handdator

Visa fullständig version : Knäböjteknik.........


Pinglan
2006-08-31, 09:30
Nu ska vi reda ut detta med teknikträning för SL-böj.....om vi tänker oss att tekniken ska passa för lyft med böjdräkt och lindor....

Jag har ju precis börjar leka lite böj igen (bara stången) efter att ha hållit uppe i mer än 3 månader pga skada. Jag är ju en typisk OL-böjare egentligen...jag står ganska smalt, jag böjer med relativt upprätt rygg, jag böjer djupt, jag försöker utnyttja studsen i bottenläget (när jag har lindor vill säga, inte annars) och jag fäller fram knäna rejält mycket.....

Innan min skada var JSK:folket på mig och ville få mig att ändra teknik till att göra typiska SL-böjar med arslet bakåt, inte fälla knäna, gå grundare osv....jag hann inte precis påbörja någon teknikförändring innan allt gick åt skogen.

Nu har jag alltså börjat lite smått med böjen igen och då skulle det ju passa utmärkt att göra vissa teknikförändringar när jag ju måste börja om från början sas....sagt och gjort, nu har jag börjat med vissa förändringar..jag bytte skor till ett par platta Metal-böjskor, jag har provat att sätta mig mera bakåt osv....det är bara det att när jag jämför mina "vanliga" böjar (med mina vanliga lyftarskor med klack) med detta nya (platta skorna) så märkte jag (Johan märkte) att jag fäller ryggen ordentligt mycket mer framåt och det alltså på en vikt på 20kg...hur skulle det sett ut om det var 120 på stången...., jag kommer ner helt annorlunda i bottenläget och jag får väldigt dålig balans....det såg inte bra ut alls jämfört med de vanliga...

Naturligtvis är detta en sak som säkert kommer att bli bättre om jag fortsätter att träna den nya tekniken....men nu är ju frågan om jag ska nöta den nya tekniken? Grejen är ju den att borde det inte vara svårare att utnyttja materialet (dräkt och lindor) om man liksom sätter sig bakåt istället för att sätta sig mera nedåt och studsa i bottenläget....i dagsläget spelar ju detta inte så stor roll, det är lång tid kvar innan jag sätter på mig dräkt och lindor igen men ska jag på sikt ändra min teknik...eller är det onödigt?

Jag kom att tänka på detta när jag såg z_bumbis bilder från lägret för unga ledare...där tränades det ju boxböj och det gör man väl för att träna bakåtsittet på bästa sätt? Det verkar väl således som att det är så man ska göra SL-böjar....är jag helt ute och cyklar när jag tänker att materialet borde utnyttjas mer med studs i bottenläget?

Åsikter?

jwzrd
2006-08-31, 09:37
Precis som för mig. För mig har det funkat bra att köra massor av good mornings med emfas på att stå på hälarna - jag har framfötterna i luften genom reppen - och inte tänka "upp-ner" utan att höften ska bakåt och sen framåt. Det funkar rätt bra tycker jag. Sen en massa box squats, där kan man få ut häcken långt bakåt och öva på att stå med vikten rakt över hälarna utan att riskera att ramla på arslet.

Om det är en bra väg att gå är däremot en helt annan sak. Jag har hört av minst en person att knäböj på det sättet inte är lika effektivt som att böja som du, men.. vad vet jag.

Har du problem med att koppla in häcken i lyften?

Pinglan
2006-08-31, 09:44
Grejen är ju den att jag också körde en hel del boxböj innan jag skadade mig.....det gick väl ganska bra men jag körde ju aldrig på några tyngre vikter....jag överförde aldrig den träningen till någon tävling utan jag körde mina tävlingsböj "som vanligt"

Jag vet inte om jag har problem att koppla in häcken...hur menar du? När jag kör sitta-bakåt-böj eller när jag kör vanliga böj?

Nitrometan
2006-08-31, 09:48
Med rätt dräkt är det en bra stil.

Med starka baksidor av låren, stark häck och stark rygg kan det bli riktigt bra böjar även utan utrustning.

Man ska inte fälla ryggen onödigt mycket. Vad som är onödigt mycket varierar från person till person.

Jag tror att båda stilarna kan funka. Funka bra dessutom. Man får pröva sig fram. Om man ska få ut mycket av lindorna bör knäna "skjutas fram" en bit.

