handdator

Visa fullständig version : Styrka vs. Volym


Pepparkakssmurfen
2006-08-28, 07:49
Hur ska man träna om man vill satsa på volym framför styrka?

(reps,set osv..)

Miiix
2006-08-28, 08:45
Generellt sett brukar man väl säga 1-5 reps för styrka (det som styrkelyftare använder)

Och runt 6-12 reps för volym?

sundvall
2006-08-28, 08:49
Jag har egentligen ingen aning. Men 8-12 reps skulle jag anta, MÅNGA set och framförallt... mycket och bra mat.

blekfet2
2006-08-28, 08:56
Jag har egentligen ingen aning. Men 8-12 reps skulle jag anta, MÅNGA set och framförallt... mycket och bra mat.



om du inte har en aning varför svara då? *slap*

Cerberus
2006-08-28, 10:15
Musklerna kan väl inte räkna?

De växer av belastningsträning, tung oftast samt massa bra mat.

sundvall
2006-08-28, 10:17
om du inte har en aning varför svara då? *slap*

För att du ska ha något att irritiera dig över.

Grandi
2006-08-28, 10:59
Sitter och läser lite material av Charles Poliquin som bäst, kan ju referera hans tankar om ämnet. Poliquin har enligt den statistik han samlat in från sina kunder kommit fram till följande tumregel att följa:

Ökar du din 6RM i en av de tre stora lyften bänk, knäböj eller marklyft med 10 punds= 4,5kg ungefär, så kan du förvänta dig en ökning på ca. 450g lean body mass.

Han har mycket att komma med om hur man utvecklas, men detta är en av de grundregler han utgår ifrån då han har klienter som vill bli större. Repsen han nämner är i första hand 6-20 reps och han ser gärna att man periodiserar träningen i en volymfas och en styrkefas på ca. 3 veckor vardera som man då roterar. Styrka och volym bör följa varandra åt åtminstone till viss del för annars avstannar utvecklingen troligen förr än senare.

Detta var alltså några grundstenar för Poliquin, kanske kan väcka lite tankar om ämnet.



Själv :cool: tror jag på reps allt mellan 3-30, variationer antigen inom makrocyklen (ala styrkefas följt av volymfas) eller variation inom mikrocykeln (måndag 3reppare, onsdag 15reppare osv.). Folk som brukat köra 3#10 och bytt till 10#3 för att fullkomligt explodera i tillväxt är ju ingen ovanlighet.

Personligen föredrar jag hel/halvkroppspass, huvudsaken är dock enligt mig att man tränar muskeln så ofta att den hinner återhämta sig tillräckligt för att orka göra mera jobb än vid förra passet. En träningsfrekvens som uppfyller det kravet måste man anpassa efter sig själv, helt enkelt prova sig fram.

Variation i träningen som ser till at du så gott som konstant kan öka intensiteten (lyfta mera vikt, göra fler reps, kortare setvila, högre totalvolym etc.) är nyckeln i mitt tycke, naturligtvis går detta hand i hand med tillräcklig vila och mycket mat (brukar inte gå att öka intensiteten på sikt om vilan/maten är dåligt skött).

blekfet2
2006-08-28, 12:11
För att du ska ha något att irritiera dig över.



nejdå jag blir inte sur, tycker bara det är patetiskt att försöka svara på något när du själv är medveten om att du inte vet svaret.:whipped:

sundvall
2006-08-28, 12:14
nejdå jag blir inte sur, tycker bara det är patetiskt att försöka svara på något när du själv är medveten om att du inte vet svaret.:whipped:

Lika patetiskt som att påpeka det.

blekfet2
2006-08-28, 12:16
Lika patetiskt som att påpeka det.


ja eller hur gubben lilla.

jwzrd
2006-08-28, 12:23
ja eller hur gubben lilla.

Men ffs, kamma dig! Hur står det till mellan öronen om du tycker att ingen ska snacka i den här tråden utan kunskap, men det är ok för dig att spamma? :slappage:

Vill man öka i volym hellre än styrka så är det "bara" att träna mer som byggare gör än som styrkelyftare. Dvs: många reps, många set, högt tempo, pump.

sundvall
2006-08-28, 12:24
ja eller hur gubben lilla.

Ja eller hur gubben stora. Är du 24 bast också?

