handdator

Visa fullständig version : Svankar ni med ryggen??


razores
2002-04-10, 18:50
Jag har fått en del påpekningar på gymmet om att jag svankar ryggen för mycket i många övningar, eller i stort sätt alla övningar egentligen.
Hur viktigt är det att inte svanka vid t ex axelpress och bänkpress? Är skaderisken mycket stor? För nu så har jag sänkt vikterna drastiskt i många övningar som jag tidigare svankat ryggen för mycket.

Gör jag rätt i att börja om från grunden igen så att säga och försöka mer strikt och med mindre vikt. För man ser flera stora killar på gymmet som kör t ex Exelpress med hantlar och svankar en jävla massa för att få de tunga vikterna.
Jag är helt konfunderad nu... har jag gjort fel under alla dessa år? Kommer detta nya träningssätt för mig att ge mer i längden tror ni? Någon som kan tala av erfarenhet som haft kanske liknande problem tidigare?

Tack på förhand!!
/Kristian

Cina
2002-04-10, 18:59
Vad jag lärt mig skall man INTE svanka! Istället skall man alltid hålla magen spänd, dvs göra en lätt tippning bakåt. Annars kan påfrästningen bli allt för stor på ryggen. Sänk vikterna om du inte orkar. Dålig rygg är det sista du vill ha (jag vet av erfarerhet :( ).

//Cina

The Dwag
2002-04-10, 19:00
Om du byter bort din fina mössa... kanske jag skulle behaga mig med att svara ;) :D

Arne Persson
2002-04-10, 22:38
Jaha, har har ytterligare ett praktexempel på skräckpropaganda.
Vi är faktiskt skapta med en svank i lumbalregionen. Det är endast vid vissa sjukdomstillstån, tex vid foglossning i si-lederna i samband med graviditet och vid osteoporos, som det kan vara olämpligt med överdriven svank.
Om man lyssnar på all "expert"-dynga som missioneras idag så lär man väl knappast kunna lägga en brakare längre utan att riskera att spräcka sina slutarmuskler i regio analis.
Med andra ord det är faktiskt meningen att man skall kunna använda sin kropp utan att bli skadad dvs man måste ha en viss reservkapacitet för att klara det vanliga livet och helst mer därtill.

razores
2002-04-11, 04:59
The Dwag> Hehe... denna mössan e unik i sitt slag (för mig iallafall). Köpte den på Universal Studios i LA i somras. Man köpte den "blank" och kunde sy på vad som helst och efter ha stått där och velat i 20 minuter, blev det bara ett enkelt "X".

Cina> Du har säkert rätt. Nu har jag inga problem med ryggen men det kanke kommer senare i livet.

Arne P> Jaha så det är ok att använda svank? Till en viss grad eller, där det inte blir onaturligt eller?

Tack för svaren!

Frazze
2002-04-11, 11:17
Hm. Jag svankar... eller det är snarare stjärten som växt på ett ishockeyspelar-mässigt sätt. Har nog nåt med höftböjarn att göra också :)

Viveqa
2002-04-11, 22:30
Misstänker att "svankförbudet" härstammar ifrån klassisk balett som har "totalsvankförbud" och verkligen inte har mycket att göra med naturlig kroppsbyggnad och naturliga rörelser.
Är man utav naturen skapt som ex. jag så går det inte ens att inta grundhållningen korrekt.

Tror att det är större skaderisk på att vara svag i korsryggen, men du får väl undvika överdrivet gungande och fuskande.

ekim
2002-04-12, 06:42
Jag tycker det är bättre att fösöka få en lätt vikt att kännas tung än att få en tung vikt att kännas lätt.
Att sitta med sin naturliga svank och lite till är väll ok när man kör axel pressar men dom flesta ser ju ut som om dom håller på att bryta ryggen klarar man inte av att få upp vikten när man sitter normalt svankad kanske man borde inse att den är för tung iallafall om det är axlarna man är ute efter att träna.

Trollet
2002-04-13, 03:15
Diskbråck?
Ischias?

jenan546
2002-04-13, 12:10
Svankar man för mycket i t ex militärpressar så försvinner ju en stor del av meningen med övningen tycker jag. Då tränar man ju främre delen av axlarna och övre delen av bröstmuskulaturen istället för mellersta och främre delen av axlarna.

Med för mycket svank menar jag ryggknäckarsvank inte kroppens naturliga svank.

Mvh
Jens