Ed Coan har en bra stil.
Här är ett lyft på 397,5 kg från 2004. http://www.irongame.com/videos/Ed%20Coan.2004,August14th,MountaineerCup,LasVegas, NV-397.5kg-876lbSQ@110kg-242lb.mpg
Han säger att han vinklar fötterna något utåt, knäna i samma vinkel som fötterna, "öppnar höfterna" och sätter sig ner "mellan hälarna".

jwzrd
2006-08-31, 09:49
Grejen är ju den att jag också körde en hel del boxböj innan jag skadade mig.....det gick väl ganska bra men jag körde ju aldrig på några tyngre vikter....jag överförde aldrig den träningen till någon tävling utan jag körde mina tävlingsböj "som vanligt"

Jag vet inte om jag har problem att koppla in häcken...hur menar du? När jag kör sitta-bakåt-böj eller när jag kör vanliga böj?

Både och. Jag har först på senaste börjat få in häcken i böjen och när det händer så är jag oerhört mycket starkare. Jag tänkte att i och med att du också böjer fram en bit över fötterna så kanske det fungerade lika för dig.

Jag har ju egentligen ingen erfarenhet här heller att tala om, men GM och box squats verkar fungera ok för mig.

Nitrometan
2006-08-31, 09:54
Både och. Jag har först på senaste börjat få in häcken i böjen och när det händer så är jag oerhört mycket starkare. Jag tänkte att i och med att du också böjer fram en bit över fötterna så kanske det fungerade lika för dig.
Precis så. När det känns rätt så är det som att spänna upp en slangbella. Å sen bara skjuter man upp. De gångerna känns det som rätt stil... ;)

z_bumbi
2006-08-31, 09:55
Han säger att han vinklar fötterna något utåt, knäna i samma vinkel som fötterna, "öppnar höfterna" och sätter sig ner "mellan hälarna".

Och när någon får till en sådan böj så ser det så lätt ut att det är nästan skrämmande. Ner, upp, klart. Applåder i pausen efteråt.

jwzrd
2006-08-31, 09:56
Precis så. När det känns rätt så är det som att spänna upp en slangbella. Å sen bara skjuter man upp. De gångerna känns det som rätt stil... ;)

Helt klart. Det känns som att hoppa rakt upp och man har en TOTALT annan möjlighet att lägga på kraft mot stången. Skillnaden är natt och dag (för mig iallafall).

Pinglan
2006-08-31, 10:37
Men nu pratar ni alltså om SL-böjar eller? När man sätter sig bakåt, inte neråt? När man inte fäller knäna så mycket och när man inte "studsar" i bottenläget?

Pinglan
2006-08-31, 10:37
Både och. Jag har först på senaste börjat få in häcken i böjen och när det händer så är jag oerhört mycket starkare. Jag tänkte att i och med att du också böjer fram en bit över fötterna så kanske det fungerade lika för dig.

Jag har ju egentligen ingen erfarenhet här heller att tala om, men GM och box squats verkar fungera ok för mig.
Och nästa fråga då.....hur går man tillväga för att få med häcken när man lyfter?

jwzrd
2006-08-31, 10:38
Men nu pratar ni alltså om SL-böjar eller? När man sätter sig bakåt, inte neråt? När man inte fäller knäna så mycket och när man inte "studsar" i bottenläget?

Ja. Men alternativet har samma fas också, men den startar inte i bottenläget som i SL-böj utan "efter" sittet/studset framåt. En OL-böj ser ofta ut som två moment.

jwzrd
2006-08-31, 10:41
Och nästa fråga då.....hur går man tillväga för att få med häcken när man lyfter?

Jag håller på att listar ut det själv. För mig handlar det om att ligga med vikten över hälarna, inte vrida ut fötterna så mycket, häcken långt bakåt och sen bara... pricka rätt på väg bak/ner så att jag inte behöver korrigera och flytta om kraften till framlåren. Kommer jag bak bra så sitter jag som i en Good morning, men eftersom knäna är så pass böjda så blir överkroppen upprät. Hamnar jag i det läget så blir det precis som att ta sig "ur" en good morning genom att "enbart" trycka höften hårt framåt. Just den fasen är det jag tycker hjälps av att träna good morning.

EDIT: men det är ändå en bättre ide att du har någon duktig som hjälper till och visar och som kan se hur exakt du ser ut och böjer.

stahlberg
2006-08-31, 10:51
Som någon sa : båda stilarna kan fungera.

Problemet för dig kan vara att det är "LÄTTARE" att lyfta med ryggen och att fälla framåt om man har mycket bred fotställning och platta skor. Också att inte alls låta knäna gå framåt kan bidra till fällning, medan man hålls lättare rak (men har svårare att komma djupt) om knäna går mycket framåt.