Visa det då.*rolleyes*

krilleh
2006-08-28, 12:51
nejdå jag blir inte sur, tycker bara det är patetiskt att försöka svara på något när du själv är medveten om att du inte vet svaret.:whipped:

Vi andra är också medvetna om att han inte vet svaret, så vart har vi problemet?

krilleh
2006-08-28, 12:53
Men ffs, kamma dig! Hur står det till mellan öronen om du tycker att ingen ska snacka i den här tråden utan kunskap, men det är ok för dig att spamma? :slappage:

Vill man öka i volym hellre än styrka så är det "bara" att träna mer som byggare gör än som styrkelyftare. Dvs: många reps, många set, högt tempo, pump.

Hmm, jag kör på ca 6 reps på 50 % av övningarna och ca 8 reps på resterande. Är detta lagom för att få av både och? Självklart vill jag bli stor, men att öka i styrka är ju lika självklart.. (för mig ofc).

Möjligtvis lite fler 6 reppare blir det nog nu när jag tänker efter. Känns bättre och skönare att ta mer fast på lite lägre reps :)

JailBait
2006-08-28, 13:14
styrka bygger man med få reps under 6 typ.. volym ligger väl mellan 8-11 sådär.. så e det bara.

Pepparkakssmurfen
2006-08-28, 13:43
OK,så runt 10-15 reps för Volym

Ca.5 reps för styrka.

?

jwzrd
2006-08-28, 13:55
Hmm, jag kör på ca 6 reps på 50 % av övningarna och ca 8 reps på resterande. Är detta lagom för att få av både och? Självklart vill jag bli stor, men att öka i styrka är ju lika självklart.. (för mig ofc).

Möjligtvis lite fler 6 reppare blir det nog nu när jag tänker efter. Känns bättre och skönare att ta mer fast på lite lägre reps :)

Lagom för både och? Grejen är att antingen tränar du på ett sätt som maximerar din styrkeutveckling, eller för maximal volymutveckling. (Givetvis finns det ett oändligt antal andra sätt att träna på för att bli bra på just sin sport etc). All träning, förutom kanske att ligga på 50 lätta reps per pass, kommer att öka din styrka.

Men som någon sa en bit upp i tråden, styrkelyftare tränar huvudövningarna med 1-5 reps per set, byggare brukar ligga runt 8-10. Det är inte för att alla gissat ett tal utan för att det verkar funka bäst så.

krilleh
2006-08-28, 14:13
Lagom för både och? Grejen är att antingen tränar du på ett sätt som maximerar din styrkeutveckling, eller för maximal volymutveckling. (Givetvis finns det ett oändligt antal andra sätt att träna på för att bli bra på just sin sport etc). All träning, förutom kanske att ligga på 50 lätta reps per pass, kommer att öka din styrka.

Men som någon sa en bit upp i tråden, styrkelyftare tränar huvudövningarna med 1-5 reps per set, byggare brukar ligga runt 8-10. Det är inte för att alla gissat ett tal utan för att det verkar funka bäst så.

jo men ist för att köra på 100 % styrka 3 veckor och sedan 100 % på volym 3 veckor, så kör jag på 6-8 reps på övnigarna och hoppas få med lite av både och. Slippa ha dessa olika perioder.

jwzrd
2006-08-28, 14:16
jo men ist för att köra på 100 % styrka 3 veckor och sedan 100 % på volym 3 veckor, så kör jag på 6-8 reps på övnigarna och hoppas få med lite av både och. Slippa ha dessa olika perioder.

Jo men hur menar du att detta har något med det jag säger att göra? Ingen tvingar sig att träna för styrka eller för volym, men ett upplägg som maximerar styrkan innebär alltid att man tränar med tunga vikter och.. då blir det 1-5 repetitioner. Ett för volymen innebär att man vill ha fler repetitioner och det ... går inte med tunga vikter. Du får givetvis träna precis hur du vill :)

shadowfire
2006-08-29, 21:22
Hur jag än söker hittar jag ingen förklaring till att 10 reps skulle öka muskelstyrkan mer än 6 reps. Lättare vikt, mer mjölksyra och mer pump, ja, men hur det ökar tillväxten av muskelvolym fattar jag inte.

krilleh
2006-08-29, 21:26
Hur jag än söker hittar jag ingen förklaring till att 10 reps skulle öka muskelstyrkan mer än 6 reps. Lättare vikt, mer mjölksyra och mer pump, ja, men hur det ökar tillväxten av muskelvolym fattar jag inte.

Då är vi två *grr27*

jwzrd
2006-08-29, 21:46
Hur jag än söker hittar jag ingen förklaring till att 10 reps skulle öka muskelstyrkan mer än 6 reps. Lättare vikt, mer mjölksyra och mer pump, ja, men hur det ökar tillväxten av muskelvolym fattar jag inte.

Det ökar inte muskelstyrkan mer, det är ju det vi säger. Det ökar t ex uthållighet och muskelvolym bättre än att köra 3:or.

krilleh
2006-08-29, 21:48
Det ökar inte muskelstyrkan mer, det är ju det vi säger. Det ökar t ex uthållighet och muskelvolym bättre än att köra 3:or.

varför ökar de muskelvolymen bättre?

Och är inte 10-12 mest uthållighet? Känns konstigt om så pass många reps ökar muskelvolymen bäst.

Sniggel
2006-08-29, 22:33
varför ökar de muskelvolymen bättre?

Och är inte 10-12 mest uthållighet? Känns konstigt om så pass många reps ökar muskelvolymen bäst.
För att uträtta ett stort arbete (F*s), krävs en stor motor. Kanske ligger nåt i det?

z_bumbi
2006-08-30, 06:06
Och är inte 10-12 mest uthållighet? Känns konstigt om så pass många reps ökar muskelvolymen bäst.

Uthållighet brukar jag räkna från 15-20 reps och uppåt (När jag är seriös, annars är det allt över 5 reps. :D ).

Jag har min egen lilla teori om att man bör köra för styrka på de tyngre/större övningarna för att bli starkare och sen köra fler reps på isolation om man ska bygga effektivt. Med en stark kropp som dessutom utsätts för "byggarangrepp" så kan man inte hamna allt för fel. Efter ett bra tag når de flesta en gräns för hur starka de behöver vara på lägre reps och då är det läge att begränsa försöken att bli så stark som möjligt och bara mata på även i de större övningarna. Den tidsrymden handlar om mer än 8-10 år för de flesta tränande.

Ulf A Big
2006-08-30, 07:09
Man måste nog kombinera maxstyrketräning med sk hypertrofiträning. Flertalet som tränar gör nog lite fel när de i samma pass kör maxstyrketräning dvs 1-5 reps och fortsätter sedan till sk hypertrofiträning 7-24 reps. De bör i stället skilja på passen mellan de olika typerna träning eftersom att blanda träningssättet då riskerar man tappa syftet med båda träningstyperna.

Tex måndag maxstyrka ben / 3 minuters vila mellan set
Knäböj pyramid 8,6,5,4 och 3
Marklyft raka ben pyramid 8,6,5,4 och 3
Vader stående pyramid 8,6,5,4 och 3
Det här kan också köras som 5*5

onsdag pumpning:70-75% 1RM/1 minuts vila mellan set
Benpress/legextension 3*12-16
Legcurl 3*12-16
Tåhäv 3*12-16
Det här kan också köras som 5*10

Fredag Hypertrofiträning 75%-85% 1RM/ 2 minuters vila mellan set
Knäböj 4x 6-12
Legcurl 4x 6-12
Vader 4*6-12
Det här kan också köras som sk musclerounds 4 reps vila 10 sekunder 4 reps till *5-6 set eller med restpaus 8 reps vila 15 sekunder 3 till och vila 20 sekunder och kanske 2 reps till.

2 Dagars vila

jwzrd
2006-08-30, 07:21
Man måste nog kombinera maxstyrketräning med sk hypertrofiträning. Flertalet som tränar gör nog lite fel när de i samma pass kör maxstyrketräning dvs 1-5 reps och fortsätter sedan till sk hypertrofiträning 7-24 reps. De bör i stället skilja på passen mellan de olika typerna träning eftersom att blanda träningssättet då riskerar man tappa syftet med båda träningstyperna.

Tex måndag maxstyrka ben / 3 minuters vila mellan set
Knäböj pyramid 8,6,5,4 och 3
Marklyft raka ben pyramid 8,6,5,4 och 3
Vader stående pyramid 8,6,5,4 och 3
Det här kan också köras som 5*5

onsdag pumpning:70-75% 1RM/1 minuts vila mellan set
Benpress/legextension 3*12-16
Legcurl 3*12-16
Tåhäv 3*12-16
Det här kan också köras som 5*10

Fredag Hypertrofiträning 75%-85% 1RM/ 2 minuters vila mellan set
Knäböj 4x 6-12
Legcurl 4x 6-12
Vader 4*6-12
Det här kan också köras som sk musclerounds 4 reps vila 10 sekunder 4 reps till *5-6 set eller med restpaus 8 reps vila 15 sekunder 3 till och vila 20 sekunder och kanske 2 reps till.

