handdator

Visa fullständig version : Saddes Deff


Sadde
2006-08-25, 17:43
Hejsan, jag ska börjar deffa. Har 30kg övervikt att tappa. Har innan försökt köra med naturdiet (en måltidsersättare) men har nu bestämt mig för att ändra på mina matvanor helt enkelt.

Har tänkt att äta 3ggr om dagen. Jag har har inte räknat ut mängder och sånt än men det kmr inom kort.

Frukost: Havregynsgröt, och någon macka (grovt bröd)

Lunch: Det som serveras i skolan (grönsaker, lite kött och potatis/ris/pasta.

Middag: Samma som lunch, det som morsan lagar.


Jag har ränkat ut hur mycket kalorier jag behöver på i mig för att tappa ca. 0,5kg/vecka på ett hälsosamt sätt.

Träningsdag:

grams: calories:

283 1131 carbohydrates (kolhydrater)

184 736 protein

68 609 fat


Total Calories: 2476

__________________________________________________ __________


vilodag


grams: calories:

237 946 carbohydrates (kolhydrater)

147 588 protein

57 510 fat


Total Calories: 2044


Iallfall, kmr träna ca. 3ggr per vecka.



Dag 1: Bröst, framsida axlar, biceps
Namn: Reps:

Bänkpress 10+8+6+6
Lutande hantelpress 3*8-10
Cabelcross 3*10

Axelpressar med hantlar 10+8+6+4+10
Hantellyft åt sidan 3*12

Bicepscurl med stor stång 3*8
Bicepscurl (scottbräda) 3*8-10
Hammercurl med hantel 3*10

---------------------------------------------------------------------

Dag 2: Ben och vader, mage
Namn: Reps:

Knäböj i hacklift 3*8
Lutande benpress 10+8+6+4+10
Benspark 3*8-10
Lårcurl sittande 3*8
Sittande vadpress 3*15

Sen 2 mag övningar, (vet ej vad de heter) 3*MAX
Benlyft i "Roman Chair" 3*MAX

---------------------------------------------------------------------

Dag 3: Rygg, baksida axlar , triceps

Namn: Reps:
Marklyft 10+8+6+4+10
Latsdrag framför, LR chins 3*8
Sittande rodd i maskin(smaltgrepp) 3*8-10

Read delt 3*12
Tricepsoressar i hiss 3*8
Press från pannan(frenchpress) 3*8
Tricepspress över huvudet med rep 3*10


Ska försöka lägga till något cardiopass också, men det är inte ofta jag orkar det :)


Vad tycker ni om detta? Något jag borde ändra? kom med tips!

En liten fråga också, jag har tänkt att inhandla något protein också som jag ska ta 1-2 ggr per dag. Jag har tittat lite på Whey80 och Whey100 på Gym.Grossisten och de verkar funka bra vid deffning. Så frågorna är när bör jag ta proteinet, hur ofta och är det ett bra protein vid deffning?

Tack på förhand! :thumbup:

blekfet2
2006-08-25, 18:44
efter att ha läst igenom ditt schema så kan jag bara tipsa om:
Läs deffguiden.
Gör nytt schema gällande träning och kosten.

Sadde
2006-08-25, 21:43
hejsan blekfet, jag har läst Deffguiden. Vad jag har förstått så ska man räkna ut sina kalorier och ta -500 för att tappa ca. 0,5kg/vecka.

Det står inget om något schema, har du några förslag sjäv? och hoppas någon kunnig kan svara på min proteinfråga :D

Wider
2006-08-25, 22:59
Jag rekommenderar att du köper Pure Whey från webshopen här på kolozzeum. Underbart gott protein för lågt pris. :thumbup:

Sadde
2006-08-25, 23:53
Har tittat runt lite på Gym.Grossisten och har hittat 2 proteiner som jag funderar på att köpa, det är whey80 och whey100. Vad är skillnaden mellan de 2?

Sadde
2006-08-26, 11:28
ingen som vet skillnaden? :P

Mattedextrin
2006-08-26, 11:48
du kanske skulle dela upp maten mer över hela dagen, så att du får i dig mat vid fler tillfällen? (inte för att jag kan något, menmen, äta 3 ggr om dagen endast känns inte så rätt)

formula4shape
2006-08-26, 11:53
ingen som vet skillnaden? :P

80:n är koncentrat medan 100:an är isolat. Isolat är renare och tas upp lite snabbare, men tror inte du lär märka skillnaden nämnvärt.

formula4shape
2006-08-26, 11:55
du kanske skulle dela upp maten mer över hela dagen, så att du får i dig mat vid fler tillfällen? (inte för att jag kan något, menmen, äta 3 ggr om dagen endast känns inte så rätt)

Under deff är var tredje timme en bra regel.

