handdator

Visa fullständig version : Kostschema


Linnet
2003-01-14, 18:45
Har efter fyra månaders fysisk inaktivitet och allmänt onyttigt leverne bestämt mig för att försöka ta tag i situationen och försöka gå ner lite. I nuläget väger jag 75 kilo på 173 centimetrar över marken. Målet är att först gå ner till 70 kilo och ev något kilo till sen.

Min plan är att äta enligt följande:

06,00 Stort glas juice, två dl havregrynsgröt med lite sylt och mjölk en eller två mackor med antingen tartex, messmör eller ost och en kopp kaffe.

8,30 en macka eller en banan.

mellan 11, till 13,30 beroende på dag blir det pasta/ris/potatis med veg gryta eller fisk, finns böor eller keso kommer detta komplettera mjölk eller vatten.

18, 00 matlåda eller några smörgåsar eller gröt. Kaffe


21,00 gröt eller någon macka el dyl

Kommer även kanske dricka en light cola om dagen(33 cl)

Träningen blir löpning mellan 2-4 dagar i veckan.


Är intresserad av synpunkter och tips! Kommer dock som ni ser att inte köra någon högproteindiet.

Efter träning ca 40 gram exell proteindrink.

King Grub
2003-01-14, 19:10
Även om du inte tänker gå på någon högproteindiet, tycker du inte att du får i dig lite väl lite protein? Så gott som inget proteinrikt fram till lunch.

Mellan klockan 11 och klockan 18 är det definitivt för många timmar att gå utan mat, tycker jag.

Lite för många mackor och kolhydrater överhuvudtaget och för lite protein och fett, det är mina synpunkter. :)

Linnet
2003-01-14, 19:12
ser att det blir en lite lång period mellan lubch tills jag kommer hem, men vad skall jag byta ut/ändra med schemat, gärna konstruktiva förslag!

King Grub
2003-01-14, 19:32
En mer proteinrik frukost skulle nog inte skada, och då gärna från en snabb proteinkälla som vassle. Skulle du inte kunna trycka ner en drink till till gröten? Eftersom du äter mat också kan det ju kanske räcka med en 20-gramsdrink.

8:30 - mellanmål med långsammare kolhydrater. Om du väljer mackan bör det vara flerkornsbröd, och om du tar frukten, så välj hellre någon frukt med långsammare kolhydrater än banan. Gärna någon proteinrikt till. Magert pålägg som skinka på mackan kanske?

Ca 15:00 - ett litet mellanmål till kanske, om du har någon rast på jobbet.

21:00 - om det är fettminskning du siktar på är det kanske inte särskilt lämpligt med en stor laddning kolhydrater innan du går och lägger dig. Om du inte har tränat innan, förstås. Då behöver du fylla på med kolisar och protein. Men då skall det helst vara lite snabbare än gröt. Något med lite högre GI kan vara att rekommendera då. Något med protein i bör du definitivt se till att få i dig innan du går till sängs, om du vill förse musklerna med lite byggstenar under nattens fasta.

Linnet
2003-01-14, 19:50
Äter alltid pumpernickelbröd i skolan, kan nog klämma ner en drink till frukosten också, det kniviga blir på kvällen, tycker det är svårt att få i sig protein på kvällen, speciellt då jag bara äter fisk, fågel, mjölkprodukter och ägg. Har du eller någon annan ett bra förslag?

Mellanmål, en kesella?

King Grub
2003-01-14, 20:11
Kesella är toppen, både innan du går och lägger dig eller som mellanmål. Valio's Grynost är ännu bättre, innehåller 18 g protein / 100 gram och finns i de flesta matvaruaffärer.

Sanna
2003-01-14, 20:12
hur vet ni om brödet e pumpernickel? sånt bröd som har mycke stora hela korn och är grovt och osötat är de pumperenickel? eller iaf långsamma?

King Grub
2003-01-14, 20:43
Pumpernickel står det oftast pumpernickel på. Flerkornsbröd är också riktigt långsamt, och det säljs oftast i 500-gramsförpackningar, skivat och inplastat under namnet "Fyrkornsbröd" eller "Flerkornsbröd".

Mitt favoritbröd är det här. Också långsamma kolhydrater, och mäkta välsmakande:

http://www.angbagarn.se/_borders/Fullkorn.jpg

Sanna
2003-01-14, 23:14
exakt, de e den där flerkornsbröd ja mena,va bra att den e långsam då får de bli sånt istället för äcklig gröt i fortsättningen då!:)
tacktack

Linnet
2003-01-15, 19:39
Ingen som har ett tips på ett bra och nyttigt sista mål? Kesella är inte direkt supersmaskens!

goa_killen
2003-01-15, 19:43
Originally posted by Linnet
Ingen som har ett tips på ett bra och nyttigt sista mål? Kesella är inte direkt supersmaskens!

Va??!!

Blnda kesellan me fun light så ska du se på grejer!!

Va glad så länge du slipper tonfisk!!

King Grub
2003-01-15, 19:44
Omelett med lite grönsaker i?

En burk makrill på flerkornsbröd?

Wokade grönsaker och en stekt laxfilé?

Det finns ju hur mycket som helst. Det måste inte vara mjölkbaserat protein. Det du skall undvika om du vill satsa på fettförbränning är väl att stoppa i dig alltför mycket kolisar innan sängdags. Därför kan du ju äta fiberrika grönsaker tillsammans med valfri proteinkälla, av de du nu äter. :)

Linnet
2003-01-15, 19:56
Goa killen, jag kör med fun light, då går det ner, men gott?! Tyvärr smakar den fortfarande:booty:

Lellan
2003-01-15, 20:21
äggvitor smakar ingenting, koka dem gärna först! :)

Fartman
2003-01-15, 23:22
Originally posted by goa_killen


Va??!!

Blnda kesellan me fun light så ska du se på grejer!!

Va glad så länge du slipper tonfisk!!

vafan!? tonfisk är ju svinagött ju!