handdator

Visa fullständig version : överträning av biceps?


sweet_sunny_south
2006-08-29, 18:27
ja har en liten fråga angående träning av biceps brachii. blir det för mycket träning av denna muskel om ja tränar följande varje vecka?

pass 1: bröst+armar (1 bicepsövning med typ 3-4 set)

pass 2: ben+rygg (ryggövningarna som involverar biceps e chins o latsdrag)

pass 3: bröst+armar (1 bicepsövning med typ 3-4 set)

pass 4: ben+rygg (ryggövningarna som involverar biceps e chins o latsdrag)

eller e det kanske bättre att träna muskeln färre ggr per vecka o istället träna den med fler övningar?

Larsen
2006-08-29, 18:31
Om du vill veta sanningen ska du inte lyssna på mig :). Men min bror sa alltid innan när vi tränade tillsammans att biceps, eller armar var det man skulle träna minst. Inte något vidare sa han. Ingen aning varför. Nu har han flyttat till umeå och jag tränar själv. :(

sweet_sunny_south
2006-08-29, 18:39
Om du vill veta sanningen ska du inte lyssna på mig :). Men min bror sa alltid innan när vi tränade tillsammans att biceps, eller armar var det man skulle träna minst. Inte något vidare sa han. Ingen aning varför. Nu har han flyttat till umeå och jag tränar själv. :(

det låter intressant. jag kör gärna mindre armar, tycker att ryggövningarna tar rejält nog. e lite rädd för att överträna eftersom ja har vart med om överbelastningsskador o liknande tidigare som tagit låång tid att läka.

Diggler
2006-08-29, 18:50
Lägg bicepsövningarna efter ryggpasset istället. Det kan bli lite tufft att köra rygg dan efter och vice versa.

Men trots det är det i min värld väldigt svårt att träna biceps för mycket. Vill du ha stor biceps skall du träna biceps hårt med isolationsövningar. Ge den lite vila mellan passen (som jag föreslog med biceps efter rygg) så är den fit for fight.

Garnax
2006-08-29, 18:51
Glöm inte mage och axlar :)

Cykelmannen
2006-08-29, 18:57
ja har en liten fråga angående träning av biceps brachii. blir det för mycket träning av denna muskel om ja tränar följande varje vecka?

pass 1: bröst+armar (1 bicepsövning med typ 3-4 set)

pass 2: ben+rygg (ryggövningarna som involverar biceps e chins o latsdrag)

pass 3: bröst+armar (1 bicepsövning med typ 3-4 set)

pass 4: ben+rygg (ryggövningarna som involverar biceps e chins o latsdrag)

eller e det kanske bättre att träna muskeln färre ggr per vecka o istället träna den med fler övningar?


Du måste skriva ut dina vilodagar också innan det går att svara på frågan :-0

sweet_sunny_south
2006-08-29, 18:58
Lägg bicepsövningarna efter ryggpasset istället. Det kan bli lite tufft att köra rygg dan efter och vice versa.

Men trots det är det i min värld väldigt svårt att träna biceps för mycket. Vill du ha stor biceps skall du träna biceps hårt med isolationsövningar. Ge den lite vila mellan passen (som jag föreslog med biceps efter rygg) så är den fit for fight.

jaa..jag kör 48 timmars vila mellan bröst+armar o ben+rygg passet så jag har alltid en vilodag(utom möjligtvis en dag). tack för dina tips!:)

sweet_sunny_south
2006-08-29, 19:00
Glöm inte mage och axlar :)

nejdå. de glömmer ja ej :) ja skrev inte med dem eftersom de inte var relevanta för frågan bara.

sweet_sunny_south
2006-08-29, 19:04
Du måste skriva ut dina vilodagar också innan det går att svara på frågan :-0


måndag pass 1: bröst+armar (1 bicepsövning med typ 3-4 set)

onsdag: pass 2: ben+rygg (ryggövningarna som involverar biceps e chins o latsdrag)

fredag: pass 3: bröst+armar (1 bicepsövning med typ 3-4 set)

söndag: pass 4: ben+rygg (ryggövningarna som involverar biceps e chins o latsdrag)

vilodagar e alltså tidag, torsdag och lördag.

Cykelmannen
2006-08-29, 20:13
Då är det ingen fara för överträning om du bara varierar bicepsövningarna lite :thumbup:

krilleh
2006-08-29, 20:14
måndag pass 1: bröst+armar (1 bicepsövning med typ 3-4 set)

onsdag: pass 2: ben+rygg (ryggövningarna som involverar biceps e chins o latsdrag)

fredag: pass 3: bröst+armar (1 bicepsövning med typ 3-4 set)

söndag: pass 4: ben+rygg (ryggövningarna som involverar biceps e chins o latsdrag)

vilodagar e alltså tidag, torsdag och lördag.

vart har du då axlar och mage?

sweet_sunny_south
2006-08-29, 20:21
vart har du då axlar och mage?

visste att frågan skulle komma:) skrev inte med dem därför att de inte e relevanta angående bicepsträningen. men axlar kör jag samma dag som armar och likaså med mage.

sweet_sunny_south
2006-08-29, 20:26
Då är det ingen fara för överträning om du bara varierar bicepsövningarna lite :thumbup:

ok bra! nu när jag ändå skriver lite så kan ja ju passa på att även fråga om en bicepsövning(stångcurl) räcker? det kanske e ganska individuellt iofs. ja t.ex. känner att ja inte orkar träna biceps i mer än max 4 set, sen e dem helt körda.:cool:

BigForre
2006-08-29, 20:45
Citat... "Biceps är en liten skitmuskel som inte förtjänar mycket mer än 3-4 set efter ryggpasset"... slut citat.

Ta det med en nypa salt, men det känns som att biceps är nog en av de mest överprioriterade musklerna hos gemene man.

sweet_sunny_south
2006-08-29, 20:56
Citat... "Biceps är en liten skitmuskel som inte förtjänar mycket mer än 3-4 set efter ryggpasset"... slut citat.

Ta det med en nypa salt, men det känns som att biceps är nog en av de mest överprioriterade musklerna hos gemene man.

jaa kanske e det så:) grejen e den att ja vill vara helt säker på att muskeln inte blir överbelastad av träningsprogrammet som ja kör. pallar inte med konstant värk i muskelsenor som tar månader att bli kvitt.*rolleyes*

Fatalist
2006-08-29, 22:57
Det där är inte så många set i veckan, kör på du.

Om du vill veta sanningen ska du inte lyssna på mig :). Men min bror sa alltid innan när vi tränade tillsammans att biceps, eller armar var det man skulle träna minst. Inte något vidare sa han. Ingen aning varför. Nu har han flyttat till umeå och jag tränar själv. :(

Okej.. Hur känns det att bo ensam nu då? Klarar du dig? Det var en gripande berättelse!

Larsen
2006-08-30, 21:16
Det där är inte så många set i veckan, kör på du.



Okej.. Hur känns det att bo ensam nu då? Klarar du dig? Det var en gripande berättelse!

Jao .. till råga på allt har mitt gym stängt i 3 veckor pga. renorvering typ så är tvungen och ta bussen varje dag till närmsta gym :(. Det funkar bra och träna ensam, när gymmet här i byn öppnar igen kommer mina kompisar och tränar med mig så det är lungt :). Lukas som min bror heter mår bra. Han har kommit till "himmelgymmet" som han kallar det, med bara fria vikter :)