handdator

Visa fullständig version : Non som vet hur long tid en utalndsbetalning tar?


timoat
2006-08-31, 01:03
Som sagt,jag ska fora over pengar fron mitt dollarkonto(SEB) till min nya bank i USA (Washington Mutual). Non som vet ifall det gor direkt eller om det tar tre dagar? Eller ar Western union ett battre alt om jag vill ha dem snabbt? Hur funkar det?
Tacksam for svar!

Tim

LarsK
2006-08-31, 02:27
Tog ca en vecka för mig när jag bodde i Seattle. De olika bankerna vill gärna hålla i pengarna lite för ränta innan de skickar vidare dem.
Kan kanske gå snabbare nu.

OggeP
2006-08-31, 05:38
När det gäller utlandsbetalningar så är det väldigt svårt att säga hur lång tid det tar. Det hänger väldigt mycket på att man som kund anger rätt uppgifter, dvs fedwire, swift och Ibankontonr om man ska göra en betalning till USA. Skulle man råka ange någon siffra fel så blir det en manuell behandling hos mottagare och då drar det ut på tiden samtidigt som man får räkna med en högre kostnad.

Vi (ÖEB) har som tumregel att en normal utlandsbetalning ska ta ca 3 bankdagar, men det är väldigt svårt att förutse. Men inom en vecka som någon skrev bör du definitivt ha pengarna.

LarsK
2006-08-31, 06:31
När det gäller utlandsbetalningar så är det väldigt svårt att säga hur lång tid det tar. Det hänger väldigt mycket på att man som kund anger rätt uppgifter, dvs fedwire, swift och Ibankontonr om man ska göra en betalning till USA. Skulle man råka ange någon siffra fel så blir det en manuell behandling hos mottagare och då drar det ut på tiden samtidigt som man får räkna med en högre kostnad.

Vi (ÖEB) har som tumregel att en normal utlandsbetalning ska ta ca 3 bankdagar, men det är väldigt svårt att förutse. Men inom en vecka som någon skrev bör du definitivt ha pengarna.
Det glömde jag skriva, se tills så du får all information rätt från din bank i Usa som Ogge påpekar.

timoat
2006-08-31, 11:27
Det glömde jag skriva, se tills så du får all information rätt från din bank i Usa som Ogge påpekar.

Jag har swift, clearing samt mitt kontonummer. Nu ar det gjort iallafall, men eftersom det ror sig om 11000 bucks kanske de ar extra misstabksamma... holl tummarna,och tack for hjalpen!

Tim

OggeP
2006-08-31, 12:09
Jag har swift, clearing samt mitt kontonummer.

Det bör räcka. Det är aldrig fel om du skriver ut bankens namn i fri texte heller. Men har du bara de ovan nämnda uppgifterna rätt så är jag säker på att den kommer fram. :)