handdator

Visa fullständig version : linser?


kharon
2006-08-25, 13:54
Hej! Jag vill ha linser.

Kan man köpa på nätet eller blir man blind om man använder linser man köpt från nätet?

Vad gäller? Ska jag gå till optikern för undersökning och sedan med hjälp av informationen därifrån köpa linser på nätet sen?


:)

MasterChief
2006-08-25, 13:56
Du måste gå till optiker först! Sen köper du dina första par där. Sen efter det kan du beställa likadana på nätet. Däremot rekommenderar jag varmt att gå till optiker regelbundet. Ögon är inget att leka med.

slappe
2006-08-25, 13:56
Gå till optikern först o gör en undersökning och prova på linser nån månad innan du beställer från nätet.

Edit: åhh långsam...

Guddi
2006-08-25, 14:02
Gå till en optiker första gången och köp från dem. Ibland så behöver man testa ett par olika märken innan man hittar några som passar perfekt. När du väl vet vilken sort som passar dig så kan du beställa över nätet och gå till en optiker typ 1gång/år för att se så att allt står rätt till.

kaer
2006-08-25, 14:11
Jag beställer ifrån linsexpress.se, det har fungerat väldigt bra och jag har inte kunnat hitta ngn som är märkbart billigare.

Av de märken jag har provat så tycker jag daily focus är bäst, men det är säkert individuellt.

aliquis
2006-08-25, 14:17
Gå till doktorn o betala för synundersökning o recept, köp linser på nätet med samma värden. Det lär vara precis samma linser om du tar samma fabrikat och modell.

kharon
2006-08-25, 14:27
OK, då blir det en tur till optikern!
Brukar dom ta rövarpriser för linserna om då man köper där? I runda slängar hur mycket mera procentuellt?



Behöver man alls oroa sig för att man ska köpa några skitlinser som är till skada för ögonen?


Hur ofta bör man gå till optikern egentligen? Fick brillor för nåt år sedan och har inte satt min fot hos optikern sedan dess...

MasterChief
2006-08-25, 14:30
OK, då blir det en tur till optikern!
Brukar dom ta rövarpriser för linserna om då man köper där? I runda slängar hur mycket mera procentuellt?



Behöver man alls oroa sig för att man ska köpa några skitlinser som är till skada för ögonen?


Hur ofta bör man gå till optikern egentligen? Fick brillor för nåt år sedan och har inte satt min fot hos optikern sedan dess...

Det är oftast paketpris så undersökningen ingår. En gång per år tycker jag nog man ska gå.

Raptor
2006-08-25, 15:07
brukar komma erbjudande ibland(rea-pris), från större kedjor, så håll ögonen öppna. ;)

Tenzu
2006-08-25, 15:12
Det är dock mycket marginell skillnad på pris mellan att beställa på nätet och köpa linserna i butik.

Kurash
2006-08-25, 15:12
Lensway samarbetar med "riktiga" optiker, så därigenom kan man beställa synundersökning och sedan köpa billiga linser direkt på nätet. Vet inte hur dom står sig mot andra nätbutiker, men dom är mycket billigare än hos optikern. Vill du slippa pillet med att ta ur o sätta i linser varje dag förslår jag att du provar silikonlinser, en typ av månadslinser som man bara byter en gång i månaden, och således sover med dom. Dom är dessutom bättre för ögonen eftersom dom andas. Lite dyrare är dom dock, kostar typ 1500 i halvåret. Men det är klart värt det. Vill man komma riktigt billigt undan köper man endagslinser och kör med dom en månad. Ryktena säger att endagslinser och månadslinser är till 99% samma typ.

kharon
2006-08-25, 16:10
Lensway samarbetar med "riktiga" optiker, så därigenom kan man beställa synundersökning och sedan köpa billiga linser direkt på nätet. Vet inte hur dom står sig mot andra nätbutiker, men dom är mycket billigare än hos optikern. Vill du slippa pillet med att ta ur o sätta i linser varje dag förslår jag att du provar silikonlinser, en typ av månadslinser som man bara byter en gång i månaden, och således sover med dom. Dom är dessutom bättre för ögonen eftersom dom andas. Lite dyrare är dom dock, kostar typ 1500 i halvåret. Men det är klart värt det. Vill man komma riktigt billigt undan köper man endagslinser och kör med dom en månad. Ryktena säger att endagslinser och månadslinser är till 99% samma typ.

Låter riktigt smart att experimentera med ögonen som insats! :thumbup:


Men månadslinser låter ju annars bra, men jag lste en artikel om att de inte skulle vara så värst bra för ögonen; de andades inte så bra som de borde...

sleep is the enemy
2006-08-25, 16:50
ja har ett par månadslinser som man ska kunna sova med. men det känns ju ganska onödigt. hur svårt e de å ta ut dom å lägga dom i behållaren innan man somnar?

däremot e de skönt om man lägger sig å vilar på dan eller sover borta nån gång så man inte får ont i ögonen när man vaknar.

