handdator

Visa fullständig version : Vilken kond.maskin till nästa deff?


Thorwaldsson
2006-08-24, 21:03
Har funderat ett tag på att skaffa antingen en crosstrainer eller en trappmaskin inför deffen som drar igång i februari. Anledningen till att jag vill komplettera mina kommande löppass är att vädret inte alltid är på min sida. Att pulsa runt i en decimeter snö är säkerligen bra för konditionen, men inte alltid för hälsan. OBS. Maskinen skall endast användas till cardio.

För det första, låter det vettigt att lägga ut pengar på detta? Bör jag isf satsa på en trappmaskin eller crosstrainer?
För det andra så tar jag gärna emot tips och erfarenheter.

För att snäva in på utbudet lite så har jag en budget på max 5000 kronor, samt att maskinen måste klara av att bära upp 110 kg (vilket kan komma att bli min slutvikt efter bulken :em: )

Har funderat lite denna crosstrainern: http://www.maxpuls.se/product_info.php?cPath=51_67&products_id=158


Eller möjligtvis denna trappmaskinen: http://www.maxpuls.se/product_info.php?cPath=51&products_id=163

Thorwaldsson
2006-08-24, 21:08
Damn this timeout for editing :furious:

Glömde naturligtvis en sak: Får man något vettigt för endast 5000 kronor, eller är det bara skit?

Einar
2006-08-24, 21:14
Jag hade köpt en träningscykel.

Trappmaskiner är enligt mig skit. Efter en månad började jag få värk i benen. jag kanske är ett dåligt exempel i.o.m. att jag har spikar inopererade i höften men det tyder ändå på att det belastar lederna mer än vad cykling gör, som jag aldrig fått några besvär utav.

Thorwaldsson
2006-08-24, 21:19
Jag hade köpt en träningscykel.

Trappmaskiner är enligt mig skit. Efter en månad började jag få värk i benen. jag kanske är ett dåligt exempel i.o.m. att jag har spikar inopererade i höften men det tyder ändå på att det belastar lederna mer än vad cykling gör, som jag aldrig fått några besvär utav.

Jag tackar för svaret, men träningscykel är inte ett alternativ. Träningscyklar är de enda redskapen för cardio som finns på mitt gym, och de har inte varit en trevlig bekantskap. Vet inte om det har med min teknik att göra, men jag får upp en sådan pump i låren att det är stört omöjligt att cykla längre än 10 minuter om man ska hålla någorlunda tempo.

Absolut inte fel på konditionen. Vid de tillfällen som jag testade så sprang dagligen 9,3 km på 40 min blankt.

Einar
2006-08-24, 21:37
Jag tackar för svaret, men träningscykel är inte ett alternativ. Träningscyklar är de enda redskapen för cardio som finns på mitt gym, och de har inte varit en trevlig bekantskap. Vet inte om det har med min teknik att göra, men jag får upp en sådan pump i låren att det är stört omöjligt att cykla längre än 10 minuter om man ska hålla någorlunda tempo.

Absolut inte fel på konditionen. Vid de tillfällen som jag testade så sprang dagligen 9,3 km på 40 min blankt.

Det kan inte vara så att du ställt in sadeln för lågt? Jag har själv märkt att höjden på sadeln kan göra mycket för hur utförandet blir.

En trampmaskin bränner nog mer i vaderna. Jag skulle rekommendera att du besöker ett gym där de har flera typer och sen väljer efter att du testat alla. En eppiliptisk (säkert fel ord, jag menar iaf en sådan med runda ovala tramprörelser) trampmaskin ska vara bättre för lederna också.

Krokodil
2006-08-25, 20:31
Varför inte hyra, måste du köpa? Du kan hyra en svindyr maskin för några hundra/månad och då kan du byta så fort du tröttnar.

Thorwaldsson
2006-08-26, 13:28
Varför inte hyra, måste du köpa? Du kan hyra en svindyr maskin för några hundra/månad och då kan du byta så fort du tröttnar.

Det visste jag inte om att det fanns företag som gjorde :) Det är abolut ett intressant alternativ.

Några tips på var man kan finna dessa? Ska se efter om google ger något.

Krokodil
2006-08-26, 14:16
Det visste jag inte om att det fanns företag som gjorde :) Det är abolut ett intressant alternativ.

Några tips på var man kan finna dessa? Ska se efter om google ger något.
Jag får inte länka till andra webshoper.



Du har pm.

King Grub
2006-08-26, 14:34
Jag får inte länka till andra webshoper

Gäller bara webshopar som säljer kosttillskott, fyi.

grabben i skogen
2006-08-26, 14:56
http://www.tvins.com/m4n?pid=141