Jag tycker nog du kan försöka bredda din fotställning, men inte till "ultrabred". Däremot tycker jag att du ska koncentrera dig på att vara rak, låta knäna gå EN ANING framåt och möjligen använda skor med klack, trots bredare fotställning.

Här gäller det än en gång att pröva sig fram. Pröva flera olika varianter. Varianter där du NATURLIGT inte fäller ryggen är lättare att "behärska".

Nitrometan
2006-08-31, 10:56
För att komplettera jwzrds beskrivning ovan så tycker jag att man under resan ner ska försöka få vikten mer på utsidan foten än insidan (hänger ihop med att få knäna rätt i rörelsen). Men det är bara en liten komplettering.

I övrigt tycker jag att stahlbergs mer direkta förslag till Pinglan verkar bra. Mitt resonemang var mest ett teoretiskt resonemang "i största allmänhet". Medan stahlbergs förslag säkert passar Pinglan utmärkt.

Pinglan
2006-08-31, 11:35
Som någon sa : båda stilarna kan fungera.

Problemet för dig kan vara att det är "LÄTTARE" att lyfta med ryggen och att fälla framåt om man har mycket bred fotställning och platta skor. Också att inte alls låta knäna gå framåt kan bidra till fällning, medan man hålls lättare rak (men har svårare att komma djupt) om knäna går mycket framåt.

Jag tycker nog du kan försöka bredda din fotställning, men inte till "ultrabred". Däremot tycker jag att du ska koncentrera dig på att vara rak, låta knäna gå EN ANING framåt och möjligen använda skor med klack, trots bredare fotställning.

Här gäller det än en gång att pröva sig fram. Pröva flera olika varianter. Varianter där du NATURLIGT inte fäller ryggen är lättare att "behärska".
Jag tror absolut att jag bör undvika att fälla ryggen i den mån jag kan.....jag märkte som sagt var att böjen med de platta skorna och försöken att inte fälla knäna gjorde att jag nästan omedelbart fällde fram ryggen som för att undvika att tappa balansen bakåt.

Angående djupet så har du ju också rätt.....jag kan ibland vara så djupt det går...nästan atg-djup men eftersom knäna går framåt blir det nätt och jämt godkänt SL-djup....det var väl främst därför (för att slippa gå så djupt) som jag var inne på att försöka byta stil....men det viktigaste är ju att ryggen håller så jag fortsätter väl med min lite mer uppräta böjstil.

bubbe
2006-08-31, 11:38
Jag tror absolut att jag bör undvika att fälla ryggen i den mån jag kan.....jag märkte som sagt var att böjen med de platta skorna och försöken att inte fälla knäna gjorde att jag nästan omedelbart fällde fram ryggen som för att undvika att tappa balansen bakåt.

Angående djupet så har du ju också rätt.....jag kan ibland vara så djupt det går...nästan atg-djup men eftersom knäna går framåt blir det nätt och jämt godkänt SL-djup....det var väl främst därför (för att slippa gå så djupt) som jag var inne på att försöka byta stil....men det viktigaste är ju att ryggen håller så jag fortsätter väl med min lite mer uppräta böjstil.

det låter som du står lite för smalt, att du skulle kunna ha knäna lite mindre framåt och ändå hålla uppe ryggen om du breddade en aning.

Pinglan
2006-08-31, 11:42
det låter som du står lite för smalt, att du skulle kunna ha knäna lite mindre framåt och ändå hålla uppe ryggen om du breddade en aning.
Det kan nog stämma....jag är som sagt var en riktig OL-böjare även om jag nog breddade en aning efter ett tags SL:ande....men jag ska försöka få till det nu när jag börjar om igen....köra ganska likt den stil jag är van vid men bredda så mycket det går utan att ryggen fälls framåt....

Erik__
2006-08-31, 13:57
På något sätt känns det som om vissa åsiker går emot vad jag fick höra här, som behandlar EXAKT samma sak, fast tvärtom.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74706

men det kanske finns en andledning till att jag fick höra det, vill gärna veta varför också :em:

bubbe
2006-08-31, 14:54
På något sätt känns det som om vissa åsiker går emot vad jag fick höra här, som behandlar EXAKT samma sak, fast tvärtom.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74706

men det kanske finns en andledning till att jag fick höra det, vill gärna veta varför också :em:

Erik jag orkar inte bläddra igenom den tråden, kan du ge en sammanfattning av hur du upplevde råden som gavs och vad du undrade över?

