handdator

Visa fullständig version : sova på dagarna


krilleh
2006-08-28, 14:20
Jag vet att det inte är så bra att inta kolhydrater innan läggdags för de kan lätt bli till fett under natten.

Men om man äter mellanmål runt 3 på dagen och sedan går och lägger mig 2 timmar. Kommer detta va något negativt för kolhydraterna menar jag. Eller 2 timmar kanske är för kort tid?

King Grub
2006-08-28, 14:22
Jag vet att det inte är så bra att inta kolhydrater innan läggdags för de kan lätt bli till fett under natten.

Trams.

Det innebär inte större fettinlagring över dygnet att äta sent, om det totala energiintaget resp den totala energiförbrukningen över dygnet är lika stora i båda jämförelserna.

krilleh
2006-08-28, 14:24
Trams.

Det innebär inte större fettinlagring över dygnet att äta sent, om det totala energiintaget resp den totala energiförbrukningen över dygnet är lika stora i båda jämförelserna.

jasså? Nästan 100 % säker att du har skrivit något om detta. ska försöka leta upp.

King Grub
2006-08-28, 14:24
Skilj på akut och kronisk effekt.

krilleh
2006-08-28, 14:26
Skilj på akut och kronisk effekt.

Kan du utveckla? tack.

krilleh
2006-08-28, 14:27
"har man redan fyllda glykogendepåer när man går och lägger sig finns det ingen annan ställe att ta vägen för kolhydraterna än att slussas in i fettcellerna under omvandling till kroppsfett (de novo lipogenes)."

Så skrev du iaf.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59589

King Grub
2006-08-28, 14:29
Skilj på akut och kronisk effekt # 2.

Minskar fettförbränningen vid ett tillfälle, ökar den vid ett annat. Och tvärtom. Ökar fettinlagringen vid ett tillfälle, minskar den vid ett annat. Och tvärtom.

Hur ofta har du fulla glykogendepår?

Slartibartfast
2006-08-28, 14:30
Hur ofta har du fulla glykogendepår?

Efter att man tagit en efterträningsdrink och ätit ett rejält mål mat?

krilleh
2006-08-28, 14:31
Skilj på akut och kronisk effekt # 2.

Minskar fettförbränningen vid ett tillfälle, ökar den vid ett annat. Och tvärtom. Ökar fettinlagringen vid ett tillfälle, minskar den vid ett annat. Och tvärtom.

Hur ofta har du fulla glykogendepår?

Jasså, ok det låter härligt. Så då är det bara en myt att det är dåligt att äta kolhydrater till proteinet på kvällen? Förutom om man är rädd om kalorierna ofc.

Angående din fråga antar jag att svaret är aldrig för du ställde den på det sättet. Dock vet jag inte.

King Grub
2006-08-28, 14:35
Det kommer inte att påverka din kroppsfettbalans ett dugg om du äter X gram kolhydrat vid ett visst tillfälle i stället för ett annat, eller om du äter 40, 45, eller 50 eller vad procent av energin i form av kolhydrat, om det totala energiintaget är lika stort.

krilleh
2006-08-28, 14:37
Det kommer inte att påverka din kroppsfettbalans ett dugg om du äter X gram kolhydrat vid ett visst tillfälle i stället för ett annat, eller om du äter 40, 45, eller 50 eller vad procent av energin i form av kolhydrat, om det totala energiintaget är lika stort.

jag förstår exakt.

God natt på er :) :thumbup:

King Grub
2006-08-28, 14:42
Det finns även studier som visar, att dietande personer som förlägger sin största måltid för dagen innan dom går och lägger sig, går ner lika mycket i vikt som personer som inte gör så, och dessutom bibehåller mer muskelmassa vid viktnedgången.

Ett kvällsmål rikt på fett har negativ effekt på glukosmetabolismen dagen efter, och ett kvällsmål rikt på kolhydrat har negativ effekt på fettmetabolismen. Äter man en vettig kost och tränar så kommer relevansen att vara dramatiskt mycket mindre än för en stillasittande kontorsarbete med risk för insulinresistens. Mätbara och på sikt praktisk påverkande är två olika saker.

Den termiska effekten från maten är lägre och insulinfrisättningen större på kvällen, så helt utan påverkan är det inte, men återigen: den praktiska betydelsen?

Scratch89
2006-08-28, 16:55
Vad skönt att man kan veta att man kan variera kvargen på kvällen utan att behöva oroa sig. Allbran Plus och filmjölk. :eating:

Yankeee
2006-08-28, 17:28
Vad skönt att man kan veta att man kan variera kvargen på kvällen utan att behöva oroa sig. Allbran Plus och filmjölk. :eating:

Det hade annars varit det som avgjorde om du byggde muskler eller inte?

krilleh
2006-08-28, 17:30
Det hade annars varit det som avgjorde om du byggde muskler eller inte?

