handdator

Visa fullständig version : Färdiggrubblat, dags för handling.


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

LadyG
2006-08-25, 19:23
Det är alldeles riktigt, nu har jag grubblat färdigt och förhoppningsvis har jag verktygen för att åstadkomma det jag inte lyckats med hittils, dvs få ner bf%. I skrivande stund väger jag 76Kg, är 1,6m lång och lika envis som jag är kort.

Mål: 66Kg

-10Kg före april -07 känns ganska rimligt, strax över 1 kilo i månaden borde väl ändå fungera till och med om man räknar med julhelgen och allt vad det innebär. I maj börjar jag nämligen ladda för gradering, och då ska målvikten vara nådd.

Jag fick min första överraskning av excel när jag plitade in siffrorna för vad en fruktsmoothie egentligen innehåller. Den "lilla" raringen rusade upp i 300kcal! En sån drar man ju i sig på ingen tid alls och den är mer god än mättande. :eating:

Jaja, nu vet jag ju om det i alla fall.

Jag är fortfarande osäker på om det är färdigkokt ris eller okokt ris jag ska mäta, det spelar ganska mycket roll. Jag tror jag har ganska mycket kvar att lära, t ex ska jag väga kycklingfilén före eller efter tillagning?

Idag är det vilodag, så ingen träning för min del. :sleep:

dynamo
2006-08-25, 23:48
Yay, jag tror du vinner! Jag tycker då inte att det låter orimligt med -10kg till april om du prioriterar viktminskningen. :thumbup:

Pellefant
2006-08-26, 10:14
Lycka till, ska bli roligt att följa.

Angående kycklingfilé och ris, mät den fryst(om den är från frysdisken) före tillagning respektive riset okokt om du vill ha värdena som står på förpackningarna.

LadyG
2006-08-26, 11:28
Tack, jag är alldeles för envis för att ge upp, det finns inte i min ordbok :)

Det var skönt att cykla idag, tog 35 minuter på mig att trampa en mil. Lite lagom tempo på fastande mage tycker jag.

Nu blir det ris, kassler och ett berg broccoli och morötter, 507kcal om jag inte mätt fel :D

I eftermiddag ska jag klättra, så jag kommer att behöva energin. jag ska hela vägen upp idag!

Eva_E
2006-08-26, 12:58
Roligt med ännu en ny tjejjournal, ska bli kul att följa
Skulle vara roligt att höra lite mer om din träning också, i allmänna ordalag. Läser om cykling och klättring - vad tränas det mer?

Lycka till,

Eva

formula4shape
2006-08-26, 14:37
Good Luck LadyG. :thumbup:

Detta fixar du lätt.

LadyG
2006-08-26, 17:50
Roligt med ännu en ny tjejjournal, ska bli kul att följa
Skulle vara roligt att höra lite mer om din träning också, i allmänna ordalag. Läser om cykling och klättring - vad tränas det mer?

Lycka till,

Eva

Tack :)

Jag tränar kampsport (ju-jutsu) tre gånger i veckan, all annan träning är anpassad för att jag ska bli så bra jag kan bli där. Saker som är viktiga är explosivitet, styrka, snabbhet och balans, och naturligtvis kondition och uthållighet.

Målet med deffen är att behålla den styrka och musklemassa jag har, den är jag hyfsat nöjd med f n, och minska vikten med tio kilo ungefär. jag tror att resultaten bli ännu bättre då nämligen.

Good Luck LadyG. :thumbup:

Detta fixar du lätt.

Lätt vet jag inte, det är mycket nytt att lära sig men sånt har aldrig stoppat mig :D

Kom precis hem från klättringen och idag kom jag hela vägen upp. Saken är den att jag har höjdskräck, och halvvägs upp började hjärnan spöka: "Repet går av", "Ankaret lossnar", "Selen går upp" eller "Knuten lossnar". Till sist var jag så skärrad att jag inte vågade släppa knappt.

När jag kom ner var jag nöjd. Tre sekunder senare slog mjölksyran in och jag låg ner i flera minuter och bara kved. Jag trodde jag dog!!! Nackdelen med att klättra på rent adrenalin är att man inte vet när musklerna är slut. Man klättrar på ren överlevnadsinstinkt, verkar det som.

Fyllde på med en proteindrink efter träningen och ska äta chili con carne ikväll.

LadyG
2006-08-26, 19:03
Jag höll ju på att glömma att berätta om en halv seger också. Efter klättringen (jag vet, det är lite dumt att testa sånt EFTER träningen) ville jag veta om jag skulle lyckas lyfta mig i armarna, och jag lyckades faktiskt hiva upp mig en decimeter ungefär. Inte en riktig chin kanske, men ett bra steg på väg :D

Jag tror det kan bero på klättringen, det är det enda nya som tillkommit i träningsväg de senaste månaderna.

Kul var det i alla fall. :)

LadyG
2006-08-27, 16:13
Träning idag, och hur dumt det än är så hann jag inte käka först. Eftersom jag är barninstruktör så kan jag inte missa barnpasset som är precis innan, och det finns ingen tid mellan passen för något ätbart. Jag anade redan på tunnelbanan att det skulle bli envisheten som fick ta mig igenom passet idag.

Först tio minuters uppvärmning som avslutades med fys, därefter ungefär tjugo minuters sparring mot olika partners (Fys i det här fallet betydde 50 situps, 20 armhävningar och 20 benböj med sparken mae geri). Det blev gruvligt jobbigt med sparringen, i synnerhet som vi körde utan skydd med betoningen på korrekt teknik och kontroll. Det är allt för lätt att bara fläska på när man har skydd och då blir tekniken lidande. Styrkan sitter i tekniken, inte tekniken i styrkan.

Efter det blev det ungefär femtio minuters teknikträning och eftersom min sambo ska gradera snart körde vi ganska hårt. Svetten sprutade, och vattenflaskan var tom halvvägs. Jag blir blå om läpparna om jag går ut för hårt, idag var jag nästan lila och dyngsur (en gi är ganska tjock och svår att väta igenom).

Vi anslutade teknikpasset med en form av kontrollerad fighting (randori) som innebär att en anfaller och en försvarar sig. Attackerna ska komma i en strid ström och försvaret för vara de tekniker man kan (dvs nästan vad som helst) och varje attack ska avslutas med att angriparen blir fastlåst. Det är betydligt jobbigare än det låter. :D

Hällde i mig en gainomax och lite mer vatten (vatten är aldrig så gott som efter träningen), och satte i mig en grönsallad med grillad kyckling och lite fetaost.

Det kändes att klättringen igår tog rejält i armarna, jag hade svårt att greppa bra trots att jag inte är öm. Men musklerna kändes inte riktigt "på hugget" idag. Inte underligt heller kanske med tanke på att jag hittils lyckats sköta portinsstorlekar och kolhydrater ganska bra.

Kan det vara -500kcal/dygn som sätter sina spår kanske? I så fall biter jag ihop, för vad annat kan man göra?

Firequeen
2006-08-28, 06:55
Helt klart kommer energiunderskottet att kännas, men det är bara att, som du säger, bita ihop. Jag lovar att du vänjer dig. Jag känner igen mig i mycket av den förvirring du beskrivit om mat, portionsstorlekar och kcal hit och dit. Men snart så har du fått kläm på ungefär hur mycket maten innehåller och hur mycket du förbrukar. Då blir det hela mycket enklare. Och när det hela börjar ge resultat.....Oj oj oj då får man en kick*flex*

LadyG
2006-08-28, 11:33
Firequeen: Jag litar på dig, jag har aldrig defffat förut så jag har ingen aning om vad som egentligen händer med kroppen (annat än att den går ner i vikt) :D

Att energiunderskottet skulle märkas på träningen hade jag inte riktigt tänkt på. Jag märkte inte så mycket skillnad före frukost dock, fast då är jag ju van vid att trampa min mil. Ju fortare jag blir klar, desto fortare får jag frukost (jag brukar bli hungrig redan efter några kilometer) :D

Chili con carne är en underbar uppfinning, man äter sig mätt långt innan kcal-erna kilat i höjden och det är mycket nyttigheter.

Eftersom det varit mycket armar och axlar på sistone ska jag nog köra rygg ikväll, ge ryggen en riktigt holmgång. Det var ett tag sen. :)

Firequeen
2006-08-28, 11:50
Jag måste tillägga som alla andra här att det ska bli intressant att följa. Kul när det är tjejer som aktiva på det här forumet också:hbang:
Och när det gäller chili con carne, testat med "hemgjorda" svarta bönor eller kidney? Det blir nästan ännu godare, dessutom lite nyttigare an med konserv:eating:

LadyG
2006-08-28, 12:23
Jag måste tillägga som alla andra här att det ska bli intressant att följa. Kul när det är tjejer som aktiva på det här forumet också:hbang:
Och när det gäller chili con carne, testat med "hemgjorda" svarta bönor eller kidney? Det blir nästan ännu godare, dessutom lite nyttigare an med konserv:eating:

Undrar varför det är så få tjejer som inser det sköna med styrketräning? Det är ju jättekul att upptäcka att man kan. :)

Det skulle inte falla mig in att använda konserv *spy* Jag kan inte med plåtsmaken helt enkelt (säkert inbillning, men en väldigt övertygande sådan i så fall), så jag kör på vita bönor från påse. Blötlägger kokar och låter svalna lite. Sen gör jag chilin. Det tar i runda slängar en hel dag, om man börjar på morgonen men det blir såååå gott!

Fast det betyder ju inte att man inte kan hälla i andra bönor också, men hur blir det med koktiden då? Ska man koka dem separat, om man blandar bön-sorter, eller är det samma koktid?

Firequeen
2006-08-28, 12:41
Det är i stort sett samma koktid på dem, men jag brukar koka separat ändå. Bara för att det blir så mycket annars, tar nämligen en påse på 900 gram på en gång och fryser in färdig kokt:)
Det tar ju som sagt lite tid med blötläggning och så vidare så det känns lika bra.

LadyG
2006-08-28, 12:59
Aah, smart :)

Det ska jag komma ihåg till nästa omgång chili! :thumbup:

LadyG
2006-08-28, 21:50
Kvällens styrketräning gick inte så bra som jag skulle önskat. Inte blir det bättre av att jag inte har en aning om vad övningarna heter, så jag snor namnen de har i arkivet jag hämtat dem från :P

Nåja, here goes:

Värmde med mjuk skuggboxning samt armhävningar (2*10) och dips (2*10).

Dumbbell bent-over row: 3*20
Straight leg deadlift: 3*20
Ryggups: 2*10 (avbröt, det var ju samma muskler som föregående övning!)

Surnade till (på mer än ett sätt) och avslutade med armhävningar tills jag inte orkade mer.

Misslyckat, de övningar jag brukar tycka om är ju för axlarna. Saknade mina militärpressar t ex, men de var ju inte för ryggen. *suck*

Att ryggen var så svag borde jag gissat, mer än hälften av alla övningar jag gjort tidigare har tydligen varit för axlarna. Det enda jag lyckades med idag var att göra mig själv deprimnerad.

Idag sambon och jag ute, och jag har ingen aning om hur man beräknar hur mycket kcal restaurangkäk innehåller. En gissning landar på 850kcal (oxfilé med gorgonzolasås och klyftpotatis). Eftersom dagsintaget landade på 1700 ungefär och jag förmodligen gissat fel på restaurangkäket så blev det säkert 2200 idag ändå. Hur som helst är jag inte hungrig och det är snart dags att sova.

Milia
2006-08-29, 07:44
Angående kycklingfilé och ris, mät den fryst(om den är från frysdisken) före tillagning respektive riset okokt om du vill ha värdena som står på förpackningarna.

Ska inte kycklingfilén vägas tinad och otillagad om man vill ha näringsvärdet från slv, som förövrigt excellmallen bygger på? Kycklingfiléerna innehåller ju olika mkt vätska beroende på vilket märke man köper, så då blir det ju missvisande om man tar den frusna vikten.

Lycka till nu och kör lagom hårt;)

LadyG
2006-08-29, 10:44
Ska inte kycklingfilén vägas tinad och otillagad om man vill ha näringsvärdet från slv, som förövrigt excellmallen bygger på? Kycklingfiléerna innehåller ju olika mkt vätska beroende på vilket märke man köper, så då blir det ju missvisande om man tar den frusna vikten.

Lycka till nu och kör lagom hårt;)

Ja, vad räknar excel-arket med egentligen? Det är ju det jag baserar alltihop på, inte innehållsförteckningarna direkt...

Lagom hårt? Finns inte i min ordbok :D

Jag är fortfarande besviken över att det gick så dåligt igår, och sur för att jag har en envis kvardröjande stelhet från klättringen eller sparringen. Vader, baksidan av benen och axlarna är ganska trötta och stela fortfarande, och ikväll är det träning igen. Om vi ska studsa runt mycket ikväll igen blir mina ben inte speciellt glada, kan jag säga...

Jag misstänker att alltihop har med kosten att göra, på något vis.

LadyG
2006-08-29, 21:20
Äntligen hemma från ju-jutsupasset. Det kändes riktigt bra faktiskt, öm och stel ja men vi körde mycket tekniker idag eftersom det drar ihop sig för gradering för somliga. Man blir rejält svettig av att köra tekniker i högt tempo också. Närmast likt intervallträning faktiskt, vilket inte gjorde mig speciellt ledsen. Passade mig bättre än tung fys för närvarande.

Jag blev lite gladare idag eftersom jag faktiskt har lite träningsvärk i övre delen av ryggen, om man petar på muskeln eller försöker lyfta något tungt. Något rätt blev det igår med andra ord.

Sena lunchen blev lite hafsig, ett par gafflar ris, en del kött och lite grönsallad men jag var så sent ute att jag inte vågade äta mig mätt ordentligt. Äter jag för mycket nära träningen får jag håll, ont i magen och sura uppstötningar (eller värre!) men det kan man undvika genom att inte äta så mycket om det är nära inpå träningen. Hällde i mig en stor mängd vatten under träningen, som vanligt, och en gainomax efteråt men nu är jag ganska rejält svulten!!!

Vilken tur att det finns chili con carne :D

Jag ska proppa i mig massor av råa morötter också, det är jag sugen på nu när munnen läkt och jag kan äta riktigt hårda saker igen!

BRÖÖÖÖD
2006-08-29, 21:58
Äntligen hemma från ju-jutsupasset. Det kändes riktigt bra faktiskt, öm och stel ja men vi körde mycket tekniker idag eftersom det drar ihop sig för gradering för somliga. Man blir rejält svettig av att köra tekniker i högt tempo också. Närmast likt intervallträning faktiskt, vilket inte gjorde mig speciellt ledsen. Passade mig bättre än tung fys för närvarande.

Jag blev lite gladare idag eftersom jag faktiskt har lite träningsvärk i övre delen av ryggen, om man petar på muskeln eller försöker lyfta något tungt. Något rätt blev det igår med andra ord.

Sena lunchen blev lite hafsig, ett par gafflar ris, en del kött och lite grönsallad men jag var så sent ute att jag inte vågade äta mig mätt ordentligt. Äter jag för mycket nära träningen får jag håll, ont i magen och sura uppstötningar (eller värre!) men det kan man undvika genom att inte äta så mycket om det är nära inpå träningen. Hällde i mig en stor mängd vatten under träningen, som vanligt, och en gainomax efteråt men nu är jag ganska rejält svulten!!!

Vilken tur att det finns chili con carne :D

Jag ska proppa i mig massor av råa morötter också, det är jag sugen på nu när munnen läkt och jag kan äta riktigt hårda saker igen!

Tränar du i uppsala?

LadyG
2006-08-29, 22:28
Jag tränar i Solna (http://www.solna-jujutsu.se/), men bor i Spånga. Tar inte mer än tio minuter dock, så det är helt ok.

LadyG
2006-08-30, 10:01
Idag hinner jag inte med träningen misstänker jag så det blir till att vara vaksammare än vanlig på vad som slinker ner. För mycket jobb, och jag vet hur taskigt jag äter när jag är på jobb. Tyvärr måste jag passa mina deadlines annars går det åt häcklefjäll. :(

Vad gör man av den laddning man samlar på sig inför ett träningspass när det inte blir blir av?

Fed up
2006-08-30, 10:23
Värmde med mjuk skuggboxning samt armhävningar (2*10) och dips (2*10).

Dumbbell bent-over row: 3*20
Straight leg deadlift: 3*20
Ryggups: 2*10 (avbröt, det var ju samma muskler som föregående övning!)



Köre du 3 set 'a 20 reps och i såfall på hur mycket vikt? Eller?

Svenska namn på övningarna kan du hitta här
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

LadyG
2006-08-30, 19:56
Köre du 3 set 'a 20 reps och i såfall på hur mycket vikt? Eller?

Svenska namn på övningarna kan du hitta här
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Ja, eftersom jag inte kört rygg så mycket som jag trodde så vågade jag inte lägga på speciellt mycket. "Better safe than sorry" tänkte jag så skivstången är bara 12,5Kg och hantlarna 7,5Kg.

Med tanke på att jag trodde att militärpress var för ryggen så tänkte jag testa försiktigt först och se vad som händer innan jag kastar mig över några riktiga vikter. Tjugo repetitioner verkade lagom många per set, men det kanske är för lite?

Fed up
2006-08-30, 20:59
Ja, eftersom jag inte kört rygg så mycket som jag trodde så vågade jag inte lägga på speciellt mycket. "Better safe than sorry" tänkte jag så skivstången är bara 12,5Kg och hantlarna 7,5Kg.

Med tanke på att jag trodde att militärpress var för ryggen så tänkte jag testa försiktigt först och se vad som händer innan jag kastar mig över några riktiga vikter. Tjugo repetitioner verkade lagom många per set, men det kanske är för lite?

Jag har inte läst allt supernoga, men är du skadad i ryggen eller nåt? 20 reps låter väldigt mycket, men om du har nån skada kan det kanske vara klokt att ligga på typ 15-20 reps, mest för att öka blodgenomströmningen osv. Om ryggen bara är klen tycker jag att du borde köra kanske 8 eller kanske 10 repetitioner och då ska du inte orka mer än så heller, så tungt ska du köra. Men visst, första gångerna du kör en övning kan det ju vara klokt att köra lite försiktigare, kanske att du kör 10 reps men att du egentligen skulle orkat kanske 12-15 typ. :thumbup:

LadyG
2006-08-30, 21:16
Nej, jag är inte skadad men däremot har jag missat att träna ryggen lika mycket som resten verkar det som. Många övningar jag gjort i tron att de var rygg var axlar, så jag har missat ganska mycket kan man säga. Ryggen är betydligt svagare än resten, fast det ska jag rätta till nu när jag vet om det.

Men om jag minskar antalet reps borde jag kunna öka vikten lite?

Tänker införskaffa ett gummiband också, som jag kan använda för att slita och dra i. Såg att det fanns flera övningar för ryggen man kunde göra med gummiband. :)

Fed up
2006-08-30, 21:34
Kör du bara hemma eller på nåt gym?Om du bara har tillgång till hantlar och stång kan du ju köra stångrodd också tex. Du behöver inte vara rädd för att köra två (eller fler) övningar som tar på samma muskel på rad i ett pass, ju mer ju bättre typ.

Japp, håller du på med 20 reps kommer du kunna hålla på hur länge som helst utan att märka nån skillnad, lite uthålligare muskler kanske typ. :)

LadyG
2006-08-30, 21:52
Jag skaffade hem skivstång och hantlar, det är inte alltid jag hinner iväg till gym (fast ibland undrar jag om jag inte borde ge mig dit ändå) men jag vill inte missa träningstillfällena bara för det.

Jag trodde att man riskerade att överanstränga musklerna om man gjorde två övningar i rad som tog på samma muskel. Det är därför jag brukar varva med lite situps eller armhävningar ibland, för att inte bli kall men låta de andra musklerna vara i fred en stund.

Armhävningar är min aggressionsdödare också, blir jag sur gör jag armhävningar tills ilskan runnit ut genom porerna :D

Jag har mycket kvar att lära mig märker jag.

Så, det blir till att laborera en del och se när jag hittar den vikt som gör att jag blir trött vid 8 - 10 reps. Jag har ärligt talat ingen aning, men det måste ju gå att ta reda på :D

Fed up
2006-08-31, 08:44
Jag skaffade hem skivstång och hantlar, det är inte alltid jag hinner iväg till gym (fast ibland undrar jag om jag inte borde ge mig dit ändå) men jag vill inte missa träningstillfällena bara för det.

Jag trodde att man riskerade att överanstränga musklerna om man gjorde två övningar i rad som tog på samma muskel. Det är därför jag brukar varva med lite situps eller armhävningar ibland, för att inte bli kall men låta de andra musklerna vara i fred en stund.

