handdator

Visa fullständig version : körtelfeber


Da2
2006-08-30, 10:58
är inne på tredje dagen med körtelfeber och det är det värsta jag varit med om. Kan inte äta mat eftersom halsen är igensvullen och att dricka göra fruktansvärt ont. Rasar i vikt och är lite orolig för hälsan. Var på vårdcentralen igår och fick recept på pencilin som jag tar två ggr/dag. Men det jag är mest orolig för är att jag inte får i mig tillräckligt med näring. Någon som har tips på vad jag kan göra?

n1tro
2006-08-30, 11:00
alltså om du inte får i dig tillräckligt med näring , måste du försöka få i dig tillräckligt med näring :(.. försök köra mkt flytande "mat". mixa ner osv det kanske hjälper, annars vet jag inte kompis

Longshot
2006-08-30, 11:01
Vänta tills skiten är ur kroppen. Fy vad tråkigt för din del :( Krya på dig iaf

Axmode
2006-08-30, 11:01
VA? Hur kan du få pencilin när du har körtelfeber? Jag hade med det och alla mina kompisar som haft körtelfeber fick inte pencilin. Doktorn sa att det inte hjälpte, därimot om man har halsfluss brukar man få kura pencilin .

Ett tips är att äta glass. Det är väldigt behagligt att svälja när man har så ont i halsen. Själv hade jag tur och hade bara feber i en vecka och var redo att gå till skolan efter cirka 2-3 veckor igen.

Achryl
2006-08-30, 11:02
släpp efter och börja somna in

Da2
2006-08-30, 11:08
VA? Hur kan du få pencilin när du har körtelfeber? Jag hade med det och alla mina kompisar som haft körtelfeber fick inte pencilin. Doktorn sa att det inte hjälpte, därimot om man har halsfluss brukar man få kura pencilin .

Ett tips är att äta glass. Det är väldigt behagligt att svälja när man har så ont i halsen. Själv hade jag tur och hade bara feber i en vecka och var redo att gå till skolan efter cirka 2-3 veckor igen.
:S ingen aning..det var det han gav mig recept på iaf. Glass? hm måste testas..bara jag får något som går ner utan att man känner otrolig smärta

Har på två dygn nu ätit en tallrik a-fil och en liten portion makaroner och falukorv.

Kryss
2006-08-30, 11:17
Stavmixern är din vän i såna här tillfällen... glass som nämnt ovan är även superbt

Axmode
2006-08-30, 11:18
:S ingen aning..det var det han gav mig recept på iaf. Glass? hm måste testas..bara jag får något som går ner utan att man känner otrolig smärta

Har på två dygn nu ätit en tallrik a-fil och en liten portion makaroner och falukorv.

Jag vet hur det är. Hade lätt kunnat betala 1000 kr för att kunna svälja ett glas vatten normalt under mina 3 veckor. Man måste förbereda sig både psykiskt och fysikst varje gång man ska svälja saliv t.o.m.

Men glass var det som jag kunde svälja bäst.

Da2
2006-08-30, 11:22
Jag vet hur det är. Hade lätt kunnat betala 1000 kr för att kunna svälja ett glas vatten normalt under mina 3 veckor. Man måste förbereda sig både psykiskt och fysikst varje gång man ska svälja saliv t.o.m.

Men glass var det som jag kunde svälja bäst.
aa lätt..gick du ner mkt i vikt då?

Axmode
2006-08-30, 11:24
Typ 3 kg på 3 veckor. Det värsta var ju att det var mina 3 sista veckor av deffen med. Så jag gick ner de 3 kilona jag skulla men kändes som det var mycket muskler. Men efter 1 månad på gymmet igen så var de lika fort tillbaka kändes det som.

Angel
2006-08-30, 11:34
Skicka iväg någon att köpa näringsdrycker, dom är relativt lättdruckna och innehåller ca 2000kal styck och vitaminer mineraler etc.

Da2
2006-08-30, 11:37
Skicka iväg någon att köpa näringsdrycker, dom är relativt lättdruckna och innehåller ca 2000kal styck och vitaminer mineraler etc.
vart kan man köpa det då? mer lättdrucket än vatten?

Angel
2006-08-30, 11:40
vart kan man köpa det då? mer lättdrucket än vatten?


finns både i krämig form och i vattenform. Tror det finns att köpa på apoteket, jag har ju bara fått det genom jobbet jämt men ja antar att de finns där.

Förövrigt är körtelfeber ett virus som alltså inte går att bota med pencilin. Säkert att det inte är halsfluss eller nått du fått???

Da2
2006-08-30, 11:42
finns både i krämig form och i vattenform. Tror det finns att köpa på apoteket, jag har ju bara fått det genom jobbet jämt men ja antar att de finns där.

