handdator

Visa fullständig version : V-formad kropp?


Kieran
2006-08-28, 00:58
Tjenare! Jag tänker, precis som de flesta, att köra helkroppspass tre gånger i veckan, samt ägna tre dagar åt intervall/löpning.

Jag undrar då om V-kroppen. Smal midja-breda axlar, om det kommer naturligt (gener) med denna träning eller om jag ska ändra något?
Jag vill alltså försöka få lite slankare midjemått och bredare axlar.

Idag är jag ganska bredaxlad, men jag har inte kört mycket löppass på ett år nu och jag har inte den där tydliga skillnaden mellan midja, axlar.

Jag hoppas jag gjort det klart för er.

F.ö är jag 180cm, 82kg.
Jag har tränat styrka i ett år, men som sagt, löpträningen har uteblivit.

Cykelmannen
2006-08-28, 01:14
Om du redan har breda axlar så är allt du behöver för en V-formad kropp en smalare midja? Denna åstakommer du genom att skapa ett energiunderskott - gå ner i vikt. Din träning ser väl bra ut (det lilla du beskriver) men du måste äta mindre än vad du gör av med också.

Kieran
2006-08-28, 01:18
cyckelmannen
Jag har inte riktigt spikat klart mitt schema.

Men frågan lyder då; Vad, förutom skräpmat, godis,läsk osv, för typ av mat ska jag hålla mig undan? Hur många mål per dag?
Mycket protein?

Cykelmannen
2006-08-28, 01:31
Läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Kieran
2006-08-28, 01:39
tackar!

aliquis
2006-08-28, 01:51
Får du mer muskler får du ju antagligen större axlar, överarmar och rygg och får du mindre fett får du ju antagligen smalare midja.. Så tja..

formula4shape
2006-08-28, 01:54
Tjenare! Jag tänker, precis som de flesta, att köra helkroppspass tre gånger i veckan, samt ägna tre dagar åt intervall/löpning.
Jag undrar då om V-kroppen. Smal midja-breda axlar, om det kommer naturligt (gener) med denna träning eller om jag ska ändra något?
Jag vill alltså försöka få lite slankare midjemått och bredare axlar.

Idag är jag ganska bredaxlad, men jag har inte kört mycket löppass på ett år nu och jag har inte den där tydliga skillnaden mellan midja, axlar.

Jag hoppas jag gjort det klart för er.


Jag skulle vilja påstå att du har fel i att de flesta kör 3st helkroppspass och 3 intervall pass per vecka. Jag känner ingen.. Ta en titt bland journalerna på detta forum. (Givetvis finns det någon?) Men det är garanterat mer vanligt med hederliga splittpass.
-----
V-form handlar snarare om att ha bra vidd på ryggen. Bilden får tala för sig själv:

http://www.ifbb.com/olympia/03olympia/photo53.jpg

Cykelmannen
2006-08-28, 02:10
Det där var den överlägset äckligaste rumpan jag sett i mitt liv. Men visst är fysiken imponerande.

Sniggel
2006-08-28, 09:53
Marklyft tar bra på latsen *flex*

Grandi
2006-08-28, 11:44
Tjenare! Jag tänker, precis som de flesta, att köra helkroppspass tre gånger i veckan, samt ägna tre dagar åt intervall/löpning.

Jag undrar då om V-kroppen. Smal midja-breda axlar, om det kommer naturligt (gener) med denna träning eller om jag ska ändra något?
Jag vill alltså försöka få lite slankare midjemått och bredare axlar.

Idag är jag ganska bredaxlad, men jag har inte kört mycket löppass på ett år nu och jag har inte den där tydliga skillnaden mellan midja, axlar.

Jag hoppas jag gjort det klart för er.

F.ö är jag 180cm, 82kg.
Jag har tränat styrka i ett år, men som sagt, löpträningen har uteblivit.

Din frågeställning är lite för allmän för att ge precisa svar. Smalare midja och bredare axlar kan åstadkommas VISUELLT genom att du deffar ner dig. I verkligheten blir dina axlar inte bredare under en deff, ditt mål bör vara att behålla vidden, men i.o.m. att din midja blir smalare så kommer dina axlar att se bredare ut.

Snabbaste sättet för dig att nå dina resultat är att avgöra var du vill börja:

1. Bygga på vidden (främst latissimus dorsi, axlar)--->Energiöverskott, fokus på gymträning med relativt liten mängd cardio.

2. Minska midjemåttet---->Energiunderskott, fortfarande fokus på gymträning, gärna mera cardio i veckoschemat (ej ett måste).


3 helkroppspass + 3 intervallpass med någorlunda intensitet låter som ett sätt att slita sönder sig i mitt tycke, i synnerhet om du inte löpt på länge. Om du tycker löpningen är viktig, börja med lugna 30 min joggingturer i början för att få upp flåset, sen kan du se känna efter och fundera hur du fortsätter därifrån.

Lycka till :thumbup:

Kieran
2006-08-28, 12:15
Grandi
Tack så mycket för svaret! Jag tror dock att jag ska ligga på energiunderskott och nu i början ta mjukare cardiopass, som du skriver. Dvs 2an

pragmatist
2006-08-28, 12:26
Man bör också påpeka att hur bred du kan bli och hur utpräglad v-form du kan få i hög grad beror på din skelettstruktur, framför allt nyckelbenets längde respektive höftbenets bredd. Visserligen kan benen bli lite tjockare av träning men deras längd påverkas ju inte, så om man av naturen har breda höfter och korta nyckelben kan man nog aldrig räkna med att få någon särskilt uttalad v-form oavsett hur mycket muskler man sedan lyckas bygga utanpå detta skelett.

ugly_kid
2006-08-28, 14:10
Glöm inte att träna mycket ben också, för att få midjan att se smalare ut.

Three pigs
2006-08-28, 18:39
Det där var den överlägset äckligaste rumpan jag sett i mitt liv. Men visst är fysiken imponerande.
ärligt?

då kan du ju inte ha sett den här :Virro
http://www.vafan.nu/Zexbomb.JPG

skanmal
2006-08-28, 18:58
ärligt?

då kan du ju inte ha sett den här :Virro
http://www.vafan.nu/Zexbomb.JPG

Eller den här (http://www.martinkjellstrom.com/gallery/2005_bnogp/2005_bnogp_008.php)? Men men, smaken är som, eh, baken. :booty: :)