handdator

Visa fullständig version : va tror ni passar mig bäst? Angående träningsdagar!


krilleh
2006-08-25, 13:51
Just nu tränar jag varanan dag. Men har all tid i världen och älskar att träna, så funderar på att köra 2 dagar sen vila 1. Sen repetera. vad tror ni? Blir det för mkt? För ifall de inte finns något positivt med de så är det ju bara bs.

Lite fakta då:
Ålder: 18.
Tränat 1 år.

Kör en tresplit.

Bröst,triceps
Biceps,rygg
Axlar,mage,ben
Repetera.

Kan de bli för mkt? Eller någon som kör så just nu? Alltså 2 dagar i rad och vila 1.

Förut när jag gick på deffning tränade jag 2 dagar i rad och det gick åt helvete. Men det var ifs för jag hade lågt kolhydratsintag, men nu ska jag alltså bulka så kanske funkar bättre?

Fjod0r
2006-08-25, 14:03
Just nu tränar jag varanan dag. Men har all tid i världen och älskar att träna, så funderar på att köra 2 dagar sen vila 1. Sen repetera. vad tror ni? Blir det för mkt? För ifall de inte finns något positivt med de så är det ju bara bs.

Lite fakta då:
Ålder: 18.
Tränat 1 år.

Kör en tresplit.

Bröst,triceps
Biceps,rygg
Axlar,mage,ben
Repetera.

Kan de bli för mkt? Eller någon som kör så just nu? Alltså 2 dagar i rad och vila 1.

Förut när jag gick på deffning tränade jag 2 dagar i rad och det gick åt helvete. Men det var ifs för jag hade lågt kolhydratsintag, men nu ska jag alltså bulka så kanske funkar bättre?


Ett tips är att köra axlarna efter bröst, de får mycket stryk av press-övningar.

Förslag.

Ben (tung)
Överkropp(lätt)
Vila
Ben(lätt)
Överkropp(tung)
Vila
Vila


som jag kör nu, prio på ben, vader

1Ben,vila (tung)
2Bröst,axlar
3Vila (ev kondition)
4Rygg
5Ben,vader (lätt)
6vila (ev kondition)
7vila

finns ju tusen variationer på program, sök lite vet ja.
testa att köra 2-1-2 ett tag, känn efter, jag tycker man känner rätt fort när man är på väg över gränsen. Det gäller bara att vara lyhörd för vad kroppen säger till en.

krilleh
2006-08-25, 14:06
Ett tips är att köra axlarna efter bröst, de får mycket stryk av press-övningar.

Förslag.

Ben (tung)
Överkropp(lätt)
Vila
Ben(lätt)
Överkropp(tung)
Vila
Vila


som jag kör nu, prio på ben, vader

1Ben,vila (tung)
2Bröst,axlar
3Vila (ev kondition)
4Rygg
5Ben,vader (lätt)
6vila (ev kondition)
7vila

finns ju tusen variationer på program, sök lite vet ja.
testa att köra 2-1-2 ett tag, känn efter, jag tycker man känner rätt fort när man är på väg över gränsen. Det gäller bara att vara lyhörd för vad kroppen säger till en.

Tack för tipsen, men jag tror att jag håller mig till min split. Funkat bra hitills :) Men i framtiden kanske det får bli något i stil med ditt. Dock är jag som sagt osäker på hur jag ska köra. Fast om jag vräker i mig kolhydrater borde 2-1-2 funka? Ska absolut prova ville bara kolla om någon har nå bra erfarenheter kring detta.

L-Sami
2006-08-25, 14:14
Det är bara känna efter hur det känns i kroppen. Bestäm inte i förväg att du ska träna en dag och vila nästa. Om du känner att kroppen orkar köra 2 dagar i rad íntensivt och hårt. Så kör på! ..Kolhydraterna gör att du ökar energin och återhämtning så du borde kunna köra 2 dagar i rad utan problem.

Fjod0r
2006-08-25, 14:19
Tack för tipsen, men jag tror att jag håller mig till min split. Funkat bra hitills :) Men i framtiden kanske det får bli något i stil med ditt. Dock är jag som sagt osäker på hur jag ska köra. Fast om jag vräker i mig kolhydrater borde 2-1-2 funka? Ska absolut prova ville bara kolla om någon har nå bra erfarenheter kring detta.

Du behöver inte vräka i dig något, ät tills du är mätt och glad, alla är så fixerade vid att det ska ätas så jävla mycket. SÅ arbetsamt är det inte för kroppen med 60minuters styrketräning. Kör och testa bara.

BigForre
2006-08-25, 14:41
Alltså...fungerar och fram och tillbaka och tjofräs och tjohej...det är ju ingen i världen som kan ha en aning om hur det fungerar för dig, vi vet inte om du tränar som ett 14-årigt flickebarn när du väl styrketränar, eller som en tokladdad Allan som sett att gymmet har fått ett nytt powerrack, vad du har för bisysslor förutom styrketräning, vad du äter till frukost...

...vad din Hund heter, vilken färg du har på din termos...osv osv osv i all oändlighet...

Du får prova dig fram och lyssna på din kropp, vill du läsa något kan du ju läsa det här; 1 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9145), 2 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9554) och 3 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=12655)...

Lycka till / Forsman

krilleh
2006-08-25, 14:52
Alltså...fungerar och fram och tillbaka och tjofräs och tjohej...det är ju ingen i världen som kan ha en aning om hur det fungerar för dig, vi vet inte om du tränar som ett 14-årigt flickebarn när du väl styrketränar, eller som en tokladdad Allan som sett att gymmet har fått ett nytt powerrack, vad du har för bisysslor förutom styrketräning, vad du äter till frukost...

...vad din Hund heter, vilken färg du har på din termos...osv osv osv i all oändlighet...

Du får prova dig fram och lyssna på din kropp, vill du läsa något kan du ju läsa det här; 1 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9145), 2 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9554) och 3 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=12655)...

Lycka till / Forsman

jag fråga om någon har provat att köra på detta sättet och hur det fungerade.

BigForre
2006-08-25, 14:57
jag fråga om någon har provat att köra på detta sättet och hur det fungerade.

Och om det visar sig att det är "någon" som svarar att det fungerar för honom, fungerar det då för dig?

krilleh
2006-08-25, 15:05
Och om det visar sig att det är "någon" som svarar att det fungerar för honom, fungerar det då för dig?

Nej om om de visar sig att 10 personer svarar och skriver att de funkar perfekt för dem, kontra ingen som skriver om att det är dåligt. Ja, det stödjer då förslaget att jag provar. inte tänkt så långt kanske?

BigForre
2006-08-25, 15:06
Nej om om de visar sig att 10 personer svarar och skriver att de funkar perfekt för dem, kontra ingen som skriver om att det är dåligt. Ja, det stödjer då förslaget att jag provar. inte tänkt så långt kanske?

Men har de samma färg på termos som dig?

Robban
2006-08-25, 15:08
Prova dig fram. Säkraste metoden att ta reda på vad som fungerar för just dig!

krilleh
2006-08-25, 15:08
Men har de samma färg på termos som dig?

Risken finns desto fler som svarar. Om det är 100 personer som skriver då?

Antar att du itne är en sådan person som provat på kreatin och dylikt? jag menar det funkar inte för dem med blå termos.

Baha
2006-08-25, 15:13
2-1-2 med 3-delat program tyckte jag funkade rätt bra förr i tiden, ger en relativt hög frekvens med.

BigForre
2006-08-25, 15:14
Risken finns desto fler som svarar. Om det är 100 personer som skriver då?

Antar att du itne är en sådan person som provat på kreatin och dylikt? jag menar det funkar inte för dem med blå termos.

Pass 1

Benspark 3x10x15kg
Liggande lårcurl 3x10x20kg
Crunches 3x20xkv

Pass 2

Knäböj
1x10x50kg
1x6x80kg
1x6x110kg
5x3x150kg

Benspark
8x8x75kg

Lårcurl
6x6x55kg

Raka marklyft
6x6x90kg


Ser du skillnaden mellan dessa två pass? Det är en av många faktorer vi inte känner till om dig...

BigForre
2006-08-25, 15:28
Risken finns desto fler som svarar. Om det är 100 personer som skriver då?

Antar att du itne är en sådan person som provat på kreatin och dylikt? jag menar det funkar inte för dem med blå termos.

Haha, jag är ju den av oss två som borde ha provat kreatin (nu är det så att jag faktiskt inte har gjort det), eftersom jag vet att ingen kan berätta för mig att kreatin fungerar eller ej, utan är något som jag själv måste prova för att få reda på om jag är nonresponder eller ej...

Ska iväg och styrketräna nu innan det är dags för middag, så lämnar diskussionen. Det är inte bara min mening att bara otrevlig, vilket kanske blev fallet. Hoppas att du förstår ungefär vad jag menar.

krilleh
2006-08-25, 15:32
Haha, jag är ju den av oss två som borde ha provat kreatin (nu är det så att jag faktiskt inte har gjort det), eftersom jag vet att ingen kan berätta för mig att kreatin fungerar eller ej, utan är något som jag själv måste prova för att få reda på om jag är nonresponder eller ej...

Ska iväg och styrketräna nu innan det är dags för middag, så lämnar diskussionen. Det är inte bara min mening att bara otrevlig, vilket kanske blev fallet. Hoppas att du förstår ungefär vad jag menar.

eller så borde du inte ha provat eftersom risken finns att det inte funkar och då har du betalat i onödan :(

krilleh
2006-09-05, 19:57
Hopp. Lyckades köra de en vecka. Idag verka de strula till sig. Körde axlar igår och körde tungt idag på lutande hantelpressen. Nu knakar högre axeln en del och det gör ont när jag svänger på armen. Så möjligen en inflammation i axeln då :)

blir nog tillbaka till varanan dag då detta verkar funkar inte om jag kör så pass tungt som jag gör.

z_bumbi
2006-09-06, 09:50
Kör du axlar dagen innan bröst är det inte så konstigt att axlarna blir lite arga (Vilket någon skrev tididgare) men det kan lika gärna vara en fråga om om att byta split istället för att byta träningsfrekvens för att undvika detta. (Total belastning har också självklart en betydelse.)

Jag gillar tresplit (nu blev alla jätteförvånande) men jag skulle aldrig dela på bröst och axlar om jag skulle köra så pass ofta. Om jag skulle köra 2-1-2 så skulle jag nog stuva om ordningen på det hela så axlarna kommer först ena passet och bröstet först andra passet med en anpassning av övningsvalet för att ännu mer skona axlarna.

T ex (Ett snabbt exempel och jag har inte kollat så noga på total volym.)

Dag 1 - 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Sidolyft 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 1 - 2
Axelpress 3*8
Sidolyft 3*8
Flyes 4*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Det går att göra liknande förändringar under alla dagar så man inte tränar samma övningar hela tiden, att förändra antalet reps och/eller belastningen är andra sätt att få mer frekvent träning att fungdera lättare.

Sen finns det ju inget som säger att man måste göra 2-1-2 om man vill öka frekvensen från 1-1-1 när det går att köra 2-1-1-1-2-1 eller 2-1-2-2 eller..

krilleh
2006-09-06, 13:22
Kör du axlar dagen innan bröst är det inte så konstigt att axlarna blir lite arga (Vilket någon skrev tididgare) men det kan lika gärna vara en fråga om om att byta split istället för att byta träningsfrekvens för att undvika detta. (Total belastning har också självklart en betydelse.)

Jag gillar tresplit (nu blev alla jätteförvånande) men jag skulle aldrig dela på bröst och axlar om jag skulle köra så pass ofta. Om jag skulle köra 2-1-2 så skulle jag nog stuva om ordningen på det hela så axlarna kommer först ena passet och bröstet först andra passet med en anpassning av övningsvalet för att ännu mer skona axlarna.

T ex (Ett snabbt exempel och jag har inte kollat så noga på total volym.)

Dag 1 - 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Sidolyft 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 1 - 2
Axelpress 3*8
Sidolyft 3*8
Flyes 4*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Det går att göra liknande förändringar under alla dagar så man inte tränar samma övningar hela tiden, att förändra antalet reps och/eller belastningen är andra sätt att få mer frekvent träning att fungdera lättare.

Sen finns det ju inget som säger att man måste göra 2-1-2 om man vill öka frekvensen från 1-1-1 när det går att köra 2-1-1-1-2-1 eller 2-1-2-2 eller..

Låter intressant det där. Har funderat på att köra:
Dag 1: bröst och triceps.
Dag 2: Biceps och rygg.
Dag 3: vila.
Dag 4. Axlar, mage, ben
Dag 5. vila

Repetera.

Va tror du? Då blir det alltid vilodagar innan axelpasset och efter. lär ju funka. Och att köra biceps och rygg dagen efter triceps och bröst är väl inga konstigheter? Tänkt rätt mkt på de där och ja gillar att gå ofta på gymmet så tror jag skulle gilla detta mer än att 'bara' köra varanan dag. Axelskadan är det nog inge farligt med heller då de knappt gör nå ont idag, så vilar väl några dagar för att sedan sätta igång igen :D

TrIff
2006-09-08, 00:10
Lånar tråden lite, du får tjugo spänn imorgon.

Gillade nallebjörnens ide och la upp ett till mig själv. Axlarna började nämligen ge upp av att köras på olika dagar som bröst då jag även körde till failure.

Så här ser de ut iaf.. kan det bli för lite volym för bröst det här? Axlarna borde ju klara sig på bara två set sidolyft tycker man ju så känsliga som dom verkar vara.

Tisdag 1:
Hantelpress 3x6
Sned bänkpress 2x8
Sidolyft 2x8
Baksida axlar 2x8
Liggande tricepspress 2x8

Tisdag 2:
Axelpress i smith (bakom) 3x8
Flyes 3x8
Baksida axlar 2x8
Smal bänkpress 2x8