2 Dagars vila

Du tror att du kan få muskeln att anpassa sig åt tre håll samtidigt bara genom att träna den på olika dagar? Lite som att bulka måndagar och deffa onsdagar.

LarsK
2006-08-30, 07:38
Hur jag än söker hittar jag ingen förklaring till att 10 reps skulle öka muskelstyrkan mer än 6 reps. Lättare vikt, mer mjölksyra och mer pump, ja, men hur det ökar tillväxten av muskelvolym fattar jag inte.
Har det inte med vilken sorts muskler som används? Om det är slow twitching eller fast twitching? Jag kommer inte ihåg vilken som är vilken, men en muskel används för explosiv träning, och den andra för uthållighet. Genom att dra ner på vikten och upp på repsen så går uthållighetsmuskeln igång mer?

LarsK
2006-08-30, 08:00
Man måste nog kombinera maxstyrketräning med sk hypertrofiträning. Flertalet som tränar gör nog lite fel när de i samma pass kör maxstyrketräning dvs 1-5 reps och fortsätter sedan till sk hypertrofiträning 7-24 reps. De bör i stället skilja på passen mellan de olika typerna träning eftersom att blanda träningssättet då riskerar man tappa syftet med båda träningstyperna.
Men kör inte 1-5 reps squats för styrka, sen 7-24 reps hypertrophy squats efter. Klart man kan köra både styrka och hypertrophy träning under samma pass, men olika muskelgrupper.

Lizard
2006-08-30, 08:18
Har det inte med vilken sorts muskler som används? Om det är slow twitching eller fast twitching? Jag kommer inte ihåg vilken som är vilken, men en muskel används för explosiv träning, och den andra för uthållighet. Genom att dra ner på vikten och upp på repsen så går uthållighetsmuskeln igång mer?
Nej, i de intervaller du nämner ligger huvuddelen av belastningen fortfarande på typ 2 (fast twitch). I alla fall om du inte tränat upp en avsevärd förmåga på typ 1 (Gunde kan säkert dra 200kg i mark enbart med typ 1).

Lite av förklaringen som diskuteras handlar inte bara om muskeln och muskelns fibrer utan om kapaciteten att rekrytera den. Vid lägre repetitioner och högre belastning väljer kroppen att rekrytera fler motorändsplattor (som är kopplade till fiberknippen) för att förmå att klara av belastningen. Det som händer vid högre repetitioner är, gissningsvis, att det inte sker en utökning av signalkapaciteten utan den hålls konstant men under längre tid. Hypotetisk kan man anta att nervkapaciteten inte utökas utan att själva muskeln sänder en signal att kompensera eftersom den utnyttjas hårt. Vid lägre reps/tyngre belastning blir det däremot en kortare nyttjandetid för muskeln men högre signalaktivering för nervsystemet. Får vi ytterligare spekulera så skulle ett längre pass (typ "byggarpass" fast med "styrkelyftupplägg") ge en ännu bättre respons. Här sätter dock flera avgörande kroppsliga funktioner stopp eftersom det endokrina systemet, nervystemet och muskelåterhämtningskapaciteten har en övre gräns. I alla fall utan AAS och HGH.

I den här tråden tror jag vi gick igenom flera av grunderna? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=69966)


Lizard

slin1
2006-08-30, 08:28
Sitter och läser lite material av Charles Poliquin som bäst, kan ju referera hans tankar om ämnet. Poliquin har enligt den statistik han samlat in från sina kunder kommit fram till följande tumregel att följa:

Ökar du din 6RM i en av de tre stora lyften bänk, knäböj eller marklyft med 10 punds= 4,5kg ungefär, så kan du förvänta dig en ökning på ca. 450g lean body mass.