Niclaaas
2006-08-25, 16:51
dygnet-runt-linser, alltså sådana man har i en månad i sträck skall vara de som andas bäst. mina ögon mår jättebra efter att jag bytte till sådana. har du synsam rekommenderar jag starkt att beställa deras egna märke om du vill prova. lika bra vad jag märkt men halva priset mot många andra märken

Axmode
2006-08-25, 17:00
Har glasögon nu som jag använder ibland men ska ner kl 10:00 imorgon på linsundersökning. Har blåa ögon nu och tänkte testa bruna eftersom jag har mörkt skägg och mörkt hår. Någon som vet om man kan använda de bruna direkt eller om man måste ha några speciella testlinser i 1 månad först?

Kurash
2006-08-25, 17:18
ja har ett par månadslinser som man ska kunna sova med. men det känns ju ganska onödigt. hur svårt e de å ta ut dom å lägga dom i behållaren innan man somnar?

däremot e de skönt om man lägger sig å vilar på dan eller sover borta nån gång så man inte får ont i ögonen när man vaknar.

Jag tycker det är oootroligt skönt. Hade vanliga linser i 5 år innan jag började med dessa, skulle aldrig någonsin tänka mig att gå tillbaka. Och pilla i ögonen varje morgon och kväll orsakade mycket mer problem för mina ögon än att sova med dessa linser.

Niclaaas
2006-08-25, 18:02
Jag tycker det är oootroligt skönt. Hade vanliga linser i 5 år innan jag började med dessa, skulle aldrig någonsin tänka mig att gå tillbaka. Och pilla i ögonen varje morgon och kväll orsakade mycket mer problem för mina ögon än att sova med dessa linser.

exakt samma för mig.

kharon
2006-08-25, 18:23
Jag går till optikern och följer hans råd.

Tack för svaren! :thumbup:

sleep is the enemy
2006-08-25, 19:41
Jag tycker det är oootroligt skönt. Hade vanliga linser i 5 år innan jag började med dessa, skulle aldrig någonsin tänka mig att gå tillbaka. Och pilla i ögonen varje morgon och kväll orsakade mycket mer problem för mina ögon än att sova med dessa linser.

eftersom ni verkar tycka de funkar så bra så får ja kanske ta å testa de själv då, har ju inte gett de en chans direkt :em: har blivit att samma vana hållt sig kvar me att ta ut dom varje kväll. men vilka märken har ni? mina e acuvue oasys

Kryss
2006-08-25, 20:10
Har använt linser tidigare o tänkt starta upp igen nu, hade dock lite strul tidigare pga torra ögon och använde 2veckors/månadslinser som man tog ut varje natt vilket jag fann så förbannat drygt, blir till att boka en tid i veckan och styra upp det o se om jag kan ha dygnetrunt linser.

Rekommenderas synsam i stockholm området eller vilka tycks ha bäst priser? Funderar på att skaffa ett par brillor på samma gång

Niclaaas
2006-08-25, 20:29
eftersom ni verkar tycka de funkar så bra så får ja kanske ta å testa de själv då, har ju inte gett de en chans direkt :em: har blivit att samma vana hållt sig kvar me att ta ut dom varje kväll. men vilka märken har ni? mina e acuvue oasys

synsams egna märke, heter Eye Q 24 har jag för mig. halva priset mot många andra märken som sagt...

sweetkarolina
2006-08-25, 21:25
Jag tycker det är oootroligt skönt. Hade vanliga linser i 5 år innan jag började med dessa, skulle aldrig någonsin tänka mig att gå tillbaka. Och pilla i ögonen varje morgon och kväll orsakade mycket mer problem för mina ögon än att sova med dessa linser.



+ 1

FreCKo
2006-08-26, 13:08
Jag tycker det är oootroligt skönt. Hade vanliga linser i 5 år innan jag började med dessa, skulle aldrig någonsin tänka mig att gå tillbaka. Och pilla i ögonen varje morgon och kväll orsakade mycket mer problem för mina ögon än att sova med dessa linser.

Hum, kanske ska köra på samma :) Hade stora problem med att pilla mig i ögonen 2ggr/dag 5-6 dagar/vecka...

Kryss
2006-08-26, 18:31
Ni som använder dygnetrunt-linser, är det toriska eller vanliga?

Kurash
2006-08-26, 18:35
Jag har Bausch&Lomb, PureVisions dygnetruntlinset. Dock måste man "provköra" såna linser eftersom vissa får problem med dom. Man får typ ha dom i 2 veckor sen göra en ny synundersökning. Och dom är inte toriska.

dice
2006-08-26, 19:13
Kan ju bara instämma i att dygnetruntlinser är suveräna, har haft det i fyra år nu och jag har aldrig ångrat mig.