Han menar nog att han är rädd om fettinlagringen

villie
2006-08-28, 19:27
Ursäkta att jag sticker ut på ett litet sidospår här men jag hör ofta av många som säger att man inte ska äta sent på kvällen pga av att magen ska "vila" då. Pratade med en tjej som påstod att doktorer o dietister har sagt att det ökar risken för magsår och en del annat. Jag frågade efter källa men det hade hon ej.

Det var även någon som sa att kroppen rensar ut "slaggprodukter" undernatten och om man äter sent så blir det bla BLA BLA....typ :)

jag var dock väldigt skeptiskt till detta men är det någon som vet att det stämmer så får jag väl ändra mig. :Virro

edit: detta har alltså inget som helst med fettinlagring o kcal att göra

krilleh
2006-08-28, 19:38
Ursäkta att jag sticker ut på ett litet sidospår här men jag hör ofta av många som säger att man inte ska äta sent på kvällen pga av att magen ska "vila" då. Pratade med en tjej som påstod att doktorer o dietister har sagt att det ökar risken för magsår och en del annat. Jag frågade efter källa men det hade hon ej.

Det var även någon som sa att kroppen rensar ut "slaggprodukter" undernatten och om man äter sent så blir det bla BLA BLA....typ :)

jag var dock väldigt skeptiskt till detta men är det någon som vet att det stämmer så får jag väl ändra mig. :Virro

edit: detta har alltså inget som helst med fettinlagring o kcal att göra

Ja, man kan få magkatarr vad jag vet iaf. Haft problem med det själv. Kanske inte det bästa att äta ett jättestort mål innan man sover.

Olof
2006-08-29, 09:17
Att äta svår smälta måtider (framförallt med ett högt fettinnehåll) tvingar kroppen att prioritera matsmältning framför sömnen. Det leder till sömnproblem. Sömnproblem yttrar sig genom att du antingen får svårt att somna vid normal tid och/eller att kroppen får svårt att nå stadie tre och fyra (djupsömn) av sömnen tillräckligt många gånger under natten.

Precis som det är farligt att vända på dygnet eftersom vi är skapta för att sova vid vissa tider på dygnet. Värt att tänka på är att många nattarbetare drabbas av hudcancer pga A och E vitaminbrist (orsaken är att de får för lite sol).

tano
2006-08-29, 09:58
King Grub vad äter du till kvällsfika?
Om jag förstått det rätt så äter du normal kost.
Själv har jag tills nu ätit som frukost till kvällsfika, men när jag nu ska se över mina kostvanor undrar jag om det är bättre med något speciellt för läggdags.

King Grub
2006-08-29, 10:05
King Grub vad äter du till kvällsfika?

Fika? Här fikas inte. Jag äter en vanlig måltid; gröt, flingor, müsli, bröd, pasta eller potatis med någon kött-, fisk-, eller fågelrätt. Vanlig mat. Fullkornsspaghetti med köttfärssås, grönsaker, mjölk och knäckebröd med smör i går. :eating:

"Frukostmat" passar lika bra till vilken annan måltid som helst. Fil, müsli, ägg och bröd är en utmärkt middag, t ex.

tano
2006-08-29, 10:24
Fika? Här fikas inte. Jag äter en vanlig måltid; gröt, flingor, müsli, bröd, pasta eller potatis med någon kött-, fisk-, eller fågelrätt. Vanlig mat. Fullkornsspaghetti med köttfärssås, grönsaker, mjölk och knäckebröd med smör i går. :eating:

"Frukostmat" passar lika bra till vilken annan måltid som helst. Fil, müsli, ägg och bröd är en utmärkt middag, t ex.

Hah du är en riktig ordpolis ;) (trodde kvällsfika var ett vanligt namn på sista måltiden, måste fika betyda sötsaker?)

Ok, då kan jag fortsätta äta som jag gör. Ska dock lägga till grönsaker till sista målet också, lättare få i sig mycket grönsaker om man sprider ut det på dagens alla mål.

L-Sami
2006-08-29, 10:42
(trodde kvällsfika var ett vanligt namn på sista måltiden, måste fika betyda sötsaker?)



Fika i mina öron låter som Kaffe och Munk eller en kanelbulle :)

krilleh
2006-08-29, 11:04
Fika? Här fikas inte.

:thumbup:

pragmatist
2006-08-29, 13:15
Jag har som hypotes att det är bra för fettförbränningen att sova middag, eftersom sömn stimulerar tillväxthormon och tillväxthormon är lipolytiskt. Framför allt för unga tjejer vars tillväxthormonnivåer stimuleras mycket mer av sömn än mäns.

Finns det någon forskning på detta?