handdator

Visa fullständig version : Ekonomisk kost vid träning för en fattig student?


pe11e
2006-08-25, 19:44
Jag pluggar just nu och går på studielån. Vill börja träna igen minst 3dagar i veckan på gym och har börjat planera träningen. Problemet för mig är att jag aldrig får ett grepp på hur en kroppsbyggare bör äta. Har ingen uppfattning om hur mycket protein som är tillräckligt.

Min målsättning är inte att börja tävla utan att må bra och bygga muskler över åren. Somliga säger att man måste äta tillskott, andra att det går bra med 100g protein per dag. Vad gäller egentligen? låt oss säga 3-4 träningspass i veckan om 1h vardera. Blir det billigare att äta "rätt" eller att käka konsum köttbullar och pasta samt komplettera med proteintillskott?

Ryska_raketen
2006-08-25, 19:45
Billiga alternativ (ftw) Pollock och havregryn

Baha
2006-08-25, 19:46
ät billig bra REN mat

havregryn

mjölk

kvarg

billig tonfisk

billig makrill

havregryn+billigt vassleprotein e ju helt ok och billigt med tex

men bara hobbytränar du behöver du inte vara såå seriös som sagt, sikta på att äta tillräckligt med protein för dina mål, kanske 1.5-2 gr/kg kroppsvikt + minst 1 kg frukt grönsaker sen fyll upp med billig nyttig någorlunda bra energi..ovanstående är bra exempel

Bönne
2006-08-25, 19:50
Man behöver inte äta mer än 1g protein per kilo kroppsvikt för att bygga muskler, även om mer kanske ger en snabbare tillväxt.

Proteintillskott är i många fall en billig proteinkälla, även Kvarg är en billig källa, även så mjölk. Att äta en "vanlig" måltid och komplettera proteinmängden med något funkar ju.

Proteintillskott med 80% protein, 125kr/kg = 15 öre per g protein, dvs 15kr för ditt dagliga intag av 100g protein.

gothen
2006-08-25, 19:51
Om du köper billig tonfisk (euroshopper, även om många inte gillar den) och kvarg från lidl så kan du lätt komma upp i 200 gram protein per dag utan att bli utfattig, sen är det gott och mättande också.

Coops kycklingfileér är ett hett tips också, ca 50:-/kilo. Kyckling med kokt potatis är både delikat och billigt :eating:

Baha
2006-08-25, 19:52
instämmer med bönnes råd och inte för att slicka röv heller.

Jacky
2006-08-25, 19:53
Benfri fläskkotlett :thumbup:

L-Sami
2006-08-25, 20:03
Euroshoppers Ägg och potatis är inte så dyrt heller...

pe11e
2006-08-25, 20:16
Billiga alternativ (ftw) Pollock och havregryn

I kombination? kulinariskt :eating:

ät billig bra REN mat

havregryn

mjölk

kvarg

billig tonfisk
billig makrill

havregryn+billigt vassleprotein e ju helt ok och billigt med tex

men bara hobbytränar du behöver du inte vara såå seriös som sagt, sikta på att äta tillräckligt med protein för dina mål, kanske 1.5-2 gr/kg kroppsvikt + minst 1 kg frukt grönsaker sen fyll upp med billig nyttig någorlunda bra energi..ovanstående är bra exempel

Jag bugar å bockar för tippsen.

Man behöver inte äta mer än 1g protein per kilo kroppsvikt för att bygga muskler, även om mer kanske ger en snabbare tillväxt.

Proteintillskott är i många fall en billig proteinkälla, även Kvarg är en billig källa, även så mjölk. Att äta en "vanlig" måltid och komplettera proteinmängden med något funkar ju.

Proteintillskott med 80% protein, 125kr/kg = 15 öre per g protein, dvs 15kr för ditt dagliga intag av 100g protein.

15kr per dag och slippa oroa sig för intaget vore ju skönt. Tack för tippsen.

Om du köper billig tonfisk (euroshopper, även om många inte gillar den) och kvarg från lidl så kan du lätt komma upp i 200 gram protein per dag utan att bli utfattig, sen är det gott och mättande också.

Coops kycklingfileér är ett hett tips också, ca 50:-/kilo. Kyckling med kokt potatis är både delikat och billigt :eating:

Har inte vågat prova den. Menar du x-tra kycklingfileér eller har de en finare fågel också? är den bra?

instämmer med bönnes råd och inte för att slicka röv heller.

Heh. Det här kvarg låter suspekt. Vet inte om min mage klarar det, brukar brumma rätt bra emellanåt redan nu *cry* .

Benfri fläskkotlett :thumbup:

Jamen tjena. Visst delar de ut sånt gratis på torget va ;)

Bartman
2006-08-25, 20:42
Billiga alternativ (ftw) Pollock och havregryn
I kombination? kulinariskt :eating:
Har har hört att RR brukar blanda dom i mixern.:hbang:

o.z.z
2006-08-25, 21:38
sojabönor
linser
kikärtor

skratt
2006-08-26, 12:06
bra där! köp tex torkade sojabönor (de proteinrikaste) och andra börnor och linser (typ 10 spånn för ett pkt) blötlägg å kör ett storkok och du har frysen full med billigt å användbart protein!

o.z.z
2006-08-26, 12:51
bra där! köp tex torkade sojabönor (de proteinrikaste) och andra börnor och linser (typ 10 spånn för ett pkt) blötlägg å kör ett storkok och du har frysen full med billigt å användbart protein!
ändras näringsinehållet när man fryser in linser, sojabönor mm?

pe11e
2006-08-26, 14:59
sojabönor
linser
kikärtor

bra där! köp tex torkade sojabönor (de proteinrikaste) och andra börnor och linser (typ 10 spånn för ett pkt) blötlägg å kör ett storkok och du har frysen full med billigt å användbart protein!

Veganskt ey? tja, testa går väl. Har ni några bra recept?

King Grub
2006-08-26, 15:02
ändras näringsinehållet när man fryser in linser, sojabönor mm?

En viss mängd mikronutrienter går alltid till spillo vid frysning och påföljande upptining.

skratt
2006-08-27, 09:35
Veganskt ey? tja, testa går väl. Har ni några bra recept?

sök på forumet! finns en hel del reept med baljväxter.. biffar, grytor, pålägg, soppa, falafel mm.
fattigmansgryta till ris/pasta/vadsomhelst är ju jättegod, krossade tomater, grönsaker, massa kryddor, olika baljväxter, dijon mm.

:)

o.z.z
2006-08-27, 11:00
Veganskt ey? tja, testa går väl. Har ni några bra recept?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397
Fed up har lagt upp många schyssta veg rätter.

pe11e
2006-08-27, 11:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397
Fed up har lagt upp många schyssta veg rätter.
Jag bugar och bockar samt slinker in ett tack till "Fed up" !

Mark_Lyft
2007-09-16, 09:47
Frusna kycklingklubbor brukar gå att köpa för 15kr/kg. Lägg dom frusna i en ugnsform, häll på lite soja och Thai sweet chili + vitlök efter smak. Kör en timme på 190 grader. Käka med råris. Ät inte kycklinskinnet om du känner dig präktig. Du blir proppmätt för 10 kr. *popcorn*

Sniggel
2007-09-16, 16:54
Måste slå ett slag för ägg också. Det är billigt (1.60 kr styck typ) och innehåller 7-8g protein, och en del fett också, vilket ju ger energi och man inte bör vara rädd för om man vill träna och bygga på sig. Äggprotein har ju också vad jag vet "det bästa" BV:t av alla proteinkällor.
Se bara till att du köper ägg från frigående höns annars blir jag arg på dig *grr*.