Förövrigt är körtelfeber ett virus som alltså inte går att bota med pencilin. Säkert att det inte är halsfluss eller nått du fått???
Nu när jag tänker efter så trodde han bara det va körtelfeber men han visste inte riktigt vad det var..men han skrev ut pencilin iaf.

Axmode
2006-08-30, 11:53
Förövrigt är körtelfeber ett virus som alltså inte går att bota med pencilin. Säkert att det inte är halsfluss eller nått du fått???

Precis, det jag med tyckte var konstigt. mononukleos heter väl viruset om jag kommer ihår rätt. Själv hade jag tur som hade en mamma som jobbade på labb på sjukhuset så hon tog proverna på mig innan hon drog till jobbet för att sedan analysera de direkt när hon kom upp på jobbet. Tror hon ville att jag skulle kolla mina levervärden nu igen.

Angel
2006-08-30, 11:57
Nu när jag tänker efter så trodde han bara det va körtelfeber men han visste inte riktigt vad det var..men han skrev ut pencilin iaf.


Tog dom inga svalgprover? Man ska ju vara försiktig med att ta för mycket pencilin eftersom det är det enda försvarsmedlet vi har när det verkligen gäller. Så det e ju rätt bra att ha klarlagt innan om vad det rör sig om innan man skriver ut det. Och om han trodde det va körtelfeber borde han alltså inte skrivit ut det.


De typiska symtomen för körtelfeber är halsont, hög feber, trötthet samt svullna lymfkörtlar i halsen, armhålorna och ljumskarna. Andra symtom som kan förekomma är lätt svullna ögonlock, utslag på huden, värk i lederna, ont i musklerna och illamående. Om du får infektionen efter tonåren behöver du inte få ont i halsen, utan besvären är då framför allt feber och förstoring av lymfkörtlarna.

Inflammationen i halsmandlarna ser likadan ut som vid halsfluss. Ibland får du röda prickar i munhålans slemhinna. Vid allvarligare fall kan halsinflammationen ge svårigheter att äta och dricka samt problem med andningen.

Mjälten och levern brukar också bli inflammerade och svullna, men det märks sällan. Magsmärtor kan vara ett tecken på förstorad och ibland brusten mjälte.



Där har du symtomen på körtelfeber.


Allmäna råd jag kan ge dig är att försöka få i dig mycket vätska och gärna näringsdrycker som jag sa innan, och vila mycket.

Dessutom får du inte göra någon fysisk ansträning förrän 4veckor efter du blivit frisk

Noodles
2006-08-30, 12:58
Jag trodde att svenska läkare var hyfsat restriktiva med penicillin. Låter ju lovande om de skriver ut det på ren chansning. Körtelfeber är en virusinfektion och kan inte behandlas med penicillin.

Jag har haft körtelfeber och jag håller med dig om hur jävligt det är. Det är helt klart det värsta jag upplevt och jag har aldrig känt mig så kraftlös. Det enda jag kan trösta dig med är att det blir bättre, även om det känns långt borta när du mår som sämst.

På mig kollade läkaren svalget och såg att jag hade en infektion. Jag var rädd att det var halsfluss men insåg sedan att jag borde ha hoppats på det i stället för körtelfeber. Körtelfeber höjer ju bl a levervärden och det kunde de använda som indikator på mig plus att de kollade efter Epstein-Barr (viruset som är orsaken).

Da2
2006-08-30, 13:07
Jag trodde att svenska läkare var hyfsat restriktiva med penicillin. Låter ju lovande om de skriver ut det på ren chansning. Körtelfeber är en virusinfektion och kan inte behandlas med penicillin.

Jag har haft körtelfeber och jag håller med dig om hur jävligt det är. Det är helt klart det värsta jag upplevt och jag har aldrig känt mig så kraftlös. Det enda jag kan trösta dig med är att det blir bättre, även om det känns långt borta när du mår som sämst.

På mig kollade läkaren svalget och såg att jag hade en infektion. Jag var rädd att det var halsfluss men insåg sedan att jag borde ha hoppats på det i stället för körtelfeber. Körtelfeber höjer ju bl a levervärden och det kunde de använda som indikator på mig plus att de kollade efter Epstein-Barr (viruset som är orsaken).
Hur långt tid tog det tills du kunde äta och dricka någorlunda normalt?

Angel
2006-08-30, 13:09
Ja tycker du ska kontakta din läkare igen ang pencillinet, som sagt, en dag kommer duy behöva det...

Da2
2006-08-30, 13:13
Ja tycker du ska kontakta din läkare igen ang pencillinet, som sagt, en dag kommer duy behöva det...
Hur menar du med "en dag kommer du behöva det"? Det finns väl alltid mer om man skulle behöver det?

