handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning - När kommer effekten?


Noodles
2006-08-29, 08:20
Det diskuteras ofta om hur lång tid det tar för musklerna att återhämta sig efter ett styrketräningspass och proteinsyntes hit och dit. En sak jag undrat över är hur lång tid det tar innan konditionsträning ger effekt. Om jag t ex är ute och springer, hur lång tid tar det innan det passet nått full effekt? Då tänker jag inte direkt på benmuskler mm utan syreupptagningen och allt annat. Jag antar att det är en kontinuerlig process men hur stor är fördröjningen? Det pratas ju alltid om att kondition är en färskvara i högre utsträckning än muskelstyrka.

Tänkte bl a på det när jag läste en intervju med JO Waldner där han skulle köra sin "fysträning" inför VM. Den bestod i att springa 5 km ett par gånger veckan innan. Efter det ansåg han sig vara i form. :D

hgus
2006-08-29, 11:30
Man brukar räkna med att det tar ca 12 timmar att återhämta sig från ett kortare lugnt pass. Längre pass tar naturligtvis längre tid att återhämta sig från. För intervallträning brukar man räkna med minst 48 timmars återhämtning, även här beroende på hur hårt och länge. Återhämtningen påverkas dessutom av så mycket annat som kost, ålder, träningsvana osv.

För att få full effekt av konditionsträningen gäller det att hitta den tidpunkt där man har fått full återhämtning och överkompensation. Tränar man tidigare än så bryter man ner kroppen, tränar man senare så får man inte full effekt av träningen. Det är inte lätt och det gäller att lyssna på kroppen.