handdator

Visa fullständig version : Getingarna surrar inte


Loke
2006-08-29, 17:06
Förr kunde jag alltid göra om en geting var i närheten på surret. Det var distinkt från alla andra djur. Men den här sommaren hör jag inte getingarnas surr. Är det jag som är döv eller har getingarna slutat surra? Är det bara vissa getingar som surrar?

hum
2006-08-29, 17:13
Har tänkt på samma sak, visst fan är det skumt?! :confused:

Mental
2006-08-29, 17:17
När man blir äldre tappar man vissa höga frekvensområden av hörseln, ni börjar bli gamla helt enkelt

Daniiiel
2006-08-29, 17:17
Det beror på evolution.

I och med att antalet getingar är rekord stort iår, man kan jämföra det med att vi plötsligt skulle få 100 miljarder människor på jorden. Så har även evolutionen följt med. Att getingar surrar har varit negativt för dom i och med att människan har slagit ihjäl dom i nästan 100 år. Så nu har de slutat surra, och getingdödandet har minskat.

Mental
2006-08-29, 17:18
20 Hz brukar anges som den undre gränsen för människans hörbarhetsområde.
Uppfattningen av högre frekvenser avtar med åldern: barn kan höra frekvenser på
upptill 20000 Hz, medan äldre personer oftast inte kan höra frekvenser över 12000-
13000 Hz. I tal används frekvenser mellan 65 och 5000 Hz.

hum
2006-08-29, 17:18
När man blir äldre tappar man vissa höga frekvensområden av hörseln, ni börjar bli gamla helt enkelt


amen jag är ju knappt vuxen wtf *screwy*

Nej men ärligt talat så är väl inte getingars surr så otroligt högfrekvent?

Mental
2006-08-29, 17:19
amen jag är ju knappt vuxen wtf *screwy*

Nej men ärligt talat så är väl inte getingars surr så otroligt högfrekvent?

Då har du trasiga getingar då, för jag hör dem fortfade :)

Spinkot
2006-08-29, 17:21
Jag har märkt av samma sak, förut hade getingarna ett skit irriterande attackerande surr men nu hör jag dem inte alls (jag brukar dessutom höra höga frekvenser riktigt bra)

Sverker
2006-08-29, 17:26
Visst surrar getingar...och jag är snart 40 år:D

Jag tror mer att ljudstyrkan är rätt låg så det krävs att getingen kommer inom en armslängd för att höras.

hum
2006-08-29, 17:31
Då har du trasiga getingar då, för jag hör dem fortfade :)


Men det är nåt skumt med getingarna nuförtiden.
När jag var mindre kunde jag urskilja en getings surr på 50 meters håll (getingrädd :D) men med åren har de blivit allt tystare och i år är de nästan ljudlösa?

Kanske behöver få öronen spolade... :)

Nitrometan
2006-08-29, 17:33
Ni har nog kört för hög volym i lurarna. Då kan hörseln skadas.

Loke
2006-08-29, 18:36
Nu har jag pratat med en till i trakten som säger att han kanske inte har hört getingarna i år. Bor någon annan i norra uppland här? Har ni hört getingarna i sommar eller ej?

Kwon
2006-08-29, 18:45
Ni kanske har rört er i mindre getingtäta områden nu än när ni var unga.

När jag var yngre brukade vi ofta ströva runt i skog och peta runt på krejjer med pinnar (och reta getingar etc).

Då hörde man dom ofta, men är man oftast inne i city och dylikt, så verkar det som att getingarna rört/flyttat på sig lite.

Kanske flyttat mer och mer in i skogarna och undviker stadslivet och citykidsen generellt nuförtiden.

Eller så har jag fått nedsatt hörsel. (sämre syn vet jag att jag har fått)

grabben i skogen
2006-08-29, 18:54
har inte getingarnas surr dessutom upphört för året nu? iaf en hel massa mindre till antalet verkar dom vara.

hultman
2006-08-29, 19:08
Hör knappt getingarna jag heller, och jag är knappast för gammal.

