handdator

Visa fullständig version : Stora utrustningstråden


bubbe
2006-08-27, 08:40
Här tänkte jag vi skulle bena ut olika typer av utrustning, vilka märken/modeller som passar vad, hur man bäst tweakar matrielet till bästa passform etc. Skriv vad ni använder, hur pass bra det funkar i olika sammanhang, vilka erfarenheter ni har kring tidigare matrial och vad ni har upptäckt hos andra klubbkompisar.

* OBS * Inget tjafs om utrustningens vara eller icke vara, den tar vi i andra trådar :)

bubbe
2006-08-27, 08:59
Jag kan börja:

Böj:
Centurion ngx+ (för liten nu, inköpt en ny ns super ngx)
Crain styrkelyftsskor
Billigt SL bälte
THP knälindor

Kör knäböj i rätt smal stil, ingen ultrabred fotstans, runt 80cm skulle jag tippa på. . Böjdräkten är hård, jag hade mycket svårt att lära mig böja i den från början, när dräkten är trång tycker jag det är mycket svårt att spänna upp riktigt bra (övningsfråga kan jag tänka mig). Dräkten har annars känts mycket stabil och säker att böja i.

Bänk:
F6 NGX+
Crain skorna
Samma bälte
THP handledslindor
Metal trikå

Hade tidigare fury, men fick ingen fart på stången bara segt motstånd i botten, med F6 hittar jag rätt träff väldigt mycket enklare och kan skjutsa på stången betydligt bättre. Bältet funkar inget bra i bänk, tar emot i svanken och hindrar bryggan. Skorna är dock en höjdare, hade tidigare ingen klack men i bänk och böj har det funkat riktigt bra för mig.
Säjas att tyget i F6 ska vara samma som tidigare men efter bara 5 pass är den nu så stor att jag med lätthet tar på den själv över armarna.
Trikån är tråkigt slapp, tappar axelhängslena konstant ett plus dock för det töjliga tyget så man kommer åt att spänna tröjan undertill.

Marklyft
Metal Viking Deadlifter
Samma bälte
Metal skor (tunn sula)

Marklyfter smalt, funderade på viking eller inte viking innan inköpet, men efter telefonsamtal blev det en viking. Inget att klaga på förutom att kanske storleken är lite tilltagen i tabellen. (en eller en halv strl för stort). Skorna var egentligen tänkt till alla moment, men jag behövde klack i böjen varför dom till slut hamnade enbart i marklyft.

sweetkarolina
2006-08-27, 09:43
oj om man ens har koll på alla grejer.

böj:
centurion nxg(troligen+)
titans lindor med blåa streck (titanium?)
wahlander bälte
skor okända

har blivit idiotförklarad ett antal gånger för att jag lilla tjejen kör med hårdaste dräkten som finns typ, men aldrig haft problem. kom ner i djup från första passet och har fått mycket ut av dräkten.
däremot har jag sett andra krångla med centurionen. :)

bänk:
metal viking x-type
wahlander bänkbälte med snabbspänne
böjskorna
THP handledslindor
metal trikå (jag undrar verkligen om vi har samma)

metallen är helt klart min tröja! något mjukare än en titan i tyget, men fortfarande riktigt hård. bra tjejtröja!
bänkbältet köpte jag i år och det är värt varje krona. eftersom jag är så kort så sabbas min brygga totalt av att ha ett vanligt SL-bälte.
och snabbspännet funkar mycket bra, förutom när man ska låna ut bältet till folk.
trikån är vansinnig. går inte att få tag på tröjan genom trikån utan man måste trycka händerna upp i benen och ta tag. den är dessutom ganska stum i tyget, sitter som ett par hängselbyxor och allmänt rätt ful.. *rolleyes*
däremot har den bra grepp på bänken.

mark
samma centurion fast bakvänd. har precis köpt en metal squatter.
böjbältet
marktofflor?

vet just nu inte varför jag skaffade en ny dräkt.
den gamla funkar bra men jag tänkte jag skulle prova nåt nytt.
tycker att titans grejer verkar hålla längre än metals, tycker mina träningskamrater kommer med nya lika dräkter hela tiden, för den gamla inte ger lika mycket medans jag vandrar runt i samma centurion jämnt.

Börje H
2006-08-28, 07:24
Bänkpress
-Inzer RageX, stl 46 och 48
-Metal´s handledslindor

Jag är en av de arma själarna som ej blivit frälst på Titans värstingtröjor. Gjort tappra försök i tidernas begynnelse att få NXG:n att fungera , men icke. Körde föregående säsong med vanliga Ragen och det känns nu som om X:en kommer att ge lite extra.

Böj
-Titan Centurion NXG+, stl 44
-Inzers lindor

Har aldrig, och kommer nog aldrig att göra en bra böj i denna dräkt. Den hänger lååångt in i garderoben. Ibland tar jag fram den till helgen och drömmer om stoooora vikter, men lika snabbt så slänger jag tillbaka den. Lindorna funkar däremot kanon.

Daniel Mattusch
2006-08-29, 17:05
Bänk: Inzer X Rage 46a, för stor för tävlingsbänk men lagom för mig. Bra träningströjja innan junioråren. Inte tillräckligt bra i tröjbänk för att säga om den passar mig som lyftare.

Böj: Superior NGX+ 44a, ger inte fullt stöd vid stora vikter(känd för?), ny på väg.

Mark:Titan Deadlift suit 46a, fungerar bra för mig då den är lite för stor, ger mig de rätta vinklarna i startläget. Slipper få allt för krökt rygg i starten så jag kan räta ut i slutet.


Vad det gäller modifieringar så har jag med både med böjdräkten och marklyftsdräkten sytt in den stenhårt över axlarna så jag får tryck i botten. Önskade dock att böjdräkten gav mer över ben/höft under hela lyftet. Någon som testat sy in ben/buk?

130kg finsk sisu
2006-08-29, 19:25
Bänkpress: Hittills en F6 custom 48/46. Funkat bra. Men får inte riktigt till det om den inte är maxtajt. Skall bli kul att testa Katana tänkte köra med nr.50. Men den kan nog bli för stor. 90cm Titan handlindor.

Mark&böj kan jag inte uttala mej om ännu. Men jag återkommer.

Lillgrabben
2006-08-29, 20:54
Bänkpress: Hittills en F6 custom 48/46. Funkat bra. Men får inte riktigt till det om den inte är maxtajt. Skall bli kul att testa Katana tänkte köra med nr.50. Men den kan nog bli för stor. 90cm Titan handlindor.

Mark&böj kan jag inte uttala mej om ännu. Men jag återkommer.

Om du väljer en stl 50 kommer din Katana troligen att vara för stor. Jag har stl 48 av F6 som sitter bra & har provat en Katana 50 A/S. Katanatröjan var alldeles för stor & gav mkt dålig effekt.

chidde
2006-08-29, 22:56
jag använder mitt casallbälte för 299:- på stadium i marklyft och knäböj
fast den senaste tiden har jag använt en liten träningsväska och då pallar man inte släpa med bältet, känner faktiskt ingen direkt skillnad

man måste väl ha nån form av lyftteknik för att utnyttja bältets funktion, och den besitter inte jag. sen är det inget SL-bälte som är tjockt hela vägen heller *grr*

+ att jag har svart tejp för casallmärket för att det är förbjudet med alla andra märken än titan (typ)

the_PL_man
2006-08-30, 06:16
Och här anser jag att SSF:s domarkår läser regelboken som fan läser bibeln......

"REKLAM
Reklam på tävlingsutrustning skall underställas SSF för godkännande.
SSF utfärdar ett intyg , som gäller under ett ( 1 ) verksamhetsår.
Intyget är avgiftsbelagt.
Vid varje tävling skall lyftare, som önskar använda tävlingsutrustning med reklam, uppvisa gällande intyg. Saknar lyftaren intyg skall utrustningen bedömas som ogiltig."

Jag antar att de också tvingar folk att tejpa över logos på sin skor?
Skilj mellan produktnamn och reklam.....