Önskar det va så lätt;)

LarsK
2006-08-30, 08:57
Lizard, hur drar man igång sina typ 1 då? Det borde väl vara optimalt (om det går?) ha både bra typ 1 och typ 2 muskler?
Finns det inte t.om typ 2b också? Har för mig att jag läst om det i min bibel, Scrawny to Brawny.

formula4shape
2006-08-30, 09:42
Lizard, hur drar man igång sina typ 1 då? Det borde väl vara optimalt (om det går?) ha både bra typ 1 och typ 2 muskler?
Finns det inte t.om typ 2b också? Har för mig att jag läst om det i min bibel, Scrawny to Brawny.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=946781&postcount=2

Där har du en tabell, den är givetvis inte 100% exakt men helt klart kan man tänka utefter den.

Lizard har även skrivit ett bra inlägg om muskelfibrer;

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1205139&postcount=8

tråden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57511&highlight=muskelfibrer

jwzrd
2006-08-30, 09:49
Nej, i de intervaller du nämner ligger huvuddelen av belastningen fortfarande på typ 2 (fast twitch). I alla fall om du inte tränat upp en avsevärd förmåga på typ 1 (Gunde kan säkert dra 200kg i mark enbart med typ 1).

Lite av förklaringen som diskuteras handlar inte bara om muskeln och muskelns fibrer utan om kapaciteten att rekrytera den. Vid lägre repetitioner och högre belastning väljer kroppen att rekrytera fler motorändsplattor (som är kopplade till fiberknippen) för att förmå att klara av belastningen. Det som händer vid högre repetitioner är, gissningsvis, att det inte sker en utökning av signalkapaciteten utan den hålls konstant men under längre tid. Hypotetisk kan man anta att nervkapaciteten inte utökas utan att själva muskeln sänder en signal att kompensera eftersom den utnyttjas hårt. Vid lägre reps/tyngre belastning blir det däremot en kortare nyttjandetid för muskeln men högre signalaktivering för nervsystemet. Får vi ytterligare spekulera så skulle ett längre pass (typ "byggarpass" fast med "styrkelyftupplägg") ge en ännu bättre respons. Här sätter dock flera avgörande kroppsliga funktioner stopp eftersom det endokrina systemet, nervystemet och muskelåterhämtningskapaciteten har en övre gräns. I alla fall utan AAS och HGH.

I den här tråden tror jag vi gick igenom flera av grunderna? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=69966)


Lizard

Hur menar du med "byggarpass" respektive "styrkelyftsupplägg" i din jämförelse på slutet?

Ulf A Big
2006-08-30, 10:32
Du tror att du kan få muskeln att anpassa sig åt tre håll samtidigt bara genom att träna den på olika dagar? Lite som att bulka måndagar och deffa onsdagar.

Jag vet jag är inte är bäst men jag vet inte någon som är bättre...
Sug på karamellen en stund, återkom när det inte bara är en primitivt skrik från en grottmänniska...

Ulf A Big
2006-08-30, 10:42
Men kör inte 1-5 reps squats för styrka, sen 7-24 reps hypertrophy squats efter. Klart man kan köra både styrka och hypertrophy träning under samma pass, men olika muskelgrupper.
Ta och be någon läsa högt för dig vad jag skrivit innan du du skriver....

jwzrd
2006-08-30, 10:43
Jag vet jag är inte är bäst men jag vet inte någon som är bättre...
Sug på karamellen en stund, återkom när det inte bara är en primitivt skrik från en grottmänniska...

Vet du, det underlättar för dig om du inte berättar om mina primitiva grottskrik med egna.

Jag undrar bara varför du vill träna på flera olika sätt samtidigt istället för att koncentrera dig på det du vill bli bra på.

Ulf A Big
2006-08-30, 10:50
Vet du, det underlättar för dig om du inte berättar om mina primitiva grottskrik med egna.

Jag undrar bara varför du vill träna på flera olika sätt samtidigt istället för att koncentrera dig på det du vill bli bra på.
Förlåt kompis!
Men läs ursprungsfrågan....
Ja ,den här typen av periodisering har visats sig fungera bra.

krilleh
2006-08-30, 13:36
Uthållighet brukar jag räkna från 15-20 reps och uppåt (När jag är seriös, annars är det allt över 5 reps. :D ).

Hehe, aa jag tänker som dig :) Blir rätt flåsig när jag kör 8 reps, och om jag då skulle öka till 12 helt plötsligt skulle det nog kännas rätt mkt som uthållighetsträning. Men sen så har jag ifs rätt kass kondition.

krilleh
2006-08-30, 13:38
Måste fråga en annan sak också.

på en del övningar kör jag 88666 upplägget. Är detta för styrka eller för volym? Säkert lite av både och, men vore intressant o veta vad de är till för.

jwzrd
2006-08-30, 14:08
Måste fråga en annan sak också.

på en del övningar kör jag 88666 upplägget. Är detta för styrka eller för volym? Säkert lite av både och, men vore intressant o veta vad de är till för.