Armhävningar är min aggressionsdödare också, blir jag sur gör jag armhävningar tills ilskan runnit ut genom porerna :D

Jag har mycket kvar att lära mig märker jag.

Så, det blir till att laborera en del och se när jag hittar den vikt som gör att jag blir trött vid 8 - 10 reps. Jag har ärligt talat ingen aning, men det måste ju gå att ta reda på :D

Nejdå, ingen fara för överansträngning, dock finns det ju risk att man är lite klenare på andra övningen äön man hade varit om man bara körde den, men det får man ju ta. vila nån minut eller två så går det utmärkt. Däremot är det dumt att köra samma muskel hårt två dagar i rad, för då håller muskeln på och lagar det du sabbade dagen innan=blir starkare. men när man ändå är inne och mosar den så kan man ju lika gärna mosa rejält.
Hur ser ditt styrketräningsschema ut?

LadyG
2006-08-31, 10:06
Hela upplägget:

Uppvärmning: Skuggboxning, cykel (cirka 10 minuter)

10 rep * 3 set Knästående armhävningar
10 * 3 Raka armhävningar

10 * 3 Crunches
10 * 3 Raka situps med 5 Kg vikt i famnen

10 * 6 benböj med skivstång

10 * 6 rygg-ups

hantelrodd: (tills jag blir trött, fast med den vikten på hanteln brukar det ta lite tid)
skivstångsrodd: (Se ovan)
Dumbbell bent-over row: 20*3
Straight leg deadlift: 20*3

Ibland kör jag stående militärpress och stående hantelpress också bara för att jag tycker de är kul. Det är två av övningarna jag trodde tog på kappmuskeln, vilket de tydligen inte gör.

Några fler övningar för ryggen kan jag tyvärr inte.

Fed up
2006-08-31, 10:25
Hela upplägget:

Uppvärmning: Skuggboxning, cykel (cirka 10 minuter)

10 rep * 3 set Knästående armhävningar
10 * 3 Raka armhävningar

10 * 3 Crunches
10 * 3 Raka situps med 5 Kg vikt i famnen

10 * 6 benböj med skivstång

10 * 6 rygg-ups

hantelrodd: (tills jag blir trött, fast med den vikten på hanteln brukar det ta lite tid)
skivstångsrodd: (Se ovan)
Dumbbell bent-over row: 20*3
Straight leg deadlift: 20*3

Ibland kör jag stående militärpress och stående hantelpress också bara för att jag tycker de är kul. Det är två av övningarna jag trodde tog på kappmuskeln, vilket de tydligen inte gör.

Några fler övningar för ryggen kan jag tyvärr inte.

hantelrodd och dumbel bent-over row är väl samma sak?
varför kör du armhävningar på ryggpasset? Det tar mest på axlar, armar och bröst.
hur ofta tränar du stryka och vad kör du de andra dagarna?

Jag tycker du ska vända på hela ditt program för ryggen, köra de tyngre ryggövningarna först och avsluta med magen och ryggresningar. Kör tyngre och färre reps, kanske 10 i början, så kommer du snabbt märka att du kommer öka i styrka.

LadyG
2006-08-31, 10:34
hantelrodd och dumbel bent-over row är väl samma sak?
varför kör du armhävningar på ryggpasset? Det tar mest på axlar, armar och bröst.
hur ofta tränar du stryka och vad kör du de andra dagarna?

Jag tycker du ska vända på hela ditt program för ryggen, köra de tyngre ryggövningarna först och avsluta med magen och ryggresningar. Kör tyngre och färre reps, kanske 10 i början, så kommer du snabbt märka att du kommer öka i styrka.

Hantelrodd är väl när man liksom sträcker armen bakåt? Armhävningarna är sköna, det är en av de övningar jag gillar för jag ser snabba resultat (och det är kul) :)

Hur som helst, jag tränar styrka måndagar.

Måndag, morgoncykling, styrketräning kväll
Tisdag: Ju-jutsu
Onsdag: morgoncykling/HIIT
Torsdag: Ju-jutsu
Fredag: Vila
Lördag: Morgoncykling, klättra på em
Söndag: Ju-jutsu

Jag trodde man skulle börja lätt, för att låta muskeln komma igång och sen öka vart efter... :em:

Jag tror jag lyckats göra precis allt bakochfram. Ush så deprimerande egentligen, med tanke på hur länge jag hållit på.

Fed up
2006-08-31, 11:01
hantelrodd ser ut såhär:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/DBBentoverRow.gif

Tränar du bara styrka på ryggen dårå? Om du bara kör en gång i veckan tycker jag du borde köra ett helkroppsprogram, men jag tycker du bore köra styrka två gånger, om du vill se några resultat.

Äsch, det du gjort har ju iallafall hållit din förbränning igång, alltid nåt och du har fått in rörelsen i övningarna.

LadyG
2006-08-31, 11:07
Oj, jag vet inte ens hur jag skulle börja lägga upp ett helkroppsprogram :D

Två gånger i veckan vet jag inte hur jag ska hinna, konditionsträningen är absolut nödvändig för att jag ska orka med kampsporten och på sätt och vis är klättring styrketräning fast av annan typ (mer mjölksyra och uthållighet är råstyrka och explosivitet).

Fed up
2006-08-31, 11:24
Oj, jag vet inte ens hur jag skulle börja lägga upp ett helkroppsprogram :D

Två gånger i veckan vet jag inte hur jag ska hinna, konditionsträningen är absolut nödvändig för att jag ska orka med kampsporten och på sätt och vis är klättring styrketräning fast av annan typ (mer mjölksyra och uthållighet är råstyrka och explosivitet).

Nej går det bara en gång, så får det ju vara så.
Jag skulle kört:
1. liggande hantelpress (eller bänkpress)
2. sittande/stående hantelpress (eller militärpress om du gillar den)
3. raka mark (straight leg dead lift)
(om du går till gymmet kan du byta ut en av dem mot latsdrag)
4. Hantelrodd
5. Bicepscurl med stång
6. French press
7. Utfall (med hantlar eller stång, vilket du gillar)
8. Knäböj (på gymmet kan du köra benpress)
9. Ryggresningar
10. valfri magövning

Nåt sånt.

Om du vill köra ett kortare pass kan du skippa 5 & 6. Kolla i övningsbanken om du undrar om nån övning.

Nån annan dag kanske du bara kan köra lite armhävningar, ryggresningar och magträning, tex direkt efter ju-jutsun? eller gör ni sånt på träningen?

LadyG
2006-08-31, 11:35
Oj tack, det där kopierar jag och testar så får vi se vad som värker mest på tisdag :D

Vi kör ganska mycket fys som avslutning, oftast just ryggups och situps varvat med armhävningar och benböj i olika varianter. Mest av allt avskyr jag de benböj med spark som vi gör, som lägger över mer vikt på ett ben åt gången. Av någon anledning vill instruktörerna att vi ska vara lika slut som döda sillar när vi lämnar mattan, och är vi inte drypade av svett har de misslyckats :)

(Erkänner att jag inte håller igen heller, det är en go' känsla att stiga av mattan helt slutkörd.)

Fast någon ökning på styrkan väntar jag mig inte eftersom jag försöker få ner bf%, men däremot hoppas jag att jag inte förlorar så mycket muskelmassa om jag tränar ordentligt. Uppmuntra kroppen att behålla det den byggt s a s, om det funkar.

cam
2006-08-31, 11:40
Håller med om att det bästa upplägget är tunga flerledsövningar i början av passet och lättare isolerade övningar på slutet. Om inte annat så för att orka :) . Du ksn dock köra ett lättare uppvärmnings-set innan du går på tunga övningar.

LadyG
2006-08-31, 11:43
Tack, vad ni är snälla (jag behöver verkligen alla råd jag kan få just nu)!

LadyG
2006-08-31, 14:07
Gah, vad gör man när man får in ett jobb som ska vara klart inom ett dygn? Jo, man hoppar träningen, eftersom jobbet kommer först och har otroligt dåligt samvete för det.

Om jag blir klar någorlunda tidigt får jag testa Fed ups träningsschema istället, för något känns det som att jag vill göra.

Kom på att jag ska vara kastdocka på söndag på graderingen och det är ganska jobbigt. Jag borde inte ligga på kcal-minus den dagen mao, för annars orkar jag inte. Men det kanske räcker om jag äter ordentligt just graderingsdagen, så kan jag fortsätta min deff ändå.

Fed up
2006-08-31, 20:02
Ok, men om du kör mage och ländrygg tre gånger i veckan på ju-jutsun så tycker jag du kan skippa dem i styrkepasset. Om du orkar och vill kan du då köra :

1. liggande hantelpress
2. sittande/stående hantelpress
3. Militärpress
4. raka mark (straight leg dead lift)
(om du går till gymmet kan du byta ut en av dem mot latsdrag)
5. Hantelrodd
6. Bicepscurl med stång
7. French press
8. Utfall (med hantlar eller stång, vilket du gillar)
9. Knäböj (på gymmet kan du köra benpress)

eller nåt sånt.Lägg till eller dra ifrån nån övning alltefter hur du känner och orkar.

LadyG
2006-08-31, 21:12
Ser att ryggresningarna försvann, men det gör inte så mycket. Det är ingen rolig övning heller :D

Kan man alternera övning 4 med gummisnodd som man fäster (fäst mitten på en dörrpost e dyl och håller i ändarna) och drar bakåt (man ser ut som om man simmar fjärilssim stående) eller blir det fel muskler då?

Fed up
2006-09-01, 07:43
Ser att ryggresningarna försvann, men det gör inte så mycket. Det är ingen rolig övning heller :D

Kan man alternera övning 4 med gummisnodd som man fäster (fäst mitten på en dörrpost e dyl och håller i ändarna) och drar bakåt (man ser ut som om man simmar fjärilssim stående) eller blir det fel muskler då?


Jo, du gjorde ju dem så ofta ändå.

Det blir nog mer baksida axlar tror jag. Men gör den också om du vill.

LadyG
2006-09-01, 10:29
Attans, då var jag där med axlarna igen. Jag har en förkärlek för att träna axlar verkar det som :D

Jag lyackades iaf med att sköta jobbet igår och det är väl en seger även om jag inte helt och hållet lyckades hållan mig på det kaloriminus jag borde. Fast man kan inte ligga exakt på -500 hela tiden, ibland blir det mer och ibland blir det mindre. Tyvärr gör jobbet att jag ofta äter skräp, det är något jag måste få kontroll över. Det är dock lite svårt att styra vad som bjuds på en pressvisning t ex, och det är inte alltid de serverar vettiga alternativ.

Tack och lov att det är vilodag idag, imorgon är vi flera som ska träffas på gymmet för att klättra och det kommer att bli jobbigt. Och på söndag är ett ett superintensivt pass på ju-jutsun, och jag har inte ens börjat ladda än.

Det här kan gå åt fanders.

LadyG
2006-09-01, 11:09
Efter mycket grubblande har jag funderat mig igenom mina matvanor och ett av felen som jag verkar göra är att jag äter sällan, men då i gengäld kan jag äta för två. Matvanorna är nu en gång som de är och jag kommer nog att ha svårt att ändra dem, men jag kan ju ändra det jag stoppar i mig.

Jag fortsätter att lägga pannan i djupa veck över den här frågan ett tag till. Det är en hel vetenskap, det där med mat.

Det hade varit mycket enklare om jag kunnat peka på en bov, t ex för mycket godis eller läsk. Nu är det mer matvanorna i sin helhet som spökar och det är inte så enkelt att sila ut vad som gått snett där. Jag har sett i excellarket att jag äter för lite fett och för mycket kolhydrater. Dessutom är jag dålig på protein, trots att jag försöker.

Får väl försöka med den gamla metoden att utesluta allt vitt: vitt bröd, vit pasta, vitt ris osv. som komplement till tallriksmetoden (½ grönsaker, 1/4 kolhydrater och 1/4 proteiner).

Fed up
2006-09-01, 11:42
Jamen axelmusklerna är å andra sidan de snyggaste muskelerna. :thumbup:

Jag tyckte det ar skitsvårt, för att inte säga omöjligt, att äta var 3'e timme i början, men jag började med att försöka att bara äta nåt vad som helst typ en frukt eller morot ar tredje timme, sen utökade jag det och har nu en bred mellanmålsrepertoar och blir alldelles ifrån mig om jag inte fått mat på 4 timmar. Försök äta mindre portioner, då blir du hungrig efter tre timmar igen så då kan du äta ett ägg och ett äpple så står du dig till nästa riktiga mål osv. Det är bra både för förbränningen och imunförsvaret och du kommer äta mndre totalt. Försök ät så du är inte-hungrig, inte mätt, för oftast betyder mätt tvärmätt, iallafall för mig.

Försök planera din dag redan på morgonen, tex:
"idag går jag upp 7 då äter jag frukost, då ska jag äta ett mellanmål klockan 10, då får jag ta med två morötter och ett kokt ägg till skolan/jobbet och sen vid 13 ungefär ska jag äta lunch, ja då kan jag äta det som serveras där nämligen fisk och pasta, skippar den feta såsen och äter massor sallad, sen vid 16 kommer jag hem, då äter jag en burk makrill och en knäckemacka och sen sticker jag och tränar vid 17 så då är jag hemma igen vid 18.30 och då kan jag äta kvällsmat klockan 19, då äter vi böngryta och potatis och sen vid 22 så gör jag en smoothie på kvarg, hallon, minimjölk och en halv banan och sen går jag och lägger mig". Typ så.

Undvik att dricka saker med kalorier i, särskilt läsk, saft och sånt som bara är kasst men även typ juice är oftast onödigt när man håller igen. Mjölk tycker jag går bra, men ta en smalare variant då.

Det finns en del bra mellanmålstrådar här på forumet om du söker tips på såna.

Caixa**
2006-09-01, 11:52
Aaah, va kul att hitta en till kampsportsjournal!:thumbup:

Det är inte helt lätt att få ihop ekvationen kampsport + styrketräning + ännu mer kondition + vila.. Men men.. ett helkroppspass styrka i veckan kan nog räcka till att börja med.

Själv kör jag just nu 3 thai + 1 intervall(spinning/löpning) + 1 styrka- bara ett fåtal basövningar (ex. benböj, frivändningar, marklyft..skitbra övningar för kampsportare!). Basövningarna är ganska svåra att lära sig tekniken på, men med rätt hjälp och låg vikt på stången till att börja med är det bara att nöta.

Ang. dina matvanor känner jag igen mönstret: ex. tidig frukost, ingen mellis och sen sjuuukt hungrig till lunch (massor av mat och fort ska det gå dessutom!) osv. Problemet är som du säger att man äter för sällan.. (Fast det är ju ganska jobbigt att ta med sig matlådor hela tiden..och man kan ju inte bara leva på frukt..kräver massa planering..)

Kämpa på! Den här journalen ska jag följa!:)

LadyG
2006-09-01, 12:04
Jag känner så väl igen mig i det du säger om att det är nästan omöjligt att äta var 3:dje timme, det känns som att man äter hela tiden då ju. Och du har så rätt i att mätt = stoppmätt :)

När jag började med det här projektet gick jag helt över till vatten i olika former (mineral-, kran- och kranvatten med citron i), och det är underbart för det kan jag dricka så mycket jag vill av. :D

Jag får fundera på det där med schema, just tisdagarna kan jag få problem med eftersom jag befinner mig på träningen från 18 till 20.30 (jag instruerar barnpasset) och då är jag inte hemma förrän runt 21.30 men det kanske inte gör så mycket. Jag rör mig hela tiden och brukar inte bli hungrig på mattan, även om nån gång ska vara den första :D

Fast bortsett från det måste det gå att planera lite bättre, även om frukost för min del brukar inträffa några timmar efter att jag vaknat. Fast om jag räknar med den "startsträckan" så slipper jag må illa, och kanske t om kan hitta en rytm :)

Det där måste jag fila på! Tack Fed up, du är en otrolig källa av kunskap och vänlighet som orkar med alla mina misstag och dumheter.

LadyG
2006-09-01, 12:09
Aaah, va kul att hitta en till kampsportsjournal!:thumbup:

Det är inte helt lätt att få ihop ekvationen kampsport + styrketräning + ännu mer kondition + vila.. Men men.. ett helkroppspass styrka i veckan kan nog räcka till att börja med.

Själv kör jag just nu 3 thai + 1 intervall(spinning/löpning) + 1 styrka- bara ett fåtal basövningar (ex. benböj, frivändningar, marklyft..skitbra övningar för kampsportare!). Basövningarna är ganska svåra att lära sig tekniken på, men med rätt hjälp och låg vikt på stången till att börja med är det bara att nöta.

Ang. dina matvanor känner jag igen mönstret: ex. tidig frukost, ingen mellis och sen sjuuukt hungrig till lunch (massor av mat och fort ska det gå dessutom!) osv. Problemet är som du säger att man äter för sällan.. (Fast det är ju ganska jobbigt att ta med sig matlådor hela tiden..och man kan ju inte bara leva på frukt..kräver massa planering..)

Kämpa på! Den här journalen ska jag följa!:)

Tyvärr måste man ju vila ibland också, och dessutom vill jag ju hinna klättra (sjukt roligt att hänga som en spindel på väggen) och veckan har inte så många timmar man skulle kunna önska :)

Jag ser att du kör ungefär samma proprtioner som jag: 3 kampsport 1 styrka och 1 kondition. Det verkar vara ganska vanligt, eller är det bara här det är så?

Eftersom jag nyss börjat så lär jag mig massor hela tiden, men än har inget hänt på vågen. Fortfarande fast på 76Kg (å andra sidan började jag så nyligen att det inte KAN ha hänt något än) :D

Många kampsportare här, det är kul :thumbup:

Fed up
2006-09-01, 13:01
Jag känner så väl igen mig i det du säger om att det är nästan omöjligt att äta var 3:dje timme, det känns som att man äter hela tiden då ju. Och du har så rätt i att mätt = stoppmätt :)

När jag började med det här projektet gick jag helt över till vatten i olika former (mineral-, kran- och kranvatten med citron i), och det är underbart för det kan jag dricka så mycket jag vill av. :D

Jag får fundera på det där med schema, just tisdagarna kan jag få problem med eftersom jag befinner mig på träningen från 18 till 20.30 (jag instruerar barnpasset) och då är jag inte hemma förrän runt 21.30 men det kanske inte gör så mycket. Jag rör mig hela tiden och brukar inte bli hungrig på mattan, även om nån gång ska vara den första :D

Fast bortsett från det måste det gå att planera lite bättre, även om frukost för min del brukar inträffa några timmar efter att jag vaknat. Fast om jag räknar med den "startsträckan" så slipper jag må illa, och kanske t om kan hitta en rytm :)

Det där måste jag fila på! Tack Fed up, du är en otrolig källa av kunskap och vänlighet som orkar med alla mina misstag och dumheter.


Ja, det är något man måste jobba på att få in i systemet liksom, det kommer inte i en handvändning och det kommer inte av sig själv.
Den dagen du håller i barnpasset tycker jag du ska äta innan du sticker, men kanske nån timme innan du ska sporta så du inte kräks på barnstackarna , ta sen med dig en dubbelmacka eller en makrillsburk eller nåt och ät efter eller se till att ha nåt färdigt hemma så du kan äta direkt. det är ju omöjligt att hålla 3-timmar-intervallerna exakt varje dag, men det är något man kan sträva efter och sen får det bli som det blir.

Äsch då, jag var newbie bara häromdagen känns det som så jag hjälper gärna till med det jag hunnit lära mig på sistone! :thumbup:

LadyG
2006-09-01, 21:32
Jag är stolt, jag håller på att byta ut livsmedel i kyl och skafferi till bättre matvaror och sett till att skaffa hem keso.

Inte för att jag vet om jag gillar det, men det ska visst vara nyttigt :D

Dessutom har jag köpt hem flera kilo kycklingbröst och mängder av frysta grönsaker. Det kommer att bli ändring på en del fronter till, allt eftersom jag lär mig. ¨

Man kan väl säga att jag blev inspirerad av somligas journaler här på kollo, veritabla framgångssagor imho :)

-bengan-
2006-09-01, 22:58
låter jue toppen! maten är jue trots allt en viktig del i hela processen:)

och jag tror inte du behöver bli missnöjd med keson, det är faktiskt ganska gott!;) och tycker man inte om naturella så kan man alltid testa någon smaksatt keso, personligen tycker jag lök är vääääldigt god på mackan med lite skinka över. 4 % fett så liite mer än den light versionen som finns av naturell om jag inte minns fel...

hur ofta tränade du kampsport? har för mej jag läste det innan mej kollade snabbt igenom men kunde inte hitta det..?:confused:

LadyG
2006-09-02, 00:27
Bengan: Jag tränar kampsport tre gånger i veckan, styrketräning en (två om man räknar klättringen) och kondition en gång.

