handdator

Visa fullständig version : Vilken vadövning involverar minst soleus?


Yes
2006-08-26, 11:54
Finns det någon vadövning som isolerar gastrocnemius mer än andra?

Jorgen
2006-08-26, 11:56
Nja, alla övningar där du har rakt ben. Annars nej.

Yes
2006-08-26, 12:25
Attans! :)

Kanske finns det några knep för att i varje fall komma åt gastrocnemius bättre? Kan det vara en bra idé med förutttröttning av soleus; typ köra sittande vadpress direkt följt av stående? Det kommer ju förstås ge ordentlig träning av soleus också, men det jag alltså främst är ute efter är att komma åt gastrocnemius bättre.

Jag får känslan av att soleus gör större delen av arbeten även när jag kör stående vadpressar. Om jag sedan får träningsvärk har jag aldrig kännt av något i gastro. Kanske kan det också förklara varför jag verkar vara relativt stark i vaderna, trots att de inte alls är stora - kanske just är soleus som är förhållandevis stark och tar över arbetet.

Nåja, därför jag undrade lite och gärna vill ge gastro en aning extra pisk.

Mr. Moose
2006-08-26, 12:34
Kolla din teknik.

Ju mer du böjer i knäleden ju mer arbetar soleus. Själv kör jag med lätt böjda ben, kanske du omedvetet gör detsamma? Försök att riktigt "sträcka ut" i knäleden så du får "spikraka" ben, kanske det hjälper??

Claes

Yes
2006-08-26, 12:52
Jag brukar ha låsta knän. Sen har jag också minskat vikterna rejält och provat betydligt långsammare utförande för att skona ryggen, så det borde inte vara tungt nog för att jag omedvetet skall "fuska". Jag försöker verkligen fokusera på att köra strikt och med bra kontakt.

Diggler
2006-08-26, 13:46
Halva gastrocnemius är med lite när du kör lårcurl.

Fjod0r
2006-08-26, 13:48
Tycker vaderna är svåra att "pricka" om jag kör med lätt böjda ben blir det lätt att jag hjälper till med låren när det börjar bli jobbigt. Låser jag knäna får jag därimot en jäkla kontakt.

ugly_kid
2006-08-26, 19:08
Halva gastrocnemius är med lite när du kör lårcurl.


HALVA gastrocnemius är med LITE när man kör lårcurl????
vad menar du? :confused:

jwzrd
2006-08-26, 19:16
Varför trixa med sånt? Antingen trycker du på allt du har tills du inte kan rubba vikten, eller så får du helt enkelt kontrahera gastrocnemius hårdare och hålla arbetet där. Kan du inte det så kommer inga vinklar hjälpa dig. På din nivå är det 100% bortkastad tid dock, lura inte dig själv att tro något annat.

Det är som vanligt, antingen säger du: Yes, jag vill ha resultat. Hur får jag resultat? Eller: Jag brunar i resultat, jag vill dock träna så här för att det är kul/tillfredsställande. Mitt svar gäller alternativ 1.

Arne Persson
2006-08-26, 19:31
Kör med raka ben så får ni med SAMTLIGA vadmuskler på baksidan samt den laterala Mm. Peroneii longus et brevis gruppen. Det som händer när man kör med böjda ben är att M. gastrocnemius (som har sitt ursprung från baksidan på de båda femurkondylerna) då förkortas så mycket att sk aktiv insufficiens inträder och muskelns förmåga att arbeta effektivt sjunker markant. M. soleus, M. tibialis posterior, M. flexor digitorum longus samt M. flexor hallucis longus urspringer endast från underbenen (tibia och fibula) och direktpåverkas ej om benet är rakt eller sträckt.

Diggler
2006-08-27, 07:32
HALVA gastrocnemius är med LITE när man kör lårcurl????
vad menar du? :confused:

Jag menar precis det. Halva gastrocnemius är med lite när du kör lårcurl.

En del av den muskeln påverkar även i knäled, tillsammans med hamstring.

Mr. Moose
2006-08-27, 08:17
Jag menar precis det. Halva gastrocnemius är med lite när du kör lårcurl.

En del av den muskeln påverkar även i knäled, tillsammans med hamstring.

Aha, nu "förstår' jag.

Som inre bröst mär man kör pec-dec eller nedre biceps vid Scott-curl! Eller tänker jag fel?

Claes

(obs, sarkasm, så man inte kallas en dryg en igen ;) )

Jorgen
2006-08-27, 08:19
Aha, nu "förstår' jag.

Som inre bröst mär man kör pec-dec eller nedre biceps vid Scott-curl! Eller tänker jag fel?

Claes

(obs, sarkasm, så man inte kallas en dryg en igen ;) )
Läs: http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/LVLyingLegCurl.html

The biarticulate gastrocnemius muscle [1, 2 ] enters passive insufficiency through the completion of ankle dorsal flexion when the knees are more extended or through the completion of knee extension when the ankles are more dorsal flexed. The biarticulate gastrocnemius muscle [1, 2 ] enters active insufficiency through the completion of knee flexion when the ankles are more plantar flexed (hamstrings becomes more active) or through the completion of ankle plantar flexion when the knees are more flexed (soleus becomes more active). In the seated calf raise (knees flexed to 90º), the gastrocs are virtually inactive while the load is borne almost entirely by the soleus.

ugly_kid
2006-08-27, 13:29
Jag menar precis det. Halva gastrocnemius är med lite när du kör lårcurl.

En del av den muskeln påverkar även i knäled, tillsammans med hamstring.


ja, jag vet mycket väl att gastrocnemius även gör flexion i knäled, Men det jag tänkte på i ditt inlägg var att halva gastrocnemius är med och gör det.
vilken del menar du att det är som inte gör det då??

willis
2006-08-27, 13:44
jag får bättre kontakt med gastrocnemius när jag vinklar fötterna utåt i stående vadpressar

Diggler
2006-08-27, 14:32
ja, jag vet mycket väl att gastrocnemius även gör flexion i knäled, Men det jag tänkte på i ditt inlägg var att halva gastrocnemius är med och gör det.
vilken del menar du att det är som inte gör det då??

Den delen som inte har sitt ursprung på lårbenet.

Yes
2006-08-27, 14:58
Varför trixa med sånt? Antingen trycker du på allt du har tills du inte kan rubba vikten, eller så får du helt enkelt kontrahera gastrocnemius hårdare och hålla arbetet där. Kan du inte det så kommer inga vinklar hjälpa dig. På din nivå är det 100% bortkastad tid dock, lura inte dig själv att tro något annat.

Det är som vanligt, antingen säger du: Yes, jag vill ha resultat. Hur får jag resultat? Eller: Jag brunar i resultat, jag vill dock träna så här för att det är kul/tillfredsställande. Mitt svar gäller alternativ 1.
Tja, tanken var väl att det vore trevligt om man även kunde arbeta med gastrocnemius separat. Med soleus går det ju, och en motsvarighet för den sittande vadpressen för gastro vore intressant och kanske även till nytta. Så det var väl därför jag funderade på att trixa med sånt.

Jag brukar försöka pressa på allt jag har samtidigt som jag fokuserar på att verkligen kontrahera vaden. Men vad är det som är bortkastad tid och varför?

ugly_kid
2006-08-27, 16:52
Den delen som inte har sitt ursprung på lårbenet.

Jag vet inte hur dina muskler ser ut men på mig har gastrocnemius - caput medialis sitt ursprung på mediala epikondylen på femur, och caput lateralis på laterala epicondylen på femur.

Diggler
2006-08-27, 17:26
Jag vet inte hur dina muskler ser ut men på mig har gastrocnemius - caput medialis sitt ursprung på mediala epikondylen på femur, och caput lateralis på laterala epicondylen på femur.

Ok. Då har jag lärt mig något nytt idag.

pejo
2006-08-27, 20:49
Jag körde vadpressen idag med ett ben (anledningen var att viktmagasinet är för litet på gymet) och tycker att detta tog mer på gastrocnemius än att köra med båda benen.

Mr. Moose
2006-08-28, 05:55
Läs: http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/LVLyingLegCurl.html

Och vad förklarar den länken? Jo att gastrcnemius arbetar!

Men! Det jag svarade på var....

Originally Posted by Diggler
Jag menar precis det. Halva gastrocnemius är med lite när du kör lårcurl.

En del av den muskeln påverkar även i knäled, tillsammans med hamstring.

Hur kan halva gastrocnemius aktiveras?

Kanske du hade det stressigt och missuppfattade min post?

Claes

Diggler
2006-08-28, 06:47
Och vad förklarar den länken? Jo att gastrcnemius arbetar!

Men! Det jag svarade på var....

Originally Posted by Diggler
Jag menar precis det. Halva gastrocnemius är med lite när du kör lårcurl.

En del av den muskeln påverkar även i knäled, tillsammans med hamstring.

Hur kan halva gastrocnemius aktiveras?

Kanske du hade det stressigt och missuppfattade min post?

Claes

Med halva gast..bha blah. menar jag på samma sätt som att inte hela biceps är med och påverkar i axeln (bara ett av huvudena inte det andra) tänkte att gast. hade ursprung på liknande sätt fast över knä+fot istället för axel+armbåge.

Därah halva-inte hela, dvs en av delarna inte bägge.

Diggler
2006-08-28, 06:52
Med halva gast..bha blah. menar jag på samma sätt som att inte hela biceps är med och påverkar i axeln (bara ett av huvudena inte det andra) tänkte att gast. hade ursprung på liknande sätt fast över knä+fot istället för axel+armbåge.

Därah halva-inte hela, dvs en av delarna inte bägge.

Vilket efter ugly_kids info (+ att jag är så lam så att jag var tvungen att kolla lite litteratur, allt för att vinna en internetdebatt) inte stämmer. Blir båda huvudena inte det ena.

MasterChief
2006-08-28, 07:49
Och vad förklarar den länken? Jo att gastrcnemius arbetar!

Men! Det jag svarade på var....

Originally Posted by Diggler
Jag menar precis det. Halva gastrocnemius är med lite när du kör lårcurl.

En del av den muskeln påverkar även i knäled, tillsammans med hamstring.

Hur kan halva gastrocnemius aktiveras?

Kanske du hade det stressigt och missuppfattade min post?

Claes

Jag tror Jörgen syftar på det faktum att när flexion utförs i knäleden så kan Gastrocnemius enbart arbeta i början av rörelsen av samma anledning som att den inte arbetar när du har böjd knäled i sittande vadpress.

Arne Persson
2006-08-28, 08:11
Jag tror Jörgen syftar på det faktum att när flexion utförs i knäleden så kan Gastrocnemius enbart arbeta i början av rörelsen av samma anledning som att den inte arbetar när du har böjd knäled i sittande vadpress.

Och då när foten är dorsalflexerad. Annars är det inte så mycket med förmågan att böja i knäleden.

MasterChief
2006-08-28, 08:36
Och då när foten är dorsalflexerad. Annars är det inte så mycket med förmågan att böja i knäleden.

Of course! Kör jag med plantarflexerad fotled så får jag sendrag/kramp i vaden.

Arne Persson
2006-08-28, 09:04
Of course! Kör jag med plantarflexerad fotled så får jag sendrag/kramp i vaden.

Samma här! :thumbup: (vidrig byggatumme!) Intressant att höra PT's rekommendera plantarflexerade fötter i den övningen bl.a för att motverka kramp!:bow:

Jorgen
2006-08-28, 15:48
Jag tror Jörgen syftar på det faktum att när flexion utförs i knäleden så kan Gastrocnemius enbart arbeta i början av rörelsen av samma anledning som att den inte arbetar när du har böjd knäled i sittande vadpress.
Japp.

Yes
2006-08-28, 15:58
Samma här! :thumbup: (vidrig byggatumme!) Intressant att höra PT's rekommendera plantarflexerade fötter i den övningen bl.a för att motverka kramp!:bow:
Plantarflexad? :confused:

ugly_kid
2006-08-28, 19:53
Plantarflexad? :confused:

plantarflexad är är motsatsen till dorsalflexad.
plantarflexad är när du sträcker på vristen.

Arne Persson
2006-08-28, 19:54
Plantarflexad? :confused:


Enkelt uttryckt: När du går upp på tårna....

Yes
2006-08-28, 19:59
Ah, tack, nu hänger jag med igen. :)