Noodles
2006-08-30, 13:17
Ja tycker du ska kontakta din läkare igen ang pencillinet, som sagt, en dag kommer duy behöva det...

Har han väl börjat äta det så ska han väl slutföra kuren? Är det inte avbrutna penicillinkurer som är den största faran?

Noodles
2006-08-30, 13:21
Hur långt tid tog det tills du kunde äta och dricka någorlunda normalt?

På mig gick det förvånansvärt fort. De värsta smärtorna i halsen försvann efter någon vecka men febern och mattheten var kvar länge. Det var dessutom viktigt att jag inte utsatte kroppen för yttre våld (t ex bollsporter) eftersom förhållandevis milda stötar kunde skada levern och mjälten som var uppsvullna.

Har du otur kan de värsta symptomen sitta i några veckor och sedan kan det ta ytterligare några veckor innan du fått tillbaka orken.

Angel
2006-08-30, 13:24
Hur menar du med "en dag kommer du behöva det"? Det finns väl alltid mer om man skulle behöver det?



En viktig sak för läkaren att ta ställning till är om sjukdomen behöver behandlas med antibiotika överhuvudtaget. I många fall rekommenderas läkare att låta bli antibiotikabehandling om sjukdomen ändå går över av sig själv, och om det inte finns risk för komplikationer. Om antibiotika används i onödan ökar risken för att vissa bakteriestammar ska bli motståndskraftiga och därigenom inte kunna behandlas alls i framtiden. Risken för att vissa bakteriestammar ska bli motståndskraftiga mot antibiotika ökar ju mer antibiotika som används i samhället.


Typ så menar jag...

Noodles
2006-08-30, 13:28
Typ så menar jag...

Men om han väl börjat äta kuren är det väl viktigt att han slutför den?

Angel
2006-08-30, 13:37
Men om han väl börjat äta kuren är det väl viktigt att han slutför den?


Nja, om man har bakterier är det viktigt att fortsätta hela kuren trots man mår bättre. Men om man nu inte har det så vet jag inte om det är skadligt att sluta faktiskt, man bryter ju även ner bra bakterier och sånt i magsäcken av den så ja hade inte velat äta det i onödan. Men det bästa är ju att han pratar med sin läkare igen för de verkar va lite bristande kommunikation där.

mathor
2006-08-30, 13:39
Nej, det är inte skadligt att avbryta en penicillinkur när man har en virusinfektion.

Noodles
2006-08-30, 13:56
Nja, om man har bakterier är det viktigt att fortsätta hela kuren trots man mår bättre. Men om man nu inte har det så vet jag inte om det är skadligt att sluta faktiskt, man bryter ju även ner bra bakterier och sånt i magsäcken av den så ja hade inte velat äta det i onödan. Men det bästa är ju att han pratar med sin läkare igen för de verkar va lite bristande kommunikation där.

Ok. Jag trodde att det alltid var bäst att slutföra oavsett om du hade en bakterieinfektion eller inte. Man lär sig något nytt varje dag. :thumbup:

(Igår lärde jag mig multiplikationstabellerna)

Da2
2006-08-30, 14:06
hursomhelst är detta förjävligt..glass är påväg..är inte det mindre smärtsamt som att dricka vatten vet jag inte vad jag ska ta mig till..känns som jag tynar bort :/

Angel
2006-08-30, 14:07
Ok. Jag trodde att det alltid var bäst att slutföra oavsett om du hade en bakterieinfektion eller inte. Man lär sig något nytt varje dag. :thumbup:

(Igår lärde jag mig multiplikationstabellerna)


Well, alla är vi bra på olika saker, vad man vet handlar oftast mest om vad man har intresse för att veta. Jag kan ingen multiplikationstabeller.

krilleh
2006-08-30, 14:07
oh shit. Stackars dig :(

Man får inte träna på typ ett halvår efteråt också.

Fatalist
2006-08-30, 14:09
Hoppas det går över fort, jag låg i säng i några veckor, första veckan sov jag i princip non-stop, blev väckt ibland och itutad lite medicin och lite filmjölk

Noodles
2006-08-30, 14:11
hursomhelst är detta förjävligt..glass är påväg..är inte det mindre smärtsamt som att dricka vatten vet jag inte vad jag ska ta mig till..känns som jag tynar bort :/

Jag provade aldrig glass eftersom jag förutsatte att det gjorde lika ont. Min lösning var att tvinga i mig vanlig mat. Tyvärr kunde jag inte få i mig de vanliga mängderna och tappade rätt mycket vikt. Prova bara allt som kan ge dig näring och se till att vila. Jag var så trött att jag inte ens orkade sitta upp längre än några minuter. Sova kunde jag inte heller göra eftersom det gjorde ont överallt. Har du fått ont i armhålorna förresten? Jag vaknade ett par nätter med en skärande smärta.

