handdator

Visa fullständig version : Angående MM2K.


dojjan
2006-08-29, 18:25
Jag har styrketränat regelbundet (3ggr/vecka) nu i 8 månader (med 1 månads uppehåll under sommaren) och tänkte nu prova MM2K programmet. Jag har läst igenom det och i slutet skriver han: Okay, 50 days are up. If you've followed the program as detailed, you've probably added about 50 Ibs (22 kg) (maybe more, maybe a bit less) to your bench press men enligt den här tabellen man ska följa har man bara ökat 20 Ibs, om man inte flyttat upp en massa steg på sina failure-test dvs. Vilket ska man lita på? Jag tycker att även en ökning med "bara" 20 Ibs (ca 9 kg) på 7 veckor är bra men hur kan det vara så stor skillnad på vad tabellen och texten säger... Ni som testat programmet, är det bra? Ökade ni 9kg eller 22kg eller inte alls i bänk?

http://medlem.spray.se/damienthorne/MM2KBenchProgram.htm "The Newest Version"

Detta är programmet jag tänkt prova.


En sak till, lika bra att skriva det i samma tråd :)
Eftersom man måste veta sitt 1 RM till detta program tänkte jag ta reda på det vid nästa träningstillfälle. Jag har sett länkar till sidor där man kan räkna ut sitt 1 RM. Detta vore kanske smart att räkna ut först så att man vet ungefär hur mycket vikt man ska lägga på när man väl testar det irl. Jag provade och söka men hittade tyvärr inte vad jag sökte. Har du en länk? ;)

Fjod0r
2006-08-30, 10:33
En sak till, lika bra att skriva det i samma tråd :)
Eftersom man måste veta sitt 1 RM till detta program tänkte jag ta reda på det vid nästa träningstillfälle. Jag har sett länkar till sidor där man kan räkna ut sitt 1 RM. Detta vore kanske smart att räkna ut först så att man vet ungefär hur mycket vikt man ska lägga på när man väl testar det irl. Jag provade och söka men hittade tyvärr inte vad jag sökte. Har du en länk? ;)

1RM är väll inte specielt svårt, jobba dig uppåt bara, tills du precis bara klarar 1. ett tips är ju att ha en passare.

Big Lou
2006-08-30, 11:52
Jag har kört programmet ett par gånger och fått 5-10 kgs ökning.
Exakt hur mycket man får ut av programmet är ju såklart individuellt.

Ett tips, testa ditt 1RM, max....räkna inte ut det.
Sen tar du ditt 1 RM och drar av 5 kg, detta blir ditt ingångsvärde i programmet.

Detta säger jag av egen erfarenhet, det har givit mig bättre resultat om jag går in på ett max som är något lägre än det verkliga. Första passen blir lite lättare då.
Skulle det bli för lätt så regleras det vid failuretesten iaf.

Kika gärna i min träningsjournal, kör mm2k just nu.

dojjan
2006-08-30, 20:23
Fjodor: självklart tänkte jag ha en passare, men tack för tipset ändå ;)

BigLou: Jag tänkte testa mitt 1RM i verkligheten, men för att få en hum om hur mycket jag kan tänkas klara tänkte jag räkna ut det först och sedan testa på ungefär den vikten som visas i verkligheten. De där kalkylerna väl inte vara helt och hållet åt skogen? :)
Tack för tipset om 5kg mindre. Ska kolla in din träningsjournal också, hoppas det går bra för dig! :thumbup:

dojjan
2006-08-30, 20:26
I journalen (MM2K, som finns länkad i första inlägget) finns övningarna "Narrow-Grip Pulldown" och "Reverse-Grip Pulldowns" med som ryggövningar men jag kan inte hitta dem i övningsbanken. Kan någon berätta för mig vilka övningar detta är? :)

Big Lou
2006-08-31, 11:58
Jag körde vanliga latsdrag respektive smala latsdrag.

Egentligen är det väl smala latsdrag= narrow pulldowns
Reverse-grip är med handflatorna mot dig.

Lycka till och hoppas du får ut det du önskar från programmet.

Damien Thorne
2006-08-31, 12:31
En sak till, lika bra att skriva det i samma tråd :)
Eftersom man måste veta sitt 1 RM till detta program tänkte jag ta reda på det vid nästa träningstillfälle. Jag har sett länkar till sidor där man kan räkna ut sitt 1 RM. Detta vore kanske smart att räkna ut först så att man vet ungefär hur mycket vikt man ska lägga på när man väl testar det irl. Jag provade och söka men hittade tyvärr inte vad jag sökte. Har du en länk? ;)


http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html

Damien Thorne
2006-08-31, 12:36
Man ökar mellan 5 och 15kg med MM2K. 10kg är det vanligaste.

Jag har inte hört någon som ökat mer än 15kg.

Big Lou
2006-08-31, 13:16
Man ökar mellan 5 och 15kg med MM2K. 10kg är det vanligaste.

Jag har inte hört någon som ökat mer än 15kg.


Varierar ju väldigt beroende på vilken nivå man befinner sig på.
Får man 5 kg på 7 veckor så är det ju inte alls illa, allt över det är en bonus.
Jag trodde aldrig jag skulle kunna få 10 kg, vilket jag fick sist jag körde. Mitt max innan var 162,5 och efter 172,5. Gick in på 157,5.... 5 kg under gamla maxet alltså.'

Damien: Visst har du också märkt att det är en fördel att gå in på lite lägre vikt i programmet?

dojjan
2006-08-31, 15:49
Tack för bra svar :)

Jag har inga speciella förväntningar om hur mycket jag kommer att öka, bara förhoppningar.
Biglou du snackade om att det beror på vilken nivå man är på. Jag är nybörjare och är extremt svag i bänken (anledningen till varför jag vill testa programmet) så vi får väl hoppas att jag ökar mycket.

Jag tänker börja om 2 veckor (har fullt upp just nu) så om 9 veckor kommer vi alla få veta hur mycket jag ökat :)

Damien Thorne
2006-08-31, 16:32
Damien: Visst har du också märkt att det är en fördel att gå in på lite lägre vikt i programmet?

Ja, just det. Jag glömde skriva att jag håller med Big Lou på den punkten. Annars blir det alldeles för tungt i början.

megadavor
2006-09-03, 23:19
Jag ökade 10kg av mm2k.

Big Lou
2006-09-04, 13:17
Tack för bra svar :)

Jag har inga speciella förväntningar om hur mycket jag kommer att öka, bara förhoppningar.
Biglou du snackade om att det beror på vilken nivå man är på. Jag är nybörjare och är extremt svag i bänken (anledningen till varför jag vill testa programmet) så vi får väl hoppas att jag ökar mycket.

Jag tänker börja om 2 veckor (har fullt upp just nu) så om 9 veckor kommer vi alla få veta hur mycket jag ökat :)

Lycka till dojjan och glöm inte att berätta hur det gick sen.