Keso naturell (mini-varianten) räddade dagen, det var mättande också. Och mycket protein, jag tror jag hittat den felande ingridiensen :D

Det blir till att laborera med vad man kan göra med keso, jag har några ideer iaf :)

Fed up
2006-09-02, 10:29
här har du en massa kesotips:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=70061&highlight=keso

Själv gillar jag det allra bäst blandat med sylt eller upptinad frukt på pannkakaor eller som kesogrädde, gott att äta som det är, allra bäst är det förstås på gröten, antingen med sylt eller banan.mmmm...

LadyG
2006-09-02, 10:59
Keso kommer att bli en standard-ingridiens i kosten på ett eller annat vis. Jag hade ju problem med att få tillräckligt med protein i kosten, men keso är proteinstint :)

Den tråden ska plöjas igenom från för till akter, keso är nytt för mig måste jag erkänna :D

Fed up
2006-09-02, 11:10
glöm inte kvarg!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57828&highlight=kvarg+1000

LadyG
2006-09-02, 11:14
Hm... det vet jag inte ens vad det är :em:

Fed up
2006-09-02, 16:24
Hm... det vet jag inte ens vad det är :em:

Kesella! finns en billigare variant på Lidl som heter Milbona kvarg också.

LadyG
2006-09-02, 19:15
Kesella! finns en billigare variant på Lidl som heter Milbona kvarg också.

LOL

Jasså, kesella men det använder jag ju i matlagning?! :laugh:

Inte visste jag att det hette kvarg också :)

Idag klättrade jag riktigt bra, tangerade PB och fick inte kramp på kuppen. Sist jag var uppe på den höjden nästan grinade jag av smärta i underarmarna efteråt, så trött var jag. Men inte idag, så snart kanske jag kan komma ännu högre :D

Firade framgångarna med kyckling och bambuskott, världens smaskigaste att tugga på.

Imorgon gäller det, en gradering är en tuff urladdning även för kastdockan. Måste se till att få i mig en vettig frukost för en gångs skull.

LadyG
2006-09-03, 08:14
Graderingsdagen gryr och ingenting går som jag tänkt mig. Gah, hur ska jag kunna äta när jag är nervös?

Undrar om kaffe räcker som bränsle ...

Och ju mer jag funderar på det desto jolmigare blir magen.

LadyG
2006-09-03, 18:52
Det gick bra utan frukost, jag fick förlita mig på energidryck. Hällde i mig en proteindryck direkt efter passet, och känner mig ganska okej nu fkatiskt. Ska äta kyckling, keso med lök och basilika samt strimlad vitkål och sen ska jag nog sova en vecka känns det som.

Nu är behöver jag iaf inte vara med om någon gradering mer den här terminen, så nu kan jag fokusera på det jag vill.

LadyG
2006-09-04, 10:08
Jisses vad trött jag var igår *skratt* Att jag alls orkade skriva något var i sig en liten prestation. Föråt mig på strimlad vitkål (var grymt sugen på det av någon anledning) och vet inte om jag törs styrketräna idag bara för det :D

Deff och extrem fysisk prestation passar inte ihop över huvudtaget, men det var det ni varnade mig för i den andra tråden. Hade jag inte varit så nervös så hade jag kunna äta också, och då hade det gått bra.

Men skam det som ger sig, nu är det ny vecka och nya friska tag. Förra veckan körde jag väl i diket någon gång, men jag stannar inte där. Över lag håller jag mig på vägen och det är väl det som räknas hoppas jag.

Keso är en mycket bra uppfinning för övrigt, det är imponerande vad mycket man kan använda det till. Smörgåspålägg t ex, om man krossar i lite vitlök, färsk basilika och lite fetaost. Eller som kall sås till kyckling om man rör ner rödlök, färsk basilika och lite paprikahack. Jag är överlycklig att jag hittat något som kan fylla upp proteinbehovet, det som jag varit så dålig på hittils.

Eftersom vi ska till lasarettet idag och häsla på svärmor så blir det ingen tränig idag, men jag får räkna med det helt enkelt. Kanske kanske hinner jag lite senare i kväll, det är väl inget som hindrar en från att träna efter 22 eller? Bortsett från sömnen då, man kan störa kroppen och få svårt att sova (har aldrig varit något problem för mig), och att grannarna säkert surnar till på att jag duschar vi 23, men annars så... ?

Kanske kan få in lite extra motion genom att gå i trapporna istället för rulltrappan och sånt, så kanske jag tystar samvetet lite iaf.

Eva_E
2006-09-04, 13:38
Jag är keso-knarkare...:em: Kan fylla på med ett par till tips på goda påläggsvarianter: keso och kaviar, keso senap och persilja, keso gräslök och torkade tomater, keso och hackade oliver.

Hur gick graderingen förresten? Du åkte till den - och sen kom du hem och var trött! Men vad hände dessemellan då?

Eva

LadyG
2006-09-04, 15:38
Jag är keso-knarkare...:em: Kan fylla på med ett par till tips på goda påläggsvarianter: keso och kaviar, keso senap och persilja, keso gräslök och torkade tomater, keso och hackade oliver.

Hur gick graderingen förresten? Du åkte till den - och sen kom du hem och var trött! Men vad hände dessemellan då?

Eva

Keso upphör aldrig att förvåna mig, vilka bra tips du kom med! Tänk att jag missat att det fanns keso innan. Otroligt.

Graderingen gick jättebra, sambon kan nu stoltsera med grönt bälte 3:e kyu och jag slipper vara kastdocka mer den här terminen. Nästa gång han får gradera är samtidigt som jag, då graderar han till blått bälte 2:a kyu och jag graderar till brunt bälte 1:a kyu. Det är den satsningen jag börjat med nu, vi får väl vara varandras kastdockor förmodar jag (det skulle passa mig som hand i handske) :D

LadyG
2006-09-05, 13:09
Lyckades klämma ner en halv omelett (3 ägg, salt och peppar), strimlad vitkål och ett kokt ägg som lunch idag, alltså inte den sena lunchen jag brukar ta utan lunch vid lunchtid. Tänkte försöka äta riktig mat (ris, stekt kött och en sås gjord på tomater som krossats och kryddats med vitlök, svartpeppar och torkad basilika) lite närmare inpå träningen, men inte så mycket att jag kräks på barnen :P

LadyG
2006-09-05, 21:31
Fick inte ner alls lika mycket lunch som vanligt, blev nästan lite fundersam om jag skulle orka men det gick fint! Barnträningen gick bra, det är ganska lugnt att köra den. Sen började min egen träning. Vi värmde upp med en massa joggande runt salen, satte ena eller andra handen i mattan, gjorde höga knän och stannade för armhävningar titt som tätt, blandade in situps och ryggups och avslutade med att bära omkring en polare på ryggen och göra benböj (var och en efter sin förmåga).

Teknikträningen kördes i högt tempo idag, eftersom det var repetition på tekniker vi ska kunna. Alltså blev det ett fasligt flängande upp och ner på mattan. Slag, spark och kast i några grundformer gick vi igenom.

Sen kom en lugnare fas när vi övade in några nya tekniker till nästa grad. Dom har jag nog redan glömt, men repetition är all kunskaps moder sägs det ju.

Mot slutet fick vår instruktör ett anfall av ambition och fick oss att kuta runt dojon igen, högre tempo den här gången. Löpningen avbröts av raska moment som "tjugo snabba armhävningar", "trettio situps med benen i luften" och "ta närmsta kamrat och brotta ner honom". I början gick det väl bra men efter ett tag började andan fastna i halsen, och då var vi bara halvvägs!!! Men jag klararde det :hbang:

Efter det stretchade vi ut våra stackars trötta muskler (underbart skönt) och tackade för oss.

Har investerat i mer keso naturell, keso med lök och fetaost. :D

Den här osten är jag glad i:

Apetina feta 3%
Näringsvärde per 100 g ost
Energi 451 kJ/107 kcal
Protein 18 g
Kolhydrat 2 g
Fett 3 g

Den tar man lite av och smaksätter keso med tillsammans med vitlök och örter och äter på mackan, eller häller i lite i köttfärssåsen eller sallanden :eating:

-bengan-
2006-09-05, 21:47
Låter som ni haft ett jobbigt pass;) men det är jue aldrig fel!
Vad fokuserar man på i ju-jutsun, slåss nere på marken eller stående kamp?

ohh! feta med bara 3% fett, det ska jue verkligen kollas upp;)

LadyG
2006-09-05, 22:01
Bengan: Vi vill hålla oss på fötterna till varje pris om det är självförsvarstekniker vi övar. Är det inför tävling däremot är det hela registret s a s, med stående fight, nedtagning och mattfight.

Vår chefsinstruktör kommer från kyokushinkai så vår träning är inte riktigt typiskt ju-jutsu kai alla gånger, vi kör betydligt mer kamp än andra klubbar inom samma stil så vi är väl kanske inte representativa på den punkten. Han värdesätter spirit och geist mycket högt, vilket inte är helt fel. Det blir ganska mycket fys också, för en av våra instruktörer (den vi hade idag) tycker det är kul att se oss svettas. :D

LadyG
2006-09-06, 21:13
Har i ren nervositet tuggat i mig så inihelvete för mycket, enligt sammanfattningen över 1 000 kcal för mycket!!!!

Otroligt deprimerande, när det började så bra. Hade koll och allt. *cry*

Förvisso hatar jag tandläkare, även när det är min sambo som blir utsatt för dem men jag borde varit mer vaksam. Inte hann jag med min träning heller, så jag känner mig som en spärrbalong. *spy*

Känner mig så jäkla misslyckad just nu.

Kurash
2006-09-08, 06:52
1:a Kyu snart! Insåg inte att du var så avancerad, respekt. Intressant med Kyokushintränare i JJ, vad har han för grad?

LadyG
2006-09-08, 11:23
1:a Kyu snart! Insåg inte att du var så avancerad, respekt. Intressant med Kyokushintränare i JJ, vad har han för grad?

Tack :)

I kyokushin har jag ingen aning om (han har 2:a dan jj, men det var karaten du undrade över va?), men han för med sig mycket intressant in i JJ som kommer att vara bra att kunna. Vi kör betydligt mer fight än de flesta JJ klubbar t ex och han är inte lika strikt på att teknikerna ska vara snygga, men de ska vara effektiva. Det är bra tycker jag, för var gör det för skillnad om en teknik är flashig men inte fungerar i verkligheten? Sen att han har bättre styrka, flås och uthållighet än någon av oss ungdomar gör en bara imponerad och ödmjuk på något vis. Det ligger mycket hårt jobb bakom.

LadyG
2006-09-08, 11:28
Uppdatering på deff-fronten: Vågen gjorde mig glad idag, nålen tvärnitade klart och tydligt på 75 kilo. Ett kilo mindre än när jag började för ungefär två veckor sedan. Till och med den elektoniska visade lägre vikt, fast den är ju underlig. Denna gången bytte den vikt mitt i vägningen och jag stod still! Det är kanske glappkontakt i den.

Trots min stora fasdäs vid tandis så verkar det inte påverkat schemat på det stora hela. Kan det verkligen vara möjligt? Iofs är keso utämrkt som smet på mackan istället för smör, standardmjölken åkte ut och det blev mellanmjölk (håller på att byta ner mig sakta men säkert, måste vänja mig) och fetaost nedsmulat i keso är underbart gott som mellanmål. Men ändå, kan det verkligen gåra så stor skillnad, på riktigt? (Är fortfarande fascinerad, eftersom det är första gången på nästan 9 månader som vikten rört sig ur fläcken öht.)

Har kontrollerat vilopulsen och den har varit olika vid alla mätningarna: 56, 60 respektive 54. Hur vet man vad som är den riktiga vilopulsen?

Eftersom det inte blev någon cykel i onsdags så cyklar jag idag.

emmzan
2006-09-08, 13:36
Fetaost och keso - måste testas :)

Många små förändringar = resultat! :thumbup:

LadyG
2006-09-08, 14:59
Det känns faktiskt ganska bra att det fungerar, i synnerhet som jag känner mig så off på träningen. Inte alls samma klipp i steget eller kraft i kasten. Det skulle ha känts lite trist om det inte hänt någonting :P

Att öka takten på viktnedgången är inte ett alternativ, då skulle jag inte orka träna. Jag tror det är här precis så mycket jag klarar av faktiskt, men någorlunda bibehållna träningsresultat. Fortare går det inte helt enkelt så det får jag acceptera.

LadyG
2006-09-08, 18:03
Vilket skönt pass på cykeln. Hittade rytmen idag, och kunde t om öka motståndet utan att det kändes speciellt besvärligt. Det kanske är det goda humöret från i morse som speglar av sig? :D

Om alla pass vore så här bra skulle man aldrig tycka illa om träningen :)

cam
2006-09-08, 19:18
Keso är det bästa som uppfunnits :hbang: Fetaost kommer som god tvåa :eating:

-bengan-
2006-09-08, 23:43
Du behöver inte vara så orolig för att du råkar äta för mycket en dag. Ätar dagar kan ibland även vara positivt sägs det ju:)

Huvudsaken är ju att du sedan tar tag i det å sköter allt framöver. Och i tanke på viktnedgången så måste du ha gjort det!:thumbup:
så det är bara att kämpa på och plåga sig lite! det kommer nog vara värt det i slutändan!*flex*

LadyG
2006-09-09, 01:01
Bengan: Tack, visst är det så att det inte är någon katastrof om det händer en gång, om det bara förblir en gång. Fast det är lite skillnad på en planerad ätardag och en oplanerad :)

Idag hamnade jag på väldigt hög andel protein känns det som, över 50% och resten hyfsat jämt fördelat mellan fett och kolhydrater. Vet inte om det är bra, men jag är mätt som en gnu!!!

LadyG
2006-09-09, 22:54
Idag blev klättringen inställd, men jag cyklade som en liten glad iller istället. Jag såg att jag glömde ändra gårdagens mål för energiintaget. eftersom gårdagen egentligen skulle varit vilodag skulle energiintaget vara 1600 men jag tränade ju faktiskt, och det räknade jag inte alls med.

Omvänd dikeskörning, kan man säga. Nåja, det gör inte så mycket, det jämnar ut sig i längden.

Idag skulle jag legat på 1600 också, något högre kanske eftersom jag cyklat, men jag hamnar på 1300 i slutänden (efter sista mellanmålet som ska inmundigas strax). När kosten är proteinrik orkar man ju inte äta lika mycket!

Imorgon bitti måste jag få i mig något vettigt före träningen, annars stupar jag, eftersom jag ätit så dåligt på sistone. Imorgon ska jag nämligen lägga på några extra styrkeövningar efter träningen, för mage och rygg. Det känns som om det var länge sedan jag hade träningsvärk i de regionerna nu.

Pinglan
2006-09-10, 09:03
Vilken fartfylld journal du har ladyG :hbang: Jäklar vad rolig din ju-jutsi träning verkar! Haha, det påminner mig om när jag och min kusin var små (vi var väl typ 8-9år) Vi hittade en instruktionsbok om ju-jutsi i Hobbex (!) och den ville vi såklart ha! Herregud vi skulle bli kungar på ju-jutsi trodde vi! Våra karriärer tog dock slut ganska snabbt, faktiskt samma dag som vi fick hem boken...jag skulle ta ett grepp på kusinen (allt enligt instruktionsboken naturligtvis) det var bara det att jag tappade balansen och ramlade handlöst med knät före rakt på hennes tår :em: Skrik och tjut och vips! så var den karriären över innan den ens hade hunnit börja :D

LadyG
2006-09-10, 09:10
Vilken fartfylld journal du har ladyG :hbang: Jäklar vad rolig din ju-jutsi träning verkar! Haha, det påminner mig om när jag och min kusin var små (vi var väl typ 8-9år) Vi hittade en instruktionsbok om ju-jutsi i Hobbex (!) och den ville vi såklart ha! Herregud vi skulle bli kungar på ju-jutsi trodde vi! Våra karriärer tog dock slut ganska snabbt, faktiskt samma dag som vi fick hem boken...jag skulle ta ett grepp på kusinen (allt enligt instruktionsboken naturligtvis) det var bara det att jag tappade balansen och ramlade handlöst med knät före rakt på hennes tår :em: Skrik och tjut och vips! så var den karriären över innan den ens hade hunnit börja :D

Det är jätteroligt när det fungerar och teknikerna flyter, men ibland har man dagar när man står i tuggummi känns det som. Ibland har t om Karl 12:e-statyn bättre fotarbete och reaktionsförmåga, det är jag övertygad om, och ibland vill man bara köra fys och trötta ut sig fullständigt och bara strunta i teknikerna :D

Ungar är underbara, jag tränar kids i den åldern och lite äldre, och de är lika entusiastiska som de är roliga. Jag känner igen det du berättar, det brukar vara minst ett sådant fall per träning, när de dunsar ihop, råkar skalla varadra eller bara tar i lite för mycket. Så får man vara där, trösta och uppmuntra och försöka avsluta med något de kan och behärskar så de går hem med en känsla av triumf så allt det onda, trista är glömt.

Inte visste jag att Hobbex sålde kvalitétslitteratur! :D

LadyG
2006-09-10, 15:34
Underbart pass! Jag älskar ju-jutsu ibland!

Vi började med att värma upp leder och vicka på allt vi kunde vicka på. Sen gick vi över till att tänja lite mjukt och sen började vi med några enkla slag och sparkar. När vi var klara droppade svetten och tempot hade liksom bara ökat. Fast det var inte jobbigt, bara varmt.

Sen blev det de obligatoriska armhävningarna (30) och situpsen (50) och det kändes fortfarande helt okej. Lite mjölksyra i triceps.

Teknikträningen blev litelugnare idag eftersom min partner är skadad, så jag tog det stillsamt med honom.

Sen avslutade vi med fys, till min stora förvåning. 50 armhävningar (fast jag gjorde 5*10, frökenarmhävningar, med 5-sekunderspauser emellan seten), 50+ situps (instruktören gjorde 100, jag hängde på till 57 men sen dog magen kändes det som. MJÖLKSYRA!) och 50 benböj (piece of cake).

Fast så mycket situps har jag aldrig gjort på ett träningspass NÅGONSIN! Hade någon frågat om jag kunde det hade jag bara skrattat. Idag körde vi så mycket fys att jag ställde in planerna på extra fys efter träningen, jag fick mitt lystmäte ändå :D

På kostfronten ser det också bra ut. Fisk är ingen höjdare hos mig, men efter att ha sett hur proteinrikt och kolhyrdatfattig kost fisk är så får jag väl krypa till korset och äta det då. Om inte annat för att inte tröttna på kassler :)

I slutänden kommer veckans totala energimängd ligga nästan exakt där jag ville, fast jag missade lite. Synd, men man kan inte vara perfekt i allt, huvudsaken är att utgiftskontot är större än insättningen per vecka, för då kommer viktminskningen.

LadyG
2006-09-11, 12:30
Idag blev det lunchcykel istället för morgoncyklning, var för trött i morse helt enkelt. Men dock, framsteg:

Kunde öka motståndet på cykeln till 7 av 8 och satte ändå nytt PB på milen: 30.57

Milen under 30 minuter ligger inte långt borta känns det som, jag sölade lite i början eftersom jag inte direkt trodde på att jag skulle orka ett 30-tempo hela vägen. Det var först när jag passerade 6km som jag fattade att benen skulle orka. Men nu vet jag det till nästa gång, då får vi hoppas att 30-minutersgränsen spräcks :)

Det känns att konditionen förbättrats mycket sedan jag började cykla. Vilopulsen är nere på 54 och blodtrycket har sjunkit till 112/80 vilket jag tolkar som tecken på att kroppen mår bättre och orkar mer.

Jag bli lite konfys dock, när jag cyklar kommer jag aldrig upp över 125 i maxpuls, inte ens om jag cyklar så hårt och länge att jag tror att jag håller på att få en hjärtinfarkt! Jag har verkligen pressat, i synnerhet på intervallpassen, men högsta pulsen hittils har varit 123. Mätaren på cykeln måste vara konstig.

Ikväll blir det styrketräning, men jag utesluter mage och ben eftersom de har fått nog med pisk redan. Men axlar, rygg och armar däremot... :D

Pinglan
2006-09-11, 12:49
Jäklar vad du jobbar tjejen! Jätteroligt att läsa :thumbup:

emmzan
2006-09-11, 13:42
Håller med pinglis! Inspirerande läsning!

Naggande go!
2006-09-11, 14:56
Här blev man ju inte så lagom träningssugen... Fasen vad jag längtar till morgondagens pass nu, tackar som faen!!

Riktigt impad över din energi, har en massa igång hela tiden verkar det som! Är du månne hälften utomjording???