Erik__
2006-09-01, 20:48
Erik jag orkar inte bläddra igenom den tråden, kan du ge en sammanfattning av hur du upplevde råden som gavs och vad du undrade över?

hm, från början undra jag mer om man hade störst utvecklingspotential ifall man böjer som man naturligt är starkast, eller om vikterna i framtiden blev större ifall man böjde mer upprätt även om vikterna blev mindre så. Jag tyckte att alla verkade anse att jag skulle försöka böja mer upprätt även fast det känns 1000ggr naturligare att trycka bak röven ordentligt, tänk goggins fast långt ifrån lika extremt.

Fetknoppen
2006-09-04, 19:50
Nu ska vi reda ut detta med teknikträning för SL-böj.....om vi tänker oss att tekniken ska passa för lyft med böjdräkt och lindor....

Jag har ju precis börjar leka lite böj igen (bara stången) efter att ha hållit uppe i mer än 3 månader pga skada. Jag är ju en typisk OL-böjare egentligen...jag står ganska smalt, jag böjer med relativt upprätt rygg, jag böjer djupt, jag försöker utnyttja studsen i bottenläget (när jag har lindor vill säga, inte annars) och jag fäller fram knäna rejält mycket.....

Innan min skada var JSK:folket på mig och ville få mig att ändra teknik till att göra typiska SL-böjar med arslet bakåt, inte fälla knäna, gå grundare osv....jag hann inte precis påbörja någon teknikförändring innan allt gick åt skogen.

Nu har jag alltså börjat lite smått med böjen igen och då skulle det ju passa utmärkt att göra vissa teknikförändringar när jag ju måste börja om från början sas....sagt och gjort, nu har jag börjat med vissa förändringar..jag bytte skor till ett par platta Metal-böjskor, jag har provat att sätta mig mera bakåt osv....det är bara det att när jag jämför mina "vanliga" böjar (med mina vanliga lyftarskor med klack) med detta nya (platta skorna) så märkte jag (Johan märkte) att jag fäller ryggen ordentligt mycket mer framåt och det alltså på en vikt på 20kg...hur skulle det sett ut om det var 120 på stången...., jag kommer ner helt annorlunda i bottenläget och jag får väldigt dålig balans....det såg inte bra ut alls jämfört med de vanliga...

Naturligtvis är detta en sak som säkert kommer att bli bättre om jag fortsätter att träna den nya tekniken....men nu är ju frågan om jag ska nöta den nya tekniken? Grejen är ju den att borde det inte vara svårare att utnyttja materialet (dräkt och lindor) om man liksom sätter sig bakåt istället för att sätta sig mera nedåt och studsa i bottenläget....i dagsläget spelar ju detta inte så stor roll, det är lång tid kvar innan jag sätter på mig dräkt och lindor igen men ska jag på sikt ändra min teknik...eller är det onödigt?

Jag kom att tänka på detta när jag såg z_bumbis bilder från lägret för unga ledare...där tränades det ju boxböj och det gör man väl för att träna bakåtsittet på bästa sätt? Det verkar väl således som att det är så man ska göra SL-böjar....är jag helt ute och cyklar när jag tänker att materialet borde utnyttjas mer med studs i bottenläget?

Åsikter?


Några korta råd Pinglan. Eftersom knäböj är min specialgren och jag var ganska duktig på att nyttja materialet under min tävlingsaktiva karriär så vill jag komma med några råd.

Först och främst skall man alltid (om man inte har väldigt speciell kroppsform) ha tyngdpunkten mitt i hålfoten. Alltså inte på hälar eller tår. Genom att böja med en sådan teknik får man ut det bästa av styrkan i både fram- och baksida av lår.

Jag tycker inte heller att man skall ta vikt med ryggen genom att trycka ut rumpan bakåt. Det avlastar bara framsida lår och förskjuter tyngden till baksida lår. Det är väldigt dumt eftersom kroppen har procentuellt fler explosiva muskelfibrer i extensorer än i flexorer. Det är med andra ord dumt att hoppa över övningens största och viktigaste muskelgrupp, som dessutom har starka muskelfibrer, för att istället ta vikt med korsrygg och hamstring.

Mitt råd är därför att du enligt ovanförvarande beskrivning står med tyngden mitt i hålfoten. Bredda sedan din fotställning så att du slipper trycka fram knäna långt. Genom att göra så kan du gå relativt rakt i ryggen och ändå undvika att pressa fram knäleden. Du trollar liksom bort en vinkel som är ogynnsam för resultatet. Bredda fotställningen successivt, vecka för vecka, tills du står lämpligt brett. Vad som är lämpligt kan du behöva hjälp med att komma fram till. Ett tips är att du tittar på framgångsrika svenska knäböjare, ex Amit Selberg eller Patrik Thuresson, försök sedan att i alla fall delvis kopiera deras fotställning. Naturligtvis skall du inte överdriva fotbredden, men då du har ett förflutet som tyngdlyftare gissar jag att du kan bredda ganska mycket.

När din rygg blivit frisk rekommenderar jag dig att träna knäböj med bälte och knälindor. Detta ger helt naturligt en effektiv stil eftersom man inte kan lägga ryggen med lindorna på. Om man försöker sig på något sådant kommer man att tippa framåt med ryggen eftersom lindorna hjälper till att extendera i knäleden.

Lycka till, och hoppas att jag varit till lite hjälp. Vill du ha fler råd så fråga bara. Jag svarar när jag har tid, vilket iofs kanske är en bit bort nu...

Fetknoppen
2006-09-04, 20:15
Som någon sa : båda stilarna kan fungera.

Problemet för dig kan vara att det är "LÄTTARE" att lyfta med ryggen och att fälla framåt om man har mycket bred fotställning och platta skor. Också att inte alls låta knäna gå framåt kan bidra till fällning, medan man hålls lättare rak (men har svårare att komma djupt) om knäna går mycket framåt.

Jag tycker nog du kan försöka bredda din fotställning, men inte till "ultrabred". Däremot tycker jag att du ska koncentrera dig på att vara rak, låta knäna gå EN ANING framåt och möjligen använda skor med klack, trots bredare fotställning.

Här gäller det än en gång att pröva sig fram. Pröva flera olika varianter. Varianter där du NATURLIGT inte fäller ryggen är lättare att "behärska".



Stahlbergs variant ger jag mitt fulla stöd. Det är en säkrare teknik med tanke på din anamnes och jag hävdar också att de flesta kan lära sig böja mer om man går ner med lite rakare rygg, bredare fotställning, och utan att sätta sig med tyngden på hälarna.

Tekniken där man sätter sig på hälarna och trycker bak rumpan utvecklades när SL var en ung sport och utrustningen nästan inte gav någon hjälp alls. Lyftarna utvecklade då en teknik som gav optimala resultat utan utrustning, och även något år senare när utrustningen gav måttligt med hjälp var den bra. Den fungerade eftersom man fördelade hela skivstångens tyngd mellan rygg/mage, fram och baksida lår, så att inte framsidan fick en för stor del av belastningen.

För de allra flesta är den tekniken inte optimal idag eftersom både dräkter och lindor ger större hjälp genom hela rörelseomfånget. När lindorna ger studs och dräkten puttar rumpan uppåt i bottenläget får INTE skivstångens tyngdpunkt ligga långt framför höfterna eftersom man då kommer att tippa framåt rejält, samtidigt som endast rumpan åker upp. Den tekniken fungerar bara idag om man är skapt med ben som en strandvadarfågel och rygg för 400kg i marklyft.

Är man normalskapt och utvecklat en symetriskt stark kropp med både lår, rygg och magmuskler så vinner man mycket på att låta ryggen befinna sig ganska rak under skivstången genom hela lyftet. När lindor och dräkt ger hjälp upp ur bottenläget i ett sådant lyft kommer allt som är beläget under skivstången att åka iväg uppåt, och inte bara rumpan som i den andra tekniken. Gör som Stahlberg säger, han har rätt som vanligt!

jwzrd
2006-09-04, 20:28
Mycket mycket intressanta inlägg. Även intressant det du säger om hur tekniken bör anpassas efter utrustningen. :thumbup:

Pinglan
2006-09-05, 06:52
Fetknoppen: tack snälla du för dina synpunkter! Det låter ju rimligt det du skriver....och för min del är det ju väldigt passande att böja mera upprätt eftersom framsida lår är det starkaste jag har (eller det var iaf det starkaste).

Det är med att få hjälp att hitta den bästa fotbredden kan nog lösa sig ganska snart...om allt blir som vi har tänkt så kommer jag att träffa stahlberg om någon månad eller så...då kan han hjälpa mig med det! Perfekt!

stahlberg
2006-09-05, 15:39
Rimligt - det är väl att ta till i underkant? "Gör som Stahlberg säger, han har rätt som vanligt!" - det är väl MER än rimligt uttryckt :D :D .

Pinglan
2006-09-05, 18:44
Rimligt - det är väl att ta till i underkant? "Gör som Stahlberg säger, han har rätt som vanligt!" - det är väl MER än rimligt uttryckt :D :D .
;)