handdator

Visa fullständig version : När tränar man för mycket?


lindo
2006-08-30, 17:45
Hej

Angående styrketräning för att skaffa erfarenhet, har jag en fundering som rör en muskel som exempelvis biceps. Säg att jag tränar biceps en gång i veckan. Om jag då kör 7 övningar 4 set blir det 7x4=28 set är detta för många övningar/set? Var sätter man gränsen?

Säg att jag ska träna biceps 2 gånger i veckan som ovan är det på tok fel? När slits muskeln ut? Finns det nån anledning att inte träna många övningar, många set (som ovan)? Är det så att mer inte blir bättre när det gäller styrketräning och isf vrf och är det sämre att göra som ovan?

Musklen måste ju vila för att växa, men enligt Bartolls tränings metodik så ska det vara positivt att träna varje muskel 4 gånger i veckan. Läser på asf-ss, max ot, att det optimala ska vara att träna varje muskel en gång i veckan ca 3 övningar 2-3 set 4-6 reps. Så att träna en muskel mycket kan vara både positivt och negativt.


Finns det nån vetenskaplig studie,eller liknande, som ger fakta om hur många gånger veckan, övningar, set? Det ska gälla folk som är utan steorider? Blev lite kluddigt och jag kan ha missförståt allt men rätta mig då :Virro

Tack på förhand :bow:

Scratch89
2006-08-30, 17:49
SJU övningar?

lindo
2006-08-30, 18:08
Du förstår inte? För att förtydliga; övningar menade jag ex hammercurl, skivstångscurl, växlande hantelcurl god knows? Vad kallar du detta annars, hardcore killen? Besserwisser.

Arf Pingvin
2006-08-30, 18:12
Det scratch reagerade på var antalet. Sju övningar fyra set, om man tar något standard som kanske 6-8 repetitioner. Det är verkligen MYCKET på en muskel. Det är mycket på en komplicerad muskelgrupp som rygg till och med, en enskild muskel... då är det FÖR mycket.

lindo
2006-08-30, 18:29
Okej, ursäckter till scratch89. Men var ska man ligga ungefär?

SWETiger
2006-08-30, 19:05
Tror säkert att kroppen klarar det så länge den totala intensiteten är låg nog att tillåta återhämtning mellan passen.

Pragmatist grävde fram nåt vetenskapligt grundat om träiningsfrekvens (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1755048&postcount=5) för ett litet tag sedan. Har dessvärre inte sett något om antal set eller repetitioner. Något som precis tillåter återhämtning mellan passen? Testa dig fram. ;)

kimonque
2006-08-30, 19:24
kroppen klarar en hel del om man äter och sover rätt. Du kommer märka om du blir övertränad..

Scratch89
2006-08-30, 19:43
Du förstår inte? För att förtydliga; övningar menade jag ex hammercurl, skivstångscurl, växlande hantelcurl god knows? Vad kallar du detta annars, hardcore killen? Besserwisser.
Bra inställning om man vill ha hjälp. *rolleyes*

Elwyndaz
2006-08-30, 19:50
Bra inställning om man vill ha hjälp. *rolleyes*

Okej, ursäckter till scratch89. Men var ska man ligga ungefär?


såja såja!

Scratch89
2006-08-30, 19:59
såja såja!
Aah, såg inte. My bad. :)

BigForre
2006-08-30, 20:01
Ska inte svara på något rätt eller fel vad gäller träningsfrekvens, det finns nog fördelar och nackdelar i både högre och lägre frekvens på stimulanstillfällen, man får nog finna sin egen väg och det finns folk som lyckas på båda bra med båda skolor.

Ville flika in några saker bara, vilket du inte ens frågar efter, men som känns som att du bör beakta. (1) Vikten som läggs på en muskel bör stå någorlunda i proportion till dess storlek, sju isolationsövningar för en så fånigt liten muskel som biceps blir jag nästan rädd av att höra. (2) Tänk på att biceps får arbeta hårt under ett vettigt ryggpass i övningar som t.ex. chins, skivstångsrodd och hantelrodd varför dessa bör tas med i beräkningen när man väljer antalet isolationsövningar till biceps. Ta helt enkelt ett steg tillbaka och fundera över hur din träningsvecka i helthet ser ut för t.ex. biceps. (3) När det kommer till hur ofta en muskel bör stimuleras fram och tillbaka och man tar upp en vanlig 3-split är det en liten lögn att säga att musklerna får vila en vecka. Marklyft och knäböj är övningar som oftast är skillda åt, men som båda tränar magmuskulaturen bra, lägg därtill den specifika magträning på det tredje passet så har du helt plötsligt tre stimulanstillfällen.

Big Lou
2006-08-30, 20:04
Jag tycker 3 övingar med 3 set i varje räcker utmärkt.
Själv kör jag sällan mer än 2 övningar.
Beror ju lite på hur avancerad man är men sju övningar kan jag säga säkert att det behöver du INTE köra.

regus
2006-08-30, 20:13
Kör tills du är slut.
Känn efter när du känner att du börjar bli övertränad.
Det finns inga magiska siffror.

Men sju olika övningar al'a 4 set är nog lite overkill.

Beast
2006-08-30, 20:15
Absolut INGEN här kan säga att sju övningar är förmycket, så är det bara.
Du måste prova dig själv fram, ökar du på detta antalet? Växer du? Variation är viktigare än vad dom flesta tror.

polaren
2006-08-30, 20:22
Absolut INGEN här kan säga att sju övningar är förmycket, så är det bara.
Du måste prova dig själv fram, ökar du på detta antalet? Växer du? Variation är viktigare än vad dom flesta tror.

28 set biceps, det är för mkt. Och då har han nog inte räknat in roddövningar från ryggpasset heller

Beast
2006-08-30, 20:25
28 set biceps, det är för mkt. Och då har han nog inte räknat in roddövningar från ryggpasset heller

Och du vet allt detta för du har en sån enorm träningserfarenhet?
Kalla mig gärna dryg men du borde inte uttala dig om detta på det självklara viset du försöker.
Roddövningar är till för just... ryggen.

Nu är antagligen denna killen nybörjare o då håller jag med om att det med stor chans är overkill, men han måste prova sig fram till det som funkar för honom, punkt.

BigForre
2006-08-30, 20:30
Nu är antagligen denna killen nybörjare o då håller jag med om att det med stor chans är overkill, men han måste prova sig fram till det som funkar för honom, punkt.

Och du Beast, var tycker du att han/hon ska börja leta? Sju isolationsövningar biceps + dragövningar? ;)

Beast
2006-08-30, 23:02
Och du Beast, var tycker du att han/hon ska börja leta? Sju isolationsövningar biceps + dragövningar? ;)

Ok, biffen.
Han börjar precis där HAN vill, eller? Och om du nu läst det jag skrev kanske det klickar till vad jag menade?
Det som funkar för dig fungerar med stor sannolikhet inte på samma sätt för nästa person, det förstår väl även du?
Därför är det meningslöst för Er att sitta och säga att något är sååå kasst och gud vet vad ni säger. När ni med all säkerhet inte ens testat köra så.

Och sen säger jag det igen, en RYGGövning är just för ryggen och inget man bör räkna till biceps, räknar du alla bröstövningar till triceps och främre delta o.s.v?
:bow:

Inzza
2006-08-30, 23:16
Ok, biffen.
Han börjar precis där HAN vill, eller? Och om du nu läst det jag skrev kanske det klickar till vad jag menade?
Det som funkar för dig fungerar med stor sannolikhet inte på samma sätt för nästa person, det förstår väl även du?
Därför är det meningslöst för Er att sitta och säga att något är sååå kasst och gud vet vad ni säger. När ni med all säkerhet inte ens testat köra så.

Och sen säger jag det igen, en RYGGövning är just för ryggen och inget man bör räkna till biceps, räknar du alla bröstövningar till triceps och främre delta o.s.v?
:bow:

Amen är du seriös att en nybörjare skall köra 28 set biceps?

Longshot
2006-08-31, 06:39
Träna tills du är trött! Kvalité före kvantitet....

krilleh
2006-08-31, 06:47
Ska inte svara på något rätt eller fel vad gäller träningsfrekvens, det finns nog fördelar och nackdelar i både högre och lägre frekvens på stimulanstillfällen, man får nog finna sin egen väg och det finns folk som lyckas på båda bra med båda skolor.

Ville flika in några saker bara, vilket du inte ens frågar efter, men som känns som att du bör beakta. (1) Vikten som läggs på en muskel bör stå någorlunda i proportion till dess storlek, sju isolationsövningar för en så fånigt liten muskel som biceps blir jag nästan rädd av att höra. (2) Tänk på att biceps får arbeta hårt under ett vettigt ryggpass i övningar som t.ex. chins, skivstångsrodd och hantelrodd varför dessa bör tas med i beräkningen när man väljer antalet isolationsövningar till biceps. Ta helt enkelt ett steg tillbaka och fundera över hur din träningsvecka i helthet ser ut för t.ex. biceps. (3) När det kommer till hur ofta en muskel bör stimuleras fram och tillbaka och man tar upp en vanlig 3-split är det en liten lögn att säga att musklerna får vila en vecka. Marklyft och knäböj är övningar som oftast är skillda åt, men som båda tränar magmuskulaturen bra, lägg därtill den specifika magträning på det tredje passet så har du helt plötsligt tre stimulanstillfällen.

Ack va mkt bättre de vore om du delade upp texten i olika stycken.

Bra skrivet btw.

lindo
2006-08-31, 06:50
Så drar jag slutsatsen att man själv får se vad som passar just en själv bäst och det finns inga optimala siffror för detta.

bubbe
2006-08-31, 06:52
Så drar jag slutsatsen att man själv får se vad som passar just en själv bäst och det finns inga optimala siffror för detta.

Lättast är väl att följa färdiga program där folk redan har provat ut en ungefärlig volym/intensivitet.

Arne Persson
2006-08-31, 07:12
Så länge man ökar i styrka och volym så är det inga problem att köra en massa set!!! För mycket tränar man först när träningen tar över ens liv och man inte kan leva ett normalt liv längre med jobb, familj mm! Då är det allvarligt!

mini
2006-08-31, 07:29
Man kan vända på fråga också; Finns det föredelar med att träna 28 set biceps? Jag skulle svara; Troligen inte tillräckligt många för att överväga riskerna för negativa effekter. Det beror naturligtvis på en rad andra faktorer som hur rutinerad man är, hur kosten sköts, vilan, resterande träning osv.

slin1
2006-08-31, 08:04
Kör tunga marklyft och rodd övningar ska du se att biceps växer å strunta i 28 set biceps

Big Lou
2006-08-31, 08:14
Beast:

Självklart kan man inte säga med säkerhet att 7 övningar biceps är för mycket för just frågeställaren.
Men eftersom han/hon ställer en FRÅGA, så kan man ju iaf svara efter vad som fungerat för en själv.

Med slutledning av hur frågan var ställd så drog jag själv slutsatsen (felaktig el ej) att det är en nybörjare det handlar om.

Får man bara svaret: "testa själv, ingen annan kan veta det" så finns ju ingen anledning att fråga alls? Att dela med sig av sina erfarenheter är väl aldrig fel. Dock som du säger så kan man ju aldrig veta vad som funkar bäst för nån annan så man ska passa sig för att "predika".

BigForre
2006-08-31, 08:19
Ok, biffen.
Han börjar precis där HAN vill, eller? Och om du nu läst det jag skrev kanske det klickar till vad jag menade?
Det som funkar för dig fungerar med stor sannolikhet inte på samma sätt för nästa person, det förstår väl även du?
Därför är det meningslöst för Er att sitta och säga att något är sååå kasst och gud vet vad ni säger. När ni med all säkerhet inte ens testat köra så.

Och sen säger jag det igen, en RYGGövning är just för ryggen och inget man bör räkna till biceps, räknar du alla bröstövningar till triceps och främre delta o.s.v?
:bow:

Dåså Hulken, du kanske skulle ta och svara på min fråga istället, men jag tar och forumlerar den lite enklare, efter att jag förtydligat att jag är väl medveten om att det inte finns någon gyllende väg som är lika för alla. Var tror du sannolikt att han hittar det som passar honom bäst? Vid en volym av 28 isolerade set för biceps eller kanske hälften? Det jag anser är att man bör börja leta vid den volym som fungerar bäst för gemene man när man är nybörjare, eftersom där är chansen att han hittar rätt störst.

Var börjar du leta efter en borttappad strumpa? I garaget eller under sängen?

Edit: Jag beaktar att jag har kört bänkpress när jag funderar över hur mycket ytterligare träning triceps ska få, JA.

lindo
2006-08-31, 15:29
Bubbe,följer max-OT program, sidan har massvis av färdiga program att följa. Bästa sidan om styrketräning, dom delar med sig av så mycket :)

Men 28 set biceps blir det inte, har bara tränat drygt 4 månader så det är väl overkill. Sen finns det kanske ingen anledning att träna biceps så mycket iaf inte enligt asf.