handdator

Visa fullständig version : Östrogen i ägg och mjölkprodukter?


Sorabo
2006-08-25, 14:44
Testosteron är bra för muskeluppbyggningen och östrogen sämre right?
Läste i en annan tråd där någon skrev att sojaprotein stimulerar östrogenprodusktionen eller något och var därför inte bra. Då kom jag att tänka på att ägg är hönans mens. Är inte hönans mens typ fullproppat med östrogen?:p Samma med mjöl, ost, smör och andra mejeriprodukter, de kommer ju från kon och kon är ju ett hondjur.. Är inte deras mjölk också mycket "östrogenrik" då?
Samma om man äter kött som komemr från hongrisar eller andra hondjur, är inte deras kött mer östrogenrikt än från handjur?:S

Vill bara veta om det ligger någon som helst sanning i det jag undrar om?:p

krilleh
2006-08-25, 15:02
östrogen? har jag missat nåt? va har de med allt att göra :D

Dajollee
2006-08-25, 15:14
mjöl från kossan? :Virro

rQx
2006-08-25, 15:15
Är ägg mens!? :MrT:

Langster
2006-08-25, 15:15
Faktiskt en ganska intressant fråga. Jag antar att det inte är så att vi drar i oss mängder av östrogen genom animalisk föda. Men med tanke på att galtkött t.ex innehåller testosteron så...?

Sorabo
2006-08-25, 15:27
Är det så med galtkött? Att det innehåller mer testosteron? Då borde det ju vara så med hondjurs kött också, att det innehåller mer östrogen.
Hoppas att man i framtiden kan bestämma om man vill äta manligt kött eller kvinnligt.... lät lite gay men..

Sorabo
2006-08-25, 15:28
Är ägg mens!? :MrT:

Ja, eftersom i ägget ska det egentligen vara en kyckling. Men eftersom inte hönan blivit befruktad så är det istället mens som kommer ut, samma med kvinnors mens ju.

Langster
2006-08-25, 15:33
Är det så med galtkött? Att det innehåller mer testosteron? Då borde det ju vara så med hondjurs kött också, att det innehåller mer östrogen.
Hoppas att man i framtiden kan bestämma om man vill äta manligt kött eller kvinnligt.... lät lite gay men..
Man kan oftast inte välja att äta galtkött, eller tjurkött för den delen. De handjur vi äter är kastrerade och har därför inget extra testosteron.
De kastreras för att de annars smakar apa tydligen. Jag hade dock gärna testat att smaka lite ap-smakande galtkött för att se vad som hände! Men antagligen hålls det borta från marknaden just pga hormonerna också.

Langster
2006-08-25, 15:35
Ja, eftersom i ägget ska det egentligen vara en kyckling. Men eftersom inte hönan blivit befruktad så är det istället mens som kommer ut, samma med kvinnors mens ju.
Du har väl inte helt rätt, men följdfrågan kan ju bli om mens innehåller östrogen alls? Vad vet du om det? Och ägget, oavsett om det är människo- eller hönsägg, varför skulle det innehålla östrogen?

Langster
2006-08-25, 15:36
Liksom om det vore så att det bara rann östrogen ur kvinnor så skulle du ju inte ens våga kyssa dem! ;)

Tolkia
2006-08-25, 15:49
Ägg är nog inte hönans "mens", utan hönans ... ja, "ägg". Hos människan hittar du ägget i "mensen", som mest är blod och (definitivt allra mest) slemhinna. Den största mängden av det östrogen som är involverat i menstruationscykeln hittar du nog i blodomloppet - innan mens (borde nog läsa på lite här).

Ät ägg i lugn och ro.

Det enda som lär hända om ni äter galtkött är att ni börjar lukta galturin ur munnen. *spy*

Langster
2006-08-25, 16:10
Det enda som lär hända om ni äter galtkött är att ni börjar lukta galturin ur munnen. *spy*
Efter lite sökande på internät så kom jag fram till att du nog har rätt. Galtköttet innehåller nedbrutet nandrolon, som kan ge utslag på dopingtest. Det borde alltså inte ha någon anabol effekt.
Med andra ord kan man dra slutsatsen att kött från hondjur inte heller borde innehålla något aktivt östrogen.

Sorabo
2006-08-25, 17:37
okej! Men visst är det intressant?:p

Sverker
2006-08-25, 18:23
Hur ska du hitta testosteronet i köttet ?
Det måste ju vara minimalt ( mikromalt:D ) med intakt könshormon i musklerna.

