handdator

Visa fullständig version : Vibrationsträning - Är det nått att ha?


Nina L
2006-08-29, 12:25
Jag noterade att vi i Malmö har fått en ny träningsanläggning helt inriktat på vibrationsträning. Givetvis blev jag nyfiken. Vet någon av er mer om hur det fungerar? Kan det vara något att ha som ett komplement till den vanliga styrketräningen, eller är det bortkastade pengar?

http://www.vibrera.se/

http://img.aftonbladet.se/halsa/0205/07/linda-93406-0.jpg

Überbiffen
2006-08-29, 12:32
Det roar oss andra om inte annat. Du får gärna besöka "mitt" gym om du vill.. stå och puta sådär.

Arne Persson
2006-08-29, 12:35
Enligt mig är det tramsträning. Har blivit en innepryl som marknadsförs lika desperat som Nautlilusmetoden. Tror tom att Nautilusmetoden är betydligt bättre.

Nina L
2006-08-29, 12:36
Jo, jag valde faktiskt den bilden pga det fina putet. :D Men i vilket fall som helst. Jag har hört att idrottspersoner använder sig av vibrationsträning och att det finns studier på PubMed som visar att det funkar. Dessutom verkar det ju skoj. Tänk om den kunde vibrera till någon muskel som jag har svårt att klämma till med styrketräningen.

Cerberus
2006-08-29, 12:42
Roligt för oss andra att se iaf :D

L-Sami
2006-08-29, 12:52
Jo, jag valde faktiskt den bilden pga det fina putet. :D Men i vilket fall som helst. Jag har hört att idrottspersoner använder sig av vibrationsträning och att det finns studier på PubMed som visar att det funkar. Dessutom verkar det ju skoj. Tänk om den kunde vibrera till någon muskel som jag har svårt att klämma till med styrketräningen.

o vilken muskel skulle det vara då? :D

Börje H
2006-08-29, 12:56
Enligt mig är det tramsträning. Har blivit en innepryl som marknadsförs lika desperat som Nautlilusmetoden. Tror tom att Nautilusmetoden är betydligt bättre.
Jag är faktiskt inne på Arnes linje här. Visserligen genomfördes en studie där elitlyftare från Öjeby AK där det framlades väldigt bra resultat. Har inte artikeln hos mig nu, men troligen har -AG- den eller har läst den iaf. För egen del så tilltalar vibrationsträningen mig vad gäller neurologsik rehabilitering, ffa vad gäller strokrehab alt ryggmärkgsskador. Detta tror jag kan vara en intressant långtidsstudie att göra. när det gäller patienter med osteoporos (beskörhet) så är troligen amplituden på vibrationen alldeles för liten för att påverka bencellerna.

Nitrometan
2006-08-29, 13:01
Av de jag har pratat med och baserat på det jag har läst så är det mest alpina skidåkare som har nån mätbar nytta av det.

Kan vara positivt för återhämtningen, kan vara bra för viss benbrottsrehab.

Det var rätt hajpat för några år sen när de första maskinerna kom. Men de flesta undersökningarna var gjorda av samma italienare (Carmelo Bosco) som var med och utvecklade maskinen. Jag har bara sett ett par andra undersökningar.

Här är origianlmaskinen.
http://www.nemesis-europe.nl/index.php?option=content&task=view&id=2&Itemid=27
http://www.nemesis-europe.nl/index.php?option=content&task=view&id=17&Itemid=27
http://www.nemesis-europe.nl/index.php?option=content&task=view&id=115&Itemid=27

Litteraturlista från Nemes (Nemesis Europe)

Artikelen over de Nemes en vibratie

Ambaum, M: Vibratietraining als legale doping; De Limburger, 30 Jan 1999, pg. B4

Frank Woestenburg: Henk Kraaijenhof in nopjes met uitvinding, Telegraaf 12 feb.1999, pg.23.

Kraaijenhof, H: Vibratietraining doet wonderen; Runner's World, juli/aug.1999, pg. 20-21.

Galema, J: Trillende topprestaties. Elseviers Weekblad, 27 nov.1999, pg.128.

Kraaijenhof, H: Vibratietraining: rage of revolutie? Sportgericht Nr.6, 1999, pg.32-37.

Leo van Marrewijk: Trilmachine maakt Oranje sterker; Metro , 22 mei 200, pg.17.

Tillin, A; Building the ultimate runner; Wired, August 2002, pg.80-89, 130-131.

Kees van der Linden: VU-onderzoek: Powerplate werkt niet, Haarlem Dagblad

Chris Riley: Cosmonaut shaken back to health; BBC News SciTech, May 15, 2002.

Wetenschappelijke literatuur over de Nemes en vibratie

BOSCO en medewerkers

Bosco, C. : L'effetto della vibrazione sulla forza muscolare e sul profile ormonale in atleti; Atleticastudi, No. 4/5/6, 1998, pg. 7-14.

Bosco, C.; Cardinale, M.: Nuove frontiere dellí allenamento sportive : le vibrazioni. Effetti sul comportamento meccanico del musculo scheletrico. Coaching and Sport Science Journal, Vol. 3., No.1., 1998, pg. 53-59.

Bosco, C.; Cardinale, M.; Tsarpela, O.; Colli, R.; Tihanyi, J.; von Duvillard, S.P.; Viru, A. : The influence of whole body vibration on jumping performance; Biology of Sport, Vol. 15., No. 3., 1998, pg. 157-164.

Bosco, C.; Cardinale, M.; Tsarpela, O.: Influence of vibration on mechanical power and electromyogram activity in human arm flexor muscles; Eur. J. Appl. Physiol. Vol. 79., 1999, pg. 306-311.

Bosco, C.; Colli, R.; Introini, E.; Tsarpela, O.; Madella, A.; Tihanyi, J.; Viru, A. : Adaptive responses of human skeletal muscle to vibration exposure; Clin. Physiol. Vol. 19., No. 2., 1999, pg. 183-187

Bosco, C.; Colli, R.; Cardinale, M.; Tsarpela, O.; Bonifazi, M. : The effect of whole body vibration on mechanical behaviour of skeletal muscle and hormonal profile; In : Lyritis,G. (Red.) : Musculo-Skeletal Interactions, Vol. 2., Hylonome Editions, Hellenic Institute of Osteoporosis, Griekenland.

Bosco, C; Iacovelli, M; Tsarpela, O; Cardinale, M; Bonifazi, M; Tihanyi, J; Viru, M; De Lorenzo, A; Viru A: Hormonal responses on the whole body vibration in man; Eur.J.Appl.Physiol. Vol.81, 2000, pg.449-454.

Bosco, C; Cardinale, M; Tsarpela, O; Locatelli, E: New trends in training science: The use of vibrations for enhancing performance; New Studies in Athletics, Vol.14, No.4, 1999, pg.55-62.

Cardinale, M: Strength training for volleyball: new trends; The coach, 2000, pg.22-25.

Hennessy, L: Exiting short-term results with elite rugby players; ongepubliceerd onderzoek naar het intelligente vibratieapparaat Nemes-B.

FYSIOTHERAPIE

Faas, B; van Grieken, R; Lion, D; Manni, M: Tonische vibratiereflex als therapie ingang bij revalidatie van de knie - Whole Body Vibration, een nieuwe methode bij (sport-)revalidatie. Afstudeerscriptie Hogeschool Leiden Fysiotherapie, Dec.1999.

Klyscz, T.; Ritter-Schempp, C.; Jünger, M.; Rassner, G. : Biomechanische Stimulations Therapie (BMS) zur physikalischen Behandlung des arthrogenen Stauungssyndroms; Hautarzt, Vol. 48, 1997, pg. 318-322.

Kremer, M: Vibratietraining als behandelmethode bij osteoporose; Examenopdracht Hogeschool,van Utrecht, Afd. Fysiotherapie,
10 mei 2000.

FYSIOTHERAPIE NEMES-A

Fransens, H; Haandrikman, F: Nemes-training na bij de spastische parese van de arm na een CVA, een pilotstudie; Afstudeerscriptie Hogeschool Fysiotherapie, Leiden, Juni 2001.

NAZAROV/BMS/Lokale vibratie

Becerra Motta, J.A; Becker, R.R: Die Wirksamkeit der Biomechanische Stimulation (BMS) in Verbindung mit traditionellen Methoden der Kraftausdauerentwicklung im Schwimmsport; Leistungssport Vol.31, No.2, 2001, pg.29-35.

Jünger, M.; Steins, A.; Zuder, D.; Klyscz, T. : Physikalische Therapie bei Venener-krankungen; Vasa, Vol. 27., 1998, pg. 73-79.

Klyscz, T.; Ritter-Schempp, C.; Jünger, M.; Rassner, G. : Biomechanische Stimulations Therapie (BMS) zur physikalischen Behandlung des arthrogenen Stauungssyndroms; Hautarzt, Vol. 48, 1997, pg. 318-322.

Nazarov, V: Optimierung des Menschen; 1996.

Weber, R. : Muskelstimulation durch Vibration; Leistungssport, Vol. 27., No.1., 1997, pg. 53-56.

VIBRATIE algemeen

Griffin, M.,J: Handbook of human vibration; Academic Press, San Diego, USA, 1996.

Van der Linden, R.M; van der Zijden, M.J.A: The influence of whole-body vibration on force and rate of force rise during a maximal voluntary contraction; Thesis, VU Amsterdam, June 2001.

Mester, J; Spitzenpfeil, P; Schwarzer, J; Seifriz, J: Biological reaction to vibration - implications for sport; J.Science Med. Sport, Vol.2, No.3, 1999, pg.211-226.

Siggelkow, S; Kossev, A; Schubert, M; Kappels, H.H; Wolf, W; Dengler, R: Modulation of motor evoked potentials by muscle vibration: the role of vibration frequency; Muscle Nerve, Vol.22, 199, pg.1544-1548.

Yessis, M. : Vibrational devices; Fitness and Sports Review International, Vol. 27, No. 2., April 1992, pg. 67.

Zimmerman, C.L; Cook, T.M; Goel, V.K: Effects of seated posture on erector spinae EMG activity during whole-body vibration; Ergonomics, Vol.36, No.6, 1993, pg.667-675.

MasterChief
2006-08-29, 13:06
Enligt mig är det tramsträning. Har blivit en innepryl som marknadsförs lika desperat som Nautlilusmetoden. Tror tom att Nautilusmetoden är betydligt bättre.

Tror? Helt säker måste du väl vara i alla fall!

För övrigt så vet jag att vibrationerna funkar. Min morsa blev symtomfri efter 2 veckor efter 10 år av höftproblem. Men då pratar vi ju om en undertränad äldre individ. Är ambitionen högre än att bara ha en normalfungerade muskulatur krävs det betydligt mer, IMHO.

Börje H
2006-08-29, 13:21
För övrigt så vet jag att vibrationerna funkar. Min morsa blev symtomfri efter 2 veckor efter 10 år av höftproblem. Men då pratar vi ju om en undertränad äldre individ. Är ambitionen högre än att bara ha en normalfungerade muskulatur krävs det betydligt mer, IMHO.
Intressant! Nu har jag ju absolut ingen koll på din mors diagnos, men synnerligen bra resultat iaf. Att påverka en 10 årig kronisk smärta på 2 veckor låter nästan för bra för att vara sant.

thebandit
2006-08-29, 13:21
Kicki Danielsson påstår att 10 minuter på en vibrationsplatta innebär 100 minuters "vanlig" träning. Jag tror stenhårt på Kicki.

z_bumbi
2006-08-29, 13:23
I många fall där man har en person som inte är van att röra sig ger det en mjukstart på träningen och/eller är det enda sättet som en person kan träna på, kan man inte gå så är det lite väl mycket begärt att man ska köra böj första passet t ex. Jag har diskuterat maskinerna ganska mycket med folk som äger skakgym och deras mål är att få bort de flesta från maskinerna så fort som möjligt och de har även vanliga styrketräningsmaskiner i rehab/motionsutförande.
Tyvärr så hypas de flesta träningsprodukter och träningsformer alldeles för mycket och då kanske man istället tappar förtroendet för ett av alla de verktyg man har att tillgå när det gäller att få folk att träna efter egen förmåga och efter en egen målsättning.

Doctor Snuggles
2006-08-29, 13:32
Jag är faktiskt inne på Arnes linje här. Visserligen genomfördes en studie där elitlyftare från Öjeby AK där det framlades väldigt bra resultat. Har inte artikeln hos mig nu, men troligen har -AG- den eller har läst den iaf. För egen del så tilltalar vibrationsträningen mig vad gäller neurologsik rehabilitering, ffa vad gäller strokrehab alt ryggmärkgsskador. Detta tror jag kan vara en intressant långtidsstudie att göra. när det gäller patienter med osteoporos (beskörhet) så är troligen amplituden på vibrationen alldeles för liten för att påverka bencellerna.

Tränade inte Amit Selberg med vibrationsträning... för mig att jag läste ngn stans att han hade föreläst om tekniken?
För mig verkar det som det vore den ultimata stabilisator och nervsystems-träningen, om man gör den samtidigt som lyftet, t.ex bänk (alltså inte bara står och putar *kissass* ).

King Grub
2006-08-29, 13:37
Otränade och äldre kan ha nytta av kroppsvibrationsträning för att stärka benmuskulaturen.

Scand J Med Sci Sports. 2006 Aug 10; Effects on leg muscular performance from whole-body vibration exercise.

tusenkonstnar
2006-08-29, 13:51
Hon menar alltså att man med 10 minuter på vibrationsplatta bränner lika mycket som vid 100 minuters falukorvsätning?

MasterChief
2006-08-29, 14:12
Intressant! Nu har jag ju absolut ingen koll på din mors diagnos, men synnerligen bra resultat iaf. Att påverka en 10 årig kronisk smärta på 2 veckor låter nästan för bra för att vara sant.

Ja, det tyckte morsan med. Men det stämmer faktiskt. Kan ju nämna att jag tjatat mig galen i tio år att hon skulle börja träna. Till slut fick jag henne till naprapat som körde igång med vibrationer.

Doctor Snuggles
2006-08-29, 14:20
Ja, det tyckte morsan med. Men det stämmer faktiskt. Kan ju nämna att jag tjatat mig galen i tio år att hon skulle börja träna. Till slut fick jag henne till naprapat som körde igång med vibrationer.

Kan det ha samma effekt på kroniska rygg/disk problem tror du?
Har tjatat på farsan att börja träna i åratal nu, men detta kanske vore nåt som han skulle "orka" göra.

King Grub
2006-08-29, 14:36
Hon menar alltså att man med 10 minuter på vibrationsplatta bränner lika mycket som vid 100 minuters falukorvsätning?

Vad surrar du om?

MasterChief
2006-08-29, 14:43
Kan det ha samma effekt på kroniska rygg/disk problem tror du?
Har tjatat på farsan att börja träna i åratal nu, men detta kanske vore nåt som han skulle "orka" göra.

Inte en aning. Diskproblem kan ju vara värre eftersom det ibland är ett fysiskt objekt (disken) som helt enkelt är i vägen. Svårt att vibrera bort tror jag. Men metoden sprider sig hos naprapater verkar det som.

Börje H
2006-08-29, 14:43
Kan det ha samma effekt på kroniska rygg/disk problem tror du?

Jag tror då inte det. Som tidigare varit inne på så verkar det finnas stöd för att lår och höftmuskulatur kan stärkas. Men att det skall finnas positiv effekt på disken känns ej troligt ffa inte hos en äldre disk dvs >45-50 år.

Nitrometan
2006-08-29, 15:16
Tyvärr så hypas de flesta träningsprodukter och träningsformer alldeles för mycket och då kanske man istället tappar förtroendet för ett av alla de verktyg man har att tillgå när det gäller att få folk att träna efter egen förmåga och efter en egen målsättning.
Tyvärr. Och sen när de inte är så fantastiska så kanske man inte använder dem i de fall de vore bra.

Arne Persson
2006-08-29, 15:52
Tror? Helt säker måste du väl vara i alla fall!

För övrigt så vet jag att vibrationerna funkar. Min morsa blev symtomfri efter 2 veckor efter 10 år av höftproblem. Men då pratar vi ju om en undertränad äldre individ. Är ambitionen högre än att bara ha en normalfungerade muskulatur krävs det betydligt mer, IMHO.


He he! Min vän! Jag hade dig i tankarna när jag nämnde Nautilusmetoden i sammanhanget.*innocent*

MB2005
2006-08-29, 16:37
Det finns både positiva och negativa aspekt på vibrationsträning. Vad gäller uppbyggnad under lång tid så är det bara att glömma vibratorträning, vi snackar motstånd och ett ökat sådant som i styrketärning för muskelutveckling. Däremot i form av rehab av diverse skador kan jag tänka mig att det fungerar, ökad rörlighet och förstärkning av muskler kring höfter, rygg etc.

Kolla denna text, där finns både för och emot.

http://www.svenskidrott.se/tidningen/t2.asp?p=58861

Doctor Snuggles
2006-08-30, 16:07
Inte en aning. Diskproblem kan ju vara värre eftersom det ibland är ett fysiskt objekt (disken) som helt enkelt är i vägen. Svårt att vibrera bort tror jag. Men metoden sprider sig hos naprapater verkar det som.

Hmm... ja jag antar det. Jag tänkte eftersom den torde aktivera stabilisationsmusklerna runt hela bålen, och få "rätt" muskler att slappna av samt stärka andra, så...

regus
2006-08-30, 21:06
Vad surrar du om?

Han syftar på ett inlägg där det var någon som skrev att Kicki hade sagt att 10 minuters vibrationsträning var som 100 minuters "vanlig" träning.

regus
2006-08-30, 21:07
Kicki Danielsson påstår att 10 minuter på en vibrationsplatta innebär 100 minuters "vanlig" träning. Jag tror stenhårt på Kicki.

(den här posten)

Nadreas
2007-05-10, 22:30
Mannen bakom den putande "muskeln" är Kenneth Riggberger, han är en världskänd, otroligt duktig tränare inom en mängd olika idrotter. För tillfället är han tränare för en av Sveriges största talanger, Ellinor Wihd. Hon har utvecklats enormt under hans träning med hjälp av vibrationsmaskiner och såklart andra övningar. Säger han att det är bra är man dum om man gör som Arne å kallar det bortkastad tid utan att ha tänkt igenom vad man talar om...

Mr. Moose
2007-05-11, 02:15
Mannen bakom den putande "muskeln" är Kenneth Riggberger, han är en världskänd, otroligt duktig tränare inom en mängd olika idrotter. För tillfället är han tränare för en av Sveriges största talanger, Ellinor Wihd. Hon har utvecklats enormt under hans träning med hjälp av vibrationsmaskiner och såklart andra övningar. Säger han att det är bra är man dum om man gör som Arne å kallar det bortkastad tid utan att ha tänkt igenom vad man talar om...

Nu är man ju ingen expert själv men jag håller med Arne.

Jag tror att Elinors framsteg kan bero på att vibrationsträningen kanske snabbar på återhämtningen så hon bättre kan tillgodogöra sig den vanliga träningen. Har hon konstant varit lätt övertränad kan lite bättre återhämtning se ut som ett underverk.

Alla träningsmetoder som är enkla och behagliga är oftast ganska värdelösa.

(Rehab är en annan sak.)

z_bumbi
2007-05-11, 07:17
Mannen bakom den putande "muskeln" är Kenneth Riggberger, han är en världskänd, otroligt duktig tränare inom en mängd olika idrotter. För tillfället är han tränare för en av Sveriges största talanger, Ellinor Wihd. Hon har utvecklats enormt under hans träning med hjälp av vibrationsmaskiner och såklart andra övningar. Säger han att det är bra är man dum om man gör som Arne å kallar det bortkastad tid utan att ha tänkt igenom vad man talar om...

Någon som är 12-15 år kan utvecklas enormt bara hon/han får träna (inkluderat) styrka under en duktig tränare, att sen tränaren äger företaget som sysslar med vibrationsträningen gör ju att uppgifterna inte har så stort bevisvärde.
Inom badminton så är det ju mycket korta rörelser som innebär spänningar i fötter och ben så regelbunden lätt genomträning kan nog ge bra resultat där.

JJ
2007-05-11, 07:42
Jag har testat och mitt knä kändes faktiskt bättre efteråt. Säkert 100% inbillning iofs. Men som träning för en gymmare som t.ex. Allan, nja.

mr_Gnaget
2007-05-14, 15:22
Efter att varit borta ett par år från denna site, så ser jag att tiden har stått stilla och till min glädje att Arne fortfarande pratar skit om Nautilus...

feedback
2007-05-14, 16:35
Jag har testat och mitt knä kändes faktiskt bättre efteråt. Säkert 100% inbillning iofs.

Känns det bättre så mår du bättre, mår du bättre och det känns bättre så är det mindre chans att du i onödan t.ex. spänner dig för mycket när du går/tränar... vilket gör att du minst lyckas undvika någon onödig skada/period med smärta, och lär få bättre resultat av din träning/promenad.

Saksamma om det är en uppenbar bluff med 100% placeboeffekt, för om det är något som ger mig en bra önskvärd effekt så skulle jag likförbannat öppna plånboken och betala för det (visserligen muttrandes elaka saker om min idiotiska hjärna/kropp, men ändå). Funkar det så funkar det. :)

Nu tror jag visserligen att just det här säkert hade en positiv direkt fysisk effekt för dig; vid enstaka "behandlingar" säkert mest en massage/avslappnande sådan (det är inte utan anledning två massageterapeuter står bakom Vibrera), men över en längre tid, beroende på vilken form dina muskler där redan är i, ökad stabilitet och därigenom mindre problem.

För mig så skulle det dock med väldigt hög sannolikhet resultera i större knäproblem eftersom maskinskrället skulle få mig att spänna/krampa ihop i onödan (återigen, idiotisk kropp); vilket gör benpress, benspark, sittande benböj etc bättre övningar att börja med om jag låtit kropp/ben/knän förfalla för mycket.

Att rakt av tro sig kunna _ersätta_ riktig träning med vibrerande plattor har jag inget snällt att säga om; och att anpassa "riktiga" övningar för vad som i det här fallet verkar vara en enda modell av vibrationsmaskin är för begränsande i praktiken.
Som rehabträning efter skada eller lättare träning för att undvika skador från stillasittande/stressigt jobb är så klart en annan sak, speciellt med en aktiv PT/naprapat/sjukgymnast närvarande.

King Grub
2007-05-29, 13:58
Bump!

The aim of the present study was to analyze the effect of whole-body vibration on energy expenditure, as well as on exercise intensity, during and immediately after a typical set of exercises for muscle hypertrophy in physically active subjects.

Seventeen male university students (mean age 18.3 +/- 0.24 years) volunteered to perform 2 different training exercises: half squat (HS), and half squat with vibration (HSV). Both exercises were performed by all subjects on the vibration platform (with vibration only for HSV), the sequence order being assigned randomly.

Energy expenditure (EE), respiratory exchange ratio, perceived exertion (PE), and heart rate were recorded for baseline, exercise, and short-recovery conditions.

Training consisted of 5 sets of 10 repetitions of HS and HSV, with a 2-minute recovery interval between sets. Analysis of variance with repeated measurements and Bonferroni correction, as well as effect size were used for statistical calculations.

Results indicated that EE and PE were significantly higher in the HSV group, during both exercise and recovery. Heart rate did not differ significantly between groups. Thus, it would appear that HS strength training could be rendered more energy-efficient through the addition of vibration. Moreover, it would be feasible to introduce vibration exercises into regular training programs, particularly those whose key objective is muscle hypertrophy along with fat reduction.

J Strength Cond Res. 2007 May 1;21(2):470-475. Influence of Vibration Training on Energy Expenditure in Active Men.

Nina L
2007-05-29, 14:31
Va?

Jay-Z
2007-05-29, 14:40
Intressant!

Men fan, nu fick jag att göra. :/

King Grub
2007-06-08, 15:16
Vibrationsträning verkar ha många användningsområden.

Although it is well documented that persons suffering from diabetes type 2 profit from muscular activities, just a negligible amount of patients take advantage of physical exercises. During the last decade, vibration exercise (VE) could be established as an effective measure to prevent muscular atrophy and osteoporosis with low expenditure of overall exercise-time. Unfortunately, little is known about the metabolic effects of VE. In the present study we compared VE with the influence of strength training and a control group (flexibility training) on glycemic control in type 2 diabetes patients. Forty adult non-insulin dependent patients participated in the intervention. Fasting glucose concentration, an oral glucose tolerance test (OGTT), haemoglobin A1c (HbA1c), the isometric maximal torque of quadriceps muscles, and endurance capacity were evaluated at baseline and after 12 weeks of training with three training sessions per week. The main findings are: Fasting glucose concentrations remind unchanged after training. The area under curve and maximal glucose concentration of OGTT were reduced in the vibration and strength training group. HbA1c values tended to decrease below baseline date in the vibration training group while it increased in the two other intervention groups. Theses findings suggest that vibration exercise may be an effective and low time consuming tool to enhance glycemic control in type 2 diabetes patients.

Int J Med Sci. 2007 May 31;4(3):159-63. Efficiency of vibration exercise for glycemic control in type 2 diabetes patients.