handdator

Visa fullständig version : Val av förstärkare


Fangface
2006-08-26, 12:32
Jo, min trogna gamla Technics SA-DX930 dog i förrgår så jag är i akut behov av en ny...
Kör med följande högtalare:
Front: Infinity ref 61 MK II

Ref 61 MK II
150/200 Watt Nenn-/Musikbelastbarkeit
30 Hz - 22 kHz Frequenzumfang
92 dB Schalldruck (1Watt/1m)
8 Ohm Nennimpedanz
600 Hz/3,9 kHz Übergangsfrequenz
2 x 210 mm Tieftonlautsprecher
100 mm Mitteltonlautsprecher
10 mm Hochtonlautsprecher
1070 x 254 x 307 mm (H x B x T)
20,5 kg
Schwarz/Eiche

Center: Infinity ref 100 MK II

Ref 100 MK II
100/150 Watt Nenn-/Musikbelastbarkeit
70 Hz - 20 kHz Frequenzumfang
87 dB Schalldruck (1Watt/1m)
8 Ohm Nennimpedanz
3,9 kHz Übergangsfrequenz
2 x 135 mm Tieftonlautsprecher
10 mm Hochtonlautsprecher
180 x 462 x 244 mm (H x B x T)
8,2 kg
Schwarz/Eiche

Bak: Infinity ref 200 MK II

Ref 11 MK II
70/100 Watt Nenn-/Musikbelastbarkeit
50 Hz - 22 kHz Frequenzumfang
89 dB Schalldruck (1Watt/1m)
8 Ohm Nennimpedanz
3,9 kHz Übergangsfrequenz
165 mm Tieftonlautsprecher
10 mm Hochtonlautsprecher
372 x 208 x 244 mm (H x B x T)
6,4 kg
Schwarz/Eiche

Så jag söker en passande förstärkare i prisklassen 5-6000:-
Det lutar väl åt antingen Pioneer VSX-1016V http://www.netonnet.se/index.asp?iid=101998
,eller Onkyo TX-SR603E.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=103430

Eller ska jag välja nå´t helt annat?
Kommer mestadels att användas som surroundsystem för film.

Finns säkert folk härinne som kan sånt här betydligt bättre än jag...

FreCKo
2006-08-26, 12:57
fan, trodde att det handlade om gitarrer *cry*

Thorwaldsson
2006-08-26, 14:04
Har ej lyssnat på Pioneer:n, men jag kan säga att Onkyon låter helt okey. Väldigt bra pris för vad man får. Enda sättet att få reda på om det låter bra, enligt dig, ihop med dina högtalare är ju att prova.

Släng in en tråd på www.prisjakt.nu/forum så får du säkerligen lite fler kvalificerade råd än härinne. (menar absoulut inte att det inte finns dem som förstår sig på ljud härinne, men det är säkerligen fler på prisjakt)

Där kan du lätt hitta de bästa priserna på de bägge stärkarna också.

ante
2006-08-26, 14:10
Sitter själv med ett enklare sattelitsystem (canton 10mx) och en onkyo 494, skulle vilja säga att onkyos receivers ligger väldigt bra till. De är åt det mjukare hållet i ljudet, medans yamaha t ex generellt har lite vassare ljud.

Jag skulle köra onkyo eller H/K i ditt fall. Tror du får lite mer bang for the buck med onkyo faktiskt.

malakai
2006-08-26, 16:43
Ja kör Harman/Kardon.. Bra skit måste ja säga!! Inga ponnywatt utan bra styrka!

Skitlez
2006-08-26, 19:51
Jag hade en Harman/kardon, men bytte för ett tag sen till en Marantz 7500 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=20809)
och det var en otrolig skillnad till det positiva.

myggan
2006-08-26, 20:21
jag har onkyo modellen innan den och den är jag mycket nöjd med!
Riktigt bra pris på netonnet som du länkade till.
Ingen tvekan, bara att slå till på den!

Fangface
2006-08-26, 23:34
jag har onkyo modellen innan den och den är jag mycket nöjd med!
Riktigt bra pris på netonnet som du länkade till.
Ingen tvekan, bara att slå till på den!

Jo, det lutar väl åt den tror jag...
Men sen ska tydligen vissa högtalare lira bättre ihop med vissa förstärkare.....men å andra sidan märker man säkerligen ingen skillnad...;)

Malakai, Thorwaldsson och myggan: Vilka högtalare kör ni med?

Empe
2006-08-26, 23:36
När du ändå är på väg att köpa ny förstärkare så kan du köpa fetare högtalarkablar. du kommer att märka skillnad.

Yankeee
2006-08-27, 05:25
När du ändå är på väg att köpa ny förstärkare så kan du köpa fetare högtalarkablar. du kommer att märka skillnad.

http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/hogtalarmyter/hogtalarkablar/hogtalarkablar.htm

Läs (även länkarna längst ner), sen vill jag aldrig se någon yttra sig om detta ämne igen.

Jorgen
2006-08-27, 07:37
http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/hogtalarmyter/hogtalarkablar/hogtalarkablar.htm

Läs (även länkarna längst ner), sen vill jag aldrig se någon yttra sig om detta ämne igen.
:D

Det var bra läsning det där.

Hades
2006-08-27, 08:53
http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/hogtalarmyter/hogtalarkablar/hogtalarkablar.htm

Läs (även länkarna längst ner), sen vill jag aldrig se någon yttra sig om detta ämne igen.
Det enda är väl att man förlorar mer effekt i värme med en tunnare kabel.

Yankeee
2006-08-27, 09:02
Det enda är väl att man förlorar mer effekt i värme med en tunnare kabel.

Minst 2,5mm^2 rekommenderar de flesta. Tvivlar på att det blir någon skillnad med tjockare kabel.

bubbe
2006-08-27, 09:14
Minst 2,5mm^2 rekommenderar de flesta. Tvivlar på att det blir någon skillnad med tjockare kabel.

Jag har själv aldrig märkt någon effekt skillnad, kanske för det inte spelas speciellt högt när jag lyssnar seriöst. Däremot kan ljudet färgas en aning, blir lite distinktare eller mjukare. Sen beror det frukansvärt mycket på hur signalvägen ser ut innan det kommer till högtalarna. Ett system som lämnar ett rätt mjukare ljud. Klarar man av distinktare kablar (ala låginduktans). Naturligtvis vill man att systemet ska ge så ren signal som möjligt från cdskivan, men om någonstans blir det ändå en anings filtereffekt.

En intressant sak är debatten vetenskapligt bevisat ala uppmätt kontra lyssnat resultat. Blind tester med "audiofiler" har gjorts där skillnad har kunnat påvisas, kanske inte just att den kabeln var det och det ljudet, men skillnaderna har kunnat prickats in. Medans mätningar inte kan hitta någon skillnad, min uppfattning i det hela är att örat/hjärnan kan avskilja övertoner vilket förändrar klanguppfattningen som inte är direkt mätbart med dagens utrustning alt vägs inte dessa parametrar in i testerna med mätutrustningen. Vanligtvis säjs människan uppfatta ljud upptill 20 kHz men ändå låter/uppfattas musik innehållande övertoner över dessa frekvenser på annat sätt.

Hades
2006-08-27, 09:15
Minst 2,5mm^2 rekommenderar de flesta. Tvivlar på att det blir någon skillnad med tjockare kabel.
Det beror ju även på hur långt man har mellan förstärkare och högtalare, men i de allra flesta fall gör det säkerligen ingen skillnad.

Yankeee
2006-08-27, 09:18
Det beror ju även på hur långt man har mellan förstärkare och högtalare, men i de allra flesta fall gör det säkerligen ingen skillnad.

Fast kabeln mellan förstärkare och högtalare är ju bara en bråkdel av den totala längden kabel :)

bubbe
2006-08-27, 09:19
Note 2:

En av de allra största förbättringar i mitt system gjordes inte elektroniskt utan när jag inredde källaren till ljudrum så placerade jag ljudabsorberande plattor runtom ljudåtergivarna, bakom om och på sidan om, samt tjock matta framför. Ett betydligt tydligare ljud kunde urskiljas, och stereobilden blev betydligt klarare. Hur pass enkelt det skulle vara att mäta skillnaden med utrustning låter jag vara osagt, men ljudmässigt i form av minskade refleker/resonanser på vissa frekvenser var påtaglig.

Yankeee
2006-08-27, 09:24
Jag har själv aldrig märkt någon effekt skillnad, kanske för det inte spelas speciellt högt när jag lyssnar seriöst. Däremot kan ljudet färgas en aning, blir lite distinktare eller mjukare. Sen beror det frukansvärt mycket på hur signalvägen ser ut innan det kommer till högtalarna. Ett system som lämnar ett rätt mjukare ljud. Klarar man av distinktare kablar (ala låginduktans). Naturligtvis vill man att systemet ska ge så ren signal som möjligt från cdskivan, men om någonstans blir det ändå en anings filtereffekt.

En intressant sak är debatten vetenskapligt bevisat ala uppmätt kontra lyssnat resultat. Blind tester med "audiofiler" har gjorts där skillnad har kunnat påvisas, kanske inte just att den kabeln var det och det ljudet, men skillnaderna har kunnat prickats in. Medans mätningar inte kan hitta någon skillnad, min uppfattning i det hela är att örat/hjärnan kan avskilja övertoner vilket förändrar klanguppfattningen som inte är direkt mätbart med dagens utrustning alt vägs inte dessa parametrar in i testerna med mätutrustningen. Vanligtvis säjs människan uppfatta ljud upptill 20 kHz men ändå låter/uppfattas musik innehållande övertoner över dessa frekvenser på annat sätt.

Har du en länk till ett sådant blindtest?

Det finns vad jag vet inga vetenskapliga bevis för att omgbbq-kablar är bättre än vanliga kopparkablar. Att "audiofilerna" inte har fysiken på sin sida gör inte direkt saken bättre ;)

Yankeee
2006-08-27, 09:29
För att dra en parallell som nästan alla här kan relatera till.

GLUTAMIN!

bubbe
2006-08-27, 09:29
Har du en länk till ett sådant blindtest?

Det finns vad jag vet inga vetenskapliga bevis för att omgbbq-kablar är bättre än vanliga kopparkablar. Att "audiofilerna" inte har fysiken på sin sida inte direkt saken bättre ;)

1. Nej var ett gäng år sen jag höll på med detta.

2. Bevis finns det i form av olika värden, hur dessa värden påverkar ljudåtergivningen är dock vad som diskutteras.

Hades
2006-08-27, 09:31
Fast kabeln mellan förstärkare och högtalare är ju bara en bråkdel av den totala längden kabel :)
Visst, men om förstärkaren uppmätts till att leverera en viss effekt UT så är det ju ändå en del av den effekten man förlorar i värme om man har för långa/tunna kablar.

bubbe
2006-08-27, 09:31
För att dra en parallell som nästan alla här kan relatera till.

GLUTAMIN!

Är det inte tvärtom?

Glutamin är "bevisat" ge effekt, om man har vissa förutsättningar. Medans det empiriskt inte ger ett smack på vanliga tränande.

Fö är det väl rätt korkat att jmf ett kosttillskott med elektronisk ljudåtergivning? En porsche går lika bra på vägen som en skoda, för dom har samma tillverkare på bildäcken.

bubbe
2006-08-27, 09:32
Visst, men om förstärkaren uppmätts till att leverera en viss effekt UT så är det ju ändå en del av den effekten man förlorar i värme om man har för långa/tunna kablar.

Dont use långa kablar, planera ditt system bättre!

Yankeee
2006-08-27, 09:38
Är det inte tvärtom?

Glutamin är "bevisat" ge effekt, om man har vissa förutsättningar. Medans det empiriskt inte ger ett smack på vanliga tränande.

Fö är det väl rätt korkat att jmf ett kosttillskott med elektronisk ljudåtergivning? En porsche går lika bra på vägen som en skoda, för dom har samma tillverkare på bildäcken.

Vill man dra saker till sina extremer så fungerar glutamin och "dyrare" högtalarkablar.

Fö är det väl ganska dumt att fråga om någon annan är korkad när man själv inte ens har förstått vad som menas?

Poängen var att förespråkarna för både glutamin och omgbbq-kablar säger att det fungerar (nu pratar vi om 98% av användarna och inte de få undantag som finns) trots att det inte finns något vetenskapligt stöd.

Yankeee
2006-08-27, 09:41
Visst, men om förstärkaren uppmätts till att leverera en viss effekt UT så är det ju ändå en del av den effekten man förlorar i värme om man har för långa/tunna kablar.

Det är ju ändå tunna(re) kabel i högtalarna sen, spela roll om man förlorar effekt där eller i kabeln på väg dit?

bubbe
2006-08-27, 09:41
Vill man dra saker till sina extremer så fungerar glutamin och "dyrare" högtalarkablar.

Fö är det väl ganska dumt att fråga om någon annan är korkad när man själv inte ens har förstått vad som menas?

Poängen var att förespråkarna för både glutamin och omgbbq-kablar säger att det fungerar (nu pratar vi om 98% av användarna och inte de få undantag som finns) trots att det inte finns något vetenskapligt stöd.

Jag menar inte att DU är korkad, men ifrågasätter jämförelsen mellan high fidelity och kosttillskott.

bubbe
2006-08-27, 09:42
Det är ju ändå tunna(re) kabel i högtalarna sen, spela roll om man förlorar effekt där eller i kabeln på väg dit?

Därför ser man till att högtalarna är ordentligt tillverkade innan man köper dom. samt att dom inte innehåller 5m kabel i onödan.

Yankeee
2006-08-27, 09:42
Jag menar inte att DU är korkad, men ifrågasätter jämförelsen mellan high fidelity och kosttillskott.

Det är inte sakerna i sig som jämförs, utan förespråkarna och argumenten.

Yankeee
2006-08-27, 09:44
Därför ser man till att högtalarna är ordentligt tillverkade innan man köper dom. samt att dom inte innehåller 5m kabel i onödan.

Du har inga filter (mao spolar) i dina högtalare?

bubbe
2006-08-27, 09:45
Du har inga filter (mao spolar) i dina högtalare?

Beror på högtalarna, men i dynamiska element är det spolar.

edit: frågan är bara hur spolen påverkar återgivningen när spolen i sig är den som genererar ljudvågorna.

Yankeee
2006-08-27, 09:48
Beror på högtalarna, men i dynamiska element är det spolar.

edit: frågan är bara hur spolen påverkar återgivningen när spolen i sig är den som genererar ljudvågorna.

Poängen är väl den att all elektronik (inte bara spolarna) som signalerna går igenom har betydligt tunnare "kablar" än vad som sitter mellan förstärkare och högtalare.

bubbe
2006-08-27, 09:49
Poängen är väl den att all elektronik (inte bara spolarna) som signalerna går igenom har betydligt tunnare "kablar" än vad som sitter mellan förstärkare och högtalare.

jo jag är medveten om detta, därför bör man köpa ett system som är utprovat/ håller hög klass. Inte bara något som ser bra ut på pappret. be att få låna hem systemet en vecka för utprovning innan köpet etc.

edit: Om man bryr sig väldigt mycket om klanger/färgning/precis ljudåtergivning mm. I annat fall skitsamma, köp något som får spolarna att flytta membranen!

Yankeee
2006-08-27, 09:51
jo jag är medveten om detta, därför bör man köpa ett system som är utprovat/ håller hög klass. Inte bara något som ser bra ut på pappret. be att få låna hem systemet en vecka för utprovning innan köpet etc.

Okey, så i system av hög klass sitter det kondensatorer (och annat) med 4mm^2 ledning rätt igenom?

Yankeee
2006-08-27, 09:53
edit: Om man bryr sig väldigt mycket om klanger/färgning/precis ljudåtergivning mm. I annat fall skitsamma, köp något som får spolarna att flytta membranen!

Okey, nu flyttar vi lite från fokus. Det vi pratar om är hurvida omgbbq-kablarna gör någon nytta när elektroniken i högtalaren inte är i närheten av att vara rätt dimensionerad jämfört med kabeln.

bubbe
2006-08-27, 09:55
Okey, så i system av hög klass sitter det kondensatorer (och annat) med 4mm^2 ledning rätt igenom?

Hög klass behöver inte betyda kondensatorer för 5' styck men att systemen ska vara igenomlyssnade ordentligt, innehålla renast/rakast möjliga signalväg samt genomtänkta är för mig hög klass i dessa sammanhang.

Pudzianovski
2006-08-27, 09:57
Angående kablarnas betydelse:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53659&a=632384&lid=puff_615807&lpos=extra_0

Yankeee
2006-08-27, 09:57
Hög klass behöver inte betyda kondensatorer för 5' styck men att systemen ska vara igenomlyssnade ordentligt, innehålla renast/rakast möjliga signalväg samt genomtänkta är för mig hög klass i dessa sammanhang.

Självklart inte, men du förstår vad jag menar? Det är ju inte rimligt att kabeln i sig skulle göra någon skillnad när övrig elektronik är "undermålig".

bubbe
2006-08-27, 10:00
Självklart inte, men du förstår vad jag menar? Det är ju inte rimligt att kabeln i sig skulle göra någon skillnad när övrig elektronik är "undermålig".

absolut inte, man köper inte kablar för 2-3' och sen ett stärkar/satellit system för 2'. varje länk i kedjan är viktig, det roliga är att hela tiden förflytta ljudet genom att byta länkar.

Yankeee
2006-08-27, 10:01
Angående kablarnas betydelse:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53659&a=632384&lid=puff_615807&lpos=extra_0

De har ju ingen aning liksom, finns inget mönster alls :)
Tom med så lite människor, få låtar och få kablar kan inget fastställas. Det säger det mesta.

Yankeee
2006-08-27, 10:02
absolut inte, man köper inte kablar för 2-3' och sen ett stärkar/satellit system för 2'. varje länk i kedjan är viktig, det roliga är att hela tiden förflytta ljudet genom att byta länkar.

Självklart gör man inte det. Men faktum kvarstår, SÅ mycket bättre elektronik är det inte i dyra(re) högtalare. Det är ju garanterat samma kretskort med liknande komponenter, förhoppnings med bättre kvalitet dock.

Hades
2006-08-27, 10:02
Det är ju ändå tunna(re) kabel i högtalarna sen, spela roll om man förlorar effekt där eller i kabeln på väg dit?
Nu ska jag använda ditt favorituttryck: Två fel gör ett rätt?

Det blir väl inte bättre för att man förlorar effekt BÅDE på vägen till högtalarna och i högtalarna?

bubbe
2006-08-27, 10:03
De har ju ingen aning liksom, finns inget mönster alls :)
Tom med så lite människor, få låtar och få kablar kan inget fastställas. Det säger det mesta.

Titta på dom människorna som är vana att lyssna på riktiga system, vilka kablar tyckte dom gav rättvisast bild av ljudet? ser du något sammanhang?

bubbe
2006-08-27, 10:05
Självklart gör man inte det. Men faktum kvarstår, SÅ mycket bättre elektronik är det inte i dyra(re) högtalare. Det är ju garanterat samma kretskort med liknande komponenter, förhoppnings med bättre kvalitet dock.

Där tager du fel min käre jankie, om man jämför on/off högtalare i prisklasser från 500kr till 4-5' så är det väl inte speciellt stor skillnad, tittar du däremot i högtalare där ljudåtergivningen har högsta prioritet så ser du andra matrial, kablar, kondingar, spolar, element tom kontakterna är andra.

Yankeee
2006-08-27, 10:07
Titta på dom människorna som är vana att lyssna på riktiga system, vilka kablar tyckte dom gav rättvisast bild av ljudet? ser du något sammanhang?

Bäst:
Mellan 5 ggr
Dyra 2 ggr
Billiga 2 ggr

Sämst:
Billiga 5 ggr
Mellan 2 ggr
Dyra 2 ggr

Mellankabeln fick bäst av "experterna". Det säger ingenting, det är för få lyssnare, låtar och kablar. Dessutom undrar jag vad för kabel som kostar 4 kr /m (0,5mm^2?).

Yankeee
2006-08-27, 10:08
Där tager du fel min käre jankie, om man jämför on/off högtalare i prisklasser från 500kr till 4-5' så är det väl inte speciellt stor skillnad, tittar du däremot i högtalare där ljudåtergivningen har högsta prioritet så ser du andra matrial, kablar, kondingar, spolar, element tom kontakterna är andra.

Och alla kablar och anslutningar är genomgående 2,5mm^2?

bubbe
2006-08-27, 10:12
Mellankabeln fick bäst av "experterna". Det säger ingenting, det är för få lyssnar, låtar och kablar. Dessutom undrar jag vad för kabel som kostar 4 kr /m (0,5mm^2?).

klart det är för få för att få ett riktigt underlag, men du skrev att det fanns inget som kunde urskilja kablarna ifrån varann. Enl mig gör det det. Sen kan man undra vad som gör kabeln i testet "bäst", för mig handlar det inte om bäst eller sämst för att välja kabel utan hur det passar i mitt system. Därför måste jag lyssna ett tag på nya kablar och jmf med dom gamla innan jag bestämmer mig.

4kr meter är antagligen genomskinliga vanliga stereokablar (2.5mm).

bubbe
2006-08-27, 10:14
Och alla kablar och anslutningar är genomgående 2,5mm^2?

just supra ply som testades i länken ovan har jag sett i flera högtalare.

edit: tänk också på att längden på kabel är avgörande, ju längre desto större påverkan, en dålig kabel stör mindre om längden kan hållas ner.

