handdator

Visa fullständig version : Rek. intag av frukt & grönt


Jacky
2006-08-25, 19:23
Jag är galen i morötter, tycker att det är godare än frukt. Täcker 0,5kg morötter/dag det rek. intaget av frukt och grönt?

King Grub
2006-08-25, 19:24
Inte om du bara äter morötter dag ut och dag in och inte varierar, nej.

Jacky
2006-08-25, 19:31
Okej. Räcker det med att mixa morötter, broccoli, paprika, tomat i motsvarande mängd..?

Tolkia
2006-08-25, 19:36
Samvetsfråga här nu: Finns det verkligen INGEN frukt som du tycker smakar bra? Eller är det egentligen något annat än bara smaken som gör dig tveksam till frukt?

Jacky
2006-08-25, 19:49
Jo...jag har inga problem att äta frukt...förätit mig på min f.d favorit - äpplen. Päron är jag inte mycket för. Apelsiner skapar kladd.
Frågan var mer för att få variation ett tag då jag försöker att äta mer riktig mat nu istället för pulver hit och dit...relativt ointressant varför frågan ställs...mer intresserad av svaret..
Samvetsfråga - keeeh? Vem älskar inte att dra i sig en färsk ananas....alla vet dock att rotfrukter är snorbilligt!

King Grub
2006-08-25, 19:53
Frågan var mer för att få variation ett tag

Mycket riktigt är nyckelordet "variation", men innebörden av ordet är inte ett halvkilo morötter och inget annat i grönsaksväg.

Jacky
2006-08-25, 20:03
Okej - grönsaker eller frukt spelar alltså ingen roll....sålänge en viss variation finnes - right?

cardio
2006-08-25, 22:47
Okej - grönsaker eller frukt spelar alltså ingen roll....sålänge en viss variation finnes - right?

En väl balanserad kost är nyckeln till välbefinnande... Det gäller frukt och grönt liksom det gäller allt annat du äter.

LunaSpice
2006-08-31, 03:00
Frukt och grönsakssmoothie a la "Du är vad du äter"-Gillian is the shit. Har testat flera stycken...de är helt ok. Dock inte som enda del i en måltid men som ett komplement om man inte hinner/orka stå och göra sallad.

Ett annant enkelt sätt är alla grönsaksblandningar som finns i frysdiskarna. Kör dem tillsammans med lite vatten i mikron några minuter eller ångkoka det på galler över pastan/riset så ska du se att du kan variera det hela lite enklare.

Jacky
2006-08-31, 07:47
Frukt och grönsakssmoothie a la "Du är vad du äter"-Gillian is the shit. Har testat flera stycken...de är helt ok. Dock inte som enda del i en måltid men som ett komplement om man inte hinner/orka stå och göra sallad.

Ett annant enkelt sätt är alla grönsaksblandningar som finns i frysdiskarna. Kör dem tillsammans med lite vatten i mikron några minuter eller ångkoka det på galler över pastan/riset så ska du se att du kan variera det hela lite enklare.

Tack för tipset!

rhotkiw
2006-08-31, 10:12
finns inget rekommenderat egentligen.. jag äter personligen 5-8 stycken.

Slartibartfast
2006-08-31, 10:16
finns inget rekommenderat egentligen.. jag äter personligen 5-8 stycken.

Det finns det ju visst!

Svenska livsmedelsverket rekommenderar ett halvkilo frukt och grönsaker per dag.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____11394.aspx

rhotkiw
2006-08-31, 10:18
Jo, men det är ju personligt.. Visst kanske 10 äpplen om dagen är jobbigt för magen men jag lever ju så..

Slartibartfast
2006-08-31, 10:22
Jo, men det är ju personligt.. Visst kanske 10 äpplen om dagen är jobbigt för magen men jag lever ju så..

Ja, det är ju ett vettigt argument. "Jag röker två pack om dan, men jag lever ju så..." På vilket sätt är det personligt?

Här var det tal om rekommenderat intag för allmän hälsa, inte hur mycket man kan trycka i sig utan att bli sjuk.

zirak
2006-09-01, 11:55
Lägger man ihop lite olika rekomendationer från våra granländer.
Så får vi en rekomendation på ca 1 Hg (frukt, grönsaker, bär) per 10 kilo kroppsvikt och 6 olika (frukter, grönsaker, bär) per dag.

Tolkia
2006-09-01, 12:36
Svenska livsmedelsverket rekommenderar ett halvkilo frukt och grönsaker per dag.
Är inte det en rekommendation på hur mycket vi åtminstone bör äta?
(nota benen att det i sin tur inte skall användas som argument för att ersätta annan mat som man också behöver, med frukt och grönsaker)

z_bumbi
2006-09-01, 18:04
Lägger man ihop lite olika rekomendationer från våra granländer.
Så får vi en rekomendation på ca 1 Hg (frukt, grönsaker, bär) per 10 kilo kroppsvikt och 6 olika (frukter, grönsaker, bär) per dag.

Det beror på vilka grannländer du menar men jag har för mig att livmedelsverket följer nordiska kostrekommendationerna (Boken är inte där jag är just nu.)?

Det är iofs ganska smart att verkligen trycka på att det bör vara olika frukter/grönsaker och det ska jag använda i fortsättningen.:thumbup:

Jacky
2006-09-01, 18:06
jag har själv börjat tycka det är rättså spännande att blanda. försöker köpa en ny sorts grönsak + frukt varje gång jag handlar. så blandar jag in lite av det gamla sortimentet. kul!