/the_PL_man

+ att jag har svart tejp för casallmärket för att det är förbjudet med alla andra märken än titan (typ)

130kg finsk sisu
2006-08-30, 12:16
Jepp Lillgrabben! Jag är rädd för att jag har för stor tröja, har ju som sagt inte provat 50an ännu! Ove Lehto prövade 52an i måndags och han tyckte att den var lös. Och då väger han biffiga 147kg.*flex* Men om ett par veckor är vi klokare... Blir att äta&växa rejält nu...

bluelight
2006-08-30, 12:20
Och här anser jag att SSF:s domarkår läser regelboken som fan läser bibeln......

"REKLAM
Reklam på tävlingsutrustning skall underställas SSF för godkännande.
SSF utfärdar ett intyg , som gäller under ett ( 1 ) verksamhetsår.
Intyget är avgiftsbelagt.
Vid varje tävling skall lyftare, som önskar använda tävlingsutrustning med reklam, uppvisa gällande intyg. Saknar lyftaren intyg skall utrustningen bedömas som ogiltig."

Jag antar att de också tvingar folk att tejpa över logos på sin skor?
Skilj mellan produktnamn och reklam.....

/the_PL_man

Jag har inte gjort det.

chidde
2006-08-30, 13:18
Jag antar att de också tvingar folk att tejpa över logos på sin skor?
Skilj mellan produktnamn och reklam.....


i vilket fall som helst så tycker jag det är töntigt
jag ville tävla i en t-shirt första gången, men det råkade ju stå puma på den så det fick jag ju såklart inte! som TUR var, hade jag en svart tröja med mig (kläderna som jag kom i) som jag kunde ha, annars hade jag ju inte fått vara med och leka

emmzan
2006-08-31, 20:34
Jag har kört med några gamla inzer i bänken tidigare, skaffade en metal bencher i våras. vid kroppsvikt cirkus 90kg kom jag ner med 122.5kg till en 7 cm kloss på bröstet, vid kroppsvikt cirkus 80-82 kommer jag ner med 60kg all the way :)

Håller just nu på att växa i tröjan.



Böjdräkt har jag bara provat Metal Squatter. Med titanlindor (blå/svarta) kom jag nästan ner i djupet på 120, uppåtstigningen var lätt. Provat samma dräkt i marken upp till 120kg. Stabiiilt.

Damien Thorne
2006-09-01, 11:18
Var kan man beställa utrustning (bänkpresströjor) från mer än Wahlanders och Powerzite?

Damien Thorne
2006-09-01, 11:24
Var kan man beställa utrustning (bänkpresströjor) från mer än Wahlanders och Powerzite?

Hittade en hel del länkar :D

Utrustning för styrkelyft och tyngdlyftning


Finns det nån fler?
Vilka har ni beställt från?
Var dom bra/dåliga att ha att göra med?

bubbe
2006-09-01, 11:42
Hittade en hel del länkar :D

Utrustning för styrkelyft och tyngdlyftning


Finns det nån fler?
Vilka har ni beställt från?
Var dom bra/dåliga att ha att göra med?


Tänk på att inte posta länkar som har kosttillskottswebshop.

Har beställt från usa, dock med en massa tullavgift.

http://www.goodlift.cz

Har dock bra priser, är inom EU så tull och momsfritt gäller här, bäst betalar man med bankens utlandsbetalning (billigt på nordeas webtjänst)

Damien Thorne
2006-09-01, 12:14
Tänk på att inte posta länkar som har kosttillskottswebshop.

Japp, det tänkte jag på.
Det är inte mina länkar, det är Allans.

Så ni får gärna ge honom en varning om ni hittar någon kosttillskottswebshop bland länkarna :banned ;)

Damien Thorne
2006-09-01, 12:15
Har beställt från usa, dock med en massa tullavgift.

http://www.goodlift.cz

Har dock bra priser, är inom EU så tull och momsfritt gäller här, bäst betalar man med bankens utlandsbetalning (billigt på nordeas webtjänst)

Tack för tipset :bow:

bubbe
2006-09-01, 12:26
Titansupport har jag inte själv beställt ifrån, pga jag har hört andra som har haft monstriösa leveransproblem. Kanske funkar, kanske inte funkar men jag vill inte chansa iaf.

extremepower har jag bara gott att säja om, mycket hjälpsam över telefon även om vissa saker naturligtvis inte alltid kan lösas med ett telefonsamtal.

jwzrd
2006-09-01, 12:48
Och här anser jag att SSF:s domarkår läser regelboken som fan läser bibeln......

"REKLAM
Reklam på tävlingsutrustning skall underställas SSF för godkännande.
SSF utfärdar ett intyg , som gäller under ett ( 1 ) verksamhetsår.
Intyget är avgiftsbelagt.
Vid varje tävling skall lyftare, som önskar använda tävlingsutrustning med reklam, uppvisa gällande intyg. Saknar lyftaren intyg skall utrustningen bedömas som ogiltig."

Jag antar att de också tvingar folk att tejpa över logos på sin skor?
Skilj mellan produktnamn och reklam.....

/the_PL_man

Dom ville att jag skulle sätta tejp på skorna när jag tävlade. Det blev dock inte så, det räckte till slut med en tejpbit över märket på trikåhelvetet och bältet. :Virro

Nitrometan
2006-09-01, 18:22
Titansupport har jag inte själv beställt ifrån, pga jag har hört andra som har haft monstriösa leveransproblem. Kanske funkar, kanske inte funkar men jag vill inte chansa iaf.
Jag har beställt från Titan för länge sen. Om man är beredd på 6-8 veckors leverans så är det ok.

polaren
2006-09-01, 19:05
I och med den andra utrustningstråden har jag blivit förstådd med att man får ta seden dit man kommer om man vill bli bra; vad för tröja kan passa för en totalt oerfaren tröjbänkare? Jag vet inte om jag ska skaffa någon nu, vill gärna blir lite starkare i rawbänk före, men ni kanske kan komma med tips? Att börja med en lite lösare tröja är bra så som jag har förstått det, men nog måste det finnas vissa tröjor som lämpar sig bättre för nybörjare än andra?

På sidan som bubbe länkade till hittade jag Inzer's HD-shirt, har någon erfarenhet av den? Anledningen till att jag undrar om just den är att den var billig.

Nitrometan
2006-09-01, 19:22
På sidan som bubbe länkade till hittade jag Inzer's HD-shirt, har någon erfarenhet av den? Anledningen till att jag undrar om just den är att den var billig.
Old-school. Gamla sortens polyestertröja.

Du kan bänka ungefär som vanligt i den. Hittar du en i lagom liten storlek (svår som fan att få på, nyps så triceps blöder - men inte så liten att tröjan spricker) så kan du nog få 10-15 kg av den.

bubbe
2006-09-01, 19:25
Om du vill bra bänkpressare även med tröja, tycker jag du kan strunta i dom gamla modellerna iom att du har gott om inlärningstid. Rage, rage x, fury, f6 om du har lite för stor tröja i början är dom inte spec svåra. För om du börjar med en HD kommer du förmodligen inte ha så mycket nytta av den träningen när du vill gå in i en hård nyare modell.

polaren
2006-09-01, 19:55
Tack Nitro och bubbe! :)

Är det helt galet om en som bänkar ca 100kg börjar lära sig att använda tröja? Bör man vänta tills man fått en viss grundstyrka?

Är det lika bra att börja med tröja direkt (läs: debutera med tröja på första tävling) om man har som mål att bli en duktig styrkelyftare/bänkpressare?

Jag är ju långt ifrån pallplaceringar både med och utan tröja, så man kanske ska vänta tills man blivit starkare utrustningsfri.

Förlåt om jag förstör tråden för er, kanske skulle startat en ny...

Tricklev
2006-09-06, 21:27
Passar på att snor tråden lite, om det är okey.

Angående tröjjor, om jag nu är en 38a med "vanliga" tröjjor, ska jag då vällja ett snepp lägre pga hur trång den ska vara. Eller är det redan uträknat och den kommer sitta hårt o stabilt över mig?

Man måste börjar någonstans.

z_bumbi
2006-09-07, 08:49
Passar på att snor tråden lite, om det är okey.

Angående tröjjor, om jag nu är en 38a med "vanliga" tröjjor, ska jag då vällja ett snepp lägre pga hur trång den ska vara. Eller är det redan uträknat och den kommer sitta hårt o stabilt över mig?

Man måste börjar någonstans.

Prata med försäljaren och testa helst tröjan på då märken och modeller varierar.

Tricklev
2006-09-07, 19:07
Prata med försäljaren och testa helst tröjan på då märken och modeller varierar.

Tack, någon som vet vart jag kan få tag i en SL-utrustning försäljare i göteborg?

Oskis
2006-09-07, 19:28
Tack, någon som vet vart jag kan få tag i en SL-utrustning försäljare i göteborg?

Finns inte, men ringa och prata med tex powerzite eller extremepower.

oggen
2006-09-07, 19:47
Wahlander´s :hbang:

nordland
2006-09-08, 17:54
Metal Bencher X-Type.
Metal All Black Handledslindor.

Kan inte direkt uttala mig om tröjan då jag är hyfsat färsk då det gäller utrustningen. Endast lyft i den ett fåtal ggr. Dock verkar den göra sitt jobb. Hoppas på att passera 200kg gränsen inom en snar framtid.

Säga vad man vill om ägaren av Extremepower (Vet att många inom SL inte gillar honom) men service har han :bow: .

Nitrometan
2006-09-08, 18:10
Säga vad man vill om ägaren av Extremepower (Vet att många inom SL inte gillar honom) men service har han :bow: .
Han är trevlig. Han kan den utrustning han säljer för det mesta. Vad jag har hört av de som har handlat av honom så har de fått bra rekommendationer när det gäller utrustning och storlekar.

nordland
2006-09-08, 18:27
Han är trevlig. Han kan den utrustning han säljer för det mesta. Vad jag har hört av de som har handlat av honom så har de fått bra rekommendationer när det gäller utrustning och storlekar.

Tycker också att han har varit hur trevlig som helst de gånger som jag träffat honom. Han kommer ju här uppifrån, så han brukar dyka upp på gymet då och då.

z_bumbi
2006-09-08, 18:42
Tack, någon som vet vart jag kan få tag i en SL-utrustning försäljare i göteborg?

Om du kan hålla dig så antar jag att de flesta märkena kommer att finnas representerade på bänk-SM i november.

z_bumbi
2006-09-08, 19:04
Tavho-diskussionen (extrempower) som pågår på andra forum lägger jag mig inte i.

Det har funkat utmärkt att handla av honom och det går alltid att få råd

Tricklev
2006-09-08, 21:02
Om du kan hålla dig så antar jag att de flesta märkena kommer att finnas representerade på bänk-SM i november.

Man blir väll tvungen att våga sig dit då.

polaren
2006-09-29, 04:32
Jag har sökt lite på nätet med inte hittat någon info om vad som gäller om man ska dra mark i Titan Superior NXG+, ska dräkten på bak och fram?

Har en här hemma, har inte kört något i den än, bara dragit på mig den en gång och det tog över en timme! Kanske för tight som förstadräkt? Eller den kanske töjer sig första passen?

the_PL_man
2006-09-29, 05:52
Min erfarenhet är att det inte är så stor skillnad mellan att vända den eller ej.
Dräkten töjer sig de första passen. Träna lite i den så att du känner hur den fungerar, skaffa sedan en backupdräkt som du gör själva träningen i, så har du en tajt & fin tävlingsdräkt.

Mvh

the_PL_man

Jag har sökt lite på nätet med inte hittat någon info om vad som gäller om man ska dra mark i Titan Superior NXG+, ska dräkten på bak och fram?

