handdator

Visa fullständig version : bättre återhämtning!?


j_p
2002-04-11, 07:45
Tänkte höra vad ni har för knep för att bättra på återhämtningen.
Jag sköter kosten och försöker sköta sömnen (7h/natt), men finns det annat man kan göra? Problemet är att jag förutom gymträningen även sportklättrar när jag får tid. Eftersom jag gymar fyra gånger i veckan blir det en del... Man känner sig sliten efter ett par veckor helt enkelt. Finns det speciella grejer vad gäller träningsupplägg, kost, kosttillskott, streching osv som man kan tänka på?

Rah
2002-04-11, 07:56
Glutamin fungerar för många. Sov lite längre, 8-9 timmar iaf. Prova att ta en proteindrink innan du lägger dig.

hulken
2002-04-11, 08:16
Om du har möjlighet så kan du ta en tupplur mitt på dan också,det behöver inte vara länge 10-15 min räcker,bara slappna av.

JärnBjörn
2002-04-11, 09:29
Du tränar för ofta!!
Försök håll dig bort från gymmet. Lägg in en recovery-vecka utan att alls gå på gymmet. Bra både för psyket och musklerna som helt enket inte får tid på sig att återhämta sig. Troligtvis kommer du att notera att du helt enklet blir starkare av en veckas frivillig "avstängning"

Lycka tillnull

stybb
2002-04-11, 09:43
Kreatin, Glutamin och Protein fungerar för bättre återhämtning för mig. Kanske inte för alla. Du ska minst sova 7h. Gå inte och lägg dig 12 och gå upp sju som vissa gör. Se till att du somnat innan 12.. Ibland kan jag lägga mig... Dra också i dig en protein drink innan du lägger dig... Just innan du borstar tänderna..

Var 8 vecka kan du strunta helt i träningen och bara vila. Du kommer att utvecklas under den veckan också. Se dock till att ta samma tillskott denna veckan med.

Baha
2002-04-11, 10:31
känner man sig trött o sliten hela tiden tom under dagarna så är nog inte lösningen mer kostillskott utan mer vila och mindre träning, kanske vila 1-2 veckor helt etc.

jerry
2002-04-11, 13:17
-

JärnBjörn
2002-04-11, 14:18
JA, sömnen är mycket viktig i samanhanget.

Det beror på att det är under sömnen som den egentliga muskelreparationen/tillväxten sker. Däremot vet jag inte om det finns någon över gräns för när det blir till det sämre.

Sedan om man känner sig utvilad och stark så kommer man att prestera bättre både i vardagen och på gymmet

Stile
2002-04-11, 14:19
Inte sömnen men vilan du får när du ligger i sängen är viktig. 6 eller 9 timmar, sånt brukar man själv märka vilket som man mår bäst av.

EDIT:
Jag har själv sömnstörningar och har av läkare fått informationen att det är vilan som är viktig.

[ 11 April 2002: Inlägget har ändrats av: Stile ]

jerry
2002-04-11, 22:04
-

Stile
2002-04-12, 07:42
>jerry
Ja det vilan som är viktig. Men som jag fått sagt till mig. Man ska ligga i sängen och försöka sova, alltså inte kolla på TV eller läsa eller nåt annat. Släkt lampa osv.
/Stile

j_p
2002-04-12, 08:25
Det där med sömn/vila:
Om man bara ser på muskler, leder osv kan jag tänka mig att det räcker med vila, och att sömn inte är ett måste. Men man måste väl räkna med hjärna/psyket också? Och då är ju sömnen otroligt viktig, annars blir man nog utbränd efter ett tag, eller? Hjärnan måste ju bearbeta intryck osv under natten.

Muskelsmurfen
2002-04-12, 08:43
Att slita sig från tv'n är inte svårt om man har "rätt" attityd... "Vad fan, det är ju bara TV, KLICK..." Grejjen är ju att man måste VILJA slita sig från tv'n, eller hur? ;)

stybb
2002-04-12, 08:46
Tänkte delge lite av mina vanor och resultat av det..

Efter bläddrat igenom träningsdagboken har jag kommit fram till att jag orkar i snitt 4 reps mindre per set om jag sover 5h istället för mina vanliga 7,5. Detta är ganska mycket..

JärnBjörn
2002-04-12, 08:56
Wow! Har inte gjort någon egen koll på sovtid kontra träningseffektivitet. Men har på känn att det skulle kunna vara på det sätt som du skriver.
Men å andra sidan så är ju hela dagens förberedelse skitviktig för ett perfekt träningspass. Jag brukar börja fundra kring träningen redan på förmiddagen. Tänka igenom träningen, peppa mig själv samt gå igenom träningsdagboken vilka mål jag har med kvällens träning (tränar nästan alltid på em och kväll) Viktigt med mental balans också...

stybb
2002-04-12, 08:59
Jag har en polare som sömnen inte spelar inte speciellt mycke på..Men hela min dag beror på sömnen.. Får jag inte sova 7h så blir jag okoncentrerad, allmänt svag och tåll inte folk..

Ännu bättre kan det gå en lördag för mig..då man vaknar vid 12 helt utvilad efter en 10h sömn.. men detta är inte lika stora skillnader..

7h är idealet för mig..