet och köra det 6 dagar i veckan eller 2 pass om dagen 3 dagar i veckan. Som jag läst att de ser ut för andra som kör efter dessa principer.

Precis. Därför kan man säkert göra det lättare genom att splitta upp delar av träningen, som egentligen inte påverkar varandra, om man har möjligheten. Klarar man av passen som Jwzrd så är det ju inga problem, jag tänkte mest på Damien Thorne som sade sig inte klara av passen.

Du skriver att dina benpass med utrustning tar 4 timmar och det har hänt mig också många gånger. Ofta beror ju det på att man har tyngre set än detta program och kanske fler set med utrustning eftersom man kör ben enskilt. Dessutom är man lat och drar ut på det. Med detta program är du tvungen att hålla tempo för att hinna med allt. Det kan ju också vara en fördel på tävling då det kan gå väldigt, väldigt snabbt ifall man har otur.


Även om det kan gå snabbt på tävling blir det så intensivt? Om du vilat i 10 minuter går ut och böjer, och sedan måste gå ut och böja igen bara en minut senare så är det ändå inte direkt hög intensitet. Kanske är det möjligt att högintensiv träning hjälper vid ett sådant tillfälle, men jag gissar det inte är för den möjligheten ni tränar högintensivt ;) Det är väl dock alltid bra med hög träningstålighet.


Det är ju olika principper du tränar lågintensivt och tyngre vikter och det här är ett volymprogram. Jag tror det går bra att nå framgång båda vägarna sen är det väl mycket vad man trivs med själv.


Jag tror det är bra med variation. När jag går in i uppbyggnadsfasen tänker jag definitivt köra med mer intensitet än det blir med all utrustningsträning.

Turbo Rico
2009-05-15, 16:16
Du fyller i målvikter och programmet räknar ut resten.....
www.styrkeloft.no/treningsprogram


OK. Blev lite lättare nu när jag kom hem till en annan dator som inte är lika trasig av allt "hudsurfande" på jobbet, fick inte upp dokumenten förut.

cirkelrak
2012-07-17, 13:47
Har någon fått tag i nyare varianter av Dietmars scheman? Det verkar vara utarbetade av Lars Edvin. Jag har försökt reggat mig på region östs forum men blivit nekat.