handdator

Visa fullständig version : Skolmaten...


Syrsa
2006-08-27, 19:19
Hej. Nu har ju skolan börjat igen och dessa luncher..
osgratäng, fettdränktaköttbullar m.m Och jag vill VERKLIGEN INTE äta det här.
Inte nu när jag har kommit igång och käkat så bra under hela sommaren.Aldrig att jag stoppar det i min mun..
Men jag vet och VILL äta mycket och nyttigt, men vad äåterstår?
Majs,morötter,mjölk,bröd,keso,oliver,fetaost...ja grönsaker.
Går det att varje dag i ett års tid göra en bra lunch av de här livsmedlena? Jag vill inte ta med mej lunchlåda heller för jag har redan så dyra vanor här hemma.
Ge mej nått tips? I värsta fall blir det matlåda men hellst vill jag ju kunna äta det som finns liksom..men inte vit pasta och lasange..

HJÄÄÄÄLP:eating:

Brooklyn
2006-08-27, 19:35
life sucks :) men skämtosido, ät lite av "huvudmaten" och fyll på med sallad + keso och ta en knäckemacka till?

Sverker
2006-08-27, 19:35
Absolut inget fel på skolmaten. Du kan inte äta mer varierat och nyttigt.

pecson
2006-08-27, 19:45
när det är nån äcklig soppa så är det ju inte så kul.. men när det är pasta+köttfärssås eller fisk eller annan riktig mat så finns det ingen anledning att klaga, Om det dessutom finns keso och bröd så blir det ju ännu bättre.

Fed up
2006-08-27, 19:51
När jag är ute på praktik (högstadieskola) brukar jag äta skolmaten varje dag, jag tycker det är 80% toppen. Enda gången det varit riktigt illa var när det var tomatsoppa med överkokt pasta i och bröd till. Allt var bara en tjock smet och typ 100% kolisar.
Men jag får iof. vegetarisk mat och den är kanske generellt lite mindre fettdrypande och lite fräschare, men mindre protein i de dagar man bara får typ grönsaksbiffar.

Jag vet iallafall en lärare som lyckats deala till sig att få välja bland alla rätterna, alltså vegetariskt, laktosfritt, glutenfritt, vanlig osv och ta det han tycker verkar nyttigast. Detta är nog ett privilegie som är förunnat få elever dock, men om du är sjukt trevlig mot personalen nån termin kanske det går?
Går du på gymnasiet? På min gymnsasieskola fick man iallafall välja mellan vegetariskt eller vanlig köttmat, alltså båda stod framme till alla. De dagar då det är typ korv och köttbullar som mest är typ slaktavfall och fett kan du ju ta de vegetariska alternativen, de smakar typ likadant oftast.

Sen kan du ju försöka påverka via mat- eller elevråd kanske. Eller prata med rektorn, skriva namnlistor. Ha konkreta förslag då, typ salladsbuffe (det fick eleverna igenom på min praktikskola, den är toppen!). På en sådan kan det ju även finnas tex keso och bönor. På min gymnasieskola fick vi igenom att få filmjölk som alternativ också, vilket jag lätt hade föredragit för den där tomatsoppan tex.

Annars är det väl bara att försöka göra det bästa av situationen eller ta med matlådor och kräv att få använda en micro, iallafall de dagar då det är "värst" mat i skolan.

bluelight
2006-08-27, 21:12
Så jävla farlig är väl inte maten i skolan?

Radda upp vad ni får på en vecka!

måndag
Alt 1: Pytt i panna med rödbetor och råkost
Alt 2: Fisk Elisabeth med potatis och grönsallad
Veg: Grönsakspytt med rödbetor och råkost


tisdag
Alt 1: Köttgryta med apelsinsmak och ris
Alt 2: Choritzo med tomatsås och ris
Veg: Grönsaksnuggets med örtsås och ris


onsdag
Alt 1: Ugnsfärs med sås, potatis och kokta grönsaker
Alt 2: Potatisbullar med lingon och vitkål
Veg: Potatis och rotsaksgratäng


torsdag
Alt 1: Korv Stroganogg med ris och råkost
Alt 2: Biff och grönsakswok med pasta
Veg: Rotsaksgryta med kikärtor och ris

Fredag
Alt 1: Pasta med kycklingsås och råkostsallad
Alt 2: Fläskschnitzel, sås, potatis och ärtor
Veg: Falafel med kall pepparrotssås, potatis och ärtor

Borde inte ni få liknade? Inge fle på den där maten ju.

Brooklyn
2006-08-27, 21:19
Måndag
Ostgratinerad falukorv med bostongurka och potatismos
Krav: Vegetarisk schnitzel med bostongurka och potatismos

Tisdag
Gratinerad fisk med tomattäcke och potatis
Krav: Gratinerad blomkål, grillade soltorkade tomater

Onsdag
Flygande Jakob med ris (gryta med banan, bacon och nötter)
Krav: Grönflygande Jacob med ris

Torsdag
Köttfärslimpa med gräddsås och lingon
Krav: Grönsakslimpa med apelsinsås och mango chutney

Fredag
Krav: Spagetti med köttfärssås
Spagetti med quornfärssås
Frukt

kommande veckans mat.

King Grub
2006-08-27, 21:20
Utmärkt mat i ovanstående två inlägg.

Mental
2006-08-27, 21:26
Och skulle det vara så att det ser tugnt och energitätt ut så är det ju portionsstorleken som du själv kan justera som avgör hur det blir. och någon form av sallad/råkost brukar det finnas att dryga ut med.

Jag skulle gissa att de som planerar skolmatsedlarna har någon form av utbildning i dietik eller så. för det brukar se varierat och bra ut.

Three pigs
2006-08-27, 21:26
tycker skolmaten är rätt schysst, iaf på min skola.
fast ibland kanske det inte är sådär jättebra, men då kan man ju alltid trycka i sig sallad :eating:


ahh.. börjar bli hungrig nu :D

Mental
2006-08-27, 21:29
Vilken skola går du i syrsa?

Scratch89
2006-08-27, 21:35
Sen är det lite beroende på skola.
Vår skola har sämre skolmat än skolan här bredvid, som har fått pris för att ha så bra skolmat. Ändå klagar flickan min, som går där. *screwy*

När jag var där och kampanjade åt jag skollunch, hade de laxfilé som man fick gå fram och ta hur mycket som helst. Detta var helt befängt för mig, för om vi nånsin får lite dyrare kött/fisk så blir det i en gryta med massa annat i. De har även kyckling löst, olika mjölksorter osv.

Vår skolmat är helt ok, deras är bäst i både tränings- och dietsyfte.

Whistler
2006-08-27, 22:48
När jag gick på högstadiet åt jag kanske en måltid i veckan i skolmatsalen som fanns på menyn. Vidrigare skit fick man leta efter, och då talar jag om smaken och framför allt konsistensen, inte fördelningen av näringsämnen.

Det är ett under att jag överlevde högstadiet med en vardagsdiet på fil och flingor. Iofs en jävla tur att vi hade det som alternativ.

På gymnasiet blev det bättre, då var det bara en eller två gånger i veckan som jag inte kunde äta något av alternativen utan fick käka ute istället. Var rätt surt att lägga halva studiebidraget på luncher dock.

Jag tror det hela har med att göra med att min mor lagar så fruktansvärt god mat. Alla som ätit hemma hos mig under tiden jag bodde hos min mor har älskat maten... Rolig bieffekt är att jag antingen lagar helt smaklös mat som bara är till för att lassa ner så jag fixar träningen, eller smaksensationer som sprider sig via heta linjen (syrran-mamma-mormor-mormors kafferep-etc) ut i allsköns olika riktningar milsvida omkring.

Flickvännen nämnde faktiskt min matlagning som ett av skälen till att hon inte borde göra slut. Räckte inte hela vägen dock. :(

[/matskryt]

LarsK
2006-08-27, 23:08
Gratis mat och folk gnäller. Bortskämda ungar i dagens samhälle.
Om någon erbjöd mig gratis lunch varje dag hade inte jag stått och gnällt.

Jag tyckte skolmaten var bra. Visst, allt tyckte man inte om, men det var absolut inte dålig mat, eller gjord på dåliga råvaror.

