handdator

Visa fullständig version : kreatin


The Fallen
2006-08-25, 21:07
har en liten fråga om kreatin, ger kreatinet enbart ett bättre pump och ork till tränings passet eller har de även en muskelbyggande effekt?

King Grub
2006-08-25, 21:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1729240&postcount=4

Sverker
2006-08-26, 06:43
För många år sedan läste jag en artikel om att proteinsyntesen indirekt använde kreatinfosfat som energikälla. Att mer kreatin i muskeln skulle underlätta proteinsyntesen helt enkelt beroende på att det finns mer energi tillgängligt.




Finns det någon sanning i denna hypotes ?

The Fallen
2006-08-26, 09:45
så kreatinet hjälper till med tllväxten på musklerna? eller har jag missförstått det:confused:

Pox
2006-08-26, 10:32
För många år sedan läste jag en artikel om att proteinsyntesen indirekt använde kreatinfosfat som energikälla. Att mer kreatin i muskeln skulle underlätta proteinsyntesen helt enkelt beroende på att det finns mer energi tillgängligt.

Finns det någon sanning i denna hypotes ?

Eftersom ATP är den energi som alla energikällor i slutändan ger upphov till låter det ju iaf ganska troligt att en del av energin som används härstammar från kreatinfosfat.

formula4shape
2006-08-26, 13:40
För många år sedan läste jag en artikel om att proteinsyntesen indirekt använde kreatinfosfat som energikälla. Att mer kreatin i muskeln skulle underlätta proteinsyntesen helt enkelt beroende på att det finns mer energi tillgängligt.

Finns det någon sanning i denna hypotes ?

Vid explosiva ansträngningar där adenosintrifosfat kopplas in som energikälla istället för glykos/fettsyror agerar kreatinet en sorts fosfatbuffert i cellerna och stödjer på så sätt upp ATP:n som jag förstått det. Det borde även leda till att proteinsyntesen som i sin tur behöver energi för att nybilda muskelprotein tar hjälp av detta eftersom ATP är såpass inblandad i den processen?

Jag säger sant, men någon ännu mer insatt person kanske kan ge ett bättre svar.

Pox
2006-08-26, 15:41
Vid explosiva ansträngningar där adenosintrifosfat kopplas in som energikälla istället för glykos/fettsyror agerar kreatinet en sorts fosfatbuffert i cellerna och stödjer på så sätt upp ATP:n som jag förstått det. Det borde även leda till att proteinsyntesen som i sin tur behöver energi för att nybilda muskelprotein tar hjälp av detta eftersom ATP är såpass inblandad i den processen?

Jag säger sant, men någon ännu mer insatt person kanske kan ge ett bättre svar.

Glukos och fettsyror ger också sin energi via ATP (adenosintrifosfat), skillnaden är ju att kreatinfosfat kan fylla på ATP-reserverna betydligt snabbare än vad glukos, fettsyror och aminosyror som måste genom flertalet metabola steg innan det ger ATP. Men i princip stämmer ju det du säger ändå; att kreatin(-fosfat) är en snabbt tillgänglig fosfatbuffert vid explosiva ansträngningar.