handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på vad jag äter, och träning


RogerE
2006-08-31, 15:35
Har insett att det inte är vikten jag vill ändra (73-74kg på 184cm), jag vill istället bli av med fettet och börja bygga muskler.

Såhär ser dagen ut:

Frukost (07.30-8.30 tiden):
1 Portion kokt havregrynsgröt med lite lite salt
1 dl lättmjölk
1 Äpple (äppelbitar i havregrynsgröten)
1-2 glas vatten

Lunch (12-tiden)
Det som erbjuds, potatis, fisk, köttfärs, pasta. Äter alltid halva tallriken sallad och t.ex en fjärdedel potatis/pasta/ris och en fjärdedel fisk/kött/köttfärs/
1-2 glas vatten

1 frukt emellan

Mellanmål (16-18 tiden, beroende på när jag kommer hem från skolan) : 1 tallrik fil (4,5-5dl) med 1 dl havregryn (mums!)

Kvällsmat (18-21 tiden, beroende på när jag kommer hem från träningen de dagar jag är där).
Det som erbjuds, några exempel från senaste veckan:
*1 stor tallrik med halva tallriken sallad, en fjärdedel fullkornspasta och en fjärdel grillat kyckling kött utan skinn. Lite ketchup för att pastan ska bli godare.

*1 stor tallrik med halva tallriken sallad, en fjärdedel fullkornspasta och skinksås

* 1 tallrik med halva trallriken sallad, en fjärdedel ris och någon köttgryta eller kotlett till.

* 1 hemlagad hamburgare i bröd med sallad och ketchup. Kan hända att det blir lite pommes till här (vet inte vad jag ska ha till annars).

* 1-2 grillade korvar med bröd och sallad (kanske inte så bra men ibland finns det inte andra alternativ hemma)

* Soppa med något grovt bröd

* Tacos tallrik med köttfärs, sallad, tomat, gurka och lite guacemale/tacosås

* Fullkornspasta med köttfärsås och lite ketchup

Det där är som sagt bara några måltider hämtat ur vad jag kommer ihåg att jag ätit de senaste veckorna.

På kvällen sen tar jag ett äpple eller två, några plommon sen är det bra.

Jag kör på gym 4ggr i veckan.
10min cykling (22km/h) och sedan styrketräning. När jag får bättre kondition hoppas jag kunna hålla den farten i 30min så det blir 30min x4 per vecka.

Ge mig synpunkter på maten och träningen vad jag ska förbättra eller förändra! Filmjölken äter jag alltid innan jag går till gymmet, jag tycker det är mycket gott men om det är särkilt bra vet jag inte. Det hoppas jag ni kan svara på! :)

Enligt hälsovakten så ligger jag kring 1600-1700 kcal per dag, känner inte av att jag är hungrig efter att jag ätit detta. Vet inte hur mycket jag åt innan jag började med detta men jag antar att det var en bit över 2000 kcal per dag. Kommer det börja synas resultat om jag kör detta i några månader?

Tack så mycket

Mvh Roger E

RogerE
2006-08-31, 15:39
Glömde skriva att till frukosten äter jag även:

1 Wasa sportknäckebröd med lite extrasaltat smör och en skinkbit!

L-Sami
2006-08-31, 16:11
Har insett att det inte är vikten jag vill ändra (73-74kg på 184cm), jag vill istället bli av med fettet och börja bygga muskler.




Mission Impossible: Omöjligt uppdrag. Fettminskning=Energiunderskott
Muskelbygge= Energiöverskott .. Alltså muskler kan inte byggas samtidigt som man går ned i fett...

Sami123
2006-08-31, 16:20
Varför gå ner ännu mer i vikt?
Du väger 73 kg på 184 cm, det är inte alls mycket.
Skulle jag vara du skulle jag koncentrera mig på muskelbyggandet i nått år sådär sen kan du deffa för första gången..
MVH
/ Sami