Yankeee
2006-08-27, 10:15
klart det är för få för att få ett riktigt underlag, men du skrev att det fanns inget som kunde urskilja kablarna ifrån varann. Enl mig gör det det. Sen kan man undra vad som gör kabeln i testet "bäst", för mig handlar det inte om bäst eller sämst för att välja kabel utan hur det passar i mitt system. Därför måste jag lyssna ett tag på nya kablar och jmf med dom gamla innan jag bestämmer mig.

4kr meter är antagligen genomskinliga vanliga stereokablar (2.5mm).

Mellan låg lite bättre till ja, men det var inte direkt något tydligt mönster.
Det är helt klart subjektivt när det gäller ljud, det säger jag verkligen inte emot. Poängen är fortfarande den att saker och ting bör ha vetenskaplig grund, det har inte omgbbq-kablar.

På clas ohlson kostar 0,75mm^2 4,5 kr/m. Mao var det något i den stilen de använde. Inte "vanliga" 2,5mm^2 som de borde ha använt.

Yankeee
2006-08-27, 10:17
just supra ply som testades i länken ovan har jag sett i flera högtalare.

edit: tänk också på att längden på kabel är avgörande, ju längre desto större påverkan, en dålig kabel stör mindre om längden kan hållas ner.

Kabeln i högtalaren ja. Det är elektroniken jag pratar om. Har de lött fast alla komponenter med supra ply och har samma kabel genom hela kretskorten och all elektronik?

bubbe
2006-08-27, 10:23
Kabeln i högtalaren ja. Det är elektroniken jag pratar om. Har de lött fast alla komponenter med supra ply och har samma kabel genom hela kretskorten och all elektronik?

Oftast, eftersom det är för mycket elektronik, men det beror som sagt på vilken typ av förstärkare vi pratar om. Använder man transistorförstärkare (vilket jag utgår vi talar om här) så är det (om hög klass erfodras) ett genomtänkt kretskort med kraftiga ledningsbanor med kortast möjliga väg. Detta är en vanlig sak man tittar efter när man vill få en förhandsuppfattning om kvaliteten på utrustningen. Spolarna och kondensatorerna för utjämning av växelspänningen brukar dimensioneras kraftigt för att kunna lämna rejält med ström i mycket snabba växlingar. Ett annat ställe där man vill lämna ström snabbare än vad som normalt levereras är tex i bilförstärkare.

Yankeee
2006-08-27, 10:28
Oftast, eftersom det är för mycket elektronik, men det beror som sagt på vilken typ av förstärkare vi pratar om. Använder man transistorförstärkare (vilket jag utgår vi talar om här) så är det (om hög klass erfodras) ett genomtänkt kretskort med kraftiga ledningsbanor med kortast möjliga väg. Detta är en vanlig sak man tittar efter när man vill få en förhandsuppfattning om kvaliteten på utrustningen. Spolarna och kondensatorerna för utjämning av växelspänningen brukar dimensioneras kraftigt för att kunna lämna rejält med ström i mycket snabba växlingar. Ett annat ställe där man vill lämna ström snabbare än vad som normalt levereras är tex i bilförstärkare.

Vilken prisklass ligger sådan utrustning i?

bubbe
2006-08-27, 10:33
Vilken prisklass ligger sådan utrustning i?

Beror på vilken nivå du lägger dig men från 5' till tja 35' på en transistorförstärkare.

edit: och ni skriver jag om två kanals, för jag vet nästan ingenting om flerkanalsgrejer.

Yankeee
2006-08-27, 10:47
Beror på vilken nivå du lägger dig men från 5' till tja 35' på en transistorförstärkare.

edit: och ni skriver jag om två kanals, för jag vet nästan ingenting om flerkanalsgrejer.

Ok, mao det prisintervall som majoriteten ligger i. Det bör ju också vara det som anti-omgbbq-kablar utgår ifrån?

Självklart två kanaler, enda som räknas ;)

Fangface
2006-08-27, 11:48
Ursäkta om jag går lite off topic, men ni som kör Infinity; vilken stärkare kör ni dom med, och vad tycker ni om ljudet?
Verkar tydligen som att H/K ska lira bäst ihop med Infinity, men jag vet inte....blir ju galen snart....:cryout:

Wayfaerer
2006-08-27, 16:00
Ursäkta om jag går lite off topic

:D

Fangface
2006-08-27, 17:33
Blev denna: http://mellstroms.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=519

Från Tyskland och mindre än halva priset: 6200:- .....har dock lite problem med betalningen. Såg i efterhand att värdet inte får överstiga 500 Euros utanför Tyskland....hoppas bara det går att lösa på nå´t sätt....;)