Driver du med oss eller frågar du medvetet samma fråga 25 gånger i rad i tråden? Jag får försöka förklara igen:

1) tränar du med vikter så ökar du styrkan (förutsatt att du ökar vikterna hela tiden så ökar du styrkan)
2) Fibrerna, skitsamma vad dom heter, som utvecklar störst styrka har även låg uthållighet; dvs: tunga vikter leder till få reps.
3) Fibrerna, skitsamma vad dom heter, som är uthålliga(re) utvecklar inte lika stor styrka; dvs: lätta till medeltunga vikter leder till fler reps (med samma "utmattning")

Ju tyngre vikt du har, ju närmare är du en maximering av just styrkedelen av din utveckling. Det samma gäller, inom rimliga gränser, åt andra hållet. Ju lättare vikt, desto lägre relativ effekt på din styrkeutveckling och större på uthålligheten. Med uthållighet menar jag _inte_ att kunna springa maraton utan att bli andfådd - det är cardiovaskulär kondition - utan om muskler som klarar av att flytta en medeltung vikt ganska många gånger. Just den typen av fibertyp är dessutom stor, den typen av träning leder även till hypertrofi - dvs större fibrer och därmed större muskler. Mer volym!

Styrkan ökar, förutom av större muskler, av "starkare" aktivering (hårt förenklat) av det som redan finns. Att träna för maximal styrkeutveckling kortsiktigt innebär att volymökningen _inte_ är maximerad. Det betyder inte att din volym inte ökar, bara att den inte ökar så mycket som den skulle kunna göra.

Kör du 88666 så ligger du en bit ifrån att träna t ex 2-3 reps på en ännu tyngre vikt. Alltså ökar du inte styrkan lika mycket som du skulle kunna göra om det var just den utvecklingen du ville ha. Men styrkan KOMMER att öka. Ligger du på 33222 (påhittade nummer) så kommer styrkan att öka mer än på 88666, men volymen kommer inte att öka så mycket som den SKULLE kunna göra, om det var volymökningen du ville åt primärt.

krilleh
2006-08-30, 14:12
Driver du med oss eller frågar du medvetet samma fråga 25 gånger i rad i tråden? Jag får försöka förklara igen:

1) tränar du med vikter så ökar du styrkan (förutsatt att du ökar vikterna hela tiden så ökar du styrkan)
2) Fibrerna, skitsamma vad dom heter, som utvecklar störst styrka har även låg uthållighet; dvs: tunga vikter leder till få reps.
3) Fibrerna, skitsamma vad dom heter, som är uthålliga(re) utvecklar inte lika stor styrka; dvs: lätta till medeltunga vikter leder till fler reps (med samma "utmattning")

Ju tyngre vikt du har, ju närmare är du en maximering av just styrkedelen av din utveckling. Det samma gäller, inom rimliga gränser, åt andra hållet. Ju lättare vikt, desto lägre relativ effekt på din styrkeutveckling och större på uthålligheten. Med uthållighet menar jag _inte_ att kunna springa maraton utan att bli andfådd - det är cardiovaskulär kondition - utan om muskler som klarar av att flytta en medeltung vikt ganska många gånger. Just den typen av fibertyp är dessutom stor, den typen av träning leder även till hypertrofi - dvs större fibrer och därmed större muskler. Mer volym!

Styrkan ökar, förutom av större muskler, av "starkare" aktivering (hårt förenklat) av det som redan finns. Att träna för maximal styrkeutveckling kortsiktigt innebär att volymökningen _inte_ är maximerad. Det betyder inte att din volym inte ökar, bara att den inte ökar så mycket som den skulle kunna göra.

Kör du 88666 så ligger du en bit ifrån att träna t ex 2-3 reps på en ännu tyngre vikt. Alltså ökar du inte styrkan lika mycket som du skulle kunna göra om det var just den utvecklingen du ville ha. Men styrkan KOMMER att öka. Ligger du på 33222 (påhittade nummer) så kommer styrkan att öka mer än på 88666, men volymen kommer inte att öka så mycket som den SKULLE kunna göra, om det var volymökningen du ville åt primärt.

