handdator

Visa fullständig version : Blåbärsmaräng!


martynj
2006-08-27, 22:07
Bakade precis en underbar "maräng". Konsistensen blev lite som en tårtbottnen, antagligen för att blåbären gav vätska till marängen.

Recept:
5 äggvitor
2 dl suketter strö
200g blåbär

Vispa äggvitorna och suketter strö tills äggvitan blir så fast att den inte åker ur bunken om du vänder på den. Därefter blandar du i blåbären.
Nu är smeten färdig!
Klicka ut på bakplåtspapper och in i ugnen tills marängen blir brun. Känn lite på marängerna under tiden de är i ugnen för att känna att konstistensen blir bra.

Med suketter, äggvitor och blåbär blir det kanske 15g protein, 45g kolhydrater och 1g fett. Totalt ca. 250kcal. :thumbup:

bear.flowertwig
2006-08-27, 23:32
Oooo, najs! Det ska provas. Undrar just om det är samma sötningsmedel i suketter som canderel, det jag har hemma... Fått för mig annars att sötningsmedel brukar funkar så där i bakning/upphettning?

Själv provade jag en chokladkaka igår som finns postad i Jessicas tråd här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1734430&postcount=2
En lightversion med kesella i stället för smör. Faktiskt ett rätt ok substitut till kladdkaka även om inget slår originalet :love:

martynj
2006-08-28, 00:03
Oooo, najs! Det ska provas. Undrar just om det är samma sötningsmedel i suketter som canderel, det jag har hemma... Fått för mig annars att sötningsmedel brukar funkar så där i bakning/upphettning?

Själv provade jag en chokladkaka igår som finns postad i Jessicas tråd här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1734430&postcount=2
En lightversion med kesella i stället för smör. Faktiskt ett rätt ok substitut till kladdkaka även om inget slår originalet :love:

Lägger kanske upp en bild sen, den var grymt god! :D
Canderel är aspartam som sötningsmedel. Vet att det inte funkade med upphettning förr, men jag tror de har löst det. Såg det på deras hemsida.

Woaa, ska testa den! Lät mäkta god. :thumbup:

Vicotnik
2006-09-02, 13:10
Hur kan det bli 45g kolisar? Borde väl bli betydligt mindre än så?

Mental
2006-09-02, 13:40
Hur kan det bli 45g kolisar? Borde väl bli betydligt mindre än så?

Njae, runt 20g från blåbären, runt 15 från sukettströ och runt 5 från äggvitorna. så betydligt mindre är det nog inte.

Mary
2006-09-13, 14:03
[QUOTE=martynj]Bakade precis en underbar "maräng". Konsistensen blev lite som en tårtbottnen, antagligen för att blåbären gav vätska till marängen.

Recept:
5 äggvitor
2 dl suketter strö
200g blåbär


Har bakat din maräng nu 2 ggr Martynj och den är ju helt underbar! Provade att blanda frysta hallon o blåbär också o det var faktiskt ännu godare. Inget fel på mina hermesetas iaf....grymt gott på kvällen framför tv:n :thumbup: Tack för tipset!

martynj
2006-09-13, 15:08
Har bakat din maräng nu 2 ggr Martynj och den är ju helt underbar! Provade att blanda frysta hallon o blåbär också o det var faktiskt ännu godare. Inget fel på mina hermesetas iaf....grymt gott på kvällen framför tv:n :thumbup: Tack för tipset!

Härligt att det smakar :)
Ska nog göra en ikväll som jag kan ha framför tvn!

Diana
2006-09-15, 18:26
Låter ju smarrigt som fään *popcorn* måste provas.

Misstänker att missbruks potentialen är oroväckande hög. :D

martynj
2006-09-15, 18:57
Låter ju smarrigt som fään *popcorn* måste provas.

Misstänker att missbruks potentialen är oroväckande hög. :D

Oh ja, den är skrämmande hög.. Tänkte spara lite sist jag åt, men det gick inte! Åt upp allt direkt. :eating:

Diana
2006-09-16, 19:56
Oh ja, den är skrämmande hög.. Tänkte spara lite sist jag åt, men det gick inte! Åt upp allt direkt. :eating:
Hehehe varför misslyckas den typen av planer JÄMT *screwy* :D

bear.flowertwig
2006-09-28, 00:28
Nu så. Just tagit en plåt ur ugnen...

Värt att påpekas är att det tar tid. Vet inte hur länge och vilka grader ni kört men efter att ha kollat andra recept så verkar gradantalet ligga på 100 och tiden på runt 1½ tim. Dvs inget som blir klart i en handvändning. Sen beror det såklart på storleken på marängerna, jag gjorde 12 st större.

Återkommer med smakrecension. Det vattnas i munnen... :eating:

mr.clean
2006-09-28, 20:34
skulle vara nice om nån kunde lägga in en bild på det. Tack på förhand