handdator

Visa fullständig version : Översträckt pga träning?


Lellan
2003-01-14, 09:52
Kan man få "översträckta" leder genom träning (eller stretch, eller muskelobalans el liknande)? Tex knän, armbågar?

(Hoppas ni förstår vad jag menar! :) Svårt att förklara!)

Åse Columbus
2003-01-14, 13:27
Absolut!!!!!!!!

Därför ska man inte stretcha en över en led där man redan är överrörlig i .....man ska inte heller t.ex. i benspark köra rörelsen i hela sin bana om man är överrörlig....utan stanna där benet är rakt....

Hoppas du förstår vad jag menar.

Lellan
2003-01-16, 21:18
Märkte efter första gången jag körde benpress att mina knän var "vingligare" ett tag efter, mer översträckta - så där har jag tänkt på det, även benspark.

Nu har jag nog klantat mig lite igen. Vet att jag har överrörliga armbågar men när jag tränade grepp så var jag så fokuserad på att hålla med händerna och eftersom det var statiskt tung träning så glömde jag bort att "böja" armbågarna lite (hålla raka alltså). Annars så brukar jag lixom ha fokus på hela armen men händerna sved osv och jag var lite för insnöad på att inte tappa stången.. så stången "hängde" mest i armarna kan man säga.

Kan man göra något för att få mindre översträckta leder? :confused:

Mamma har tydligen överrörlig höft (kan man översträcka den leden också? Om även jag råkar ha överrörlig sådan, har överrörlig samband med översträckt)- hur vet man om man har det så jag inte klantar till något där?

Något man bör tänka på vid stretch eller så?

Jättetacksam för svar!!:thumbup: