handdator

Visa fullständig version : Mängd konditionsträning...


emmzan
2003-01-15, 19:19
Jag försöker hålla mig till styrka 4 dgr/v samt ett konditionspass (35-40 min lång) förutom promenader med hunden och liknande.. Blir ganska mycket träning och jag försöker hela tiden äta ordentligt.

Men hur mkt kondition är det möjligt att köra utan att resultatet blir minskad muskeltillväxt eller till och med nedbrytning av muskelmassa... Jag tycker konditionsträningen är roligt och tycker att min kondition behöver förbrättras men vill inte köra för mkt så att det går ut över styrketräningen... Ambivalent som vanligt är jag..:rolleyes:


-Hur mycket mer mat bör man äta om man lägger till ett konditionspass och därmed kör 6 träningspass/vecka med seriös träning..?

-Är det motiverat med gainer efter ett 40 min långt intensivt konditionspass eller räcker det med lite halvsnabba kolhydrater typ bananer och sen äta vanlig mat lite senare?

-Är det någon här som lägger in aerobics/gympa/sculp/pump-pass etc i sin träning som konditionshöjande? För-/nackdelar?

King Grub
2003-01-15, 19:25
Jag kör tre mycket intensiva kondispass per vecka, ungefär 20-30 minuter per gång, och det ger verkligen inte minskad muskeltillväxt, snarare tvärtom. Bättre insulinkänslighet, bättre syreupptagningsförmåga och därmed möjlighet att köra intensivare styrkepass.

Hur mycket mer mat? Tja, hur mycket kan du förbruka på ett extra 40-minuters kondispass? 400 kcal? Plus en del på efterförbränningen om du kör intensivt.

Personligen tycker jag inte att dundersnabba kolhydrater är nödvändigt om man inte verkligen tömt sig fullständigt.

emmzan
2003-01-15, 19:28
Mina konditionspass är inte jätteintensiva, men det är inte lågintensivt heller..

Jag kör i intervaller, sist vart det
5 min cykel
5 min rodd
10 min springa
5 min rodd
5 min crosstraining
5 min cykel
5 min springa

Dom blir ca 40 minuter långa och jag är helt färdig efterråt. Tänkte ta det lite lugnt till en början och sedan köra kortare och intensivare men jag är lite rädd om benhinnorna så...

Kör jag inte som ovanstående kör jag roddmaskin i 30 min och cykel i 10 min eller nåt. Beror sig lite på hur ryggen min mår...