Tänk positivt: När allt är över kan du alltid tänka tillbaka på sjukdomen och inse hur bra man kan må. Dessutom kan du sitta på internetforum och berätta om dina sjukdomsupplevelser.

Da2
2006-08-30, 14:11
finns det inga näringstabletter som täcker en del av behovet..eller kanske vitaminer?

Noodles
2006-08-30, 14:13
Well, alla är vi bra på olika saker, vad man vet handlar oftast mest om vad man har intresse för att veta. Jag kan ingen multiplikationstabeller.

Du är ju professionell inom medicinen så därför överlämnar jag expertrollen åt dig. Jag är bara bra på att vara sjuk.

(Jag jobbar inte med multiplikationstabeller utan det är ett fritidsintresse)

hahavaffan
2006-08-30, 15:29
Jag fick körtelfeber två dagar innan avslutningen i åttan. Jag hade sen feber, mellan 38 och 40 grader, i tre veckor i sträck. Efter det avtog febern en aning, men kunde blomma upp vissa dagar under en veckas tid ungefär. Under den månaden gick jag väl ner 7-8kg, och då ska det nämnas att jag vägde 65kg på typ 182cm kille redan innan. Om jag var smal efter sjukdomen? Ja!

Det enda jag drack eller åt var Festis, och kanske lite makaroner varannan dag.

Da2
2006-08-30, 15:34
Jag fick körtelfeber två dagar innan avslutningen i åttan. Jag hade sen feber, mellan 38 och 40 grader, i tre veckor i sträck. Efter det avtog febern en aning, men kunde blomma upp vissa dagar under en veckas tid ungefär. Under den månaden gick jag väl ner 7-8kg, och då ska det nämnas att jag vägde 65kg på typ 182cm kille redan innan. Om jag var smal efter sjukdomen? Ja!

Det enda jag drack eller åt var Festis, och kanske lite makaroner varannan dag.
Det ända jag ätit på tre dagar är en skål filmjölk ,100 ml glass och lite lite makaroner

mathor
2006-08-30, 15:52
Spåra upp den du utbytte saliv med cirka 2-3 veckor innan insjuknandet och avliva, alternativt straffa, smittspridaren. Det var vad jag gjorde när jag blev frisk efter 6-7 veckor av den härliga kombinationen meningit(hjärnhinneinflammation) och körtelfeber.

Ett hett tips är för övrigt piggelin.

Angel
2006-08-30, 16:14
Nu säger jag det inte fler gånger...


http://www.nutricia.se/images/nyaNutridrinkgrupp.jpg

http://www.nutricia.se/images/Ensisaml.jpg


Innehåller ca 300kal (vet ej va ja fick 2000 ifrån som jag skrev innan)

Da2
2006-08-30, 16:18
Nu säger jag det inte fler gånger...


http://www.nutricia.se/images/nyaNutridrinkgrupp.jpg

http://www.nutricia.se/images/Ensisaml.jpg


Innehåller ca 300kal (vet ej va ja fick 2000 ifrån som jag skrev innan)
vart kan man köpa dom då??

Angel
2006-08-30, 16:20
apoteket

Da2
2006-08-30, 19:45
apoteket
Okej,Tack!

Control_61
2006-12-29, 14:48
Får man alltid hög feber direkt när man får körtelfeber?

Angel
2006-12-29, 15:03
oj, gammal tråd men de va värst vad jag glänste.

gå in på infomedica.se och sök på körtelfeber och läs..

Snafu
2006-12-29, 17:28
Fifan för körtelfeber alltså. 2-3 veckors sängliggande och ytterligare veckor hemma sjuk. Sen var man ju trött i typ flera månader efteråt också - riktigt sugig sjukdom. Den enda gången i mitt liv jag önskade att jag ville dö =)

timoat
2006-12-30, 07:16
Jag vet hur det är. Hade lätt kunnat betala 1000 kr för att kunna svälja ett glas vatten normalt under mina 3 veckor. Man måste förbereda sig både psykiskt och fysikst varje gång man ska svälja saliv t.o.m.

Men glass var det som jag kunde svälja bäst.

Wow, det ar EXAKT hur jag beskriver min kortelfeber till nara o kara. HAha, galet!
Jag hade skiten i tre veckor.

Vi ska inte forglomma STANKEN som snabbt tog hela overvoningen i besitting som uppstod ur min blomkolsliknande hals.

AlexGBG
2006-12-30, 11:11
sockervatten borde väl kanske kunna vara nånting för att få i sig energi? även typ matolja/olivolja?