Slänger du in 2 proteindrinkar tillsammans med någon frukt och ett till mål på kvällen så ser det bättre ut!

Mental
2006-08-26, 12:05
Som jag ser det så är det rätt meningslöst att räkna kalorier för dig, när du inte har någon kontroll alls över lunch och middag, det enda du kan styra är mängderna, sikta på mycket grönsaker och ta det lugnt med feta såser typ

Mattedextrin
2006-08-26, 12:48
Under deff är var tredje timme en bra regel.

Slänger du in 2 proteindrinkar tillsammans med någon frukt och ett till mål på kvällen så ser det bättre ut!

brukar vara vaken ca 16 timmar per dygn så 3 var tredje timme innebär fler måltider i mitt fall... fast jag kanske inte förstod helheten av hans inlägg och då ber jag om ursäkt :thumbup:

sjysst avatar btw formula!

formula4shape
2006-08-26, 13:07
brukar vara vaken ca 16 timmar per dygn så 3 var tredje timme innebär fler måltider i mitt fall... fast jag kanske inte förstod helheten av hans inlägg och då ber jag om ursäkt :thumbup:

sjysst avatar btw formula!

Som jag nämnde. Lägger han till några proteindrinkar/mellanmål och ett kvällsmål är han uppe på cirka 6 måltider per dag. Nu är inte tidsaspekten någon nyckelfaktor utan kalorier in och ut kommer alltid vara viktigast för själv viktnedgången. Men för att stimulera proteinsyntesen är det alltid bättre att äta flera gånger per dag än färre (för att undvika muskelproteinförluster under viktnedgången) man orkar samtidigt mer och blir inte lika lätt trött/hängig med ett jämnare intag. Ett tips till trådstartaren vore att istället för att räkna kalorierna vilket är svårt i hans fall är att helt enkelt testa sig fram. Ta vågen som hjälp, 0.5 kg per vecka är lagomt. Går man ner mindre eller ingenting alls får man helt enkelt justera kosten eller träningsdosen!
Gällande avataren så har man fotbollen från yngre dagar att tacka för vaderna :)

Sadde
2006-08-26, 17:04
Tack så hemskt mycket för tippsen! Angående det där med 2 proteindrinkar och någon frukt till, när borde jag ta dessa drinkar?

Är detta ok?


Frukost: Havregynsgröt, och någon macka (grovt bröd). tid: 7-8 beror på vilken tid man börjar.

Lunch: Det som serveras i skolan (grönsaker, lite kött och potatis/ris/pasta. tid: när det är lunch rast (10.30-11.30)


Mellanmål: 1 prottedrink med någon frukt. Tid: ca. 14.30-15

Middag: Samma som lunch, det som morsan lagar. Tid: 18-19

Mellanmål 2: 1 prottedrink med någon frukt. Tid: 21-22

Ska försöka börja lägga mig vid 23tiden, annars brukar jag lägga mig vid 1-3 tiden vilket inte är bra.


Här kommer mina frågor:

1. Ser detta bra ut?

2. Det är så här att under sommarlovet så tränade jag 4ggr i veckan,
mån, tis , tors och lör. Men nu är det så här att jag slutar sent på både måndag och tisdag (17.15) så jag kmr inte kunna gymma de dagarna. Går det bra att bara byta ut dagarna till t.ex. Ons, tors, Fre och lör eller något liknande?

3. Angående mina mellanmål, spelar det någon roll när på dagen jag tar prottedrinkarna, t.ex vad är bäst före eller efter gymmet?

4. Under mina vilodagar, bör jag fortfarande ta mina prottedrinkar där, fastän jag inte tränar de dagarna?


5. Hur mycket protein bör man ta i sin drink (whey80 eller whey100), eller detta kanske står på förpackningen så denna frågan är inte så viktig :P

Tack på förhand! och tack för alla svar jag fått innan också! :thumbup:

myling
2006-08-26, 17:49
Jag rekommenderar att du köper Pure Whey från webshopen här på kolozzeum. Underbart gott protein för lågt pris. :thumbup:

*kissass*










:D

Sadde
2006-08-26, 21:00
någon som kan svara på mina frågor? :D

blekfet2
2006-08-26, 21:41
någon som kan svara på mina frågor? :D



sök, finns svar.

Sadde
2006-08-26, 21:48
Tack så hemskt mycket för tippsen! Angående det där med 2 proteindrinkar och någon frukt till, när borde jag ta dessa drinkar?

Är detta ok?


Frukost: Havregynsgröt, och någon macka (grovt bröd). tid: 7-8 beror på vilken tid man börjar.

Lunch: Det som serveras i skolan (grönsaker, lite kött och potatis/ris/pasta. tid: när det är lunch rast (10.30-11.30)


Mellanmål: 1 prottedrink med någon frukt. Tid: ca. 14.30-15

Middag: Samma som lunch, det som morsan lagar. Tid: 18-19

Mellanmål 2: 1 prottedrink med någon frukt. Tid: 21-22

Ska försöka börja lägga mig vid 23tiden, annars brukar jag lägga mig vid 1-3 tiden vilket inte är bra.