Kwon
2006-08-29, 19:10
Dom må ha emigrerat till mindre folktäta områden för att förbereda sig (uppladdning).

hum
2006-08-29, 19:14
Men kwån! Jag har stött på fler getingar är nånsin och min sommar har tillbringats lite varstans i landet, så att de flytt till skogen tror jag inte på! Getingarna är fler och tystare än nånsin! *cry*

Kwon
2006-08-29, 19:23
Men kwån! Jag har stött på fler getingar är nånsin och min sommar har tillbringats lite varstans i landet, så att de flytt till skogen tror jag inte på! Getingarna är fler och tystare än nånsin! *cry*

Ok, vad kan det vara då?

En ny strategi? "Silent but deadly"

Eller har de helt enkelt utvecklat/muterat sig? Evolved to become a deadlier threat!

Eller så har de tyst minut (månad) för någon äldre geting som kolat?

Kan det bero på värmeökningen?

Bronkitkorv
2006-08-29, 19:26
Kanske har getingarna tränat Ninjutsu för att lära sej att smyga. Jag vet att jag hörde dom förra sommaren men inte den här... Och därmed basta...

PowPow
2006-08-29, 20:08
*uppdate* *uppdate* *uppdate*

Det är JETINGAR! OMFG!

Rädda sig den som kan!

babbett
2006-08-29, 20:10
När man blir äldre tappar man vissa höga frekvensområden av hörseln, ni börjar bli gamla helt enkelt

+1

Som dom gamla gubbarna säger om hörselskydd: Varför använda det? Det finns inte någon fågelsång längre iallafall!

Fatalist
2006-08-29, 20:10
Det beror på evolution.

I och med att antalet getingar är rekord stort iår, man kan jämföra det med att vi plötsligt skulle få 100 miljarder människor på jorden. Så har även evolutionen följt med. Att getingar surrar har varit negativt för dom i och med att människan har slagit ihjäl dom i nästan 100 år. Så nu har de slutat surra, och getingdödandet har minskat.

Hade det handlat om evolution hade det i så fall varit tvärt om: massvis av generationer getingar hade gått under tack vare deras surr, medan de utan surr hade överlevt och kunnat fortplantat sig.

Kwon
2006-08-29, 20:11
De kanske söker partners via dofter / sonar nu och skiter i surrandet... :devil:

babbett
2006-08-29, 20:13
Dom surrar visst, sluta larva er nu *slap*

Loke
2006-08-29, 20:16
Dom surrar visst, sluta larva er nu *slap*

Ja, i Järfälla, kanske! Übergetingarna har väl inte kommit dit än.

babbett
2006-08-29, 20:25
Ja, i Järfälla, kanske! Übergetingarna har väl inte kommit dit än.


*screwy*

mangemani
2006-08-29, 20:26
beror väl lite på om man lyssnar också.
har man annat i tankarna så stänger man av ljudet lite runt omkring en.
jag tex,står jag och jobbar så har jag typ 1000 tankar i huvudet och kan då blockera bort alla ljud runt om mej..ett plan kan krasha bakom mej utan att jag ens skulle lägga märke till det typ(inte så bokstavligen talat).
men skulle jag sen sitta vid datorn och en geting skulle råka ta sej in i rummet mitt och sen surra runt och hålla på att flyga in i fönstret om och om igen,då skulle det vara typ som om ett pendel tåg körde förbi bara några meter ifrån en.

Pepparkakssmurfen
2006-08-29, 20:28
Vadå,är det meningen att getingarna ska surra?

Pata
2006-08-29, 21:35
Så nu har de slutat surra, och getingdödandet har minskat.

Bah! Knappast, jag kommer döda getingar tills jag blir en gammal surgubbe (uttalas gärna "syrguppe" med finsk accent) och springer omkring med en ekkäpp och pimphatt och klagar på alla ungdommar som åker skateboard på trottoarerna!*grr27*