Har en här hemma, har inte kört något i den än, bara dragit på mig den en gång och det tog över en timme! Kanske för tight som förstadräkt? Eller den kanske töjer sig första passen?

polaren
2006-09-29, 06:00
Tack för svaret! :)
Tror jag ska prova att marka i den nästa pass, om jag lyckas ta mig ner till stången :laugh:

Vore nog bäst med två dräkter men jag köpte den mest för att det skulle vara skoj att pröva. Jag kommer nog att tävla utan dräkt till och börja med, sedan får vi se vad jag gör i framtiden.

petersson
2006-09-29, 06:17
Titan Titanium knälindor
Eleikobälte

Det är min utrustning än så länge :)

bubbe
2006-09-29, 06:52
Tack för svaret! :)
Tror jag ska prova att marka i den nästa pass, om jag lyckas ta mig ner till stången :laugh:

Vore nog bäst med två dräkter men jag köpte den mest för att det skulle vara skoj att pröva. Jag kommer nog att tävla utan dräkt till och börja med, sedan får vi se vad jag gör i framtiden.

Ett tips är att om du har problem att utnyttja dräkten från start, träna mycket med den. Lita inte på att allt fungerar när det börjar bli dags för tävling. Därför tycker jag att PL_man har en mycket bra poäng i sin post!

Men prova dräkten först, skaffa backupdräkten sen.

mini
2009-05-22, 22:56
Bumpar en bra tråd.

Har hittills böjt i en Metaldräkt, en storlek för stor och insydd. Lite för bekväm för att vara effektiv. Ska om ett par veckor ge min Titan NXG Superplus en match igen.
Har Inzerlindor och platta Nikedojor.

Bänkat i en två år gammal Inzer Rage som funkat bra. Testat lite med F6, men har svårt att få den att funka bättre än gamla tröjan som är lika trygg som en insnuttad filt. Nu har jag en ny men bångstyrig kärlek i form av en Superkatana. Inte lätt, men kul. Använder THP handledslindor som jag tycker är lagom mjuka.

Marken utförs i en Metal, och här kommer orsaken till bumpen. Ska nog köpa mig en ny dräkt, och det lutar åt en Metal King Sumo. De rekommenderar en 44 i klass 60. Jag har haft 46, men jag kan hålla med om att den är lite stor. Någon som har erfarenhet av den, sumovarianten?

Klenmenren
2009-05-22, 23:03
Bumpar en bra tråd.

Har hittills böjt i en Metaldräkt, en storlek för stor och insydd. Lite för bekväm för att vara effektiv. Ska om ett par veckor ge min Titan NXG Superplus en match igen.
Har Inzerlindor och platta Nikedojor.

Bänkat i en två år gammal Inzer Rage som funkat bra. Testat lite med F6, men har svårt att få den att funka bättre än gamla tröjan som är lika trygg som en insnuttad filt. Nu har jag en ny men bångstyrig kärlek i form av en Superkatana. Inte lätt, men kul. Använder THP handledslindor som jag tycker är lagom mjuka.

Marken utförs i en Metal, och här kommer orsaken till bumpen. Ska nog köpa mig en ny dräkt, och det lutar åt en Metal King Sumo. De rekommenderar en 44 i klass 60. Jag har haft 46, men jag kan hålla med om att den är lite stor. Någon som har erfarenhet av den, sumovarianten?

Kanske inte borde svara, då jag kör smalt i marklyft men vafan..

Du borde väl kunna hålla dig kring 38-42 i storlek, då två i klubben i -82 och -90 har 44a respektive 46a samt att jag prövat 46an som passade fint för mig (-100). Men det beror ju bl.a. på vilken teknik man har för att ta sig ner till stången, hur bra man är på att bryta sig in i vinklarna och hur grova ben man har (!)

mini
2009-05-22, 23:18
Kanske inte borde svara, då jag kör smalt i marklyft men vafan..

Du borde väl kunna hålla dig kring 38-42 i storlek, då två i klubben i -82 och -90 har 44a respektive 46a samt att jag prövat 46an som passade fint för mig (-100). Men det beror ju bl.a. på vilken teknik man har för att ta sig ner till stången, hur bra man är på att bryta sig in i vinklarna och hur grova ben man har (!)

Tack för tipsen. Nu är jag dålig på material. Tycker att min böjdräkt är tokliten, när den är samma storlek som Ivarsson böjer i. ;)
En 42 kanske då.