handdator

Visa fullständig version : Benhinneinflammation! Alternativ konditionsträning


Turin
2006-08-27, 21:48
Har dragit på mig en benhinneinflammation pga. extrem pronering. Jag började springa i mars och har gjort väldiga framsteg på kort tid (var anmäld till Lidingöloppet och satsar på Marathon 2007), men nu när jag har satt igång igen efter ett kortare semesteruppehåll har framsidan av benen börjat smärta något extremt. Kan knappt stå på benen efter jag har sprungit. Jag var ute och sprang med en sjukgymnast som sa att jag med all säkerhet hade åkt på en benhinneinflammation och att jag behövde fotinlägg. Ska upp till nån expert så snart som möjligt för att få inlägg, men tydligen kommer man inte kunna köra igång för fullt när man fått dessa utan måste vänja sig vid dessa några månader.

Nu till frågan: Jag vill ju absolut behålla den kondition jag byggt upp så mycket som möjligt. Tänkte börja cykla, men jag undrar hur mycket man behöver cykla för att det ska ge lika mycket som t.ex. en mil löpning. Är en crosstrainer bra att hålla igång konditionen på? Ge mig gärna tips på andra former av träning som är bra för kondition.

Olsson
2006-08-27, 22:01
Välkommen till klubben. Jag drog på mig benhinneproblem för 4-5 år sedan och är inte helt befriad än. Dum som jag var fortsatte jag springa och sen följde jag inte min sjukgymnasts råd så bra.

Så ja till topic, spring inte mer nu ialla fall. Spola kallvatten på smalbenen för att kyla ner och få upp blodcirkulationen. Prova smeta på voltaren kräm för att lindra inflamationen. Styrketräna framsidan av vadmuskulaturen med tåvhävnigar, balansträning osv. Efter hand kan du försöka börja springa lungt igen. Men lyssna på din sjukgymnast.

Crosstrainer är bra alternativ, men det är möjligt att du får känningar i benhinnorna av den med trots att man slipper stötarna. Cykla är bra för att hålla igång under tiden. Dubbla tiden från löpningen så tycker jag nog det är jämförbart på cykel. Distanspass när man springer på 2 timmmar är jämförbart med 4 timmmar distans på cykel. 30min intensivit löppass är jämförbart med 1 timme tempopass på cykel.

BRÖÖÖÖD
2006-08-27, 22:18
slå på en säck i ronder

Turin
2006-08-28, 21:04
Tack så mycket för tipsen! Får ge mig ut och cykla... Synd att det är så väldigt mer tidskrävande än löpning. Ska iaf till en ortopedtekniker eller nått på löplabbet nästa måndag.

z_bumbi
2006-08-29, 11:49
Tack så mycket för tipsen! Får ge mig ut och cykla... Synd att det är så väldigt mer tidskrävande än löpning. Ska iaf till en ortopedtekniker eller nått på löplabbet nästa måndag.

Kör intervall eller dra upp tempot på något annat sätt så tar det inte så mycket mer tid.

Turin
2006-08-29, 13:53
Kör intervall eller dra upp tempot på något annat sätt så tar det inte så mycket mer tid.

Funderade på det. Körde mycket 20/20 och 30/30 intervaller när jag sprang. Ska man göra samma sak på cykel eller satsa på längre intervaller?

Anonym112
2006-08-29, 14:12
Clean & Jerk utan vikt, konstant, under lika lång tid som ditt maraton brukar vara.

Olsson
2006-08-30, 11:29
Du dras redan med en skada som är kopplad till att du har ökat träningsmängden för fort och/eller kört för mkt intensiv träning. Så det kanske kan vara smart att inte köra högintensiva intervaller det första du gör nu när du sätter dig på en cykel. Jag rekomenderar att du kör ett par lugnare pass på 90-120 min i veckan nu i början ialla fall. Eller tycker du att det tar för lång tid det oxå så kör i samma tempo med den tid som passar dig då.

Läste för övrigt i Nyaste Runners Wolrd igår att enligt en amerikansk studie så förbättrade den grupp som bytte ut 3 av veckans löppass mot cykling, sin tid lika mkt på 5km som den gruppen som höll fast vid sin löpträning.

z_bumbi
2006-08-30, 11:51
Jag håller med om intervallen (Jag borde ha tänkt ett steg längre) om man är skadad men 90-120 minuter på en cykel är inte heller någon barnlek för kroppen i början.

Öka träningsmängden från en lägre nivå och strunta i att du kanske tappar lite kondition, det är i alla fall en färskvara så det tar inte så lång tid att bygga upp den när du väl har blivit bra i benhinnorna. Huvudsaken är att du håller i gång på något sätt. Senare kan du öka på längden och/eller tempot på passens. Om/när du väl kör intervall på cykel så skulle jag köra lite längre historier till att börja med för att bygga uppkroppen.

Turin
2006-08-30, 12:20
Tack för svaren z_bumbi och Olsson. Det får bli kortare distanspass till att börja med då. Men som grädde på moset har jag blivit genomförkyld också så all träning ligger nere för tillfället.