handdator

Visa fullständig version : FTP mellan mig och polaren?


Sir Anselm
2006-08-25, 09:37
Hur kopplar man på enklaste sättet ihop två datorer över internet med hjälp av FTP? Trodde att man bara skulle kunna köra igång FTP-programmet men det verkar inte funka, någon som har koll på detta?

Mental
2006-08-25, 10:06
En kör FTP server och en kör FTP klient.
Den som kör klienten ansluter till serverns IP adress och kan där lägga upp eller ta ned filer.

Sir Anselm
2006-08-25, 10:12
En kör FTP server och en kör FTP klient.
Den som kör klienten ansluter till serverns IP adress och kan där lägga upp eller ta ned filer.

Jaha, ja men dåså!:D Ha ha, närå, skämt åsido, men har u något förslag på hur man enkelt fixar till det? eller är det helt enkelt inte enkelt?:confused:

Xath
2006-08-25, 10:17
Dra ner Filezilla (http://sourceforge.net/projects/filezilla/) (server och klient), installera och konfiga.

Har du en router så behöver du peta in port-forwarding (finns nog på alla nyare routers, bara hoppa in i webgränssnittet på den o leta runt) på den, dvs så att ditt publika ip skickar vidare requests till en viss port till din lokala dator på samma port.

Välj ett portnummer som inte är bland de vanliga då många ISP blockar dessa (dvs inte 21, 80, 25 etc). Ta nån port över 1000.

Det är väl allt egentligen :)

Mental
2006-08-25, 10:19
Jaha, ja men dåså!:D Ha ha, närå, skämt åsido, men har u något förslag på hur man enkelt fixar till det? eller är det helt enkelt inte enkelt?:confused:

Det är nästan aldrig enkelt :p
Leta reda på bulletproof FTP server, och bulletproof FTP client, så kan du och din polare börja exprimentera. Fördel om man har kontakt över typ msn och liknande så man får samma inställningar.

Vill ni vara "optimala" så kör ni varsin server, och varsin client, på olika portar då :) Men det blir till att läsa manual för er tror jag.

aliquis
2006-08-25, 10:46
Spelar väl ingen roll om de kör samma port när det är olika datorer.

ServU är väl inte alltför avancerad heller. Men finns ju annars andra program för att sätta upp "egen p2p".

De bakom winamp har ju något, minns inte vad det heter dock, det verkar inte vara http://waste.sourceforge.net/

En enkel lösning är att ladda ner http://hamachi.cc/, joina samma kanal och sedan dela ut filerna med windows egen fildelning.

FlashFXP är en trevlig ftp-klient.

Piranha
2006-08-25, 10:50
För simpel filesharing som i detta fallet så kan man ju tom anv msn och dela ut.

aliquis
2006-08-25, 10:56
En annan trevlig variant är att be bekantskapskretsen köra hamachi och sedan ha någon i den som kör en DC-server på det nätet, så kan ni ju dela filer med varandra (men där börjar vi väl närma oss för gränsen för vad som får diskuteras på kolozzeum, ni får väl hålla er till att dela ut era grupparbeten och så..) utan att någon annan kan (med viss reservation) komma in och iakta (stavas det så? Eller borde jag skriva iaktaga? Något annat? Jag kunde ju göra det lätt för mig genom att använda bevaka istället.) det hela.

tossefar
2006-08-25, 10:57
En annan trevlig variant är att be bekantskapskretsen köra hamachi och sedan ha någon i den som kör en DC-server på det nätet, så kan ni ju dela filer med varandra (men där börjar vi väl närma oss för gränsen för vad som får diskuteras på kolozzeum, ni får väl hålla er till att dela ut era grupparbeten och så..) utan att någon annan kan (med viss reservation) komma in och iakta det hela.

Har man ändå ett vpn igång så kan man lika gärna köra via samba. :)

Sir Anselm
2006-08-25, 11:17
Hm, nu fick man ju några bra uppslag... Jag trodde helt enkelt att FTP var det snabbaste sättet att föra över saker över nätet, men det kanske inte stämmer?

aliquis
2006-08-25, 11:21
Har man ändå ett vpn igång så kan man lika gärna köra via samba. :)Jag har ju redan nämnt det också, men dcklienten är väl nästan smidigare? Men man kan söka efter filer i det lokala nätverket o så iaf?

Skitsamma, det fungerar och är lätt att sätta upp och det är väl huvudsaken.

aliquis
2006-08-25, 11:25
Hm, nu fick man ju några bra uppslag... Jag trodde helt enkelt att FTP var det snabbaste sättet att föra över saker över nätet, men det kanske inte stämmer?Om det är snabbast vet jag inte, kanske snabbare än HTTP iaf, säkert snabbare än DCC, men i vilket fall som helst så lär skillnaderna vara rätt små.

FTP används väl antagligen för att det var där tidigt, men det är ju ett rätt kasst protokoll från början eftersom det inte är krypterat o grejer (går att få det krypterat nuförtiden dock.)

Kör på det som du tycker är smidigast istället.

Papi
2006-08-25, 12:42
Instämmer med att FlashFXP är en skitbra ftp-klient.
Som ftp-server kan jag rekommendera G6. Mycket enkel att använda.