Det mesta av hormonen finns ju i äggstockarna/testiklarna och i blodet. Djuren tappas ju på blod vid slakt så mängderna är försumbara.

Större risk i köttdjur som hormonbehandlas med t e x dietylstilbestrol eller motsvarande.


...tur att svenska djur inte hormonbehandlas för att växa mer/fortare:thumbup:

Pox
2006-08-25, 19:04
Tror väl inte de former av östrogen vi skulle kunna få i oss har speciellt hög biotillgänglighet heller.

Pepz
2006-08-25, 19:17
det här var dagens garv faktiskt..
Trodde helt ärligt att det var någon som drev med oss

Sorabo
2006-08-26, 11:52
http://vet.hut.nu/?id=7

Sorabo
2006-08-29, 20:05
Var är King Grubs elitsvar??:S :D

Sorabo
2006-11-16, 21:35
det här var dagens garv faktiskt..
Trodde helt ärligt att det var någon som drev med oss

Dagens kor får aldrig sina utan insemineras mycket kort tid efter kalvningen. Det innebär att den mesta mjölken i vårt land kommer från gravida kor och har en mycket hög östrogenhalt.

Om en man dricker ett glas mjölk stiger hans östrogennivåer med 200 ggr!. Östrogen är proinflmmatoriskt åtminstone hos män och ökar risken för kärlsjukdom.

http://www.matfrisk.nu/article734.asp

ägd

Sverker
2006-11-17, 07:28
Dagens kor får aldrig sina utan insemineras mycket kort tid efter kalvningen. Det innebär att den mesta mjölken i vårt land kommer från gravida kor och har en mycket hög östrogenhalt.

Om en man dricker ett glas mjölk stiger hans östrogennivåer med 200 ggr!. Östrogen är proinflmmatoriskt åtminstone hos män och ökar risken för kärlsjukdom.

http://www.matfrisk.nu/article734.asp

ägd

Titta på referenserna.
Den första tar upp sambandet mellan mjök och prostatacancer. King Grub har ju gång på gång visat upp abstakt som binder samman det till kalcium och låga D-vitaminhalter.

Referens 2 tar upp mjölk från gravida kor:confused: Självklart innehåller mjölk från gravida kor östrogen eftersom mycket av innehållet i blodet varndrar över till mjölkplasman. Vi dricker inte mjölk från gravida kor.

Vi dricker mjölk från kor som hela tiden mjölkas. Mjölkningen av kon stimulerar frisättningen av prolaktin och prolaktinet i sig stimulerar produktionen av mjölk. Alltså ingen koppling till östrogen.

Sorabo
2006-11-17, 10:50
"Dagens kor får aldrig sina utan insemineras mycket kort tid efter kalvningen. Det innebär att den mesta mjölken i vårt land kommer från gravida kor och har en mycket hög östrogenhalt.

Om en man dricker ett glas mjölk stiger hans östrogennivåer med 200 ggr!. Östrogen är proinflmmatoriskt åtminstone hos män och ökar risken för kärlsjukdom.

Frågan är om den sjunkande pubertetsåldern hos flickor, men inte pojkar, till stor del beror på detta."

http://www.matfrisk.nu/article734.asp

är allt det bara bullshit? hur vet du att vi inte dricker mjölk från gravida kor när det typ står det på den sidan?

Sverker
2006-11-17, 19:29
Jag backar två steg här.
Tydligen så mjölkas även gravida kor. Begreppet sinkor ( att korna sinar och producerar mindre mjölk när de är gravida ) är uppenbarligen ute.


Här finns uppgifter på att det finns östrogen i mjölk:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=512140&query_hl=13&itool=pubmed_DocSum

Philippp
2006-11-17, 23:20
östrogen är ju bra vi vill ju ha mycket östrogen eftersom det också hjälper till att bygga muskler?

ramagoen
2006-11-17, 23:41
östrogen är ju bra vi vill ju ha mycket östrogen eftersom det också hjälper till att bygga muskler?
Tvärtom så stimulerar väl för mycket östrogen fettinlagring samt minskad mängd muskelmassa från träning?


Sverker, hur kommer det sig att det är farligt med "dopade" djurs kött?

Philippp
2006-11-18, 01:15
Tvärtom så stimulerar väl för mycket östrogen fettinlagring samt minskad mängd muskelmassa från träning?


Sverker, hur kommer det sig att det är farligt med "dopade" djurs kött?

Östrogen ökar fettinlagringen tror jag men det är också ett anabolt hormon, svagare än testosteron såklart. Har även för mig att det spelar en stor roll på huruvida bra IGF-1 och GH produceringen fungerar, har också för mig att det skapar mer intramuskulärt vatten(?)
hursomhelst så är det anabolt, kör en googling, själv hittade jag inga fina vetenskapliga referenser utan bara 123012030 påståenden att det är anabolt.

Sverker
2006-11-18, 06:47
Sverker, hur kommer det sig att det är farligt med "dopade" djurs kött?

Du har ett östrogenliknande ämne som stimulerar tillväxten hos bl a nötdjur, dietylstilbestrol.

Dietylstilbestrol används inte inom EU men finns på andra ställen i världen,

Potensiell risk att vi med våran höga köttkonsumtion i västvärlden skulle få i oss så pass stora mängder att vi skulle få alla de besvär som hela tråden egentligen handlar om, störd spermabildning., förstorad bröstkörtlar etc.

Sverker
2006-11-18, 06:55
Här finns uppgifter på att det finns östrogen i mjölk:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=512140&query_hl=13&itool=pubmed_DocSum


Är det bara jag som räknar på mängderna och rycker på axlarna.
Mängden östrogener blir ju mindre än 0.1 mikrogram per liter mjölk.

ramagoen
2006-11-18, 14:10
Du har ett östrogenliknande ämne som stimulerar tillväxten hos bl a nötdjur, dietylstilbestrol.

Dietylstilbestrol används inte inom EU men finns på andra ställen i världen,

Potensiell risk att vi med våran höga köttkonsumtion i västvärlden skulle få i oss så pass stora mängder att vi skulle få alla de besvär som hela tråden egentligen handlar om, störd spermabildning., förstorad bröstkörtlar etc.

Ok, tack för svaret! :)

Sorabo
2006-11-18, 18:03
Är det bara jag som räknar på mängderna och rycker på axlarna.
Mängden östrogener blir ju mindre än 0.1 mikrogram per liter mjölk.

Så det som står på sidan om att östrogennivåerna höjs 200 ggr är inte sant?:D

Arngrim
2006-11-18, 18:20
Angående östrogen så borde man vara oroad över vad de bromerade flammskyddsmedlen i hemelektronik etc kan ge för effekter;

"Under senare år visar undersökningar att den manliga reproduktionen störs av en hormonell effekt. Spermieantalet minskar och kvaliteten försämras. Antalet pojkar som föds med deformerade könsorgan ökar, liksom antalet fall av testikelcancer. Även med kompensation för en ökande genomsnittsålder har incidensen för testikelcancer fördubblats sedan efterkrigstiden. Ett antal olika miljögifter misstänks bidra till denna utveckling. Nonylfenoler, som används i vissa plaster, uppvisar exempelvis en tydlig östrogen effekt. Bisfenol A som läcker från vissa typer av plastbeläggningar, visar en svagt östrogen effekt. Bromerade flamskyddsmedel (PBDE) har en klart östrogen effekt när den testats i en hormonkänslig cellinje. Detta gäller i synnerhet när ämnet metaboliseras och en hydroxylgrupp tillsätts. Även blandningar av olika kemikalier kan medföra hormonpåverkan."

Källa: http://www.snf.se/snf/seminarier/hostkonf2001dok2.htm

Sorabo
2006-11-20, 00:02
Är det bara jag som räknar på mängderna och rycker på axlarna.
Mängden östrogener blir ju mindre än 0.1 mikrogram per liter mjölk.

stämmer inte det med att östrogennivåerna höjs med 200 ggr av ett glas mjölk då? Höjs de nästan inte alls eller vadå?

Sverker
2006-11-20, 07:30
Jag letade efter mängderna östrogener i mjölk. Jag hittade undersökningen på PubMed. Har aldrig hör talas om publikationen men jag antar att det bakom studien står någon med ekonomiska intressen i mjölk.
Rapporten är gammal ( 1979 ) men jag uppfattar att analysmetoden var up to date då.



Hur 0.1 mikrogram kan blir 200 ggr förhöjda östrogennivåer ligger bortom mitt förstånd men någon annan kanske kan plocka fram bättre artiklar om mjölk och östrogen.