Scratch89
2006-08-28, 08:34
Gratis mat och folk gnäller. Bortskämda ungar i dagens samhälle.
Om någon erbjöd mig gratis lunch varje dag hade inte jag stått och gnällt.

Jag tyckte skolmaten var bra. Visst, allt tyckte man inte om, men det var absolut inte dålig mat, eller gjord på dåliga råvaror.
Gratis?

LarsK
2006-08-28, 08:51
Gratis?
Skolmaten är väl gratis fortfarande? Om man inte räknar att man betalar det genom föräldrarnas skatt.

Scratch89
2006-08-28, 09:52
Skolmaten är väl gratis fortfarande? Om man inte räknar att man betalar det genom föräldrarnas skatt.
Om man bara väntar så får personen insikt... :D

Longshot
2006-08-28, 10:13
Syrsa kan du inte skriva upp veckans matschema? Så kan man få en lite bättre bild av hur "dåligt" ställt du har det.

Mantus
2006-08-28, 10:19
Man var allt bra kinkig med maten när man gick på gymnasiet, nu tycker man att man var en kinkig jävel som klagade på mat som var någorlunda god och framför allt gratis, bättre kan man ju inte ha det. När man går över till gymnasiet så får man inga gratisluncher:cryout:

Pez
2006-08-28, 10:25
Om man bara väntar så får personen insikt... :D
Justeras dina föräldrars skattesats beroende på huruvida du tar skolmat eller ej?

MUGEN
2006-08-28, 10:51
sådant kan variera väldigt från skola till skola, kommun till kommun etc.
minns själv att jag aldrig någonsin klagade på maten i högstadiet, riktigt bra. på gymnasiet däremot var det i princip motsatsen, och jag är fan inte den som är den(..äter i princip allt och lite till).

minns att dom tom. drog in mjölken för att spara in pengar, det blev sjuka motreaktioner från föräldrar etc. ivf som ledde till att den återinfördes. sedan höll dåvarande rektorn en moralpredikan för respektive program om hur man kunde ta lite mer potatis om man var hungrig om nu någon av kött/fisk/fågel/gryt/etc.. var slut, vilket hände.

sinnesjuk cirkus hela skolsystemet egentligen, fan vad man inte längtar tillbaka..

Yes
2006-08-28, 13:42
Sen är det lite beroende på skola.
Vår skola har sämre skolmat än skolan här bredvid, som har fått pris för att ha så bra skolmat. Ändå klagar flickan min, som går där. *screwy*

Påminner mig om en fin internatskola här i trakten. Min kompis farsa är kökschef där, så under högstadiet brukade vi sticka dit och käka istället för på vår kommunala skola. Den maten var hur bra som helst, overklig i jämförelse med den vanliga skolmaten. Trots det var fan inte många på skolan som var nöjda, spelade ingen roll hur mycket de försökte förbättra den. Det hör väl liksom till att klaga på skolmaten.

För egen del har jag aldrig haft några större problem att äta det mesta, fast på gymnasiet kunde det vara pinsamt dåligt. De kunde liksom misslyckas med enkla saker som att koka makaroner. Fast är man hungrig är det ju bara att trycka i sig, nu inser man ju också att det är rätt skönt att slippa laga maten själv.

Longshot
2006-08-28, 13:49
Det hör väl liksom till att klaga på skolmaten.


Jopp, tyvärr.

Sen klämmer folk i sig en kebabpizza och 200g marabou på kvällskvisten. Men skolmaten den är urusuel! :sleep:

Fed up
2006-08-28, 13:53
Skolmaten är väl gratis fortfarande? Om man inte räknar att man betalar det genom föräldrarnas skatt.

På vissa gymnasieskolor så kostar den lite. Vi fick betala 500 per termin, vill jag minnas.

Tabbe
2006-08-28, 14:18
20 kr / lunch...

bor i täby


Men då får vi riktigt god lunch

alltid:
2 maträtter
gårdagens
flingor
2 olika "mat" sallader
1 stor sallads bord.


ekologisk och vanlig mjölk kolsyrat vatten om man vill.

regus
2006-08-28, 14:21
Vill du ha koll på näringsvärdet ät mycket rent, ex. keso, ägg, fisk (utan 1 L sås) skinka, bönor, ris, potatis osv

MasterChief
2006-08-28, 16:54
Alltså nyckeln till bra kosthållning är VARIATION. Det är väldigt många som tycker de äter så jäkla bra bara för att de lever på kyckling, torsk, ris och wokgrönsaker. Men det är alldeles för enkelspårigt.

(Inte riktat till trådskaparen utan enbart en reflektion).

Scratch89
2006-08-28, 17:01
Justeras dina föräldrars skattesats beroende på huruvida du tar skolmat eller ej?
Vad har det med saken att göra?

willis
2006-08-28, 17:52
Hur är det med mat som står varm i flera timmar (som skolmat oftast gör), försämras näringsinnehållet?

FreCKo
2006-08-28, 18:35
någonting jag har tänkt på (slutade precis gymnasiet) är att skolkäket aldrig var speciellt... Mättande. Man kunde klämma i sig fem kilo lasagne (smått överdrift, men ni fattar), för att sen 1½h senare vara "hungrig" igen, kroppen började skrika efter näring. Jag trodde först att jag var ensam om det, men i princip alla i båda skolor jag gått på sa precis samma sak *screwy*

arnold2k5
2006-08-28, 18:56
jag skulle vara tacksamm om jag fick "normal" skolmat. .just nu bygger dom om den jävla lunchrestaurngen så vi får mat från nån catering firma. . visst de e gott. . men portionerna e fan anpassade för en 12 årig anorektisk brud (typ en kycklingklubba 30 gram potatissallad och en jävla massa typ vitkål). .blir aldrig mätt/håller mig aldrig på de mer än nån timme. . obs. de e en låda mat per person oavsätt om du e brud, aldrig rör på dig, är 140 cm lång o väger 45 kilo eller om du e 185 cm, väger närmre 80 kilo och tränar 6 dagar i veckan

men måste erkänna att menyn ser relativt "flashig"
Måndag 21/8
Varmrökt lax med lätt potatissallad

Tisdag 22/8
Couscoussallad med räkor

Onsdag 23/8
Pastasallad med salami, pärllök och ajvar relish

Torsdag 24/8
Thainudelsallad

Fredag 25/8
Baguette med ost & skinka, dijonmajonnäs

osv.

Sverker
2006-08-28, 19:45
Hur är det med mat som står varm i flera timmar (som skolmat oftast gör), försämras näringsinnehållet?

Flera timmar ? Är du säker på det.
Mat får inte värmehållas längre än 2 timmar. Omsättningen på maten är SNABB på en skolrestaurang. Knappast troligt att den står längre än 2 timmar.



Vad händer på 2 timmar ? En del. De värmekänsliga vitaminerna som ex C-vitamin tar säkert stryk och förluster på 50 procent är inte omöjligt.
Det andra håller sig. Är du orolig för vitaminerna så får du se till att äta lite grönsallad till varmrätten.

Syrsa
2006-08-28, 19:51
Fy vad elak jag kände mej helt plötsligt.
Det är väl direkt ingen jäääätefel med maten, men jag tycker dom borde ha lite mer alternativ.
kanske servera fullkornsprodukter t.e.x?Det är väl aldrig fel..
Och mer bönor,linser till grönsaksbordet för oss vegetarianer.
Jaja, jag ska väl inte klaga som sagt.Får ju mat iaf...

Må Pytt i panna
Ti Chiligryta
On Pannkaka
To Fiskrolettecheddar
Fr Kebab

Denstillasittande
2006-08-28, 20:07
Gick på friskola på gymnasiet och vi fick då äta på resturang, och det var kanon god mat varje gång och man kunde så gott som alltid gå och hämta mera.
Högstadiet var ungefär samma sak, något sämre fast man åt alltid.

Jag har kanske haft tur, för jämnt hör man folk klaga på den "dåliga" skolmaten.

willis
2006-08-28, 20:47
Flera timmar ? Är du säker på det.
Mat får inte värmehållas längre än 2 timmar. Omsättningen på maten är SNABB på en skolrestaurang. Knappast troligt att den står längre än 2 timmar.



Vad händer på 2 timmar ? En del. De värmekänsliga vitaminerna som ex C-vitamin tar säkert stryk och förluster på 50 procent är inte omöjligt.
Det andra håller sig. Är du orolig för vitaminerna så får du se till att äta lite grönsallad till varmrätten.

Well, av det jag hört lagas maten i något kök på morgonen och hålls därefter varm tills dess att lunchen serveras. Det gäller då dom skolor som inte lagar maten själva utan har matleverantör.

Scratch89
2006-08-28, 21:00
Well, av det jag hört lagas maten i något kök på morgonen och hålls därefter varm tills dess att lunchen serveras. Det gäller då dom skolor som inte lagar maten själva utan har matleverantör.
Nej, de kommer i kylskåp, och maten värms direkt innan användning. Iallafall på min skola.

Mathias
Sitter i matrådet. ;)

Sonny.
2006-08-28, 23:25
Friskola ftw! Vi har resturangkvalité på det vi äter, och det lagas där. Kostar ingenting.
På Högstadiet minns jag att jag inte gjorde annat än gnällde.

Cilia
2006-08-29, 08:25
det har alltid varit så att man ska klaga på skolmaten.
jag tyckte oftast att den var god och det tyckte jag även när jag jobbade i skolan men eleverna klagade ändå. Då införde vi 2 rätter per dag att välja mellan. Samma slags mat som tidigare men 2 alternativ. Då slutade helt plötsligt gnället och alla var nöjda. Hepp!

Absinteh
2006-08-29, 20:51
Bump bump.

Jag undrar vad ni har för tips hur jag ska göra när det är mat som tex:
Falukorv i fettspad
Chickennuggets i Fett
Kebab
Hamburgare i fettspad.

Ska man vara "rädd" för fettet i dessa? Eller ska jag sikta på att få i mig typ 50g protein och ta smällen att få i mig 150g fett på det *cry* för det är ju inte direkt bra fetter heller. Hur gör man?

Brooklyn
2006-08-29, 21:05
Bump bump.

Jag undrar vad ni har för tips hur jag ska göra när det är mat som tex:
Falukorv i fettspad
Chickennuggets i Fett
Kebab
Hamburgare i fettspad.

Ska man vara "rädd" för fettet i dessa? Eller ska jag sikta på att få i mig typ 50g protein och ta smällen att få i mig 150g fett på det *cry* för det är ju inte direkt bra fetter heller. Hur gör man?
äter sallad? och väldigt lite av den fettindränkta kosten, (om du ligger på deff d.vs som jag antar att du gör eftersom du frågar? )

King Grub
2006-08-29, 21:29
Bump bump.

Jag undrar vad ni har för tips hur jag ska göra när det är mat som tex:
Falukorv i fettspad
Chickennuggets i Fett
Kebab
Hamburgare i fettspad.

Ska man vara "rädd" för fettet i dessa? Eller ska jag sikta på att få i mig typ 50g protein och ta smällen att få i mig 150g fett på det *cry* för det är ju inte direkt bra fetter heller. Hur gör man?

Ät normalt. Du behöver inte 50 g protein i varje mål. Det blir ingen skillnad på proteinsyntesen över dygnet om du äter 50+50+50+50+50+50 gram protein eller 20+70+30+5+120+55 gram fördelat på måltiderna.

tp_88
2006-08-29, 21:37
Skolmaten är väl gratis fortfarande? Om man inte räknar att man betalar det genom föräldrarnas skatt.
På vår skola betalar vi iaf 600kr/termin.

Slartibartfast
2006-08-29, 22:03
Ät normalt. Du behöver inte 50 g protein i varje mål. Det blir ingen skillnad på proteinsyntesen över dygnet om du äter 50+50+50+50+50+50 gram protein eller 20+70+30+5+120+55 gram fördelat på måltiderna.

Är det så!? Här har jag hållit stenhårt på tretimmarsintervallet!! :Virro

Absinteh
2006-08-29, 22:11
King grub, så du tycker det är negativt att vräka i sig av skitmaten?
Får man kalla falukorv skitmat?