Möjligen att de va samma fråga, försökte få ut ett annat slags svar också, vilket jag fick ;) Tack tack :bow:

Fjod0r
2006-08-30, 14:16
Driver du med oss eller frågar du medvetet samma fråga 25 gånger i rad i tråden? Jag får försöka förklara igen:

1) tränar du med vikter så ökar du styrkan (förutsatt att du ökar vikterna hela tiden så ökar du styrkan)
2) Fibrerna, skitsamma vad dom heter, som utvecklar störst styrka har även låg uthållighet; dvs: tunga vikter leder till få reps.
3) Fibrerna, skitsamma vad dom heter, som är uthålliga(re) utvecklar inte lika stor styrka; dvs: lätta till medeltunga vikter leder till fler reps (med samma "utmattning")

Ju tyngre vikt du har, ju närmare är du en maximering av just styrkedelen av din utveckling. Det samma gäller, inom rimliga gränser, åt andra hållet. Ju lättare vikt, desto lägre relativ effekt på din styrkeutveckling och större på uthålligheten. Med uthållighet menar jag _inte_ att kunna springa maraton utan att bli andfådd - det är cardiovaskulär kondition - utan om muskler som klarar av att flytta en medeltung vikt ganska många gånger. Just den typen av fibertyp är dessutom stor, den typen av träning leder även till hypertrofi - dvs större fibrer och därmed större muskler. Mer volym!

Styrkan ökar, förutom av större muskler, av "starkare" aktivering (hårt förenklat) av det som redan finns. Att träna för maximal styrkeutveckling kortsiktigt innebär att volymökningen _inte_ är maximerad. Det betyder inte att din volym inte ökar, bara att den inte ökar så mycket som den skulle kunna göra.

Kör du 88666 så ligger du en bit ifrån att träna t ex 2-3 reps på en ännu tyngre vikt. Alltså ökar du inte styrkan lika mycket som du skulle kunna göra om det var just den utvecklingen du ville ha. Men styrkan KOMMER att öka. Ligger du på 33222 (påhittade nummer) så kommer styrkan att öka mer än på 88666, men volymen kommer inte att öka så mycket som den SKULLE kunna göra, om det var volymökningen du ville åt primärt.


Bra svar!

Lizard
2006-08-30, 21:17
Hur menar du med "byggarpass" respektive "styrkelyftsupplägg" i din jämförelse på slutet?
Typ mängder med tunga basövningar och mängder med tunga set så att antalet genomförda reps närmar sig det du traditionellt ser i byggsammanhang. Och kanske med samma tempo därtill.

Lizard

pragmatist
2006-08-30, 23:23
Typ mängder med tunga basövningar och mängder med tunga set så att antalet genomförda reps närmar sig det du traditionellt ser i byggsammanhang. Och kanske med samma tempo därtill.

Lizard

Sådana program är ju inte okända iofs: 10x3, 12x3, 15x2, etc.

LarsK
2006-08-31, 01:16
Ta och be någon läsa högt för dig vad jag skrivit innan du du skriver....
Det finns absolut ingen anledning för dig att vara otrevlig bara för jag missuppfattade dig.

tano
2006-08-31, 10:14
ju hårdare du kan kontrahera muskeln desto starkare är du.
Träna för att kontrahera muskeln hårdare, bli starkare.

Cerberus
2006-08-31, 10:21
Jag upplever iaf inte att jag växer något vidare bra med 6-10 reps-intervall, kör gärna under där men jag varierar väldigt mycket också.

jwzrd
2006-08-31, 10:31
Typ mängder med tunga basövningar och mängder med tunga set så att antalet genomförda reps närmar sig det du traditionellt ser i byggsammanhang. Och kanske med samma tempo därtill.

Lizard

Men det är ju så vi tränar? :)

Lizard
2006-08-31, 15:48
Men det är ju så vi tränar? :)
Tala för dig själv. Jag får svimkänslor och svettas ymning bara av att dra på mig t-tröjan. Sen får det räcka och jag är klar för dagen.


:)

everete
2006-08-31, 16:06
styrka bygger man med få reps under 6 typ.. volym ligger väl mellan 8-11 sådär.. så e det bara.


Shit, jag som har kört 13-reppare i flera år... inte konstigt att jag är liten som en räka... =/ skulle köra mellan 8 och 11 istället =(=(=(=(=((=(=(=(=(=(=(=(=(=(

jwzrd
2006-08-31, 16:15
Tala för dig själv. Jag får svimkänslor och svettas ymning bara av att dra på mig t-tröjan. Sen får det räcka och jag är klar för dagen.


:)

Det är för att du står med ena foten framför den andra :)

Yankeee
2006-08-31, 16:30
På nivån som majoriteten av koloiterna ligger på spelar det ingen som helst roll om man kör 2 eller 12 reps, volymen kommer att öka om man överbelastar musklerna oavsett (inom rimliga gränser) repsantal. Nuff said. KISS osv and so on etc.

Lizard
2006-08-31, 16:56
Det är för att du står med ena foten framför den andra :)
...den andra? Jag har bara en fot och ett träben. Det är jävligt svårt att knäböja med träben - man får stickor i rövven som bara den.

LuThe
2006-08-31, 20:18
Ronnie "the king" Coleman säger 10 reps och uppåt *kissass*

Timme
2006-08-31, 20:22
Driver du med oss eller frågar du medvetet samma fråga 25 gånger i rad i tråden? Jag får försöka förklara igen:

1) tränar du med vikter så ökar du styrkan (förutsatt att du ökar vikterna hela tiden så ökar du styrkan)
2) Fibrerna, skitsamma vad dom heter, som utvecklar störst styrka har även låg uthållighet; dvs: tunga vikter leder till få reps.
3) Fibrerna, skitsamma vad dom heter, som är uthålliga(re) utvecklar inte lika stor styrka; dvs: lätta till medeltunga vikter leder till fler reps (med samma "utmattning")

Ju tyngre vikt du har, ju närmare är du en maximering av just styrkedelen av din utveckling. Det samma gäller, inom rimliga gränser, åt andra hållet. Ju lättare vikt, desto lägre relativ effekt på din styrkeutveckling och större på uthålligheten. Med uthållighet menar jag _inte_ att kunna springa maraton utan att bli andfådd - det är cardiovaskulär kondition - utan om muskler som klarar av att flytta en medeltung vikt ganska många gånger. Just den typen av fibertyp är dessutom stor, den typen av träning leder även till hypertrofi - dvs större fibrer och därmed större muskler. Mer volym!

Styrkan ökar, förutom av större muskler, av "starkare" aktivering (hårt förenklat) av det som redan finns. Att träna för maximal styrkeutveckling kortsiktigt innebär att volymökningen _inte_ är maximerad. Det betyder inte att din volym inte ökar, bara att den inte ökar så mycket som den skulle kunna göra.

Kör du 88666 så ligger du en bit ifrån att träna t ex 2-3 reps på en ännu tyngre vikt. Alltså ökar du inte styrkan lika mycket som du skulle kunna göra om det var just den utvecklingen du ville ha. Men styrkan KOMMER att öka. Ligger du på 33222 (påhittade nummer) så kommer styrkan att öka mer än på 88666, men volymen kommer inte att öka så mycket som den SKULLE kunna göra, om det var volymökningen du ville åt primärt.

Här har ni mina vänner, ett mycket bra svar! :bow:

Timme
2006-08-31, 20:25
Sådana program är ju inte okända iofs: 10x3, 12x3, 15x2, etc.

10x3 är faktiskt ett ganska fint :)

Fast

3*xkg
2*xkg
1*xkg
3*x+5%kg
2*x+5%kg
1*x+5%kg

är änu goare :)

Tack pragmatist för det tipset för cikra 4 månader sedan!

Timme
2006-08-31, 20:27
Det är för att du står med ena foten framför den andra :)


ahaha :D

Den diskussionen glömmer man inte :) Jwzrd och Lizard som twistade om hur man skulle ha fötterna i militärpress.

Diggler
2006-08-31, 20:52
Tränar du för styrka kommer du också att få volym. Det är bara några få undantagskineser och en och annan tyngdlyftargrek som som lyckats med bedriften att bli starka utan att bli stora.

Grandi
2006-08-31, 21:14
Önskar det va så lätt

Det är ju vad tänker i första hand, men å andra sidan, killen är en av de mer framgångsrika styrkecoacherna å har ett klientantal på ett par tre 1000 att basera sin statistik på (stor del olympier å elitidrottare förstås, så det förvränger säkert det hela lite..), men lite fundersam blir man ju :MrT: