handdator

Visa fullständig version : Tekniken i Rockyfilmerna


kalle_banan
2006-08-28, 15:02
Hur skulle Rockys boxteknik stå sig om den användes i en ring på riktigt? En tumregel är väl att man ska försöka blocka huvet hela tiden genom att hålla uppe händerna ivägen för ansiktet? Gör han nånsin det? :P
Såg Rocky IV här om dagen och kom o tänka på det, hur bra skulle hans teknik stå sig?

Fredrici
2006-08-28, 15:03
Hur skulle Rockys boxteknik stå sig om den användes i en ring på riktigt? En tumregel är väl att man ska försöka blocka huvet hela tiden genom att hålla uppe händerna ivägen för ansiktet? Gör han nånsin det? :P
Såg Rocky IV här om dagen och kom o tänka på det, hur bra skulle hans teknik stå sig?

Att blocka med huvudet har väl aldrig vart en lyckad taktik? :D

Daniel Mattusch
2006-08-28, 15:04
Vissa påstår ju att Ali är den bästa genom tiderna och ingen skulle ha en chans mot honom. Han boxas ju inte "regelrätt" och mer som Rocky.(Mycket snabb var han dock)

Själv tycker jag det var dåtidens boxning och han skulle bli uppäten av dagens boxning.

Krampus
2006-08-28, 15:05
Ingen fråga är för liten för våran Islänning Kalle_Banan. :)

Rocky skulle varit död ett par ggr om, om han boxats som han gör i filmerna.

kneger
2006-08-28, 15:10
Ingen fråga är för liten för våran Islänning Kalle_Banan. :)

Rocky skulle varit död ett par ggr om, om han boxats som han gör i filmerna.
indeed!

rocky fuskar också och lägger in en liten knäing ibland har jag sett.

Big_Vik
2006-08-28, 15:10
Skulle vara intressant att höra en kommentar från en riktig boxare, om filmerna är inspirerande, välgjorda eller skrattretande.

Papi
2006-08-28, 15:13
Skulle vara intressant att höra en kommentar från en riktig boxare, om filmerna är inspirerande, välgjorda eller skrattretande.
Det behöver man väl inte vara riktig boxare för att inse att boxningssekvenserna i filmerna är skrattretande.
Sedan kan de ju vara inspirerande ändå, och välgjorda.

All of the above, alltså! :)

kneger
2006-08-28, 15:13
Skulle vara intressant att höra en kommentar från en riktig boxare, om filmerna är inspirerande, välgjorda eller skrattretande.
jag är riktig boxare, åtminstånde går jag matcher och såntdära.

är man snabb nog kanske man kan göra som han, men jag tvivlar på att någon är så snabb.

Coldsmith
2006-08-28, 15:14
jag är riktig boxare, åtminstånde går jag matcher och såntdära.

är man snabb nog kanske man kan göra som han, men jag tvivlar på att någon är så snabb.

Det är ju rocky för fasiken!!!! *flex*

Kwon
2006-08-28, 15:15
Ärade trådskapare!

Härmed känner jag mig tvungen att informera dig om att detta epos kallat "Rocky" (med alla dess episoder/följetonger) och allt vad det innebär förhåller sig i filmens värld, där allting är möjligt!

Allting kan hända, och händer!

Syftet är att roa åskådaren en viss tidsperiod och inte instruera dödliga tekniker publiken kan få för sig att missbruka!

Filmkaraktären Rocky i dessa filmer, är närmast en legend och superhjälte med oanade krafter, vars specialitet (som Hulken) är att öka i kraft och excellens ju mer stryk han får (ju argare han blir).

Därmed får vi ofta se en sk hjälte-revansch där Rocky (efter att ha blivit slagen sönder och samman i 11 ronder) ofta får ett slags rus av energi och kraft i de sista sekunderna i rond 12 där han slår ut motståndaren.

Läkarna och vetenskapsmännen gjorde en analys på den gode Rocky, och upptäckte att alla dessa slag mot denne ringkrigares hjässa, har medfört ett slags skydd där ett pansar av ben med extrem densitet har skapats runt hjärnan och även utanpå kraniet. En extra köttig hinna som agerar stötdämpare har även bildats bakom det nya pansaret som ger ännu mer skydd åt den nu känsliga hjärnan inuti.

Realisterna vill då påstå att det är detta pansar som medfört denna framgång i ringen.

In other words, Don't Try This At Home Kids!

kalle_banan
2006-08-28, 17:22
Ingen fråga är för liten för våran Islänning Kalle_Banan. :)

Rocky skulle varit död ett par ggr om, om han boxats som han gör i filmerna.
Haha, ngn minns mig på Kolo, nice.
Men ok, antog att det inte är så lyckat att blocka med huvet, men det gör ju filmen lite sämre, man vill ju att filmen ska vara mer äkta, för bortsett från det blir man ju grymt peppad av alla montage!:hbang:

L-Sami
2006-08-28, 17:27
Jag har hört av från erfarna boxare att det är helt värdelös teknik som Rocky skuttar runt med i filmen, i alla fall när det gäller skydda sitt huvud.

