handdator

Visa fullständig version : åsnehävningar?


Syrsa
2006-08-30, 20:50
Har fått nytt scherma idag men jag är lite osäker på en del så om ni vill hjälpa mej e jag glad:)
-Vad är åsnehävningar?
-Rygglyft med rullning på lutande bänk?
-Sit-ups med käpp?

om nån har en bild, så sätt gjärna i den:)
(kanske kommer mer frågor sen men just idag dom här)

King Grub
2006-08-30, 20:55
Åsnehäv/donkeys:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Gastrocnemius/WtDonkeyCalfRaise.gif

ugly_kid
2006-08-30, 20:58
Har fått nytt scherma idag men jag är lite osäker på en del så om ni vill hjälpa mej e jag glad:)
-Vad är åsnehävningar?
-Rygglyft med rullning på lutande bänk?
-Sit-ups med käpp?

om nån har en bild, så sätt gjärna i den:)
(kanske kommer mer frågor sen men just idag dom här)

Vem har du fått passet av?? är det nån instrukör på gymmet så är det väl lämpligt att fråga hon/han.

regus
2006-08-30, 21:00
-Sit-ups med käpp?


Det låter som en utav skolgympalärarnas favoriter.

du ligger ner som du skulle göra en situps (ha fötterna i marken.)

sträck armarna överhuvudet håll i käppen och gör dina situps. armarna ska vara utsträckta hela tiden.

Gnusram
2006-08-30, 21:14
Man kan ju aldrig vet, som ugly kid sa så ska du nog fråga programmakaren för att vara säker.
Men "Rygglyft med rullning på lutande bänk" låter som ryggresningar där man från hängande läge reser sig en kota i taget så att säga. Alltså, du ligger med magen neråt på en bänk, överkroppen utanför (du behöver sitta fast med fötterna alt. ha någon som håller i dig, annars blir det en helt annan sorts rullning...) häng ned, res upp till rak rygg genom att kuta med ryggen och rulla upp till sträckt läge rakt fram.
(Undrar om nån förstår det där... )
Sit-ups med käpp kan väl vara som föreslaget tidigare men det finns en variant till. Man börjar med att hålla käppen med raka armar sträckta över huvudet och sen gör man en situp samtidigt som man drar käppen i en båge framåt/uppåt och låter den röra vid alt. drar den förbi fötterna ända till fotsulorna.
(Inte helt säker på att nån förstår det där heller, det är visst svårare att beskriva än att visa...)