handdator

Visa fullständig version : Energiunderskott och muskelbyggande


Nordenator
2006-08-28, 16:33
Nu när man tappar 23 kilo och börjat köra styrketräningen seriöst kommer man ju till frågan: var bör man effektivast tappa viktökningen från träningsdagarna?

Jag funderar på om jag ska ligga 3 dagar energiunderskott respektive 4 dagar överskott (träningen) under veckan, men jag undrar om det kommer hämma eventuell muskeltillväxt (då man under vilo ligger negativt) mer än om man tar all viktnedgång under en period t.ex. till våren (med träning)?

Eller är det egentligen skit samma när man tar energiunderskottet, så länge man inte har det under träningsdagar? Om det är en skillnad, hur stor är den?

myling
2006-08-28, 18:30
Hur stor den är kommer du aldrig att få svar på.

Sen att försöka synka näringsintaget till träning/vila för minimal fettinlagring känns som maximal överkurs. De är ju inte under träningen du växer utan när du vilar och beroende på hur du lägger dina träningsdagar kommer du att bli beroende av den näring du t ex stoppar i dig på dina vilodagar. Äter du mindre då (för att inte bli "för fet") kommer du inte att ha nödvändig näring för optimal (:D ) muskelbyggnad etc osv...:Virro

Bygg nu, bränn sedan är nog rätt melodi om du är intresserad av att bygga bra. Andra varianten känns dock mycket mer spännande så om du väljer den återkom gärna med resultat!!!*popcorn*

Longshot
2006-08-28, 20:02
Det blir varken hackat eller malet.

MrBoris
2006-08-29, 05:04
48timmar efter varje träningspass är ju proteinsyntesen höjd över normala nivåer (eller hur det nu var) och att då ligga på underskott under de dagarna säger ju sig självt hur det går med muskelbyggandet.*rolleyes*

LadyG
2006-08-29, 12:19
Varför inte göra en sak i taget och göra det bra i stället?