BRÖÖÖÖD
2006-09-11, 16:53
Riktigt impad över din energi, har en massa igång hela tiden verkar det som! Är du månne hälften utomjording???

Kampsportare heter det, inte utomjording. :D

LadyG
2006-09-11, 19:34
Tack, Pinglan och Emmzan. Jag brukar hämta inspiration från journalerna här på kollo själv när jag känner mig lite låg. Emmzan är stark som en gnu i mark säger jag bara, dit hän kommer jag nog aldrig. Pinglans följer jag med extra intresse, man bara måste beundra den viljan och mentala styrkan.

Naggande Go, du är rolig du. Inte är jag utomjordisk, inte. Bara en kampsportare, som BRÖÖÖÖD säger :D BRÖÖÖÖD ligger i och kämpar inför en tävling nu, eller hur?

Jag har en bekännelse att göra förresten. Jag läste i Fed_ups journal om stängers vikt och att man kunde väga stången. Sagt och gjort pallrar jag mig iväg till vågen med stång och allt, och det är inga 2-3 kilo som jag trodde. :em: Den väger 5 Kg, inte som en riktig gym-utrustning kanske men tillräckligt för mitt hemanvändande än så länge.

Bara för att allting annat gått så bra idag så hängde jag på så den vägde 20Kg jämt och det gick jättebra! Nu vet inte jag om man borde byta vikt ofta eller så, men det här gjorde jag idag iaf:

Cyklade tills svetten bröt fram, då borde kroppen vara uppvärmd.

Militärpress: 2*10 (20Kg) (Ganska tungt. Mycket mjölksyra sista 3-4)
Stångrodd: 4*10 (20Kg) (För lätt, ingen mjölksyra alls)
Bicepscurl: 2*4 (20kg) (Så inihelvitte tungt!)
Hantellyft (åt sidan): 2*10 (3Kg) (larvigt lätt, hinner bli uttråkad)
Drag till hakan: 2*5 (20Kg) (ont som *** i handlederna??? Vad nu då?)

Började göra marklyft också, men vid 4-5 började baksidan av benen protestera, så då vågade jag inte fortsätta. Det var inte mjölksyra den här gången så jag kanske gjorde fel. Inte för att 20Kg är några problem, men det kändes inte rätt.

Återkommer till den övningen.

Avslutade med 2*10 ryggresningar och 2*10 (riktiga) armhävningar.

Har funderat på att köpa gummiband, för att kunna göra latsdrag hemma. Någon som har erfarenhet av gummiband och som kan råda? Vilken modell satsar man på t ex?

Avrundade träningen med en gainomax och ska smaska kassler snart - igen - fast med en (för mig) ny kesosort, den med taco. Vitkålssallad, kokt broccoli och ett par morötter anbefalles :D

LadyG
2006-09-12, 10:30
Någon som har en bra medicin som botar träningsvärk?

Jag vet inte ens var det sitter, det gör liksom ont i hela överkroppen. Jag känner mig som ett stort jäkla blåmärke från midjan till nacken, hela vägen runt!

Kul det ska bli att bli kastad ikväll... not!

X-Change
2006-09-12, 16:37
Någon som har en bra medicin som botar träningsvärk?

Jag vet inte ens var det sitter, det gör liksom ont i hela överkroppen. Jag känner mig som ett stort jäkla blåmärke från midjan till nacken, hela vägen runt!

Kul det ska bli att bli kastad ikväll... not!
För mig hjälper stretching, eller linnement. Massage är nog bra med, fast då känner du nog dig mer som en gelegubbe efteråt.

Varför kör du på samma vikt vad du än kör? Repstalen varierar men ändå, 20 kg i bicepscurl och samma vikt i militärpressar? Volymskillnaden mellan axlar och biceps är ju enorm.

Drag till hakan har många fått problem med (även jag) och med smärta i handlederna. Övningen är känd för det, handledsdödare. Vissa kan köra den, andra inte.
Jag kör Hantelshrugs istället, vilket är en kul och lätt övning som inte alls sliter på handlederna.

20 kg i marklyft? Jag vet inte om du kör med SL-stång eller någon annan variant där man inte kan justera vikten. Men oavsett så kommer stången närmare backen än om du använder "stora" 15 kilos viktor på en SL-stång. Alltså blir lyftvägen längre som du kör och övningen blir svårare att utföra/lätt att det inte känns "rätt".

Fed up
2006-09-12, 19:48
Nej, inte massage på träningsvärk! Då blir det typ tusen gånger värre! Det enda som hjälper egentligen är att använda musklerna igen, men de behöver ju sin vila.

X-Change
2006-09-12, 21:43
Nej, inte massage på träningsvärk! Då blir det typ tusen gånger värre! Det enda som hjälper egentligen är att använda musklerna igen, men de behöver ju sin vila.Ok, gjorde en chansning där. Har aldrig provat massage själv så. Brukar räcka med stretching direkt efter passet! :D

LadyG
2006-09-12, 22:48
För mig hjälper stretching, eller linnement. Massage är nog bra med, fast då känner du nog dig mer som en gelegubbe efteråt.

Varför kör du på samma vikt vad du än kör? Repstalen varierar men ändå, 20 kg i bicepscurl och samma vikt i militärpressar? Volymskillnaden mellan axlar och biceps är ju enorm.

Drag till hakan har många fått problem med (även jag) och med smärta i handlederna. Övningen är känd för det, handledsdödare. Vissa kan köra den, andra inte.
Jag kör Hantelshrugs istället, vilket är en kul och lätt övning som inte alls sliter på handlederna.

20 kg i marklyft? Jag vet inte om du kör med SL-stång eller någon annan variant där man inte kan justera vikten. Men oavsett så kommer stången närmare backen än om du använder "stora" 15 kilos viktor på en SL-stång. Alltså blir lyftvägen längre som du kör och övningen blir svårare att utföra/lätt att det inte känns "rätt".

Är det inte bra att ha samma vikt för alla muskler? Hm... Jag trodde att om de lyfte lika tungt jobbade de lika hårt och måste då mao bli ungefär lika stora. Jag borde kanske sluta försöka tänka själv :P

Skönt att veta att drag till hakan "är sån" s a s, så det inte var mig det var fel på. :D Ska byta drag till hakan mot hantelshrugs istället, den är bara jobbigt men inte smärtsam.

Jag tror att jag inte klarade marklyft eftersom jag hade början till en nu mera gudomlig träningsvärk i hamstrings. Det kan jag tacka det ökade motståndet på motinscykeln för...

LadyG
2006-09-12, 22:57
Inledde med att leda barnpasset och det är en ganska lagom uppvärmning att studsa runt på mattan och instruera barn. Avslutade deras träning med fys, (30 situps, 30 ryggups, 30 armhävningar och 30 benböj + 10 benböj med spark) som jag naturligtvis deltog i själv för att föregå med gott exempel :D

Det innebar att jag var fullt uppvärmd till vårt pass började, och träningsvärken lös med sin frånvaro. Tack ökad blodcirkulation.

Träningen var en underbar blandning av tekniker i olika former och inte mycket fys eller kondition (tack och lov, jag fick mitt lystmäte under barnpasset). Fast trött och matt i musklerna blev jag ändå. Insåg att det måste bero på att jag ligger ungefär 1000 kcal under vad jag borde, men jag har inte haft aptit idag. Fast jag ska iaf stoppa i mig lite keso innan jag kramar kudden :)

Vilken tur att det inte var "pang-pang"-träning idag, det hade jag nog inte orkat.

Imorgon blir det en lugn morgoncykling om inte kroppen säger att den är piggelin nog för lite intervall. Som Fed up sa innan: kroppen behöver sin vila också. :thumbup:

Naggande go!
2006-09-13, 03:14
Skoj att instruera barn, de brukar ju va så entusiastiska och fartfyllda. Kan förstå att det var en lagom uppvärmning!

Ja du 1000 kcal minus kan göra även dem bäste lite matt... Hoppas keson hjälpte!
Lycka till med morgoncykling och vila om det behövs!!

Fed up
2006-09-13, 07:35
Är det inte bra att ha samma vikt för alla muskler? Hm... Jag trodde att om de lyfte lika tungt jobbade de lika hårt och måste då mao bli ungefär lika stora. Jag borde kanske sluta försöka tänka själv :P

Skönt att veta att drag till hakan "är sån" s a s, så det inte var mig det var fel på. :D Ska byta drag till hakan mot hantelshrugs istället, den är bara jobbigt men inte smärtsam.

Jag tror att jag inte klarade marklyft eftersom jag hade början till en nu mera gudomlig träningsvärk i hamstrings. Det kan jag tacka det ökade motståndet på motinscykeln för...

Nej, du är tex mycket, mycket starkare i rygg än i axlar, så om du kör på samma ikt där så har ju ryggen värsta semestern.

Kör så tungt du kan på ett visst antal reps tex. 8. Då kommer du snabbt märka hur du ökar. Är du osäker på en öving kan du köra lite lättare en vecka eller två.

:thumbup:

Baal_Sebul
2006-09-13, 10:05
Är det inte bra att ha samma vikt för alla muskler? Hm... Jag trodde att om de lyfte lika tungt jobbade de lika hårt och måste då mao bli ungefär lika stora. Jag borde kanske sluta försöka tänka själv :P

Skönt att veta att drag till hakan "är sån" s a s, så det inte var mig det var fel på. :D Ska byta drag till hakan mot hantelshrugs istället, den är bara jobbigt men inte smärtsam.

Jag tror att jag inte klarade marklyft eftersom jag hade början till en nu mera gudomlig träningsvärk i hamstrings. Det kan jag tacka det ökade motståndet på motinscykeln för...


Skulle se lite roligt ut om man hade lika stora underarmar som lår :Virro

Vore det inte bättre att byta drag till hakan mot exempelvis hantellyft åt sidan istället för hantelshrugs?

LadyG
2006-09-13, 10:48
Skoj att instruera barn, de brukar ju va så entusiastiska och fartfyllda. Kan förstå att det var en lagom uppvärmning!

Ja du 1000 kcal minus kan göra även dem bäste lite matt... Hoppas keson hjälpte!
Lycka till med morgoncykling och vila om det behövs!!

Det är mycket fart och fläkt på juniorerna, och de älskar kast - gärna
höga sådana också :) Det gäller att hänga med helt enkelt!

Ja, jag var ganska darrig, frusen och utsvulten så jag tuggade i mig lite kassler från gårdagens lunch också, reparerade icke-ätandet under dagen så att balansen blev ganska bra ändå tillsist, bara ett par hundra under istället för tusen. Jäkla skillnad :D

LadyG
2006-09-13, 10:49
Nej, du är tex mycket, mycket starkare i rygg än i axlar, så om du kör på samma ikt där så har ju ryggen värsta semestern.

Kör så tungt du kan på ett visst antal reps tex. 8. Då kommer du snabbt märka hur du ökar. Är du osäker på en öving kan du köra lite lättare en vecka eller två.

:thumbup:

Bra tanke, den borde jag tänkt :)

Jag vill gärna köra så tungt som möjligt så jag förlorar så lite musklemassa som möjligt, klart ryggen ska få sig en jäkel den också :D

Nästa gång åker det på så mycket vikt att jag inte orkar mer än 8-10 rep per set, helt klart. Oberoende av muskelgrupp, så ska vi se om det inte blir lite fart på fläsket *flex*

LadyG
2006-09-13, 10:51
Skulle se lite roligt ut om man hade lika stora underarmar som lår :Virro

Vore det inte bättre att byta drag till hakan mot exempelvis hantellyft åt sidan istället för hantelshrugs?

:laugh: Jo, det har du rätt i, men det tänkte inte jag på när jag satt och grubblade över hur man skulle lägga upp vikterna. När ni säger det så låter det ju helstolligt, men det lät jättebra i min förvirrade hjärna när jag tänkte ut det :D

Hantellyft åt sidan, är det den man står lätt frammåtlutad så man ser ut som en fiskmås i ytterläget?

Baal_Sebul
2006-09-13, 11:40
Hantellyft åt sidan, är det den man står lätt frammåtlutad så man ser ut som en fiskmås i ytterläget?

Det är den här övningen

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html

LadyG
2006-09-13, 11:47
Det är den här övningen

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html

Aha, men den känner jag ju igen! Fast jag brukar stanna i övre läget ett par sekunder, bara för att vara envis, men det ska man inte då eller?

shadowfire
2006-09-13, 11:51
Det är den här övningen

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html
oii, det var den jag pajjade min axel i.. + sittande flies.. :(

Baal_Sebul
2006-09-13, 14:23
Aha, men den känner jag ju igen! Fast jag brukar stanna i övre läget ett par sekunder, bara för att vara envis, men det ska man inte då eller?

Det kan du göra om du trivs med det, men du kan inte hantera en lika stor vikt på det sättet.

Baal_Sebul
2006-09-13, 14:26
oii, det var den jag pajjade min axel i.. + sittande flies.. :(

Vad har du fått för skada?

Utförde du övningen som det visas i länken?

LadyG
2006-09-13, 17:25
Det kan du göra om du trivs med det, men du kan inte hantera en lika stor vikt på det sättet.

Kanske inte, men det bränner fint i musklerna efter ett tag :D

Fed up
2006-09-13, 18:51
Låter bra det där. I hantellyft åt sidan ska man dock inte vara viktkåt, utan tänka på formen-den är rätt knepig att få till rätt i början-, tänk på det.

Träningsvärk får du nog räkna med...när jag hade tränat i typ ett halvår hade jag aldrig det, men då körde jag samma övningar varje vecka och tränade 3 ggr i veckan. Så länge du bara kan köra 1 gång i veckan kommer du nog få detl, men du vänjer dig och efter uppvärmningen på j-j'n så mjuknar du väl lite iallafall innan de kastar dig i backen?

LadyG
2006-09-14, 12:56
Det är det att jag försöker byta övningar ganska ofta också, jag har för mig att jag läste att musklerna vänjer sig vid en rörelse så småningom och då får man mindre träningsvärk. Jag kanske borde hålla mig till några väl valda övningar och låta kroppen vänja sig vid dem, eller spelar det någon roll? För träningsvärk kan jag leva med om jag får gnälla :D

Jodå, på ju-jutsun värmer vi upp ordentligt men stretch före kast och höga sparkar för att minska skaderisken, och är man det minsta osäker ber man den som kastar att kasta försiktigt. Så det brukar gå bra, utom när det sitter i axlarna av någon anledning. Då är det lite smärtsamt, hur man än bär sig åt (inte värre än att det går att ignorera oftast).

Ikväll hoppas jag på teknik, det känns som om jag behöver utveckla den delen, och jag har hur mycket som helst att repetera också. Och en ny kata som jag inte ens hunnit titta på än. Fighting i all ära men det får inte ta tid från det jag måste fokusera på för att kunna utvecklas och gå vidare.

Fed up
2006-09-14, 17:13
Det är det att jag försöker byta övningar ganska ofta också, jag har för mig att jag läste att musklerna vänjer sig vid en rörelse så småningom och då får man mindre träningsvärk. Jag kanske borde hålla mig till några väl valda övningar och låta kroppen vänja sig vid dem, eller spelar det någon roll? För träningsvärk kan jag leva med om jag får gnälla :D

Jodå, på ju-jutsun värmer vi upp ordentligt men stretch före kast och höga sparkar för att minska skaderisken, och är man det minsta osäker ber man den som kastar att kasta försiktigt. Så det brukar gå bra, utom när det sitter i axlarna av någon anledning. Då är det lite smärtsamt, hur man än bär sig åt (inte värre än att det går att ignorera oftast).

Ikväll hoppas jag på teknik, det känns som om jag behöver utveckla den delen, och jag har hur mycket som helst att repetera också. Och en ny kata som jag inte ens hunnit titta på än. Fighting i all ära men det får inte ta tid från det jag måste fokusera på för att kunna utvecklas och gå vidare.

Nä precis, därför jag brukar skifta öningar en del. Inte vet jag om man får bättre resultat när man får träningsvärk, men det känns ju jäkligt segt att gå och träna och slita och aldrig märka det i kroppen.

Så om träningsvärken inte stör dig så kör på för sjutton, och gnäll du allt vad du kan, det bjuder vi på! :thumbup:

LadyG
2006-09-14, 19:12
Det låter bra det :)

Det som låter mindre bra är att jag blev sittande med en artikel, och glömde tiden. Så istället för kvällens ju-jutsupass fick det bli ett pass på cykeln. Inte alls det jag hade tänkt mig :furious:

Men jag slog iaf PB på milen, 28:25 på det nya motståndet, fast det lär ju dröja innan jag kan slå det. Så förbannad som jag var när jag cyklade har jag inte varit på länge.

Caixa**
2006-09-14, 20:05
PB på milen är ju inte helt fel det heller;)

Naggande go!
2006-09-14, 20:26
Grattis! Tur i oturen om man säger så!

LadyG
2006-09-14, 21:05
Tack, nej det kanske inte är så illa ändå. Fast jag är otroligt tacksam för att jag har träningsgrejor hemma så jag kan kompensera för såna här missöden annars hade jag blivit galen.

Jag hör hur det där låter... Jag är lite träningsberoende tror jag, så som jag håller på och planerar in kost, sömn, träning och vila för att det ska fungera optimalt.

LadyG
2006-09-15, 10:47
Det är dags att redovisa resultatet från morgonens vägning.

74kg!

Det betyder att jag gått ner ett helt kilo på en vecka, och jag tycker att jag inte gjort något annat än ätit! Förrvisso är det nog mycket vatten, trots att jag dricker som en kamel, 3-4 L/dag. Om viktnedgången är ½-1kg / vecka är jag klar före jul t om och det vore ju inte så dumt. Då har jag ännu bättre marginal att röra mig med.

Jag bara hoppas att den höga proteinhalten i kosten och styrketräningen gör att jag inte förlorar allt för mycket muskler. Snart ska jag förbi butiken på sveavägen och köpa fler viktskivor, jag kommer att behöva det! :D

Pinglan
2006-09-15, 12:37
Grattis till viktnedgången! Bra jobbat :thumbup: Grattis till cykel-PB också!

LadyG
2006-09-15, 19:33
Grattis till viktnedgången! Bra jobbat :thumbup: Grattis till cykel-PB också!

Tack, jag vet att det mesta nu i början är vatten men jag inbillar mig att 2 kilo mindre på kroppen ändå gör någon liten skillnad, det märks på psyket iaf det är ett som är säkert! :D

Cyckel-PB lär jag inte slå på länge, det var en sänkning från 32-33 minuter till 28-29 och en sån sänkning gör jag nog inte om förrän nästa gång jag blir riktigt förbannad... och det händer en gång vart femte år :D

BRÖÖÖÖD
2006-09-17, 12:50
instämmer: bra jobbat!

mvh från en sjukling (*cry*)

LadyG
2006-09-17, 13:50
instämmer: bra jobbat!

mvh från en sjukling (*cry*)

Tack, för min del blev den ingen ju-jutsu idag. Jag föråt mig på chili con carne.

Nu låter det kanske lite konstigt, men med en mage som levt på små portioner snäll mat ofta så är en rejäl laddning stark chili rena mordet. Vaknade imorse med såna magsmärtor att jag trodde jag höll på att spricka. Inte visste jag att chili con carne kunde ställa till med så mycket elände..?

Har fortfarande ont, ser ut och känner mig som en spärrballong och hoppas det går över snart.

Gott var det iaf, även om jag ser ut som en skrämd blåsfisk nu. ;)

Pinglan
2006-09-17, 16:22
Tack, för min del blev den ingen ju-jutsu idag. Jag föråt mig på chili con carne.
:laugh: :laugh: Ursäkta men jag kan inte låta bli att skratta :D haha, stackare, krya på dig :thumbup:

Naggande go!
2006-09-17, 20:33
hahaha, vet hur det känns! Du har fulla sympatier från mig!!

Hoppas luften sluppit ut tills den nya veckan börjar!

Hahaha, trevlig kväll hörrö!

emmzan
2006-09-17, 20:35
:D livsfarlig chili :D

LadyG
2006-09-17, 22:31
*skratt* Ja, det är ett misstag jag riskerar att göra om, för chili är så vansinnigt gott :)

Fast nu är jag och min stackars sambo förvarnade... :D

Styrketräningen imorgon riskerar att bli musikalisk, i värsta fall.

izza
2006-09-18, 06:01
Halli hallå!
Chili... hehe.
Jag får magsmärtor av färsk chilipeppar. Men inte av annan stark mat :)
Hoppas det känns bättre idag!

LadyG
2006-09-19, 10:16
Nu är jag äntligen som jag brukar, och kan röra mig fritt utan att riskera musikaliska byxor.

Tyvärr har jag jobb som måste göras i eftermiddag/kväll så jag betvivlar att jag hinner till träningen.

Jag får försöka dimmensionera kosten efter icke-träning, så kan jag rätta till det i efterhand om det behövs.

LadyG
2006-09-22, 09:36
Ibland är livet orättvist, men det får man ta. jag gillar mitt jobb, fast inte när allt ramlar in samtidigt. Som det ser ut nu kommer jag inte att kunna träna förrän vecka 40. Det hänger iofs delvis på ett tandlökarbesök som jag måste ta mig igenom. En visdomstand (med rötter som slingrar sig som värsta murgrönan) måste ut och tack vare det fina, intrikata rotsystemet måste jag sövas, så stor ingrepp ska de göra.

Jag håller fortfarande en god trend, reglerar kosten efter hur mycket jag tränar, det fungerar ju det också. Kan glädja mig åt att nålen inte riktigt nådde till 74 idag, så målet med -½ Kg/v är nått, trots att jag jobbat mycket på sistone. Tänk vad små justeringar i kosten och lite extra vardagsrörelse kan göra skillnad!

Nåja, vi ses i oktober igen. Sköt om er! (Jag håller ögonen på många trådar och journaler även om jag inte postar så ofta.)

LadyG
2006-10-01, 11:31
Jag har helt kommit ur gängorna när det gäller träningen. För mycket jobb, för lite sömn och för lite kost antar jag. Orkar inte träna när jag hinner och hinner inte när jag orkar. Fast jag fortsätter att gå ner så sakta i vikt, men nu känns det som att det är på bekostnad av träningen :(

Jag saknar ju-jutsun och klättringen mest av allt, jag vill ha ork och kraft i träningen igen!

Semiramis
2006-10-01, 14:53
Trist med svackor, jobbet kan verkligen vara ett allvarligt hinder för träningen. Hoppas du snart är tillbaka i vanliga gängor igen!

LadyG
2006-10-01, 22:18
Trist med svackor, jobbet kan verkligen vara ett allvarligt hinder för träningen. Hoppas du snart är tillbaka i vanliga gängor igen!

Tyvärr är det etter värre att vara sin egen, man kan inte tacka nej till jobb på samma sätt. Med fast lön och anställning är man förvisso lite livegen men man vet vad man får, varje månad. På det viset är man friare.

Fast det är måndag imorgon, ny vecka och nya tag som gäller!

Skam den som ger sig :whipped:

LadyG
2006-10-03, 22:01
Igår blev det inget klättring, av multipla orsaker men idag blev det desto mer fart. På ju-jutsun bjöds vi på sparring med 18 oz handskar, de väger bly efter ett tag. Axlarna blir så trötta!!!

Sen övade vi en (1!) teknik vardera under en tid, som vi visade upp för alla, och därefter blev det randori. Några körde fri fighting, fast jag föredrar randori av många skäl.

Konditionen räckte inte på långa vägar till allt jag ville göra när jag äntligen kom upp på mattan dock, fast jag är ganska nöjd ändå. Jag orkade hela passet iaf, och jag visade en ganska snygg brunteknik: försvar mot rak höger: blockera med vänster (jodan soto uke), slå rak höger mot magen (för att få en lätt framåtlutning på angriparen), greppa nacken och knäa (i det här fallet i magen, men det är ju valfritt...) med hiza geri. Man kanske måste se den för att se flytet, den är ganska brutal om man hittar tajmingen :D

På torsdag blir det styrelsemöte efter träningen så någon extra träning blir det inte för min del. Men det gör inget, jag känner mig otroligt ringrostig.

Pinglan
2006-10-04, 08:58
Låter skitkul med ju-jutsu! Kanske ska prova igen...det var ju ett tag sedan sist menar jag :D

LadyG
2006-10-04, 17:42
Låter skitkul med ju-jutsu! Kanske ska prova igen...det var ju ett tag sedan sist menar jag :D¨

Vi kan ju hoppa över de värsta, höga kasten i början så vi inte bryter något det första vi gör, så går det nog skitbra skulle jag tro. Kondis har du ju redan och kampviljan saknas inte så jag tror du skulle kunna bli duktig, men jag misstänker att du skulle ha svårt att slita dig från vikterna :)

LadyG
2006-10-05, 23:20
Det blev mycket pang-pang idag också, mycket sparkträning och kombinationstekniker med knän och armbågar (jag kommer säkert att vara gul och blå lite varstans nu) mot känsliga delar. Avreagerade mig på min partner litegrand (det gick dåligt på jobbet idag), men han klagade inte :D (Inte kan väl killar beklaga sig för att det gör ont att få en smäll av en tjej, albeit högt graderad?)

Konditionen brister helt klart, eller så är det jag som satsar för hårt. Har inte riktigt hittat rytmen i träningen känns det som. Pulsen rusar, andningen kippar och svetten lackar. Inget bra sätt att träna på.

Sen känner jag mig lite vek i största allmänhet, men det beror säkert på kosthållningen. Ligger man på kcal- ska det väl kännas antar jag.

LadyG
2006-10-08, 09:15
Inte världens smartaste att dra ivåg till träningen utan annat än kaffe i kroppen, men idag kändes frukost som en särkilt vidrig uppfinning.

Vi får väl se hur det går...

LadyG
2006-10-08, 15:36
Det gick bra trots allt, det blev mycket sparring idag igen och inte lika mycket tekniker men det gjorde inget. Mycket jobb för kondisen, precis vad jag behöver.

Men jag blev deprimerad över hur illa det gick när jag skulle köra lite i bänken efter träningen.

10*20Kg som uppvärmning
10*30Kg kändes helt ok, sista två var tunga
3*35Kg sen var det tvärstopp!!!

Deprimerande var ordet, jag har ju klarat 40 och nu kör jag fast på 35 och jag begriper inte ens varför.

Caixa**
2006-10-08, 21:00
Träna på fastande mage? Går det?? Wuj wuj.. Och 35 kg i bänk är verkligen inte dåligt! Man behöver ju inte maxa varje gång..

(Jättekul att det finns fler tjejer här på forumet som ger killarna en match:thumbup: Som du skrev: de kan ju knappast klaga över att bli slagen av en tjej, hehehe:devil: )

LadyG
2006-10-08, 21:17
Nej, det är klart och jag käkade ju inget så det kanske inte var så konstigt att jag inte orkade mer. Ibland är jag lite väl hård i kraven på mig själv :P

Blev sådär trevligt gul och blå på smalbenen idag TROTS skydden faktiskt. De gled lite under sparringen, tillräckligt för att några välriktade knän kunde skänka mina ben en ny glans och lyster. Becker färgkarta ligger nog allt i lä idag :D

I gengäld gav jag min partner en propp i huvudet med armbågen, så vi är kvitt :D

Eva_E
2006-10-10, 07:21
Grattis

på födelsedagen tjejen!!!

:cheers: :cheers:

Eva

Pinglan
2006-10-10, 07:28
Grattis!!!!!!!

LadyG
2006-10-10, 14:40
Tack vad ni är snälla :D

Ska fira på klubben ikväll, vad kan vara bättre än att träna? :)

Caixa**
2006-10-10, 14:54
Oj! Din födelsedag idag? Grattis! Får man fråga hur ungt du fyllt?:em:

LadyG
2006-10-10, 14:57
Tack!

Fyller 33 (herregud vad tiden går!!!) :)

Mysko, jag känner mig inte som en 30+ men enligt körkortet är jag det. Jaja, rätt var det är fyller jag väl 40 också :D

LadyG
2006-10-10, 21:43
Vilket skönt pass!! Lagom kondition, lagom fys och lagom teknik.

Klarade idioten från 10 på under 5 minuter för första gången också!! :D

Ibland älskar jag verkligen träningen :)

LadyG
2006-10-11, 19:21
LOL

"På under 5 minuter" - ska det inte vara. Räknar som en kråka, från kvart över till fem i halv är det INTE fem minuter i alla fall :)

Jaja, idag har jag gått, gått och gått. Jag har så ont i fötterna nu att jag inte vet om jag kommer att kunna stå imorgon. Stupade på soffan direkt efter jobbet och trynade en timme, faktiskt riktigt skönt.

Tack och lov serverade de iaf ett vegetariskt alternativ på presslunchen, en sallad med den fettdrypande såsen i en brurk vid sidan. Det gillar jag, för då kan man hoppa över den, jag gillar inte majonäs och sånt. Fast det var en hel del ost i salladen, så det var nog inte så värst nyttigt ändå.

Har inte lagt ner min själ i deffande på sistone, även om jag är mer medveten om vad jag stoppar i ansiktet. Träningen går så mycket bättre när jag inte äter så lite som jag gjorde ett tag, så det får väl gå sakta då. Jag vill träna, inte svälta.

Caixa**
2006-10-12, 21:31
LOL

Har inte lagt ner min själ i deffande på sistone, även om jag är mer medveten om vad jag stoppar i ansiktet. Träningen går så mycket bättre när jag inte äter så lite som jag gjorde ett tag, så det får väl gå sakta då. Jag vill träna, inte svälta.

Håller med till 100%! Var själv inne i den svängen ett tag, men la ner hela projektet illa kvikt. Träningen, speciellt thaiboxningen, går så sjukt mycket bättre när jag har lassat i mig pasta under dagen (massor av kolhydrater och massor av energi:thumbup: ) Det viktigaste är ju ändå att man mår bra och har kul!

Fed up
2006-10-12, 21:39
Gud vad alla fyller år nuförtiden, tycker jag!
grttis iallafall!:D

LadyG
2006-10-15, 16:38
Håller med till 100%! Var själv inne i den svängen ett tag, men la ner hela projektet illa kvikt. Träningen, speciellt thaiboxningen, går så sjukt mycket bättre när jag har lassat i mig pasta under dagen (massor av kolhydrater och massor av energi:thumbup: ) Det viktigaste är ju ändå att man mår bra och har kul!

Dessutom har jag märkt att det visst försvinner fett, tror jag det är iaf, även om jag inte svälter. Det kan ju också bero på att musklerna stramar upp sig i och mer att jag tack vare Clara kör tyngre träning när jag kör styrketräning.

Man känner sig grym när man lyfter tungt! :D

Men centimetermåttet runt midjan har miskat 3 centimeter sen i somras och jag har gått ner 4 kilo, och det känner jag mig ganska nöjd med. Så länge det går åt rätt håll så är jag nöjd, och det går åt rätt håll nå länge jag håller nere kolisarna och förösker få i mig mer proteiner (det är jag superdålig på annars).

LadyG
2006-10-15, 16:40
Gud vad alla fyller år nuförtiden, tycker jag!
grttis iallafall!:D

Tack :)

Dubbelt tack förresten, jag har börjat lägga på mer vikter lite försiktigt och det är riktigt kul! Man kan ju få sån träningsvärk att man inte vet vad man heter knappt :D

LadyG
2006-10-16, 11:52
Gårdagens ju-jutsupass satte sig i magen, jag har faktiskt träningsvärk där! Det är första gången på lääänge jag fått det. Festligt, det gör precis så där lagom ont, precis så mycket att man vet att man gjort något bra men inte så ont att man inte kan fungera. :)

Det kan iofs ha med styrketräningen efter passet att göra, men jag gjorde inget jag inte brukar göra och inte tyngre heller. Det här brukar jag försöka hinna med efter passet:

Situps 2*10 (med 5kg vikt i famnen)
rygglyft 2*10 (med 5kg vikt i famnen, sista två i varje set är hemska!)
vadpress 2*10 (150kg) (maskinen går inte högre, annars skulle jag ge mig på det.)
hantelcurl 2*2 (10kg) (En övning jag känner mig papetisk när jag gör. Borde klara fler.)
bänkpress 1*10 (20kg) 1*10 (30kg) eventuellt 1*5 (35kg) (om inte passet tagit för hårt på armarna tidigare)

Benböj får bli som det blir, för det mesta behövs inte det eftersom passet tar hårt nog på benen ändå. Visst kan jag sitta och pressa en stund i benmaskinen men den går bara till 150 kilo och det känns för lite. Fast det är klart, 150Kg är bättre än inga kilo alls...

Enda gången jag inte kör den här extra styrketräningen är om vi har kört väldigt mycket tuff sparring, så att musklerna redan fått sig en holmgång. Man känner i kroppen om den klarar mer eller om den helst vill hem och gosa med katten, om man lyssnar på den lite :)

LadyG
2006-10-17, 12:49
Är underligt öm i vänster knä, inget allvarligt eller så men det är definitivt något som är fel. Kände det när jag vaknade, jag kanske har legat fel på benet?

Nåja, det är ingenting emot hur mysig jag känner mig i magen, jag är stel som en piasavakvast :D Det ska bli en "intressant" upplevelse att träna ikväll...

LadyG
2006-10-17, 21:44
Det blev en intressant kväll, vi körde mycket randori och mattbrottning (kondis-träning) följt av lite tekniker, och därefter fysövningar under ledning av en av veteraninstruktörerna (en "elak" man som älskar att se oss pinas) :D .

Fast skam den som ger sig, rygglyft, situps och benlyft till trots kastade jag mig över den romerska stolen idag med efter ordinarie träning och gjorde fler situps med mig kära 5Kg-vikt på bröstet (den ska väl vara nästan under hakan, tror jag, för att bli så tung som möjligt). Helvitte så tungt det var men jag lyckades!!!

Men magen får så gärna värka av träningsvärk, det känns som om den utvecklas i språng helt plötsligt! Vet inte vad jag gör rätt, men det känns underbart! Magträning har blivit jättekul helt plötsligt.

Funderar på om det kan ha med ryggträningen att göra, att magen får mer support av ryggmusklerna nu när jag slutat köra axelträning i tron att det var ryggövningar. I så fall skulle framgångarna bero på starkare rygg snarare än starkare mage. :confused:

Jag har dock syndat å det grövsta på sistone, inte en enda gång har jag varit uppe och cyklat. Inte ett enda kondispass utöver den kondis vi tränar på ju-jutsun... Skärpning anbefalles.

LadyG
2006-10-18, 14:33
Nu har jag lärt mig att man inte blir av med träningsvärk genom att göra mer av det man fick träningsvärk av. Magen är absolut lika öm idag som igår, frågan är om jag alls kommer att kunna gå imorgon... Göra fler situps med min skivstångsvikt vet jag inte om jag klarar, har svårt nog att röra mig som jag har. :D

Nej, det får bli vila för magen, idag och imorgon, så satsar jag på klättring på fredag eftersom jag är upptagen på lördag. Sen ju-jutsu som vanligt på söndag.

Nånstans i allt det där ska jag försöka få in minst ett kondispass, hade jag tänkt mig :)

LadyG
2006-10-19, 15:04
Om jag ger tusan i att träna idag, då klarar jag nog klättringen imorgon men det blir nog precis. Jag är fortfarande öm som ögat vid revbenen och längst ner på magen nästan vid höftbenskanten och ljumskarna. Vete tusan vad jag gjorde med mig stackars mage egentligen, men det tog rejält iaf...

LadyG
2006-10-20, 16:06
Uppdatering på viktfronten: Vikten har nu nått ner till 73 vilket verkar stämma bra med vad måttbandet rapporterar också.

Fast jag har inte prioriterat viktnedgång den senaste tiden, har ägnat mig mer åt träningen än att faktiskt aktivt försöka gå ner i vikt.

Fortfarande är det säkert bara vatten som lämnat kroppen, men jag ger mig inte så lätt i första taget. :)

Magmusklerna mår bra idag, underligt nog, som genom ett trollslag har värken försvunnig till 80% och det som är kvar kan man strunta i. Skönt för då kan jag gå som folk igen.

Caixa**
2006-10-21, 19:21
Du har så rätt så rätt! Välförtjänt vila kan göra underverk med kroppen! Presterade betydligt bättre efter en veckas vila..starkare dessutom! Du kommer klättra som en spindel uppför den där väggen, bara du ger kroppen en chans att återhämta sig.

LadyG
2006-10-22, 00:22
Det känns som att det kan bli kul att träna ju-jutsu imorgon trots allt. Det var nog bara träningsvärk, och inget värre, hur illa det än kändes :D

Klättringen fick skjutas till måndag, man måste vara två för det, men jag sörjer inte. Bara vi inte kör mycket ben imorgon är det lugnt att klättra på måndag, annars blir det lite tungt. Fast benen ska ju vara härdade nu, så det får de ta i så fall.

Sen får ni höra mig gnälla om träningsvärk i benen istället :D

LadyG
2006-10-22, 15:37
*cry* Jag försov mig!

...och inte med en kvart eller så heller utan nästan 6 timmar!!!

Lite läskigt är det också, jag brukar inte sova 14-15 timmar i sträck som en medvetslös. Väcktes av grannens slagborrmaskin, hade kanske inte vaknat än på flera timmar om det inte varit för grannen... *screwy*

Fed up
2006-10-22, 20:07
Hur går det med styrketräningen nuförtiden?

LadyG
2006-10-22, 20:27
Hur går det med styrketräningen nuförtiden?

Jodå, den går lite si och så när jag ska försöka anpassa vikterna till vilken övning jag gör. Jag börjar få ont om vikter här hemma, så jag har tvingats ge mig iväg till dojon på sistone. Lite surt, men sånt som händer. I dojon kan jag dessutom köra bänkpress, det kan jag inte göra hemma :)

Vissa övningar går bra, ryggen känns mycket bättre nu är innan t ex men benen är vandrande katastrofer. Fast jag har iofs inte gjort benböj med skivstång (bara vanliga) på ganska länge så jag får väl skylla mig själv för att jag försökt fokusera på ryggen.

Det lustiga är att magen har blivit mycket starkare av ryggträningen?!? Eller är det någon bisarr synergieffekt mellan rygg och mage som jag inte känner till?

Imorgon ska jag klättra iofs så det blir ingen styrketräning, om man inte räknar klättringen som sådan.

Fed up
2006-10-22, 20:54
Jodå, den går lite si och så när jag ska försöka anpassa vikterna till vilken övning jag gör. Jag börjar få ont om vikter här hemma, så jag har tvingats ge mig iväg till dojon på sistone. Lite surt, men sånt som händer. I dojon kan jag dessutom köra bänkpress, det kan jag inte göra hemma :)

Vissa övningar går bra, ryggen känns mycket bättre nu är innan t ex men benen är vandrande katastrofer. Fast jag har iofs inte gjort benböj med skivstång (bara vanliga) på ganska länge så jag får väl skylla mig själv för att jag försökt fokusera på ryggen.

Det lustiga är att magen har blivit mycket starkare av ryggträningen?!? Eller är det någon bisarr synergieffekt mellan rygg och mage som jag inte känner till?

Imorgon ska jag klättra iofs så det blir ingen styrketräning, om man inte räknar klättringen som sådan.

magen och ryggen påverkar varandra massor, iallafall nedre ryggen då, är man starkare i ländrygg känner man sig nog starkare i längdryggen, många ävningar tex plankan tar på båda. Bålstabilitet är a och o i kamsport brukar mina gamla tränare alltid tjata om.

Eller är dt situpsen på jj'n som gjort sitt.

LadyG
2006-10-22, 21:00
Det kan vara både och kanske, för på ju-jutsun tjatar de om 50-klubben (50 situps, armhävningar och benböj) och att vi ska försöka få med alla i den..! Men i 50-klubben saknas ryggövningarna helt...

Hyperextensions tar väl hela nedre ryggen, och vanliga rygglyft liggande på magen lite högre upp (så känns det iaf)?

LadyG
2006-10-23, 17:44
*cry* Sjuk!

Så surt att åka på halsont och rinnande näsa mitt i träningssäsongen! :(

(Insert random curses here) så tjurig jag är.

Caixa**
2006-10-23, 19:34
Nej! Fasen så drygt! Hoppas det går över fort. Drick mycket te med honung och en massa vitlök ska du snart mår bättre:thumbup: (funkade iof. inte på mig förra terminen..men någon gång ska det ju gå!)

LadyG
2006-10-23, 20:07
Det hoppas jag också, jag har tappat så mycket redan, har jobbat som en galen iller för att inte komma efter och missa deadlines. Sitta och översätta klarar jag som jag mår nu, man översätter inte med halsen eller näsan som tur är, men hur fräsch känner man sig på en skala... :(

Synd att te ska smaka så förtvivlat illa bara :D

LadyG
2006-10-24, 11:42
Snor och snörvel på er allesammans, bomull i huvudet är bisarr känsla. Fast det blir väl så om man har feber antar jag, tänkte inte på det. Lätt att översätta när inte panodilen tar ner febern tillräckligt för att skingra londondimman i huvudet.

Sova på soffan låter bättre, lyssna på sambons stillsamma mutter över Tiger Woords och hösten.

