handdator

Visa fullständig version : Plugga i USA


Tabbe
2006-08-27, 22:10
Ska plugga 1 år i USA, någon som har något speciellt jag ska tänka på?
Egna erfarenheter?

tack! =)

trym
2006-08-27, 22:45
ha kul, njuuuuut...häng med på allt kompisarna vill ha dig med på när du har chansen....året går snabbt!!

Empe
2006-08-27, 23:11
Ja ha kul som fan, tiden går fort när man har roligt, och om tiden går fort hos dig så måste den gå fort på alla ställen i världen (även för mig :D), annars skulle ju vissa länder hamna helt efter sen skulle det sluta med massa krig *cry*

trym
2006-08-27, 23:12
Ja ha kul som fan, tiden går fort när man har roligt, och om tiden går fort hos dig så måste den gå fort på alla ställen i världen (även för mig :D), annars skulle ju vissa länder hamna helt efter sen skulle det sluta med massa krig *cry*

ojdå

dared
2006-08-27, 23:28
Måla inte upp för mycket bilder i huvudet hur det kommer bli eller hur det kommer vara, troligtvis blir det väldigt annorlunda mot vad du tror dig..

Åk med öppet sinne är allt jag menar, gör det bästa av situationen..

Fått reda på stat? Är det high school year eller college?

L-Sami
2006-08-27, 23:46
Åk dit med en positiv inställning och förvänta dig inte hur det kommer att vara där förrän du har själv upplevt det.

LarsK
2006-08-28, 01:20
[QUOTE=dared]Måla inte upp för mycket bilder i huvudet hur det kommer bli eller hur det kommer vara, troligtvis blir det väldigt annorlunda mot vad du tror dig..

Åk med öppet sinne är allt jag menar, gör det bästa av situationen../QUOTE]
Precis vad jag skulle skriva. Gräset är inte grönare på andra sidan.

Var i Usa ska du studera? Jag bodde 18 månader i Seattle när jag gick på college där. En bra upplevelse, men den bilden som målas upp på TV och i film stämmer inte med verkligheten.

Lite tips;
-Välj vad du äter när du ät ute. Mycket kaloribomber överallt, och allt är så gudomligt gott.
-Ska du fuska, ät på Jack in the box, helt klart bäst.
-Passa på att köpa Levis jeans, 350:- paret.
-Räkningar betalas oftast med check. Debit card börjar bli vanligare i affärer.
-Skaffa ID kort om du har laglig ålder och vill köpa alkohol. Det är ett helvete med pass eller svenskt körkort. Har du åldern inne kan du räkna med att alla kommer vilja att du handlar ut till dem.

Viktigast, ha kul och dumpa hemlängtan så fort så möjligt. Dina kompisar och föräldrar finns kvar när du kommer tillbaka. Hitta ingen tjej innan du åker som du kommer sakna när du är borta och vill åka hem igen. Jag höll mig borta från tjejer den dagen det var klart att jag skulle åka tills jag kom dit. Vad som hände var att jag hittade kvinnan jag gifte mig med i Seattle och fick en son tillsammans med. Nu bor jag i Tokyo sen 7 år tillbaka.

Tabbe
2006-08-28, 08:57
tackar, ska ta det som det kommer


Har fått en familj en bit norr on new york så då lär jag väl vara inne i new york några gånger.

High school year är det, sista året.

Men jag har just gått ner i vikt, skulle vara segt att gå upp igen.

ake
2006-08-28, 08:58
Nu bor jag i Tokyo sen 7 år tillbaka.

Ursäkta att jag går OT men;

Talar du japanska? Om inte, hur klarar man sig i tokyo med bara engelska?

LarsK
2006-08-28, 09:10
Ursäkta att jag går OT men;

Talar du japanska? Om inte, hur klarar man sig i tokyo med bara engelska?
Jag kan lite japanska. De flesta kan lite engelska, så det går för det mesta att klara sig. Annars får jag kalla in en tolk, dvs min 7-åriga son.

Det är ganska lustigt vem som kan och inte kan engelska. Jag har varit hos doktorer som inte kan engelska, men 18-åriga tjejen på bakom kassan på McDonalds kan flytande engelska. Man vet aldrig vem som kan engelska eller ej.

LarsK
2006-08-28, 09:13
tackar, ska ta det som det kommer


Har fått en familj en bit norr on new york så då lär jag väl vara inne i new york några gånger.

High school year är det, sista året.

Men jag har just gått ner i vikt, skulle vara segt att gå upp igen.
Det finns nyttig mat också, men det är inte ofta du ser amerikaner äta det. Ät med sunt förnuft så klarar du dig nog bra. 99 cent Whoppers behöver du inte äta varje dag.

Ha det kul "over there"!

High1ander
2006-08-28, 10:17
Rok hellre pa an fixa alkohol, mindre chans att du aker dit som minderarig, eller rattare sagt, bada e olagliga.

Det e dejting/gentleman som galler pa manga amerikanskor, eller kanske bara svensk accent pa en fest for ONS.

Fixa en tri-band eller four-band mobil i Sverige. USA e efter nar det kommer till mobiler, och du betalar aven nar andra ringer dig. E bara nagra operatorer som saljer till folk som inte har ett social security number/card, vilket du inte kommer att ha, antagligen. Vilket innebar att du antagligen far noja dig med Pre-Paid (kontantkort). Dock sa antar jag att din vardfamilj kommer hooka up dig med en mobil.

E du 18 och satter pa en tjej som e 17 sa e det statutory rape. Om du e under 18 och den andra person ocksa e under 18 sa kan bada aka pa statutory rape :)

Scratch89
2006-08-28, 10:21
Rok hellre pa an fixa alkohol, mindre chans att du aker dit som minderarig, eller rattare sagt, bada e olagliga.

Det e dejting/gentleman som galler pa manga amerikanskor, eller kanske bara svensk accent pa en fest for ONS.

Fixa en tri-band eller four-band mobil i Sverige. USA e efter nar det kommer till mobiler, och du betalar aven nar andra ringer dig. E bara nagra operatorer som saljer till folk som inte har ett social security number/card, vilket du inte kommer att ha, antagligen. Vilket innebar att du antagligen far noja dig med Pre-Paid (kontantkort). Dock sa antar jag att din vardfamilj kommer hooka up dig med en mobil.

E du 18 och satter pa en tjej som e 17 sa e det statutory rape. Om du e under 18 och den andra person ocksa e under 18 sa kan bada aka pa statutory rape :)
Det här stämmer bra av den synen jag också fått av USA. Folk dricker inte då åldern är 21 år, utan röker hellre på. Billigare o utan alla bieffekter som alkohol har.
Just det där med 18 år för rape är helt sjukt, fast bra för de konservativa. Medelåldern för sexdebuten ligger väl mycket högre i USA än i Sverige?

High1ander
2006-08-28, 10:23
[QUOTE=dared]Måla inte upp för mycket bilder i huvudet hur det kommer bli eller hur det kommer vara, troligtvis blir det väldigt annorlunda mot vad du tror dig..

Åk med öppet sinne är allt jag menar, gör det bästa av situationen../QUOTE]
Precis vad jag skulle skriva. Gräset är inte grönare på andra sidan.

Var i Usa ska du studera? Jag bodde 18 månader i Seattle när jag gick på college där. En bra upplevelse, men den bilden som målas upp på TV och i film stämmer inte med verkligheten.

Jag vill dock pasta att livet faktiskt e som i American Pie och andra filmer har i California, men jag bor ocksa i mest 'o'kanda feststallet for studenter pa vastkusten. Men det enda Seattle har e val regn och grunge, plus en space needle :)

Men du har anda ratt, livet e inte fullt som pa TV o filmer, men seriost, du kommer traffa gott om dumma korkade amerikaner, slyniga tjejer, kaxiga fotbollsbiffar, keg-parties, silikon, fejkblondiner, osv...

High1ander
2006-08-28, 10:28
Det här stämmer bra av den synen jag också fått av USA. Folk dricker inte då åldern är 21 år, utan röker hellre på. Billigare o utan alla bieffekter som alkohol har.
Just det där med 18 år för rape är helt sjukt, fast bra för de konservativa. Medelåldern för sexdebuten ligger väl mycket högre i USA än i Sverige?Fast Statutory rape varieras fran delstat till delstat, och beroende pa aldersskillnad. Om jag som 21 aring skulle ligga med en 17 aring sa kanske jag bara skulle fa nagot misdemeanor, som att vara full offentligt, snatteri, etc.


http://en.wikipedia.org/wiki/Statutory_rape

Jag tycker lagen e bra, men sjalva aldern 18 e for hog, 15-16 borde vara mer lampligt (14 i vissa delstater om man e gift, typ Alabama).

Cilia
2006-08-28, 16:41
Barn under 18 år bör inte ha sex så det är en bra lag

Scratch89
2006-08-28, 16:59
Barn under 18 år bör inte ha sex så det är en bra lag
Varför inte?

Cilia
2006-08-28, 17:01
Varför inte?
därför att ni inte ens är mogna att skönja lite ironi.