Extas
2006-08-30, 17:08
Vad har det med saken att göra?
Att skolmaten är gratis för skolelever

Brooklyn
2006-08-30, 17:09
fick flygandeJacob idag, fyfan va gott! bästa jag ätit på länge! :eating: :hbang:

Sundsarn
2006-08-30, 20:37
Vi fick idag kött-"soppa" som gick lika bra att äta med gaffel som med sked:D

Jag håller dock med flertalet i tidigare inlägg om att fett är väl det som flest (iaf i vår TE-klass) klagar på. Måste säga att det inte är speciellt trevligt när man nästan måste ställa lasagne, hamburgare, falukorv osv på högkant och låta fettet rinna av för att våga äta :)

Fullkorn var någon inne på med, tror inte att man kan byta ut ex pastan helt mot fullkornspasta på en gång utan kanske ge alternativ.

rhotkiw
2006-08-31, 10:04
Det är bara det att dom mäter ju inte ut hur mycket olja det skavara utan bara häller i ett dricksglas fullt och rör om ..Så faktum är att skolmaten ger mycket fett, bra fett förmodligen.. Är du osäker kan du ju komplettera med bröd och liknande.. Eller ät ute..

bluelight
2006-08-31, 10:41
någonting jag har tänkt på (slutade precis gymnasiet) är att skolkäket aldrig var speciellt... Mättande. Man kunde klämma i sig fem kilo lasagne (smått överdrift, men ni fattar), för att sen 1½h senare vara "hungrig" igen, kroppen började skrika efter näring. Jag trodde först att jag var ensam om det, men i princip alla i båda skolor jag gått på sa precis samma sak *screwy*

Eller så är man så hungrig som en idiot i skolan för att man håller igång hela tiden, många äter inte frukost (sick) osv? :D

Stenberg
2006-08-31, 13:29
Tycker käket där jag gick gymnasiet va riktigt bra, med stort salladsbord och så. Hittade deras nya matsedel nu, svårt att göra nån bedömning om bra eller dåligt men kan ju posta den ändå:

http://www.herjedalen.se/download/18.5bf2e82810c9fe84e27800042/matsedel-ht06.pdf

Shajjn
2006-08-31, 18:50
"Pannkaka serveras med sylt"

Spongebob
2006-09-01, 22:53
tycker att skolmaten var god mesta dels.

kan inte förstå att man skall behöva betala för skolmaten, dum ide från komunen.

att man klagat på skolmaten hör till skolan när man väl slutar, flyttar hemifrån, saknar man skolmaten

rQx
2006-09-02, 00:43
Det är lyx att ha skolmat! Ett riktigt lagat mål mitt på dagen som är gratis och man får ta hur mycket som helst. Vår skolmat är dessutom god tycker jag.

I de fall där elever betalar för maten i vår skola är när de inte är från kommunen

megadavor
2006-09-03, 23:10
På min skola har maten alltid varit dålig!, fast nu i skolstarten har maten varit betydligt bättre =D.

Brooklyn
2006-09-04, 09:39
På min skola har maten alltid varit dålig!, fast nu i skolstarten har maten varit betydligt bättre =D.
så gör dom för att "Impa" på alla nya elever :furious:

skratt
2006-09-05, 19:04
haha, i våran skolstart har de överträffat sig själva med äcklig mat. första veckan hade de no inte vknat riktigt från sommalovet. urk.. och jag är inte så jättekräsen. de nya eleverna lär no inte bli impade iaf..

kahn
2006-09-05, 19:39
Idag bjöds det på blodpudding, potatisbullar, lingonsylt och keso.
Helt ok.

willis
2006-09-05, 20:07
Vi bjöds på vattnig soppa med okänt innehåll då det stog på matsedeln att vi skulle få köttgryta, blev filmjölk med müsli istället

rhotkiw
2006-09-05, 21:11
Hade det inte varit all olja så hade maten varit perfekt.

The Fallen
2006-09-05, 21:20
på mitt gymnasium har vi det ganska schysst där får vi resturang käk varje dag :D men det finns ju så klart en nackdel och det är att man bara får sleva på käk en gång, och det är näst intill alltid farligt god mat:eating:

TCOG
2006-09-05, 22:57
Laga mat & ta med er, det gjorde jag i några år tills jag gick ut gym.


FAN VA NI KLAGAR!!!!!!!!!

shut teh face
2006-09-06, 09:32
Min veckomenu ser ut såhär på skolan:

Måndag
Kyckling tandoori på spett med en mild youghurtdipp
Fiskgryta med aioli
Tandoorikryddad auberginelåda i tomatragu


Tisdag
Kalops med rödbetor och kokt potatis
Pocherad fisk med sparris och ris
Grönsaksrisotto, serveras med örtcréme

Onsdag
Spaghetti med köttfärssås och riven parmesanost
Currydoftande fiskgratäng med potatis
Spaghetti med sås på soya och tomat

Torsdag
Lammstek provencále med råstekt potatis
Pocherad fiskfilé med färska örter och saffranssås
Grönsaksbiffar med fetaostcréme

Fredag
Chili con carne med gräddfil och ris
Fisk á lá Ruth- senapsgratinerad fiskfilé i ugn
Broccoligratäng

Man ska vara nöjd med den mat man får, har jag insett nu.
Efter en noga inspektion av maten så får man även mycket sallad till i form av bönsallad, vanlig sallad, och lite roliga blandningar. Funderar på att ta med eget havssalt/örtsalt. *flex*

Mattiazz
2006-09-06, 11:12
Vår mat e inget att klaga på, den e lagad å varm visst ibland lite för mycket lr ibland inte tillräckligt lagad men vafan den finns där så man slipper punga ut 50 och uppåt för något annat varje dag lr spendera 40 min på att komma hem å laga nått.

Men vadå gratis? skolpengen täcker de visserligen men de e skatt modern min betalat in :P lr e ja helt ute å cyklar. Men var ja vill komma e att ungar e för kräsna idag! Mcdonalds munchin brats i min skola tex. som inte gör annat än klaga. usch säger jag.

/äter skitmycket varje dag i skolan och gillar det!

willis
2006-09-06, 15:01
Menyerna låter rätt fräna men på våran skola tycker jag inte många av maträtterna lever upp till deras namn, tur då att vi har fil och müsli som alternativ. Idag blev det pyttipanna med 90% potatis i *screwy*

izza
2006-09-06, 16:27
Menyerna låter rätt fräna men på våran skola tycker jag inte många av maträtterna lever upp till deras namn, tur då att vi har fil och müsli som alternativ. Idag blev det pyttipanna med 90% potatis i *screwy*

Håller helt med! Att titta på menyer säger inte speciellt mycket om smaken och konsistensen på skolmaten.

Jag skulle betala mycket mycket för att slippa gå tillbaka till skolan och äta skolmat igen. Det behöver jag ju visserligen inte eftersom jag för längesen gått ut skolan. Men har fortfarande stora problem att äta "storköksmat" som många restauranger erbjuder.

Blev också väldigt förvånad över att ni fått betala för skolmat. Har aldrig behövt göra det, eller ens hört talas om det... Men jag skulle gärna betalat lite om det hade gjort maten godare och fräschare.

NisseEriksson
2007-01-01, 13:15
Min veckomenu ser ut såhär på skolan:

Måndag
Kyckling tandoori på spett med en mild youghurtdipp
Fiskgryta med aioli
Tandoorikryddad auberginelåda i tomatragu


Tisdag
Kalops med rödbetor och kokt potatis
Pocherad fisk med sparris och ris
Grönsaksrisotto, serveras med örtcréme

Onsdag
Spaghetti med köttfärssås och riven parmesanost
Currydoftande fiskgratäng med potatis
Spaghetti med sås på soya och tomat

Torsdag
Lammstek provencále med råstekt potatis
Pocherad fiskfilé med färska örter och saffranssås
Grönsaksbiffar med fetaostcréme

Fredag
Chili con carne med gräddfil och ris
Fisk á lá Ruth- senapsgratinerad fiskfilé i ugn
Broccoligratäng

Man ska vara nöjd med den mat man får, har jag insett nu.
Efter en noga inspektion av maten så får man även mycket sallad till i form av bönsallad, vanlig sallad, och lite roliga blandningar. Funderar på att ta med eget havssalt/örtsalt. *flex*

Herregud vilken lyx. Jag ska nog flytta till din skola