Coldsmith
2006-08-28, 17:33
Blir intressant att se hur kommande film blir. Jag tror att den blir mer "verklig".

Krokodil
2006-08-28, 18:25
Dolph Lundgren som hade viss boxningsbakgrund (och lite karate) höll på att slå ihjäl Stallone under inspelningen till Rocky 4. Om jag inte missminner mig var det minst en iltransport till sjukhus med Sly på båren. :D

Tricklev
2006-08-28, 18:27
Vissa påstår ju att Ali är den bästa genom tiderna och ingen skulle ha en chans mot honom. Han boxas ju inte "regelrätt" och mer som Rocky.(Mycket snabb var han dock)

Själv tycker jag det var dåtidens boxning och han skulle bli uppäten av dagens boxning.

Haha, Nej Ali blockar inte med ansiktet:D

LadyG
2006-08-28, 19:00
Dolph Lundgren som hade viss boxningsbakgrund (och lite karate) höll på att slå ihjäl Stallone under inspelningen till Rocky 4. Om jag inte missminner mig var det minst en iltransport till sjukhus med Sly på båren. :D

Du menar när Dolph dammade in en högerkrok i revbenen på Stallone så hjärtsäcken flyttade sig? :D

"Sylvester Stallone thought that it would be a good idea to have legitimate (rather than shadow) boxing in his fights with Dolph Lundgren. However, Lundgren's powerful punches gave Stallone some legitimate, albeit temporary rib and heart damage."

Appropå Dolph och "viss boxningsbakgrund" är en lätt underdrift, han har svart bälte 3:e dan karate och är Europeisk tungviktsmästare i karate 1980-81 och Australiensisk tungviktsmästare i karate 1982. :D

pragmatist
2006-08-28, 19:28
Det går som sagt alldeles utmärkt att boxas med låg eller till och med ingen gard om man är tillräckligt snabb. Jämför Naseem Hamed. Rocky är inte tillräckligt snabb.

Allan
2006-08-28, 20:18
Robert de Niro fick däremot beröm för sin boxning i Tjuren från Bronx.

allan

Lizard
2006-08-28, 20:51
Filmboxning, precis som Kwon skriver, är en helt annan sak än riktig boxning.

När Ali (http://www.boxrec.com/boxer_display.php?boxer_id=180)fortfarande hette Cassius Clay så var hans signum att röra sig som en mellaviktare fast väga som en tungviktare. Med ett elegant fotarbete så kunde han helt enkelt placera sig utanför hit-range och tralla in när han ville och lappa på motståndaren.

Ännu elegantare var Sugar Ray Leonard (http://www.boxrec.com/boxer_display.php?boxer_id=000269)som hade en liknande stil men var just en mellanviktare (på slutet i alla fall).

Båda hade de blivit inspirerade av en annan Sugar Ray - Robinson (http://www.boxrec.com/boxer_display.php?boxer_id=9625). Mannen som hade flera hundra åskadare i ring varje gång han hoppade rep. Some rope...

I Rockys fall är det garanterat k.o. i först ronden med den orörligheten och den garden. Dessvärre.

Kuriosa så har undertecknad sparrat mot George Scott (http://www.boxrec.com/boxer_display.php?boxer_id=4077) (Cramne) som var lika rörlig som Sugar Ray Leonard i överkroppen men saknade hans fotarbete. Träffade jag honom? Näe. Det hela blev en relativt ensidig föreställning.

Lizard

Whistler
2006-08-28, 22:10
Du menar när Dolph dammade in en högerkrok i revbenen på Stallone så hjärtsäcken flyttade sig? :D

"Sylvester Stallone thought that it would be a good idea to have legitimate (rather than shadow) boxing in his fights with Dolph Lundgren. However, Lundgren's powerful punches gave Stallone some legitimate, albeit temporary rib and heart damage."

Appropå Dolph och "viss boxningsbakgrund" är en lätt underdrift, han har svart bälte 3:e dan karate och är Europeisk tungviktsmästare i karate 1980-81 och Australiensisk tungviktsmästare i karate 1982. :D

Tilläggas bör att det är Kyokushin Karate som Dolph är graderad i, och det han tävlat i är fullkontakts knockdown-karate (alltså, kyokushin-stilens tävlingssystem), inte poängkarate á WKU eller FMK, som normalt benämns som "karate-tävlingar". Det är en jävla skillnad...

nutz
2006-08-28, 22:27
Rocky Balboa måste vara världens sämsta tungvikts-världsmästare, utan någon som helst tvekan. I filmerna så blockar han absolut inte ett enda slag, och inte därför att han kan dansa undan, utan för att han helt enkelt är så tuff att han kan göra så - ANTAR JAG, för det finns fan ingen annan vettig anledning.