Här kommer mina frågor:

1. Ser detta bra ut?

2. Det är så här att under sommarlovet så tränade jag 4ggr i veckan,
mån, tis , tors och lör. Men nu är det så här att jag slutar sent på både måndag och tisdag (17.15) så jag kmr inte kunna gymma de dagarna. Går det bra att bara byta ut dagarna till t.ex. Ons, tors, Fre och lör eller något liknande?

3. Angående mina mellanmål, spelar det någon roll när på dagen jag tar prottedrinkarna, t.ex vad är bäst före eller efter gymmet?

4. Under mina vilodagar, bör jag fortfarande ta mina prottedrinkar där, fastän jag inte tränar de dagarna?


5. Hur mycket protein bör man ta i sin drink (whey80 eller whey100), eller detta kanske står på förpackningen så denna frågan är inte så viktig :P

Tack på förhand! och tack för alla svar jag fått innan också! :thumbup:


Blekfet, jag har sökt. Annars hade jag inte frågat er :P

formula4shape
2006-08-27, 01:08
Ska försöka börja lägga mig vid 23tiden, annars brukar jag lägga mig vid 1-3 tiden vilket inte är bra.


Här kommer mina frågor:

1. Ser detta bra ut?

2. Det är så här att under sommarlovet så tränade jag 4ggr i veckan,
mån, tis , tors och lör. Men nu är det så här att jag slutar sent på både måndag och tisdag (17.15) så jag kmr inte kunna gymma de dagarna. Går det bra att bara byta ut dagarna till t.ex. Ons, tors, Fre och lör eller något liknande?

3. Angående mina mellanmål, spelar det någon roll när på dagen jag tar prottedrinkarna, t.ex vad är bäst före eller efter gymmet?

4. Under mina vilodagar, bör jag fortfarande ta mina prottedrinkar där, fastän jag inte tränar de dagarna?


5. Hur mycket protein bör man ta i sin drink (whey80 eller whey100), eller detta kanske står på förpackningen så denna frågan är inte så viktig :P

Tack på förhand! och tack för alla svar jag fått innan också! :thumbup:

Kroppen har ingen klocka och så länge du sover 7-8 timmar får du tillräckligt med sömn. (Finns inget som säger att det är dåligt att lägga sig klockan 01, allt beror på totalsömnen.)

1. Det är omöjligt att säga om det ser bra ut. Det beror mycket på vad du äter totalt över dygnet och din träningsdos/vad du gör på dagarna etc. Som sagt så tycker jag du ska testa dig fram gällande kostschemat. Visar vågen -0.5kg per vecka är du på rätt väg. Se till att äta redigt med protein och ät runt intervallen var tredje timme (något protein bör varje mål innehålla) för att minimera risken för muskelnedbrytning.

2. Dagarna spelar ingen som helst roll. (Ett styrkepass där hela kroppen aktiveras stimulerar proteinsyntesen 48h kan man ha i åtanke)
Tänk veckovis och försök köra varje muskelgrupp 1 gång i veckan. Dvs gör en 4-split om du kör 4 dagar. Under deff brukar man även lägga till en del konditionpass/promenader/förbränning för att öka energiförbrukningen och få viktnedgången att klappa!

ex.
Dag1: bröst/triceps
Dag2: rygg/biceps
Dag3: framsida/baksida ben
Dag4: axlar/mage/vader
Detta är inte hur du ska köra, utan ett exempel.

3. Vid träning ska proteinet helst intas tillsammans med snabba kolhydrater (före, under och efter är bäst). Har även kommit nya studier som visar att EAA istället för vassleprotein ger större effekt, läs denna tråd ang detta:
http://62.181.218.130/forum/showthread.php?t=76208

För övrigt har det ingen speciellt betydelse när på dygnet du tar drinkarna, det kallas och är ett "kosttillskott" man tar det för enkelhetens skull då kanske t.ex. 6 mål mat per dag är saftigt att fixa i ordning! Lägg in där du har luckor eller saknar protein. Kom ihåg att du även kan blanda drinkarna med mjölk för att få ännu mer protein (blir samtidigt mer kalorier).

4. Ja, på träningsdagar ska du däremot lägga till kolhydrater runt passen.

5. Dosering står på förpackningen. Vill man räkna per dag kan du ta din kroppsvikt x 2g för att få fram en lämplig mängd protein/dag. Det är inget som säger att denna siffra är exakt eller bäst men ligger du långt under detta kan du fundera över att höja.

Sadde
2006-08-27, 09:51
Tack så hemskt mycket Formula! You rock! :hbang: