handdator

Visa fullständig version : äggröra innan träning?


krilleh
2006-08-30, 13:48
Tänkte börja med äggröra som mellanmål, 3 ägg med ägggulan också och sen havregrynsgröt till de. Brukar också träna en timme efter mellanmålet så nu undrar jag er om det är ett bra upplägg? eller är fettet från äggen mindre bra när man ska träna timmen efter? Kanske strunta i ägggulan?

King Grub
2006-08-30, 13:55
Fettrika mål ligger kvar längre i magen och normala rekommendationer för prestation är att målet närmast innan träning/tävling är relativt fettsnålt.

krilleh
2006-08-30, 14:00
normala rekommendationer för prestation är att målet närmast innan träning/tävling är relativt fettsnålt.

varför? Vad spelar de för roll om de ligger kvar längre i magen? De gör ju också gainern man dricker direkt innan och under.

jwzrd
2006-08-30, 14:01
varför? Vad spelar de för roll om de ligger kvar längre i magen? De gör ju också gainern man dricker direkt innan och under.

Vilken nytta har du av mat som ligger i magen när du tränar?

King Grub
2006-08-30, 14:02
varför? Vad spelar de för roll om de ligger kvar längre i magen? De gör ju också gainern man dricker direkt innan och under.

Blod till matsmältning i stället för till musklerna.

Nej, en gainer med tillräckligt med vatten ligger inte kvar i magen. Går inte att jämföra maltodextrin+vassle/EAA med gräddstuvad potatis och stångkorv. ;)

krilleh
2006-08-30, 14:02
Vilken nytta har du av mat som ligger i magen när du tränar?

men vad är det som är DÅLIGT? Kan ju bara ligga där, behöver väl inte betyda att man presterar sämre?

krilleh
2006-08-30, 14:02
Blod till matsmältning i stället för till musklerna.

Nej, en gainer med tillräckligt med vatten ligger inte kvar i magen.

men ett tag iaf? Läste på någon tabell här på forumet att det tar 40 min för kroppen att börja 'använda' vätska man får i sig.

krilleh
2006-08-30, 14:09
Du skrev också "realtivt" fettsnålt. är 3 ägggular för mkt tro? Lite luddiga frågor kanske *slap*

jwzrd
2006-08-30, 14:11
Det är som i tråden om 88666 vs ett annat upplägg. Det finns bättre sätt att lägga upp sitt näringsintag än att dra i sig äggröra innan gymmet. Anledningen är precis som Grub säger att: 1) maten ligger där utan att ge dig något under passet; 2) magsmältningsapparaten själ resurser från tränings-/arbetsapparaten. Passet går alltså sämre än det skulle kunna.

Men det är givetvis skitsamma om du inte är ute efter att maximera din prestation. Inget fel i det.

krilleh
2006-08-30, 14:13
Det är som i tråden om 88666 vs ett annat upplägg. Det finns bättre sätt att lägga upp sitt näringsintag än att dra i sig äggröra innan gymmet. Anledningen är precis som Grub säger att: 1) maten ligger där utan att ge dig något under passet; 2) magsmältningsapparaten själ resurser från tränings-/arbetsapparaten. Passet går alltså sämre än det skulle kunna.

Men det är givetvis skitsamma om du inte är ute efter att maximera din prestation. Inget fel i det.

Klart ja vill maximera :thumbup: Bort med ägggulorna.

King Grub
2006-08-30, 14:13
Angående fett och fiber i måltiden närmast före träning/tävling:

The meal should:

Contain relatively little fat and fiber to facilitate gastric emptying and minimize gastrointestinal distress

Exercise Physiologi, 2006 ed.

Några exakta gram tänker jag inte försöka mig på att gissa, och det är inte farligt att äta fett innan träning, men allmänna och vedertagna rekommendationer är att prestationsförmågan förbättras utan en mängd fett, plus att blodtillförseln till musklerna blir bättre om man inte ätit ett bastant mål som ligger kvar och måste smältas.

Edit: sen.

krilleh
2006-08-30, 14:17
Angående fett och fiber i måltiden närmast före träning/tävling:



Exercise Physiologi, 2006 ed.

Några exakta gram tänker jag inte försöka mig på att gissa, och det är inte farligt att äta fett innan träning, men allmänna och vedertagna rekommendationer är att prestationsförmågan förbättras utan en mängd fett, plus att blodtillförseln till musklerna blir bättre om man inte ätit ett bastant mål som ligger kvar och måste smältas.

Edit: sen.

Intressant. Så ja kanske inte ska trycka ner massa kolhydrater och protein timmen innan heller då

King Grub
2006-08-30, 14:18
Något lätt går bra att äta någon timme innan. Det sista stora målet innan hårt träning där man vill prestera bra brukar dock rekommenderas att det ligger 3-4 timmar innan, och vara främst kolhydratbaserat (3-5 g kolhydrat / kilo kroppsvikt om det handlar om maxprestation i en konditionsgren, normalt mål räcker vid styrketräning). "Gainer" går bra att ta innan passet, blandad med tillräckligt med vatten. Magsäckstömningen är direkt relaterad till volymen: ju mer vätska, desto snabbare magsäckstömning.

krilleh
2006-08-30, 14:26
Något lätt går bra att äta någon timme innan. Det sista stora målet innan hårt träning där man vill prestera bra brukar dock rekommenderas att det ligger 3-4 timmar innan, och vara främst kolhydratbaserat (3-5 g kolhydrat / kilo kroppsvikt om det handlar om maxprestation i en konditionsgren, normalt mål räcker vid styrketräning). "Gainer" går bra att ta innan passet, blandad med tillräckligt med vatten. Magsäckstömningen är direkt relaterad till volymen: ju mer vätska, desto snabbare magsäckstömning.

Okok. Har alltid tyckt att om jag äter mkt och drar och tränar 2-3 timmar efter att de går mkt sämre än att bara träna en timme efter. Känns som jag får mer energi av att äta mycket timmen efter än att bara ta något litet eller vänta 1-2 timmar till. Kanske psyket dock.

King Grub
2006-08-30, 14:30
Finns säkert individuella variationer. Går det sämre för dig, så gör det. Nämnda tidsintervall stämmer dock som allmänna rekommendationer för en överväldigande majoritet; här är forskningen och direkta observationer av atleter långt fortgången.

Dav0d
2006-08-30, 14:31
Hoppas det inte gör någonting om jag också frågar en fråga som är relaterad till detta ämne.

Det är så att jag tränar brottning på morgonen. Vaknar 08:30, har till 10:00 att käka frukost för att sedan befinna mig på träningen 10:30.

Vad är bäst att äta ?

Vanligtvis äter jag flingor(k-special, mjölk), bröd(smör, skinka), frukt(bananer). Men jag undrar om det är värt att ta en gainer istället för flingorna på morgonen. Gainern innehåller mycket mer energi och kcal. Men kommer maltodextrinet som energin kommer ifrån gå ur kroppen snabbare och inte kunna underhålla mig genom passet på 2 timmar ? Jämfört med 2 portioner K-special.

Jag har nämligen fått för mig att tar man en gainer sitter man på en skön energi nivå 15-45 minuter efteråt. Men sedan sjunker det rakt ner i botten.

Har alltid haft problem att samla tillräckligt med energi under morgonen till dessa 2 timmar träning eftersom min kropp består av 88kg varav mestadels är muskler.

Om frågorna inte förstogs helt be mig förklara dem bättre.
Tack på förhand

King Grub
2006-08-30, 14:37
Prova och jämför. Jag skulle ätit ett rejält kolhydratrikt mål på kvällen innan sängdags och sedan gått upp tidigare så jag hade haft tid att äta en kolhydratrik, riktig frukost också. Gärna sportdryck under träningen.

Vissa känsliga får blodsockerfall av kraftigt insulinfrisättande kolhydratintag strax före aktivitet, men det finns inga mätningar att det skulle inverka menligt på fysisk prestationsförmåga.

Slartibartfast
2006-08-30, 15:30
En matsked O'boy i företräningsdrinken räknas väl ändå inte som någon ansenlig fettmängd?

King Grub
2006-08-30, 15:32
Ibland vet man inte om du skämtar eller är allvarlig. http://smilies.vidahost.com/cwm/3dlil/eek13.gif

Dav0d
2006-08-30, 16:22
En matsked O'boy i företräningsdrinken räknas väl ändå inte som någon ansenlig fettmängd?

För han skull hoppas jag han menade insulin utsöndring mer än fettmängd.

Nackdelen är dock att jag infinner mig på diet, därför kan jag inte äta för mycket kvällen innan. Men vad är bäst kolhydratsmässigt tror du. Flingorna eller brödet ? Någon av dem måste jag byta ut för att få plats med gainern i magen.

L-Sami
2006-08-30, 17:04
För han skull hoppas jag han menade insulin utsöndring mer än fettmängd.

Nackdelen är dock att jag infinner mig på diet, därför kan jag inte äta för mycket kvällen innan. Men vad är bäst kolhydratsmässigt tror du. Flingorna eller brödet ? Någon av dem måste jag byta ut för att få plats med gainern i magen.

Välj det som innehåller mest fullkorn. Det ger bäst näring.

Dav0d
2006-08-30, 17:35
Vad är fullkorn egentligen ?
För du menar att en produkt som har mer kolhydrats stärkelser behöver alltså inte nödvändigtvis vara bättre än en med mycket fullkorn ?

Slartibartfast
2006-08-30, 18:06
Ibland vet man inte om du skämtar eller är allvarlig. http://smilies.vidahost.com/cwm/3dlil/eek13.gif

HAhah! Jag har alltid haft för mig att O´boy är en fettbomb. Men när jag kollade så var det ...inte...så mycket...fett...:em:

MrBoris
2006-08-30, 18:56
en fråga till isåfall.. om man intar en måltid 1-1.5timme före passet OCH gainer direkt före, försämras upptaget avsevärt för gainern pga måltiden som skvalpar i magen sen en timme tillbaka? (kanske ganska fett rik måltid)