Mohammed Ali klarade av att boxas på det sättet som han gjorde på grund av sina överlägset starka ben som gjorde det möjligt att dansa runt på det sättet han gjorde. Hade en levande människa blivit misshandlad som Rocky blev i sina matcher hade han dött i runda slängar, säg, ca 100 gånger om och om igen.

LadyG
2006-08-28, 22:28
Tilläggas bör att det är Kyokushin Karate som Dolph är graderad i, och det han tävlat i är fullkontakts knockdown-karate (alltså, kyokushin-stilens tävlingssystem), inte poängkarate á WKU eller FMK, som normalt benämns som "karate-tävlingar". Det är en jävla skillnad...

Jodå, jag vet. :)

Trodde inte det var fler som var intresserade av kyokushin kai karate här bara. :)

Whistler
2006-08-28, 22:45
Jodå, jag vet. :)

Trodde inte det var fler som var intresserade av kyokushin kai karate här bara. :)

Körde några år... Säger fortfarande "Osu" i sömnen ibland.

dared
2006-08-28, 22:45
Vilken dum tråd.
Rocky står och får tio slag i rad i huvudet utan att blocka och det frågas om det är normal boxarteknik?? Nu har jag inte sett så många Ali-fighter men inte står han och tar flera slag i huvudet utan att ens försöka blocka.

LadyG
2006-08-28, 22:55
Körde några år... Säger fortfarande "Osu" i sömnen ibland.

Somliga vanor är svårare att bli av med än andra. :D

Coldsmith
2006-08-28, 23:00
Vilken dum tråd.
Rocky står och får tio slag i rad i huvudet utan att blocka och det frågas om det är normal boxarteknik?? Nu har jag inte sett så många Ali-fighter men inte står han och tar flera slag i huvudet utan att ens försöka blocka.

Fighten han gjorde i afrika.

Krokodil
2006-08-28, 23:02
Fighten han gjorde i afrika.
Rumble in the jungle!

Fan vad stryk Foreman gav honom! :hbang:

Coldsmith
2006-08-28, 23:05
Rumble in the jungle!

Fan vad stryk Foreman gav honom! :hbang:

Som taget ur rocky :)

Papi
2006-08-29, 08:06
För ett tag sedan var det nån som la upp en animerad gif (tror jag) där man ser Alis suveräna teknik. Han flyttar huvudet blixtsnabbt och undviker en slagserie. Den var grymt imponerande!
Nån som har den kvar?

Kwon
2006-08-29, 08:29
För ett tag sedan var det nån som la upp en animerad gif (tror jag) där man ser Alis suveräna teknik. Han flyttar huvudet blixtsnabbt och undviker en slagserie. Den var grymt imponerande!
Nån som har den kvar?

Denna? :D

http://media.livedigital.com/pictures/33/73/3373e2b8df2e330a650e071f1b2d767e.gif

Papi
2006-08-29, 08:35
Haha! Nä, vad fan var det?

Kwon
2006-08-29, 09:06
Butte (som tidigare var boxare) tycker MMA är mkt roligare än boxning

Filmiz (http://www.sherdogvideos.com/events/pb12/pb12_post_butterbean.wmv)

Runt 2 minuter i filmen låter Eninem som en kråka i bakgrunden....

nutz
2006-08-30, 11:12
Vilken dum tråd.
Rocky står och får tio slag i rad i huvudet utan att blocka och det frågas om det är normal boxarteknik?? Nu har jag inte sett så många Ali-fighter men inte står han och tar flera slag i huvudet utan att ens försöka blocka.

Nä, det stämmer. Han "blockade" inte, utan dansade helt enkelt undan de flesta slag. Ali hade den stilen att han inte hade guarden uppe där han borde ha haft den ALLA gånger, men klarade sig på grund av sina reflexer.

Dumleman
2006-08-30, 11:17
Nä, det stämmer. Han "blockade" inte, utan dansade helt enkelt undan de flesta slag. Ali hade den stilen att han inte hade guarden uppe där han borde ha haft den ALLA gånger, men klarade sig på grund av sina reflexer.
http://www.recruitaarontorrez.com/images/alivsterrel.gif

Lasse Kongo
2006-08-30, 11:22
http://www.recruitaarontorrez.com/images/alivsterrel.gif

haha FYFAN så grymt det ser ut.

Kwon
2006-08-30, 11:36
http://www.recruitaarontorrez.com/images/alivsterrel.gif

Ali var MKT grym! :thumbup:

Lasse Kongo
2006-08-30, 11:49
Ali var MKT grym! :thumbup:

Aaaaa första värvningen till min nystartade klubb: The Hardasses :hbang:

Papi
2006-08-30, 12:30
Jaa, det var den filmen jag menade!
Han är helt otrolig! :bow: