handdator

Visa fullständig version : Något roligare än utrustningsdebatten...


the_PL_man
2006-08-29, 22:41
Låt oss titta på vilka enskilda övningar(dvs inte tävlingslyften knäböj/marklyft) alternativt upplägg etc som ni ANSER gett er bäst resultat i tävlingslyften.

Så posta på nu ! :)

Mvh

/the_PL_man

Börje H
2006-08-30, 06:36
Hoppas det duger med en bänkövning!
Smalbänk med kedjor, är min nuvarande favorit. Ang upplägget för den specifika övningen så stegar jag upp till maximal 3 x 5 reps under några veckor. När det tar stopp sänker jag till 3 x 3 och höjer även här till stopp på ett par veckor. Har kört denna övning i mit nuvarande prog ett par månader och upplever ett markant bättre sluttryck. Dessutom så undviker man onödigt stor belastning i bottenläget, men får ändå fullt rörelseutslag jmf med ex smalbänk mot kloss.

the_PL_man
2006-08-30, 06:59
Låter Westside Börje ! :)

OK, här kommer ett koncept från mig:
- För assistansövningar som Börjes nedan så kör jag en treveckorscykel, och byter sedan övning.
Första veckan kör man en serie med 3:or eller 5:or or whatever. Veckan därpå bestämmer man sig för att öka vikten med samma reps ALTERNATIVT Öka antalet reps på samma vikt. Tredje veckan likaså.
Därefter byte till ny fräsch övning(för att inspirera kroppen till nya stordåd) och ny minicykel....

Börje, var har du hittat nog tunga kedjor till vettigt pris? (10 kg/m är lämpligt).

/the_PL_man

Hoppas det duger med en bänkövning!
Smalbänk med kedjor, är min nuvarande favorit. Ang upplägget för den specifika övningen så stegar jag upp till maximal 3 x 5 reps under några veckor. När det tar stopp sänker jag till 3 x 3 och höjer även här till stopp på ett par veckor. Har kört denna övning i mit nuvarande prog ett par månader och upplever ett markant bättre sluttryck. Dessutom så undviker man onödigt stor belastning i bottenläget, men får ändå fullt rörelseutslag jmf med ex smalbänk mot kloss.

Börje H
2006-08-30, 07:16
Låter Westside Börje ! :)

Börje, var har du hittat nog tunga kedjor till vettigt pris? (10 kg/m är lämpligt).

Hehe, I´m Westside utan att veta om det:hbang:
Kedjor hittar man i logen hemma i byn. Vi har massvis med gamla snökedjor som fungerar perfekt att använda. Har klippt till så jag har ett 20-tal på varje sida. 4 lyftöglor och några karbinhakar, för höjdjustering, så är saken biff. Hardcorkänslan med rostfärgade kedjor får man på köpet:thumbup:

bubbe
2006-08-30, 08:57
Börje, var har du hittat nog tunga kedjor till vettigt pris? (10 kg/m är lämpligt).

/the_PL_man

För oss i söder som inte har så mycket snökedjor på logen, finns det biltema. 20kg/5m för 329:- förstås inte lika billigt som beg snökedjor men rätt hyffsat ändå.

Ett annat ställe kan vara lyftfirmor-mobilkranar där det ev finns uttjänta kättingar.

bubbe
2006-08-30, 09:00
Ang träning så har jag mestadels förutom vanliga lyft lagt tid på klossbänk, en del böj och bänk med kätting. Goodmornings som assistans för slutdragen i marklyft (även om jag fortfarande suger på just det området). Marklyft från 5-7cm viktskiva för bättre start.

130kg finsk sisu
2006-08-30, 12:14
För bänk upplever jag för mej personligen att klossbänk MED tröja, smalbänk men även stångrodd.;)

Pinglan
2008-01-12, 11:45
För oss i söder som inte har så mycket snökedjor på logen, finns det biltema. 20kg/5m för 329:- förstås inte lika billigt som beg snökedjor men rätt hyffsat ändå.

Ett annat ställe kan vara lyftfirmor-mobilkranar där det ev finns uttjänta kättingar.

Bumpar denna gamla tråd eftersom jag om några veckor kommer att börja använda kättingar i min bänkträning för första gången. Jag bor ju på landet men tyvärr finns det iaf inga kättingar/kedjor över till mig och således behöver jag handla. Jag har flera frågor:

1. Hur tung/kraftfig kedja behöver jag ha? Jag är ju en klenfis i bänk och har maxat 70kg raw.

2. Hur lång ska kedjan vara på varje sidan? Bubbe skriver att man kan köpa 5 meter för 329:- betyder det att man ska ha ca 5 m på varje sida stången eller kan man dela på dessa 5 m så man får 2.5 m på varje sida?

3. Jag har hittat en annan variant och det är en bogserkätting (för maskiner) och den håller för 11.5 ton, således bör den vara ganska kraftig men det står inte vad den väger. Den är 6 meter lång och kostar 485:- Kan det vara något? Räcker det isf med en (att dela på mitten) eller behöver jag fler?

4. Nu kom jag precis på att jag kanske ändå kan få tag på begagnade kedjor....min pappa är ju gammal skogsmaskinförare så nog borde han ha en massa gamla kedjor liggandes hemma på gården....om han har; hur långa och kraftiga ska jag leta efter?

JELP :D

z_bumbi
2008-01-12, 12:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88485&highlight=kedja

Pinglan
2008-01-12, 12:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88485&highlight=kedja

Tack björnen :thumbup:

Lillgrabben
2008-01-12, 18:44
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=982&iItemId=87858

Ahead Of The Pack
2008-01-13, 09:49
Ett annat tystare och mera hanterbart alternativ kan ju vara gummiband.
Jag har kört med gamla snökedjor till en BM innan och det skramlade så otroligt så att man nästan behövde hörselkåpor, snyggt? -javisst, men ändå lite opraktiskt.*whistle*

Jag tror att ExtremePower säljer gummiband lämpade för uppgiften.

Timme
2008-01-13, 13:29
Ett annat tystare och mera hanterbart alternativ kan ju vara gummiband.
Jag har kört med gamla snökedjor till en BM innan och det skramlade så otroligt så att man nästan behövde hörselkåpor, snyggt? -javisst, men ändå lite opraktiskt.*whistle*

Jag tror att ExtremePower säljer gummiband lämpade för uppgiften.

Gummiband knäcker det mesta :)