handdator

Visa fullständig version : Näringstillskott, före eller efter bastun?


Pontus
2003-01-15, 19:18
Jag brukar blanda Opti Fuel 2 hemma och tar sedan den efter träningspasset i bastun. Jag har bara tagit den ett par gånger under tiden som jag bastar. Men vilket är bäst, att ta det under bastningen eller precis efter? Man blir ju ganska slut i kroppen när man sitter i bastun, vilket kanske gör att det är bättre att ta det EFTER bastun?

Vet inte om ni fattar hur jag tänker, men iaf, vilket är bäst?



En liten sak till bara:
På förpackningen står det; (massa skit sen kommer)........."hjälper till att minimera muskelnedbrytningen orsakad av hår träning"

Är det inte bra att musklerna bryts ned? Det är ju när de sedan byggs upp med vila som det blir större? = Ju mer man bryter ned, ju mer bygger den upp senare?
Jag har ingen aning men jag tycker det låter lite konstigt.

Pain Barrier
2003-01-15, 19:35
Det är väl lite olika bud på hur mycket bastubad funkar som en lätt konditions/fettförbränningsaktivitet...

Men givet att man anser det:

Om optifuel är en gainer - Intag efter bastubadet...

Om optifuel är ett rent proteinpulver - Det är inte fel att ta lite pulver innan bastubadet, särskilt om det gått lång tid sen föregående mål och man tränat mycket hårt, men det mesta samt kolhydraterna bör man ta efter...

stybb
2003-01-15, 20:03
Jag tycker svaret är helt solklart. Före!

Du bastar inte ut proteinet i bastun precis och det e dina muskler som ska ha proteinet så fort du e klar med bastun. Musklerna är som mest mottagliga den första halvtimmen efter träningen.

davve
2003-01-15, 20:56
det dom menar med att "minimera muskelnedbrytningen" är väl att musklerna bryts ner av träning, men dom byggs ju bara upp igen om man får i sig tillräckligt med protein väl?

EiseltUK
2003-01-17, 18:35
Originally posted by davve
det dom menar med att "minimera muskelnedbrytningen" är väl att musklerna bryts ner av träning, men dom byggs ju bara upp igen om man får i sig tillräckligt med protein väl?

Både protein och kolhydrater hjälper till att minska den nedbrytning som startas av träning. Om du missar direkt efter tränign och tar lite senare så blir nog nettoeffekten samma ändå på lite längre sikt. Men det är definitivt ingen nackdel att ta protein + kolhydrater direkt efter träningen.

/ Henrik

Pain Barrier
2003-01-19, 18:36
Var väl kanske lite för generaliserande i mitt förra svar...
Om man bulkar är det kanske nästan lika bra, eller t.om. i vissa fall som om man kört ett mkt. hårt benpass, eller det gått lång tid sen föregående mål, bättre att ta hela målet innan bastun.

Men om jag deffade, så skulle jag liksom om jag hade motionscyklat efter träningen, väntat med kolisarna och majoriteten av proteinet till efter bastun, precis som jag hade väntat med kolisarna och majoriteten av proteinet till efter motionscykelpasset...

:eating: