handdator

Visa fullständig version : Ekonomisk kost vid träning för en fattig student?


pe11e
2006-08-25, 19:44
Jag pluggar just nu och går på studielån. Vill börja träna igen minst 3dagar i veckan på gym och har börjat planera träningen. Problemet för mig är att jag aldrig får ett grepp på hur en kroppsbyggare bör äta. Har ingen uppfattning om hur mycket protein som är tillräckligt.

Min målsättning är inte att börja tävla utan att må bra och bygga muskler över åren. Somliga säger att man måste äta tillskott, andra att det går bra med 100g protein per dag. Vad gäller egentligen? låt oss säga 3-4 träningspass i veckan om 1h vardera. Blir det billigare att äta "rätt" eller att käka konsum köttbullar och pasta samt komplettera med proteintillskott?

Ryska_raketen
2006-08-25, 19:45
Billiga alternativ (ftw) Pollock och havregryn

Baha
2006-08-25, 19:46
ät billig bra REN mat

havregryn

mjölk

kvarg

billig tonfisk

billig makrill

havregryn+billigt vassleprotein e ju helt ok och billigt med tex

men bara hobbytränar du behöver du inte vara såå seriös som sagt, sikta på att äta tillräckligt med protein för dina mål, kanske 1.5-2 gr/kg kroppsvikt + minst 1 kg frukt grönsaker sen fyll upp med billig nyttig någorlunda bra energi..ovanstående är bra exempel

Bönne
2006-08-25, 19:50
Man behöver inte äta mer än 1g protein per kilo kroppsvikt för att bygga muskler, även om mer kanske ger en snabbare tillväxt.

Proteintillskott är i många fall en billig proteinkälla, även Kvarg är en billig källa, även så mjölk. Att äta en "vanlig" måltid och komplettera proteinmängden med något funkar ju.

Proteintillskott med 80% protein, 125kr/kg = 15 öre per g protein, dvs 15kr för ditt dagliga intag av 100g protein.

gothen
2006-08-25, 19:51
Om du köper billig tonfisk (euroshopper, även om många inte gillar den) och kvarg från lidl så kan du lätt komma upp i 200 gram protein per dag utan att bli utfattig, sen är det gott och mättande också.