LadyG
2006-10-25, 10:02
Bättre idag, fast näsan gör en trovärdig imitation av Niagara. Febern har släppt taget dock, och det är positivt, för då kan jag börja fungera igen. Sambon har skött markservicen så jag behöver inte bekymra mig för varken städ eller disk, tack och lov.

Sunesha
2006-10-25, 10:14
Kul Journal!

Tränar du någon greppstyrka, brukar ju fördel för kast och sådant. Iaf min kompis som tränar Ju-Jutsu tränar en del greppstyrka. Dock tränar han brazilansk sådan, kanske skiljer den del från den tradionella ju-jutsun.

Måste säga att du kämpar på bra :).

LadyG
2006-10-25, 10:23
Sunesha, tack för dina snälla ord. Just nu har jag inte varit särskilt duktig alls, men jag har något att skylla på *pekar på näsan* Greppstyrka tränar jag mest genom klättring, det finns få saker som ger så starka och uthålliga underarmar som väggklättring. Dessutom är det kul och man övar balansen samtidigt.

Jag försöker komma iväg och klättra minst en gång i veckan, som komplement till ju-jutsun och styrketräningen. Det kanske är därför jag åkt på den här idiotiska förkylningen, man ska ju vara mer mottaglig efter träning och det finns gott om snörvliga personer just nu. Jaja, man kan inte skydda sig mot allt, tyvärr.

Ju-jutsu kai och Brasiliansk Ju-jutsu skiljer sig ganska mycket åt, framför allt försöker vi alltid att stå på fötterna in i det längsta, vilket jag förstått att man inte gör inom Brasiliansk ju-jutsu :)

Båda är dock suverän träning för konditionen och styrkan, så tränar man för sitt välbefinnande så är båda alldeles utmärkta alternativ.

Sunesha
2006-10-25, 10:32
Finns det några särskilda förenningar för klättering, jag var inne frågade på stor frilufts butik i Malmö. Dock visste inte ägaren något. Hade just velat träna klättering för jag gillar göra sådana grejer. Allt som får mig att känna som en apa där jag använder hela kroppen gör mig glad.

Kampsport, är bara suverän träning. Jag själv har dock lite problem med mitt grund humör för tillfället pga depersion. Men skall börja träna någon kampsport så fort jag får rätt på de igen. Lutar åt thaiboxning eller kanske capoeria. Ifall Capoeria klubben i malmö har trevligare stämmning.

Har du kanske en anning för typisk klätter länkar på internet?

LadyG
2006-10-25, 19:29
Finns det några särskilda förenningar för klättering, jag var inne frågade på stor frilufts butik i Malmö. Dock visste inte ägaren något. Hade just velat träna klättering för jag gillar göra sådana grejer. Allt som får mig att känna som en apa där jag använder hela kroppen gör mig glad.

Kampsport, är bara suverän träning. Jag själv har dock lite problem med mitt grund humör för tillfället pga depersion. Men skall börja träna någon kampsport så fort jag får rätt på de igen. Lutar åt thaiboxning eller kanske capoeria. Ifall Capoeria klubben i malmö har trevligare stämmning.

Har du kanske en anning för typisk klätter länkar på internet?

Klättring är verkligen något för dig om du gillar att svinga dig som en apa, man måste verkligen ha okmtakt med sin inre chimpans för att komma någon vart på väggen. Jag hittade bara det här om klättring i Malöm med omnejd:

Malmö Klätterklubb
David Blixt
Lagmansgatan 6B
214 66 Malmö
040-929250 / 0707-727190
http://www.climbing.nu
PG 6450247-9

Skånes Klätterklubb
Östra Torngatan 2
224 68 Lund
http://www.skaneskk.nu
PG 967107-4
Senior 350kr, Junior 250kr

Helsingborgs Klätterklubb
c/o Dalhems Fritidsgård
Annerovägen 54
254 62 Helsingborg
042-22 94 28
http://www.helsingborgsk2.se/

Någon av dem kanske är i närheten av dig?

Capoeira kan jag tyärr väldigt lite om, men det ska visst vara väldigt roligt säger de som vet. Thaiboxning (Muay Thai) är otroligt bra för självförtroendet, fast det är kanske all kampsport iofs :)

Jag är så nöjd, diset i huvudet är borta och jag känner nästan för att spela lite Oblivion (då bara måste jag vara på bättringsvägen!!) :D

LadyG
2006-10-26, 11:19
Ush, känner mig disigare idag. Ont i musklerna har jag också, jättebisarr känsla. Känns nästan som om huden är öm också, otroligt känslig för beröring. Blir ingen ju-jutus ikväll, det kan jag ju säga.

LadyG
2006-10-28, 19:46
"Dripp dropp dripp dropp
Dripp dropp dripp dropp..."

Ingen träning imorgon, jag har slutat försöka gissa mig till när jag kan vara fit for fight igen. Tröstäter keso och surar.

LadyG
2006-10-30, 11:51
Idag blir det klättring, men jag ska ta det väldigt lugnt. Det har jag lovat min klätterpartner, så då blir det så. Jag tänker inte bli sittande med en förkylning som vägrar släppa, på något sätt ska den ut!

Funderar på hur mycket besvär det skulle vara att byta en dosa i badrummet. Just nu levererar den ström till en tvättmaskin, sladden från tvättmaskinen liksom försvinner in i den. Så jag kan inte koppla in fler saker om det skulle behövas, t ex en torktumlare. Ska jag köpa en torktumlare så vill jag ju ha ström till den också. Hm.... Tål att grubblas på.

LadyG
2006-10-31, 14:09
Klättringen gick fint, inga nya rekord direkt men det gick bra ändå. Det kändes helt okej faktiskt, jag hade kunnat ta ut mig mer men jag lovade att ta det lugnt och höll det också. Förhoppningsvis resulterar försiktigheten i att jag kan börja träna som vanligt igen snabbare.

Pinglan
2006-10-31, 14:12
Duktigt att du lyssnade på kroppen och höll dig planen! Sådant brukar löna sig i längden :thumbup: Och du, var försiktig med el i badrummet!

LadyG
2006-10-31, 18:50
Tack Pinglan, det var frestande att ta i mer när det började flyta på men jag kan svära på att det hade lett raka vägen ner i sjuksängen igen. Det är bedrägligt det där med flyt och träningssug, och börjar man ändra på planerna vet man aldrig vart man hamnar.

Elektriker är så sabla dyra bara, fast det är väl enda sätet att få in mer ström till mojängerna i badrummet. Jag skulle hemskt gärna vilja ha en tvättpelare i badrummet och inte bara tvättmaskin... Ush, vilka vuxenpoäng på den önskningen!

LadyG
2006-11-02, 12:41
Idag är näsan nästan helt fri från bekymmer, ögonen rinner inte och muskelvärken är helt borta utom i benen men det vet jag vad det beror på och det har inget med förkylning att göra :D

Jag har fullt med jobb idag men en stund på cykeln hinner jag säkert med, tack och lov jobbar jag hemmifrån!

Sunesha
2006-11-02, 15:49
Glömde att tacka så ödmjukast för din länkar. Skall nog prova på att klättra så fort min dumma fot läker.

:)

LadyG
2006-11-02, 16:33
Glömde att tacka så ödmjukast för din länkar. Skall nog prova på att klättra så fort min dumma fot läker.

:)

Varsågod :)

Hoppas foten läker fort, för den är en ganska viktig del när det gäller klättring. Just händer och fötter, och i viss mån vader och underarmar, jobbar extremt mycket när man klättrar.

Caixa**
2006-11-03, 23:58
Hakuna Matata!(eller vad det heter) Skönt att slippa bekymmer:)

Låter faktiskt grymt kul det där med klättringen! Har testat en gång på klätterklubben här i lund, fast då kändes det som att jag var lite för lång:confused: (kan man vara det?) Det var liksom svårt att hålla kroppen in mot väggen, rumpan envisades med att puta ut hela tiden

LadyG
2006-11-04, 13:33
Hakuna Matata!(eller vad det heter) Skönt att slippa bekymmer:)

Låter faktiskt grymt kul det där med klättringen! Har testat en gång på klätterklubben här i lund, fast då kändes det som att jag var lite för lång:confused: (kan man vara det?) Det var liksom svårt att hålla kroppen in mot väggen, rumpan envisades med att puta ut hela tiden

Räckvidd är bara bra, dessutom är det inte nödvändigt att hållan in kroppen mot väggen hela tiden. Ibland vill man sträcka ut eller vila armarna och då hänger man liksom i fingertopparna så att armarna får vila (svårt att beskriva). Det kan vara så enkelt som att du behövde vinkla ut fötterna och räta på benen, står man med rakare ben åker rumpan in men ogillar man höjden kan man få tendenser att puta lite :)

Det jobbiga är när man får mjölksyra i underarmarna, det vill liksom inte gå över och det finns inte mycket man kan göra åt det då. Då är det vilja man får gå på. Man blir definitivt starkare av att klättra! Jag tror att jag ökat i underarms- och greppstyrka med många procent, det känns så iaf. Snart kanske jag orkar göra en chinup :)

LadyG
2006-11-06, 12:04
Fortfarande 73kg, lite deprimerande men jag antar att viktnedgången bromsat in eftersom jag sitter och jobbar så mycket. Men vad ska man göra när man har så mycket att göra att man till och med drömmer om jobb? Om en vecka är alla deadlines passerade, då kan jag förhoppningsvis återuppta mitt liv.

LadyG
2006-11-06, 21:25
Men för f*n, nu får jag skärpa mig, jag har ju inte räknat om kalkylen sen... när gjorde jag det förresten..???? Hur som helst har jag inte justerat kosten efter den nya vikten så nu har jag väl legat i energibalans då, eftersom jag inte gått ner i vikt. suck så trött jag blir.

Har bestämt mig för att jobbet minsann får vänta imorgon för jag ska träna. Sen får de skrika sig hesa.

LadyG
2006-11-07, 23:07
Kom precis hem från ett halvdant jutsupass. Ibland är man mer än lovligt korkad. Jag vet att jag har slarvat med ryggträningen, delvis eftersom jag gjort övningar som tagit på axlarna i stället för ryggen i tron att det var för ryggen. Dumt, men jag jobbar på saken.

Det som gör att jag känner mig som en jubelidiot just nu är att vi skulle gå skottkärran, och armarna och axlarna trampar glatt på, men plötsligt blir ryggen trött och bara viker sig! Det gjorde jätteont, i en sekund innan jag hann kasta mig ner och avlasta vad-det-nu-var som gjorde ont. Jag VET ju att jag har svaga ryggmuskler och att det svåraste med den övningen är att hålla ryggen rak när man "går". KORKAT!!! *grr*

Har fortfarande ont, men det går säkert över tills imorgon. Har räknat om kalkylen, och stuvat runt i schemat så att både arbete, liv och träning ska få plats igen. Fan tro't men vi får väl se hur det går :)

Caixa**
2006-11-07, 23:17
Ta det försiktigt med ryggen vännen! Sånt är inte att leka med! Har själv haft problem med ryggen från och till hela uppväxten. Det gäller att träna, träna och åter träna den kontinuerligt med snälla övningar, gärna på gymmet där det finns redskap.

Var snäll med ryggen och håll den i rörelse, fast belasta den inte tungt de närmsta dagarna, så kommer det onda snart försvinna..

LadyG
2006-11-08, 11:07
Ta det försiktigt med ryggen vännen! Sånt är inte att leka med! Har själv haft problem med ryggen från och till hela uppväxten. Det gäller att träna, träna och åter träna den kontinuerligt med snälla övningar, gärna på gymmet där det finns redskap.

Var snäll med ryggen och håll den i rörelse, fast belasta den inte tungt de närmsta dagarna, så kommer det onda snart försvinna..

Tog två panodil för säkerhets skull, och jag har sovit som en liten gudinna. Ryggen känns (i brist på bättre ord) konstig, inte öm men jag är medveten om den. Svårt att förklara, men jag skulle inte våga lyfta tungt utan en korrekt lyftställning idag.

Fick lite tips av min tränare, det finns en del övningar man kan göra hemma för ryggen som tar rätt muskler. Alla övningarna var utan vikter, han var noga att poängtera det. Finns det en bra anledning till varför man inte skulle använda vikter när man tränar rygg? Nåja. Jag ska nog ägna mig åt rygg, främst korsygg, ett tag framöver. Hur kul det än är att träna mage och axlar.

LadyG
2006-11-09, 11:30
Ryggen är i stort sett helt okej nu, den gnäller lite i vissa lägen men eftersom jag är översållad med arbete så hinner jag ändå inte träna idag. Allt ska vara klart till fredag, så jag vet vad jag gör det närmaste dygnet. Sen ska jag sova, och jag stryper kattfan om hon väcker mig!!! Två nätter i rad har kräket hållig mig vaken till 4 på morgonen. Springer fort i hallen, krockar med möbler, hoppar upp och ner på saker (och hon hoppar som en träskodd elefant), leker med nån jäkla skramlig leksak och gud vet allt vad hon hittade på. Inatt for jag upp med mord i sinnet, men då blev det tyst. Hon inte så mycket som vickade på svansen efter det, det lilla kräket. Nu sitter hon och surar på mig, jag är trött och sur fortfarande. Tack för den, jäkla katt! Gör om det där en natt till ska du få se på hambo!

Jag behöver kaffe, stora mängder och snart.

LadyG
2006-11-12, 15:24
Katten har låtit mig sova om nätterna efter mitt utbrott, jag tror hon insåg att det inte är hälsosamt att jäklas med folk på nätterna.

Har bara styrketränat lite ett par gånger i veckan, ingen ju-jutsu. För mycket jobb helt enkelt. Jobbar hemma och har haft för lite tid att åka någonstans. Lite tist men det är så med det här jobbet, det kommer i vågor. När den här vågen är över kan det ta ett par månadet till nästa.

Har en lämplig stång att hänga i, så jag kan försöka göra chins, och med bara lite, lite assistans klarar jag ett par tre stycken. Målet är förståss att kunna göra dem själv. Naturligtvis har jag gjort de sedvanliga situpsen, armhävningarna, benböjen och rygglyften också. Försöket bli medlem i 50-klubben, men det är än så länge bara magen som kan skryta med det.

Jag börjar däremot få dåligt samvete för att jag inte cyklat på så länge.

LadyG
2006-11-14, 22:20
Ush så jag slarvat med att skriva. :em:

Igår slopade jag styrketräningen till förmån för cardio, det kändes vettigt med tanke på hurdan värk jag fick av att försöka göra chins - det tog vill jag lova :D

Idag sprattlade jag ju-jutsu, men inget superjobbigt. Tekniker, när man gör dem för att öva in rätt rörelser, behöver inte vara jobbiga fysiskt. Mentalt däremot är jag slutkörd.

Glömde väga mig i fredags, och jag vägrar stiga upp på vågen annat än på fredagar för att inte bli tvärnojjig, så jag vet inte exakt hur jag ligger till med deffen. Men det SER bra ut iaf, och det är det som räknas.

Caixa**
2006-11-15, 00:05
Ush så jag slarvat med att skriva. :em:

Igår slopade jag styrketräningen till förmån för cardio, det kändes vettigt med tanke på hurdan värk jag fick av att försöka göra chins - det tog vill jag lova :D

Idag sprattlade jag ju-jutsu, men inget superjobbigt. Tekniker, när man gör dem för att öva in rätt rörelser, behöver inte vara jobbiga fysiskt. Mentalt däremot är jag slutkörd.

Glömde väga mig i fredags, och jag vägrar stiga upp på vågen annat än på fredagar för att inte bli tvärnojjig, så jag vet inte exakt hur jag ligger till med deffen. Men det SER bra ut iaf, och det är det som räknas.

Det är det enda som räknas! Vågen säger ingenting egentligen. Det är bara ett nummer, och du är värd betydligt mer än så..

LadyG
2006-11-15, 23:27
Det är det enda som räknas! Vågen säger ingenting egentligen. Det är bara ett nummer, och du är värd betydligt mer än så..

Tack, jag börjar så smått inse att vågen inte är så bra egentligen. Jag blir supernojjig om jag väger mig för ofta, så då gör jag inte det. När man deffar är man nog lite känslig ... :)

Jag ger inte upp målet på 66 kilo, fast jag är lite mindre fanatisk än i början. Väger inte allt längre, försöker hålla mig till sånt jag vet jag kan äta mycket av (frukt och grönt) för att inte bli hungrig och så stuvar jag i mig rejält med pasta före träning så jag orkar. Inte lika snabb viktnedgång, men då slipper jag känna mig som en urvriden trasa halvvägs genom passet.

Det som muntrar upp mig mest just nu är att jag börjar kunna se en och anna muskel kika fram här och där, som den där på utsidan av armen t ex (delta?) och de där som går från nacken och ut på axlarna (vad de nu heter). Det är uppmuntrande, tillräckligt för att jag ska springa till spegeln och titta häpet ("Men oj, är den där min?") :)

Då är det roligt att fortsätta styrketräna och deffen känns inte riktigt lika tung.

LadyG
2006-11-16, 16:58
Cyklade idag istället för ju-jutsun. En timme på den där cykeln gör verkligen ont i baken, men jag cyklade 2 mil iaf. Skulle inte cyklat så långt men jag blev distraherad av ST:NG, ett ovanligt intressant avsnitt faktiskt.

Nu ska det bli skönt att bada och fylla huvudet med lite mat.

LadyG
2006-11-17, 14:27
Yes!!! Det blir klättring idag! Återkommer med rapport om hur det gick.

LadyG
2006-11-17, 22:22
Skön klättring, det gick betydligt bättre med tekniken än det brukar. Det vet jag eftersom jag fick mjölksyra mellan skulderbladen och blev trött i ryggen före underarmarna. Greppet var det ingen fel på, inte förrän den sista klättringen då det kändes lite skakigt men det som drev ner mig från väggen sista gången var ryggen. Mjölksyran satte in så det skrek om det (kunde knappt bära väskan hem).

Men det är en positiv utveckling. Äntligen. Snart kanske jag t om kan börja klättra något svårare leder.

Det svåra med klättringen är att placera vikten rätt så att man håller så lite vikt i armarna som möjligt. Man vill gärna knuffa upp vikten med benen snarare än att lyfta sig med armarna, och måste man hjälpa till med armarna försöker man dra med ryggmusklerna hellre än armstyrka. Det är det där jag börjar få lite kläm på nu, och det känns riktigt riktigt skönt att vara rejält trött i ryggen.

LadyG
2006-11-18, 18:11
Det har hänt något sen jag började fundera för två år sen iaf. Kanske inte så mycket som jag vill eller så snabb som jag önskar, men bättre än inget.

LadyG
2006-11-18, 19:56
Kvällens cykling avklarad: 1 mil på 27:05

Nytt PB till råga på allt. :)

När det bara är en mil kan man hålla ganska bra fart utan att tappa orken, det gäller bara att andas rytmiskt och rejält (inte ytligt och flämtande). Dessutom börjar jag nog få ganska bra kondition nu, tror jag.

LadyG
2006-11-19, 13:45
Ju-jutsu idag men det gick inte så bra, hade för ont i axlar och rygg för att kunna röra mig speciellt smidigt.

Att klättringen satte sig så hårt i skuldrorna, det trodde jag inte den skulle göra.

Pinglan
2006-11-19, 14:04
Oj du har ju verkligen skalat av ordentligt på lilla maggen!! Bra jobbat :thumbup:

LadyG
2006-11-19, 17:26
Tack Pinglan, det är kul att ha bilder så man kan jämföra. Jag har nu inte så många tydliga "före"-bilder och nu är jag mitt i s a s, men byxorna har jag ju kvar :)

Imorgon tänker jag återuppta schemat som jag halkade ur i jobbrushen, dvs morgoncykling på morgonen och styrketräning på kvällen. Hoppas träningsvärken gått över tills dess.

Caixa**
2006-11-19, 21:41
Det var en bra bit till byxkanten det där! Snyggt jobbat tjejen:thumbup:

Den där klättringen låter fantastiskt effektiv..måste testa igen snaaart!!!

LadyG
2006-11-19, 21:55
Tack, det var lättare att få dit magen än att få bort den kan jag säga :)

Testa klättring Caxia, du kommer att älska det om du gillar utmaningar. Iaf om du inte har problem med höjder, fast man kan komma över det också om man är lite lagom vrickad ;)

LadyG
2006-11-20, 14:49
Cyklade en mil på 29:14 vilket var ett lagom lugnt och trevligt tempo.

Det är lustigt att jag blir genomblöt av svett men inte direkt trött. Idag hade jag kunnat cykla i det tempot nästan hur länge som helst kändes det som.

LadyG
2006-11-21, 00:05
Uppvärmning: Cykel ca 10 minuter varav de sista 3 i succesivt ökande tempo (kändes som om jag avslutade sista 30s med en stilla hjärtinfarkt)

Styrketräning:

5+5 assisted chins (tungt!!! skulle varit 10 i sträck egentligen men jag var tvungen att pusta lite)
50 situps (jobbigt!!! Tog en kort andningspaus vid 31 annars gick det bra)
50 benböj (busenkelt, det här kan jag göra länge)
30 armhävningar (smärta!!! ändå tog jag det sakta och försiktigt...)
10 militärpress (22,5Kg kändes helt okej)
10 axelmosare (22,5Kg Den där man lägger stången över axlarna och bockar sig frammåt, som jag glömt vad den heter. Gick ganska bra.)

Eftersom det var ett tag sedan jag körde med skivstång och hantlar gjorde jag fler övningar med bara kroppen. Om jag mår bra imorgon på ju-jutsun kan jag öka belastningen till nästa pass. Jag har otroligt dålig koll på vart jag ligger formmässigt just nu.

LadyG
2006-11-21, 12:45
Cyklade till mig nytt PB på milen: 26:56

Sista kilometern gick väldigt fort, eftersom jag såsade lite runt 5 kilometer och hade tid att ta igen. Nu är benen riktigt ömma på baksidan...

machine gun
2006-11-21, 13:58
Vilken svårighetsgrad klättrar du på ungefär? Topprep eller led?

LadyG
2006-11-21, 14:05
Vilken svårighetsgrad klättrar du på ungefär? Topprep eller led?

Topprep än så länge, fast till våren tror jag det blir en ledklättrarkurs också. Om jag törs. Får se om jag fått bukt med höjdrädslan tills dess.

Just nu harvar jag på 5 (verkar inte klara något svårare helt enkelt) så speciellt avancerad är jag inte men det är skitkul. Undviker leder som är markerade som "reachy" eftersom jag är kort, fast det kanske egentligen är lite fegt. *whistle*

Det jobbigaste som finns är dock bouldering, det är jag riktigt riktigt dålig på...

LadyG
2006-11-21, 22:50
Ingen träningsvärk, men en oerhörd seghet i musklerna. Hade svårt att reagera så snabbt som jag ville. När uke slog såg hjärnan, belsutade sig för ett försvar men meddelandet till exekutiva muskler tog omvägen via Södertälje innan det hände något. Det beror säkert på att jag räknat om kalkylen med ny, korrekt vikt och en mer korrekt aktivitetsnivå.

Fysdelen av träningen gick fruktansvärt dåligt, jag är verkligen inte nöjd med hur det gick idag. Fast jag gjorde ju en hel del armhävningar, situps och andra övningar igår som kanske kan ha påverkat lite för mycket.

Hur som helst ska jag klättra imorgon, det ser jag fram emot för det gick bra med tekniken förra gången. Det kändes som om jag kom på några viktiga saker, så jag är ivrig att testa mina teorier igen. Vi får väl se om fysiken är lika ivrig som jag :)

Caixa**
2006-11-21, 23:10
När uke slog såg hjärnan, belsutade sig för ett försvar men meddelandet till exekutiva muskler tog omvägen via Södertälje innan det hände något. Det beror säkert på att jag räknat om kalkylen med ny, korrekt vikt och en mer korrekt aktivitetsnivå.


:laugh: Jag vet preciiis hur det är! Som tur är verkar symptomen vara övergående.. (Även fast jag inte är särskillt snabb på min "bra" dagar heller:em: . Jag kör på lång, långsam och hård istället..)

LadyG
2006-11-21, 23:21
:laugh: Jag vet preciiis hur det är! Som tur är verkar symptomen vara övergående.. (Även fast jag inte är särskillt snabb på min "bra" dagar heller:em: . Jag kör på lång, långsam och hård istället..)

Tack gode tid för det, för det känns verkligen trögt just nu. Jag är inte så bländande snabb i vanliga fall heller fast just idag kändes det verkligen som om jag var tillbaka på nybörjarstadiet. Slagen kom som en överraskning till och med när de annonserades så tydligt att man kunde läsa om dem i DN imorse.

Jag är bara hjärtligt tacksam för att vi inte körde sparkar också för då hade jag väl åkt på en riktig propp.

machine gun
2006-11-22, 11:17
Topprep än så länge, fast till våren tror jag det blir en ledklättrarkurs också. Om jag törs. Får se om jag fått bukt med höjdrädslan tills dess.

Just nu harvar jag på 5 (verkar inte klara något svårare helt enkelt) så speciellt avancerad är jag inte men det är skitkul. Undviker leder som är markerade som "reachy" eftersom jag är kort, fast det kanske egentligen är lite fegt. *whistle*

Det jobbigaste som finns är dock bouldering, det är jag riktigt riktigt dålig på...

"reachy"-lederna har ju dock oftast bättre grepp än de som är markerade "pumpy". Jag harvar också på toppreps-5:or än så länge (och ett bra tag till?). Har en 5ab+ som jag ska gå revansch mot idag :D Bouldring är jag totalt värdelös på, är för svag helt enkelt. Det känns lite illa när man har en sambo som klättrar 7:or och tävlar i bouldring, haha. Men å andra sidan har ju han hållt på i flera år mer än mig. Han är bra som coach iaf :)

Ser att du bor i Stockholm, var klättrar du? Jag kör på Salveo (gamla Vertikal) i Sumpan.

LadyG
2006-11-22, 12:07
"reachy"-lederna har ju dock oftast bättre grepp än de som är markerade "pumpy". Jag harvar också på toppreps-5:or än så länge (och ett bra tag till?). Har en 5ab+ som jag ska gå revansch mot idag :D Bouldring är jag totalt värdelös på, är för svag helt enkelt. Det känns lite illa när man har en sambo som klättrar 7:or och tävlar i bouldring, haha. Men å andra sidan har ju han hållt på i flera år mer än mig. Han är bra som coach iaf :)

Ser att du bor i Stockholm, var klättrar du? Jag kör på Salveo (gamla Vertikal) i Sumpan.

Salveo (Gamla Vertikal)? Där klättrar jag med! :)

Min favorit är den svarta fyran vid dörren (perfekt för min höjdrädlse-terapi, leden är 16 meter hög så jag har gott om tid att vänja mig vid höjderna). Den orangea 5ab på samma vägg är min nemesis, har aldrig klarat den och ibland tror jag inte att jag någonsin kommer att lyckas.

Jag kanske skulle testa en reachy, bara för att se om en som är dryga en och en halv meter klarar av det :)

Jag tror att mitt största problem är att jag är höjdrädd och bränner mängder av energi på att vara rädd och kontrollera rädslan. Men det är därför jag gör det.

LadyG
2006-11-22, 16:41
Min träningspartner har skadat sig, så nu vet jag inte när jag kommer upp på väggen igen. Men jag har planerat in styrketräning i stället, nånting måste jag få göra.

Sen är det nog lite tur i oturen för jag är ganska öm i diverse muskler lite här och var, triceps, bröstmusklerna och ryggen t ex, så jag är inte säker på att det hade blivit så bra. Viljan är större än kroppens kapacitet ibland.

machine gun
2006-11-22, 16:59
Salveo (Gamla Vertikal)? Där klättrar jag med! :)

Min favorit är den svarta fyran vid dörren (perfekt för min höjdrädlse-terapi, leden är 16 meter hög så jag har gott om tid att vänja mig vid höjderna). Den orangea 5ab på samma vägg är min nemesis, har aldrig klarat den och ibland tror jag inte att jag någonsin kommer att lyckas.

Jag kanske skulle testa en reachy, bara för att se om en som är dryga en och en halv meter klarar av det :)

Jag tror att mitt största problem är att jag är höjdrädd och bränner mängder av energi på att vara rädd och kontrollera rädslan. Men det är därför jag gör det.

Haha, va kul! Då kanske vi har setts utan att veta om det? :)

Den svarta är schysst, det är den där 4an med några grepp som ser ut som tegelstenar eller nåt va? Har kört den några ggr, tycker den är både lätt och svår, det finns många grepp, men den är ju inte direkt självklar. Den orangea 5ab+ är det jag kämpar med, jag har löst alla kruxen, men aldrig tagit den i ett svep. Sist va jag väldigt nära på andra försöket, men orken tog helt slut några grepp från toppen *grr27* Jag tror jag klarar den nästa gång jag försöker. Jag är iofs 1,70 lång, så jag kanske har lättare att nå mellan greppen på den, för det är ju en bit mellan dem där. Skulle klättrat ikväll, men det kom visst saker emellan. Får ta det en annan dag. Det finns en grå 5a precis till höger om ledväggen som jag vart på nångång, med en sån där "bulle" som går ut från väggen på mitten nånstans, den va väldigt kul, men svår. jag kom bara till utbuknaden, men inte förbi. Den får bli nästa projekt om jag klarar den orangea.

machine gun
2006-11-22, 17:03
Alltså den orange jag menar är "runt hörnet" från den svarta, ungefär på mitten av den väggen. Bredvid sva-lederna till vänster. Är det samma som du menar?

LadyG
2006-11-22, 17:45
Alltså den orange jag menar är "runt hörnet" från den svarta, ungefär på mitten av den väggen. Bredvid sva-lederna till vänster. Är det samma som du menar?

Japp, det är den, en till synes enkel led tills man ger sig på den. :)

Den svarta är skön för den är lätt att klättra men eftersom den är så hög brukar jag få hjärtklappning och kallsvettas vid andra balken (typ 14 meter upp eller så) eftersom man liksom tittar ner på boulderingväggen därifrån - urläskigt!! Alldeles lagom terapi också, för sen kan jag glatt ge mig på både det ena och andra utan att lida av höjderna :)

Sist jag gav mig på orange åkte jag på mjölksyra i underamarna, den där typen som känns som om armarna bränns bort av syra ungefär. Slösade nog energi på att hänga och grubbla för länge tror jag.

Det finns en lustig grön (tror det är en 4 iofs) i andra änden, vid trappan till gymmet, som är kul att klättra också för jag får sträcka mig som en liten tok för att nå och känner mig som värsta Ethan Hawk när jag klarar det. Det är kanske alltid roligast att klättra leder man klarat iofs, fast jag ramlar ju bara ner från 5-orna *gah!*

Fast utan utmaningar utvecklas man ju inte får jag väl trösta mig med :)

machine gun
2006-11-22, 18:54
aah, den gröna 4an klarade jag första ggn sist jag var där. Fast jag skyller på att jag alltid testat den sist innan och haft sån pump i underarmarna att jag inte orkat hålla mig kvar på väggen ;)

Jag kan va lite höjdnojig, men det är inte en så uttalad höjdskräck. Emellanåt får jag dock spontana anfall av höjdrädsla när man är mitt uppe på en vägg, med hjärtklappning och hela kittet. otroligt irriterande.

Det roligaste med klättring är ju att man tydligt märker framstegen. Rätt vad det är kommer man förbi ett krux man inte klarat innan, det är kul :) Sen gillar jag det faktum att tjejer oftast är bättre klättrare än killar. Det finns inte så många sporter som har den fördelningen :cool:

LadyG
2006-11-22, 19:20
Visst är den lite skön, den gröna? Man får tänka sig för när man ger sig upp så man inte hamnar på fel spår :)

Jag får den typen av anfall så fort jag kommer upp över 10 meter ungefär, ibland tidigare om jag har en dålig dag. Det går över om man bara klamrar sig fast och andas djupt och långsamt, men det kräver ju sin tribut också. Man är helt slut i underarmarna (jag kramar nog ganska hårt i fästena just under attacken). Så hårda armar som då har jag aldrig annars :D

Det finns en del riktigt jäkla duktiga tjejer på Salveo, ett par ledklättrare, som klättrar som spindlar hela vägen till taket och det är ju 26 meter! Jag är så grymt imponerad, skulle vilja bli så där bra någon gång men då måste jag nog gå ner i vikt först. Släpar på nästan 73 kilo, det är ganska mycket att dra på när man klänger på en vägg.

Fast det är därför jag börjat göra assisted chins, det är ju samma muskler som jobbar. Greppet tränar jag på ju-jutsun också, när vi greppar och drar i dräkterna på varandra.
Så är det bara att deffa på och fortsätta träna, så kommer resultaten :)

LadyG
2006-11-23, 19:52
Idag skulle jag ha varit i dojon men så blev det nu inte. Däremot har jag knatat runt halva dagen och varit i rörelse så jag kan nog anse motionsbehovet för dagen uppfyllt (mina fötter tycker det iaf).

Skön, diffus känsla av träningsvärk i magen efter tisdagens träning. Undrar vad vi gjorde som satte sig i magen? Vad det än var måste jag göra om det, för det känns precis lagom ömt idag, precis så mycket att man känner sig nöjd och inte så mycket att man inte kan röra sig.

Imorgon blir det cykel på morgonen som vanligt och gissningsvis en förbaskad massa promenerande i Älvsjö. Lördag viks åt klättring med några kompisar och söndagen åt ju-jutsun. Sen börjar veckan om :)

LadyG
2006-11-24, 11:48
Cyklade en mil på lagom långsamma 28:12 idag. Jag är högst förvirrad angående vikten, senaste mätningen (idag) visade att jag tappat ytterligare en centimeter från midjan och är nere på 82 cm, men jag har gått upp ett kilo påstår vågen. Jag fattar ingenting, men jag ska nog inte titta så mycket på vågen när måttbandet visar en omfångsminskning. Jag får hålla ett beslutsamt öga på både måttband och spegel och snegla lite på vågen, så att det inte är på väg åt fel håll.

Fast just nu vet jag inte vilket håll det är på väg åt.

LadyG
2006-11-25, 21:05
Lite lagom jobbig dag, först gå omkring på Älvsjömässan i tre timmar och få ont i fötterna. Sen käkade vi en hastig lunch, kyckling och råris, innan klättringen. Det är kul att klättra, idag tog jag det lugnt eftersom vi hade några polare med oss som aldrig testat förut. Det är skitkul att se nybörjare ge sïg på väggarna eftersom det ser så mycket lättare ut än det är :)

Bortsett från proteinpulver är en kycklingfilé och lite råris och en stor hög grönsallad det enda jag ätit idag. Jag borde åtgärda det.

LadyG
2006-11-26, 10:44
Snuvig och snorig idag, jag skulle kunna träna lite försiktigt men med tanke på hur det gick sist så struntar jag i det. Jag siktar på cykeln och styrketräningen imorgon, håller tummarna för att det inte är värre imorgon bara!

Köpte en pulsklocka tillsist, och testade den i fredags. Maxpulstestet jag gjorde fick upp pulsen i 171 bpm - inte 114 som cykeln rapporterade!!! Jag visste väl att den var lite underlig. Fick veta att jag ligger på för hög intensitet för att bränna fett också, om man ska gå efter pulsträningsteorierna. Jag ska helt enkelt inte cykla så fort som jag gör för att bränna fett, så det blir till att sänka farten.

Vikten är påväg nedåt igen, kunde inte låta bli att väga mig idag trots att det inte är fredag och det där kilot som vågen visade extra i fredags lyste med sin frånvaro idag. Känns märkligt, men lugande, att vågen visar rätt igen. Nu är måttbandet och vågen överrens igen. Det som är mest uppmuntrande är att jag börjar hitta muskler jag inte sett förut, och som jag definitivt inte vet vad de heter eller när jag tränade dem sist. :D

Det är underbart att smörja in sig när man hittar nya muskler och linjer som man inte haft förut. Bara några kilo till ner, så kommer effekten att vara ännu tydligare och blir jag lite lättare kan jag göra chins utan hjälp! Det ska jag satsa hårt på, jag tycker om att musklerna syns. Varför de syns så bra efter en klättring vet jag inte men det är häftigt iaf :)

LadyG
2006-11-27, 13:07
Inte ett spår av varken snuva eller snor idag, jag kan ha överreagerat igår. Hur som helst är jag hellre safe än sorry, det börjar gå bra nu och det vill jag inte förstöra.

Cyklade i en timme idag istället för sedanvliga 30 minuter eftersom jag försökte ligga i ett specifikt pulsintervall istället. Det var svårt att ligga mellan 112 - 130 bpm, jag ville hela tiden cykla fortare och trampa mer. Det hjälpte inte att jag cyklade längre istället, jag är inte lika trött efter 1 timma i den låga farten än jag brukar bli av mitt vanliga tempo i 30 minuter.

Jag börjar tvivla på det där med pulsträning. Som jag förstått det ska jag cykla i ett tempo som ger mig en puls som ligger någonstans mellan 60-70% av maxpuls. Det intervallet blir i mitt fall 112 - 130 och det kan jag hålla nästan hur länge som helst känns det som. När jag cyklar i vanliga fall, när jag struntar i pulsen, ligger jag i en högre pulszon, 130 - 159, fast under kortare tid eftersom mjölksyran sätter in så småningom. Det känner jag mig tröttare av än jag gör av en timmes trampande i det lägre intervallet, vilket får mig att tro att det går åt mer energi att trampa kort och snabbt än länge och långsamt.

Hur som helst är väl all cykling bättre än ingen, så jag fortsätter trampa 4-5 gånger i veckan som komplement till den andra träningen.

Pinglan
2006-11-27, 13:16
Jag tycker det är bättre att träna det man tycker är roligt! Om jag vore du skulle jag skita i pulsintervall och bara trampa på i det tempo som känns bäst/roligast. Du är flitig på cykeln, bravo :thumbup:

LadyG
2006-11-27, 15:03
Jag tycker det är bättre att träna det man tycker är roligt! Om jag vore du skulle jag skita i pulsintervall och bara trampa på i det tempo som känns bäst/roligast. Du är flitig på cykeln, bravo :thumbup:

Jag gör så, för då ligger jag i ett tempo som känns bra hur jag än ser på det. Idag gick det för långsamt, så jag kanske inleder styrketräningen med en cykeltur som uppvärmning, så jag känner mig duktig igen. I det tempot jag låg idag kände jag mig bara lat *whistle*

Caixa**
2006-11-27, 22:27
Skönt att du slapp den där förkylningen! Verkar vara nåt äckligt virus som går just nu. Jag har också klarat mig..än så länge:thumbup:

Pulsklocka är skoj! Köpte en i våras, men jag fattade aldrig riktigt hur den funkade. Måste sätta igång med den igen, nu när jag börjat löpträna. Hur testar man sin maxpuls föressten?

LadyG
2006-11-28, 11:50
Skönt att du slapp den där förkylningen! Verkar vara nåt äckligt virus som går just nu. Jag har också klarat mig..än så länge:thumbup:

Pulsklocka är skoj! Köpte en i våras, men jag fattade aldrig riktigt hur den funkade. Måste sätta igång med den igen, nu när jag börjat löpträna. Hur testar man sin maxpuls föressten?

Är lite småsnorig idag så faran är nog inte helt över, men den som lever får se. Jag kanske klarar mig med lite näsrinn :)

Maxpulsen kan du testa antingen genom att springa/cykla så mycket du orkar och sen lite till, tills du tror att du får en hjärtinfarkt - då läser du av pulsen snabbt som attan (den sjunker väldigt fort från toppnivåerna).

Så här går det till för löpare (om man vill vara mer vetenskaplig):
Efter en ordentlig uppvärmning med långsam stegring under cirka 10 min, ökar du farten stegvis upp till den hastighet du automatiskt väljer vid ett korttidspass. Du ska vara snuddande nära din mjölksyratröskel. Sedan bibehåller du farten under ca 2 min, ökar farten ytterligare under ca 2 min, för att sedan gå för fullt i ett långt motlut (minst 1 minut) som gör dig ordentligt trött. Läs av pulsen! Upprepa gärna proceduren några gånger inom loppet av några dagar. Variationen i maxpuls bör inte vara mer än 2-3 slag/min. Detta är din maxpuls!

Eller så tar man 226-ålder (för killar är det 220-åldern) för att få ett unefärligt värde att räkna med.

Jag valde den senare metoden tills vidare, maxpulstest är påfrestande. Överväger att göra ett för att se om beräkningen stämmer, men än har jag inte bestämt för för det än.

Ska cykla idag, i mitt eget tempo och ikväll blir det ju-jutsu. Cyklingen gör underverk för min kondition, men jag tror det hänger ihop med att jag gör det så ofta. Man kan nog inte räkna med en lika bra effekt som när man springer iofs, men eftersom jag inte gillar att springa så... :D

Fördelen med en cykel är att man kan hålla på med den ofta utan att den sliter speciellt mycket på kroppen. Om man sköter sömn och kost dvs, men det tycker jag att jag gör. Om inte annat börjar det se ut som det när jag tittar i spegeln.

Antagligen hinner jag inte träna på torsdagkvällen så eventuellt får jag stiga upp tidigare och köra på morgonen, jag som är så morgonpigg... Kul.

Fortsätter sträva efter att klara åtminstone EN chin så småningom.

