handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram ok?


Jimmpa
2006-08-25, 16:00
Tja!

Jag är en kille som är 17år, är ca 185cm lång och väger 75kg. Jag har tränat tillsammans med en kompis 10 månader. Vi har i genomsnitt tränat 3 dagar på gym och sprungit 1-2 gånger i veckan. Innan dessa 10 månader har jag knappt tränat någonting och mycket styrketräning tillsammans med att jag växt mycket på längden har gjort att jag gått upp ca 15kg på 12 månader. Min tanke är att nu under hösten träna hårt på gym 3 gånger i veckan och springa ca 2 gånger i veckan. Till våren har jag tänkt att deffa för att bli av med det underhudsfett jag har. När vi tränat har vi mest kört det vi tycker är kul och nu vill jag vara lite mer seriös. Jag vill fokusera på att träna överkropp, benen har inte tänkt att prioritera eftersom jag ändå får lite träning genom löpningen! såhär har jag tänkt lägga uppmin träning:

Måndag:
bänkpress 3*10
lutande bänkpress 3*10
flyes på maskin 3*10
biceps hantlar 3*10
sittups 3*40
sidoparti mellan mage och rygg, vet ej vad övning heter... 3*15

Tisdag:
löpning 1mil

Onsdag:
axlar, vet ej namnet på övningen... 3*10
triceps 3*10
rygg 3*20
chinsmaskin 3*10
sittups 3*40

Torsdag:
löpning 1mil

Fredag:
samma som måndag

Lördag & Söndag:
ibland löpning/powerwalk

Kan hända att jag glömt nån övning när jag skrev! I anslutning till styrketräning äter jag antingen tonfisk eller kvarg, skall jag göra detta till löpningen också?

K9Media
2006-08-25, 16:14
Uteslut fan inte att träna benen.

Jimmpa
2006-08-26, 12:15
Jag känner att jag underhåller benen med hjälp utav löpningen...

Sniggel
2006-08-26, 14:00
Underhåller gör du säkert, men de kommer inte att växa, vilket resten av kroppen kommer att göra.
Du gör som du vill, förr eller senare inser du nog att benen kommer att behöva tränas de med :)

-Niklas-
2006-08-26, 14:15
Du har ungerfär samma stats som mig och tränat lika länge som mig, ska bli kul att följa :)

Även om du tycker att benen är tråkigt så behövs dem faktiskt tränas. Löpning, cykling och annat bygger inte benmuskler som övningarna på gymet gör.

Lycka till!:thumbup:

Jimmpa
2006-08-26, 16:20
Saken är den att jag inte vill få för stora ben till en början... men som sniggel nämde så kommer jag nog upptäcka att det behövs snart med! så det kanske dyker upp benpass på nått framtida program!

K9Media
2006-08-27, 11:26
Saken är den att jag inte vill få för stora ben till en början... men som sniggel nämde så kommer jag nog upptäcka att det behövs snart med! så det kanske dyker upp benpass på nått framtida program!

Du behöver inte bli rädd för att få för stora ben.

Jimmpa
2006-08-27, 13:27
nej det är ja inte heller! men ja tänker prioritera överkropp nu ett tag iaf! sprang förresten 1mil idag, segt som tusan!

bubbe
2006-08-27, 14:27
Ärligt talat ser programmet skit ut iofs vet vi ju inte mycket om det då det står rygg, triceps etc, titta efter färdiga program med bra balans mellan muskelgrupperna, ben är guld värt att träna glöm inte det. Se till att få in vila mellan passen.