LadyG
2006-11-28, 13:00
12 kilometer på en halvtimme blev det när jag fick trampa som jag ville. Noterade att pulsen aldrig gick över 150 bpm, den låg t om ganska stadigt där. Jag tyckte det kändes som att jag hittade ett bra arbetstempo och det känns som att pulsklockan höll med om det.

Attans vad kul det är med pulsklocka :)

LadyG
2006-11-29, 14:46
Trampade en timme idag, satt och kollade på Star Trek samtidigt. Det fungerar skitbra att ligga på cirka 150 bpm och när man väl hittat rytmen känns det som om man kan hålla på i evighet. Antingen hittade jag rytmen eller så blev jag så distraherad av TV:n att jag inte tänkte på om jag blev trött eller inte - fast underligt nog kände jag mig inte trött. Det var en liten stund runt 30 minuter som det gick tungt men sen var det som om kroppen kom in i rytmen igen och bara trivdes. Bisarr känsla, men inte helt oangenäm. Synd att sadeln gör så ont i häcken efter 50-60 minuter.

Fed up
2006-11-29, 15:42
Trampade en timme idag, satt och kollade på Star Trek samtidigt. Det fungerar skitbra att ligga på cirka 150 bpm och när man väl hittat rytmen känns det som om man kan hålla på i evighet. Antingen hittade jag rytmen eller så blev jag så distraherad av TV:n att jag inte tänkte på om jag blev trött eller inte - fast underligt nog kände jag mig inte trött. Det var en liten stund runt 30 minuter som det gick tungt men sen var det som om kroppen kom in i rytmen igen och bara trivdes. Bisarr känsla, men inte helt oangenäm. Synd att sadeln gör så ont i häcken efter 50-60 minuter.

Därför jag vill ha en träningscykel hemma också, men min stygga man säger att isåfall måste jag ställa undan den i garderoben mellan VARJE GÅNG jag cyklat! Jag erbjöd mig ett ställa den där när vi hade gäster/storstädat, men icke. Hur ska jag få plats i garderoben med en fet cykel i den? Och hur ska jag orka kånka den fram och tillbaka. Nej, det får tamejtusan vänta till vi köpt ett hus där jag kan ha ett eget träningsrum (om hudra år alltså) om han ska vara så vrång!*grr*

LadyG
2006-11-29, 17:12
Det hjälper inte mycket att det finns modeller med hjul som man kan rulla omkring dem på, iaf inte om det är långt.

Jag är tacksam för att min sambo inte har något emot att den står framme, halvt skymd av en hylla och en massa blommor, det är bara att dra fram den när den behövs (varje dag känns det som).

Iband måste man kompromissa i ett hem, tyvärr. Vi får hålla tummarna för att ni hittar ett hus snabbt, men ett extra rum du kan inreda till träningslokal åt dig, med speglar från golv till tak :)

Råkade ut för en bisarr eftersläng av cyklingen, det måste varit cyklingen helt enkelt. Fick världens energikick och for runt som en skållad råtta och städade. Fick nog mer gjort på en timme nu är jag fått på hela dagen i övrigt.

Häftigt!

Fed up
2006-11-29, 17:16
Det hjälper inte mycket att det finns modeller med hjul som man kan rulla omkring dem på, iaf inte om det är långt.

Jag är tacksam för att min sambo inte har något emot att den står framme, halvt skymd av en hylla och en massa blommor, det är bara att dra fram den när den behövs (varje dag känns det som).

Iband måste man kompromissa i ett hem, tyvärr. Vi får hålla tummarna för att ni hittar ett hus snabbt, men ett extra rum du kan inreda till träningslokal åt dig, med speglar från golv till tak :)

Råkade ut för en bisarr eftersläng av cyklingen, det måste varit cyklingen helt enkelt. Fick världens energikick och for runt som en skållad råtta och städade. Fick nog mer gjort på en timme nu är jag fått på hela dagen i övrigt.

Häftigt!

Haha, underbart! Ser din skållade råtta framför mig som far runt med en dammvippa i ena handen och dammsugaren i andra. :laugh:

När jag gått ut skolan (om 2,5 år) och fått ett jobb (?) ska jag köpa ett hus som jag kan ha min träningscykel i!:thumbup:

LadyG
2006-11-29, 17:20
Haha, underbart! Ser din skållade råtta framför mig som far runt med en dammvippa i ena handen och dammsugaren i andra. :laugh:

När jag gått ut skolan (om 2,5 år) och fått ett jobb (?) ska jag köpa ett hus som jag kan ha min träningscykel i!:thumbup:

Nästan exakt så, fast det var Ajax Äppeldukar och dammsugare. Annars var det helt rätt. Jag tror endorfinerna spelade mig ett spratt, de gör det ibland när man tränar. :)

Ta ett hus med källare, det är häftigt med eget gym i källaren. Man kan ha bastu och sånt jox i anslutning till pannrummet då.

Vill också ha!!! *gah!* :)

LadyG
2006-12-01, 00:11
HA!!! Jag hann klämma in 30 minuter cykling idag också!! Jäkligt sent på dygnet, jag vet - men jag hann!

Idag har jag i princip gått, gått och gått. Fick i mig en skum sallad (ruccola?) med pastaskruvar och någon bisarr vinägrette som smakade päckel på pressvisningen. Fixade bara att äta lite för artighets skull, det smakade helmysko. *spy*

Promenerade en massa till, fick i mig kyckling, sallad och fetaost - och sen promenerade vi igen. Om jag suttit ner en och en halv timme sammanlagt idag (bortsett från det jag satt på cykeln) så är det inte helt fel.

Orka räkna på någon annan aktivitetsnivån, jag kör på 1,2 som jag brukar. Att knata omkring som jag gjorde idag hör inte till vanligheterna ändå.

Tänk vad man kan om man lägger manken till. 30 minuters hårt tempo var precis vad mina promenadtrötta ben inte behövde men viljan var starkare än kroppen och benen ställde upp tillsist.

Cykeln har snabbt blivit min bästa vän *cupid*

LadyG
2006-12-01, 11:05
Träningsvärk i ryggen idag av alla ställen. Inte ett dugg obehagligt, tvärt om känner jag mig riktigt duktig.

Funderar på att cykla idag med, fast inte fullt så intensivt som jag brukar. Men det är ju egentligen vilodag så jag ska väl hålla mig lugn. Fast jag är sugen.

LadyG
2006-12-01, 21:25
Det gick inte som jag tänkt mig. Skurade badrummet, tvättade, putsade fönster och dammade i hopp om att bränna överskottsenergi. Misslyckades kapitalt, så jag gav upp och hoppade upp på cykeln och körde 10 minuters uppvärmning och därefter 1 minut maxfart - 1 minut vila i tio intervaller. Nytt PB på milen blev det samtidigt 23:52 och ny toppnotering på pulsen: hela 172 bpm. Trodde jag skulle avlida 7-8 intervallen, så trött var jag och jag fick inte ner pulsen under 160 mot slutet, trots att jag försökte använda andningsteknik så gott det gick. De sista två intervallerna gick av ren desperation över att det bara var två kvar. Fan heller att jag ger mig när jag är så nära målet. Nu har jag mjölksyra i baken, baksidan av benen och det strålar upp i ryggen av trötthet.

NU är jag trött.

machine gun
2006-12-01, 22:45
Har läst nånstans (tror att det var i "Pulsträning" av Camilla Porsman) att maxpulsen ofta är olika för olika sporter, dvs man har en maxpuls för cykling och en för löpning ungefär. Skulle dock tippa på att det knappast handlar om några gigantiska skillnader. Tyckte det var intressant dock :)

Viktigt att tänka på om man ska testa sin maxpuls är att vara fullkomligt frisk, eftersom det är väldigt påfrestande på kroppen. Dessutom kan det vara bra att ha en klocka som lagrar högsta puls under träningspasset alternativt har nån annan som läser av klockan. När man är uppe i maxpuls brukar fokus snarare ligga på nånslags överlevnadsinstinkt och man ska nog vara glad om man minns vilken arm man har klockan på ;)

Jag börjar bli lite avundsjuk på din träningscykel faktiskt, för även om man ogillar motionscykling så vore det ju schysst att ha nån träning att ägna sig åt hemma. Dvs, nåt annat än löpningen då (det är ju så gott som hemma, från dörren, ut och tillbaka), iaf nu när jag inte får springa så mkt som jag vill. Satans benhinneinflammation! *grr27*

LadyG
2006-12-02, 13:49
Har läst nånstans (tror att det var i "Pulsträning" av Camilla Porsman) att maxpulsen ofta är olika för olika sporter, dvs man har en maxpuls för cykling och en för löpning ungefär. Skulle dock tippa på att det knappast handlar om några gigantiska skillnader. Tyckte det var intressant dock :)

Viktigt att tänka på om man ska testa sin maxpuls är att vara fullkomligt frisk, eftersom det är väldigt påfrestande på kroppen. Dessutom kan det vara bra att ha en klocka som lagrar högsta puls under träningspasset alternativt har nån annan som läser av klockan. När man är uppe i maxpuls brukar fokus snarare ligga på nånslags överlevnadsinstinkt och man ska nog vara glad om man minns vilken arm man har klockan på ;)

Jag börjar bli lite avundsjuk på din träningscykel faktiskt, för även om man ogillar motionscykling så vore det ju schysst att ha nån träning att ägna sig åt hemma. Dvs, nåt annat än löpningen då (det är ju så gott som hemma, från dörren, ut och tillbaka), iaf nu när jag inte får springa så mkt som jag vill. Satans benhinneinflammation! *grr27*

Intressant, det skulle betyda att jag har olika maxpuls i t ex klättring och ju-jutsu också. Fast alla grenarna vinner väl på om jag tränar konditionen antar jag, så mycket skillnad kan det väl inte vara?

Har inte satsat på ett riktigt maxpulstest än, fast intervallträning kommer nog snubblande nära tror jag. Sista 3-4 minuterna låg jag på 160 bpm och högre. Sen satt jag och slöcyklade ner pulsen till 140 ungefär, så jag inte skulle falla ihop när jag steg av. Har för mig att det ska vara bra när man tagit i ordentligt, att inte stanna rakt av utan varva ner lite först.

Har du möjlighet att stuva in en cykel framför TV:n är det idealiskt, man kan hoppa upp när man har tid och lust och trampa. Jag älskar min cykel, som min snälla sambo köpte åt mig i julklapp.

machine gun
2006-12-02, 14:24
Intressant, det skulle betyda att jag har olika maxpuls i t ex klättring och ju-jutsu också. Fast alla grenarna vinner väl på om jag tränar konditionen antar jag, så mycket skillnad kan det väl inte vara?

Har inte satsat på ett riktigt maxpulstest än, fast intervallträning kommer nog snubblande nära tror jag. Sista 3-4 minuterna låg jag på 160 bpm och högre. Sen satt jag och slöcyklade ner pulsen till 140 ungefär, så jag inte skulle falla ihop när jag steg av. Har för mig att det ska vara bra när man tagit i ordentligt, att inte stanna rakt av utan varva ner lite först.

Har du möjlighet att stuva in en cykel framför TV:n är det idealiskt, man kan hoppa upp när man har tid och lust och trampa. Jag älskar min cykel, som min snälla sambo köpte åt mig i julklapp.


Tror det är ganska sällan man kommer upp i maxpuls av klättring faktiskt, även om det säkert kan hända om man klättrar fort och tungt eller nåt sånt. Klart att alla grenar vinner på att konditionen förbättras oavsett vilken maxpuls som gäller i vilken sport. Skulle tippa på att skillnaden ändå är mer teoretisk än praktisk. Att konditionsträning kan sänka vilopulsen är ju egentligen det som är betydligt mer relevant än var maxpulsen ligger.

Skulle tippa på att du har högre maxpuls än 170 iaf, åtminstone uppåt 190 brukar folk i allmänhet kunna ligga (det är ju genetiskt betingat iofs, så det varierar ju rätt kraftigt, en del har 230 medan andra i samma ålder kan ha 180 osv). Det är lite av en träningssak att komma upp i högre och högre puls, tror nästan det är psykiskt, för det är ju förbannat jobbigt att ligga på de pulsnivåerna! Jag tycker dock att jag lättare kommer upp i högre puls av löpning än cykling, men det skulle ju kunna bero på att jag är bättre på att springa än att cykla också :)

Idag blir det dock klättring! Hur går det med den orangea leden?

LadyG
2006-12-02, 14:39
Idag blir det dock klättring! Hur går det med den orangea leden?

Det har du rätt i, när pulsen rakar upp i närheten av 170 blir det nästan lika jobbigt psykiskt som fysiskt. Klättring får jag nog maxpuls i, fast av höjdrädslan isf :) Löpning är jag inte så road av, jag kan ju inte titta på TV då. Finns det inget man kan göra för att göra löpning roligare?

Sist vi var nere hade vi med några kompisar som aldrig klättrat så det blev inte så mycket avancerad klättring, klättrade den svarta fyran som uppvärmning. Däremot klättrade jag den roliga gröna för att visa hur man egentligen skulle göra, dvs inte klättra på alla färger utan följa en led. Gissa om jag kände press att lyckas :) Men det vart inte så mycket mer sen, fast det blir så när bara två i sällskapet kan säkra.

Så i brist på klättermotion försökte jag mig på bouderväggen igen och fick svindel i vanlig ordning :D

machine gun
2006-12-02, 22:08
Det finns ingen anledning att springa om man inte tycker att det är roligt. Musik brukar dock kunna underlätta för vissa. Själv springer jag alltid utan musik, men jag fick en iPod i fördelsedagspresent, så man kanske skulle ge det ett försök.

För övrigt så klarade jag den orange 5ab+ idag *stolt som en tupp!* :hbang:

LadyG
2006-12-02, 22:25
Det finns ingen anledning att springa om man inte tycker att det är roligt. Musik brukar dock kunna underlätta för vissa. Själv springer jag alltid utan musik, men jag fick en iPod i fördelsedagspresent, så man kanske skulle ge det ett försök.

För övrigt så klarade jag den orange 5ab+ idag *stolt som en tupp!* :hbang:

Med tanke på att löpning är bättre för konditionen överväger jag att springa någon gång i veckan istället för cykeln, men det blir när jag skaffat riktiga löparskor i så fall (och det lär dröja) :D

Grattis!!! :thumbup: Visst är det en skön känsla att nå toppen? Hade du mycket pump i underarmarna efteråt?

Cyklade 40 minuter i lita halvlugnt tempo, glömde kolla puls och allting efetrsom jag kollade på TV:n. Skulle cyklat 30 minuter men eftersom jag sölade så pass cyklade jag tio minuter extra som kompensation :)

Caixa**
2006-12-02, 22:42
Du cyklar på bra:thumbup: Smart att ställa den framför tv:n!! Det borde egentligen vara en generator kopplad till tv:n, så att du får bättre bild ju snabbare du trampar. Fatta vad bra om man såg en riktigt spännande film..;)

LadyG
2006-12-03, 09:50
Du cyklar på bra:thumbup: Smart att ställa den framför tv:n!! Det borde egentligen vara en generator kopplad till tv:n, så att du får bättre bild ju snabbare du trampar. Fatta vad bra om man såg en riktigt spännande film..;)

Tack :)

Det vore en teknisk lösning värd att ta patent på om du lyckas göra en prototyp. Jag är definitivt en kund i så fall :D

Idag blir det ju-jutsu för hela slanten, först barnpasset som vanligt och sen vuxenpasset.

machine gun
2006-12-03, 11:46
Grattis!!! :thumbup: Visst är det en skön känsla att nå toppen? Hade du mycket pump i underarmarna efteråt?

Tack! Det var mycket vilja på slutet, blev symaskinsben och underarmspump för hela slanten. haha.

Det är en tjej som skriver journal på ett annat forum (Ironwoman på halso.info) som också brukar cykla framför tv:n, hon kör ofta så att hon cyklar i hyffsat lugnt tempo för att sedan öka tempot under reklampauserna. Det kanske kan va nåt om du behöver omväxling nån gång? :)

LadyG
2006-12-03, 15:23
Tack! Det var mycket vilja på slutet, blev symaskinsben och underarmspump för hela slanten. haha.

Det är en tjej som skriver journal på ett annat forum (Ironwoman på halso.info) som också brukar cykla framför tv:n, hon kör ofta så att hon cyklar i hyffsat lugnt tempo för att sedan öka tempot under reklampauserna. Det kanske kan va nåt om du behöver omväxling nån gång? :)

Jag kan förstå det, det är verkligen härdande för viljan att klättra :)

Fast det blir jobbigt när till och med vaderna blir trötta, då har man inte mycket tid på sig innan man rasar.

Bra idé det där med cykeln, som intervallträning i lite annan form. Ska komma ihåg det :)

LadyG
2006-12-03, 15:30
Idag blev det ett dubbelpass, 2,5 timma ju-jutsu.

För att illustera vad det kan innebära höll jag räkningen idag, det blev t ex 92 armhävningar, 110 höga knän (man försöker knäa så högt man kan), 123 situps (crunches, "sneda" och vanliga om vart annat, höll inte räkningen dem emellan) och 92 benböj.

Vi hann också med randori (som fight fast vi kör ju-jutsutekniker på varandra) och teknikträning, två övningar som kräver kondition och koncentration samtidigt.

Jag har ingen aning om hur långt vi joggade under passet, men det blir ganska mycket om man ska springa några varv för att värma upp, spurta korta sträckor för att få upp pulsen köra snabba intervaller.

Avslutade ett långt, ansträngande men roligt pass med stretching. Gudars så stel man blir ibland.

LadyG
2006-12-04, 14:57
Skulle cyklat imorse och styrketränat ikväll men som musklerna mår efter gårdagens holmgång är jag inte helt säker på att jag kommer att kunna träna alls. Jag har träningsvärk :D

Det mest fascinerande är hur jag lyckades dra på mig träningsvärk mellan skulderbladen!?! Vet inte hur det gick till, men attans vad ont det gör.

Eftersom jag ska köra dubbelt ju-jutsupass imorgon väljer jag att vila, och hoppas att 48-timmarsregeln om träningsvärk inte stämmer just den här gången.

Pinglan
2006-12-04, 16:17
För att illustera vad det kan innebära höll jag räkningen idag, det blev t ex 92 armhävningar, 110 höga knän (man försöker knäa så högt man kan), 123 situps (crunches, "sneda" och vanliga om vart annat, höll inte räkningen dem emellan) och 92 benböj.
Jösses!!!!!!! Inte konstigt du fick träningsvärk efter det där :hbang:

machine gun
2006-12-04, 16:48
För att illustera vad det kan innebära höll jag räkningen idag, det blev t ex 92 armhävningar, 110 höga knän (man försöker knäa så högt man kan), 123 situps (crunches, "sneda" och vanliga om vart annat, höll inte räkningen dem emellan) och 92 benböj.

Det där minns man allt från den gamla goda kampsportstiden. Snacka om att man drillades i kroppsviktsövningar. Tror aldrig jag varit i så bra "allround"-form som under min mest intensiva kickboxningsperiod.

Du förtjänar din träningsvärk väl! :thumbup:

LadyG
2006-12-04, 20:02
Pinglan: Hade jag vetat på förhand hur mycket vi skulle göra hade jag nog inte orkat, men nu vart det ju "bara tio till"-effekten, och då kan man lura sig själv att man orkar ganska länge :)

Machine gun: Tack :) Kampsport ställer lite mer krav på explosivitet men annars hittar man samma krav på styrka, smidighet och uthållighet där som i klättring tycker jag det känns som.

Kroppen är ett underbart redskap, så otroligt anpassningsbar att man häpnar. Fast hur det kommer sig att man alltid ser muskulösare ut efter ett tärningspas än man gör hemma vet jag inte. Synvilla pga belysningen kanske? Önsketänkade? :D

Det känns som att benen kanske skulle kunna tänka sig att ställa upp på en cykeltur, det vore ganska skönt att värma upp kroppen lite och mjuka upp musklerna med en cykeltur och lite stretching. Det är ju inte allt för påfrestande... *sugen* Jag är nog lite rubbad...

LadyG
2006-12-04, 21:20
Så skönt musklerna mår nu! cyklade en mil på stillsamma 30 minuter innan jag stretchade ut ordentligt (behövligt!!!) försiktigt så inget skulle gå av. Nu ska det bli skönt med ett varmt bad. Morgondagens ju-jutsupassblir nog ganska bra, tror jag.

machine gun
2006-12-04, 21:24
Kroppen är ett underbart redskap, så otroligt anpassningsbar att man häpnar. Fast hur det kommer sig att man alltid ser muskulösare ut efter ett tärningspas än man gör hemma vet jag inte. Synvilla pga belysningen kanske? Önsketänkade? :D

Puuump! Och placebo :D