handdator

Visa fullständig version : LadyG grubblar vidare


LadyG
2006-08-24, 20:21
Jag tror jag med hjälp av alla snälla här på kollo börjar få grepp om varför saker inte händer som jag tror de ska hända. Så för att ha en rimlig chans att alls orka med nästa gradering måste jag börja planera nu, till brunt ska man visa samtliga tekniker till alla tidigare bälten samt visa en kata och naturligtvis alla tekniker som hör till brunt. Mycket kondition, styrka och teknik kommer det att krävas. Och det blir nog säkert lättare om JAG är lättare. Men nog om det, det tar ju bara 2 - 2,5 timme av mitt liv om drygt åtta månader *rolleyes*

Jag är ett feminint försöksobjekt som är 1.60 lång och väger enligt senaste vägning 76 Kg (nykissad på morgonen), vilket är 1 kg mer än när jag började! (På den pålitliga vågen, den andra visar allt mellan 76 och 80, så den vågar jag inte lita på längre. Den visar också olika om jag står på ett ben eller två...)

Såhär ser träningen ut f n:

Måndag, morgoncykling (cykla 1 mil, har motionscykel hemma), styrketräning kväll
Tisdag: Ju-jutsu
Onsdag: morgoncykling/HIIT (beror på vad vi gjort på ju-jutsu passet)
Torsdag: Ju-jutsu
Fredag: Vila
Lördag: Morgoncykling, klättra på em
Söndag: Ju-jutsu

Äter cirka 2-3 timmar före träning, oftast ris, någon typ av kött och sallad. Efter träningen häller jag i mig en gainomax (finns det bättre alternativ?) och när jag kommer hem försöker jag få i mig någon typ av lagad mat, t ex rester från lunchen eller i värsta fall smörgåsar.

Jag kan inte träna mer, alltså äter jag fel. Några tips på hur jag ska identifiera vad som är fel i kosten?

Jag äter inte godis, socker och dricker inte läsk. Kolsyrat vatten är gott, om det ska vara något alls. Däremot är jag en sopa på frukost, får bara i mig det de dagar jag cyklat först men då är jag hungrig å andra sidan.

Ush, jag vet knappt vart jag ska börja rota i. Hjälp! *cry*

King Grub
2006-08-24, 20:26
Intressantare än vad du tränar är hur mycket du äter. Om du inte går ner i vikt, trots att du vill, äter du för mycket. Du gör inte av med mer energi än du stoppar i dig, vilket är en förutsättning för viktnedgång. Om du äter godis, socker, osv, är ointressant i just det sammanhanget. Det är energimängden i jämförelse med energiförbrukningen som avgör om du går ner eller upp, inte vad du äter eller när. Givetvis är nyttig mat överlägsen onyttig, men det är inte en faktor just när det gäller att ta reda på anledningen till att viktupp- eller nedgång uteblir.

LadyG
2006-08-24, 20:46
En vanlig dag äter jag ungefär så här:

Frukost: -
Mellanmål: -
Sen lunch (3h före träning): Antagligen ris men kött, pasta med köttfärssås, chili con carne, lasagne eller något åt det hållet.
Efter träning: gainomax
Kvällsmat: Med största sannolikhet rester från sena lunchen, eller rågkusar (2st med ost eller skinka)

Jag kan dra mig eftersom jag bestämmer arbetstiderna själv (jobbar hemifrån), så jag stiger inte upp före 9 om jag inte måste.

King Grub
2006-08-24, 20:48
Då är det bara att dra ner på portionsstorlekarna. Det låter inte som om det är något fel på det du äter. Om portionerna dom mål du äter blir stora, kanske det är lättare att minska dygnets totala energiintag om du portionerar ut det på fler men mindre mål. Annars spelar det ingen roll i viktminskningssyfte om du äter 3 eller 4 eller 5 eller vad antal mål, förutsatt att den totala mängden energi är lika stor.

Det är inte något enskilt livsmedel eller någon speciellt tidpunkt det handlar om, utan om det faktum att går du inte ner i vikt, äter du minst lika mycket kalorier totalt som den mängd kalorier du förbrukar per dygn.

regus
2006-08-24, 20:57
summa av kardemumma,

Ät mindre eller förbränn mer.

King Grub
2006-08-24, 21:02
Ha också i åtanke, att om det är en idrottslig hårdsatsning som är på gång, där prestationen är viktig, rimmar en toppning av prestationen illa med ett energiunderskott.

Fredrik_
2006-08-24, 21:03
Tycker det ser ut som om du äter extremt lite för att vara så aktiv som du är. En gainomax och två rågkusar med ost är inte mycket. Hur ser portionsstorleken ut på lunchen?

LadyG
2006-08-24, 21:38
Ha också i åtanke, att om det är en idrottslig hårdsatsning som är på gång, där prestationen är viktig, rimmar en toppning av prestationen illa med ett energiunderskott.

Jo, det är därför jag börjar redan nu, så jag ska kunna ladda i lugn och ro fram emot mars-april. Om allt går som jag vill, men det har det inte gjort hittils, så ska jag vara lättare och redo att börja ladda. Det får innebära något kilos viktuppgång, om det är muskler, men då ska fettprocenten vara lägre än den är nu.

Tycker det ser ut som om du äter extremt lite för att vara så aktiv som du är. En gainomax och två rågkusar med ost är inte mycket. Hur ser portionsstorleken ut på lunchen?

Förmodligen för stor, om jag ska vara helt ärlig. Fast rågkusar är brutalt mättande ska du veta, och är jag inte väldigt hungrig orkar jag bara en. :D

Efter att ha spånat runt blad trådarna här börjar jag undra om jag kanske inte oavsiktligt råkat göra bort mig i min iver och ställt in kroppen på svält, som jag läste att man kunde göra?

King Grub
2006-08-24, 21:39
Det matschema du beskriver ställer inte in något på svält.

LadyG
2006-08-24, 21:40
Bra då slipper jag oroa mig för det iaf :D

LadyG
2006-08-24, 22:05
Det är inte något enskilt livsmedel eller någon speciellt tidpunkt det handlar om, utan om det faktum att går du inte ner i vikt, äter du minst lika mycket kalorier totalt som den mängd kalorier du förbrukar per dygn.

Så otroligt irriterande. *grr27*

Nå, jag ska inte skjuta budbäraren, det är helt och hållet mig det beror på så ska någon ha käftsmäll så är det jag.

Så otroligt irriterande bara, att ha tränat och strävat i 8 månader, men jag är nästan lika långt från målet som när jag började. Det jag åstadkommit stod INTE på listan - visst är det kul att det händer bra saker men det var inte DET jag försökte göra!

Ibland undrar jag om jag är riktigt frisk i huvudet som envisas och försöker.

L-Sami
2006-08-24, 22:11
Så otroligt irriterande. *grr27*

Nå, jag ska inte skjuta budbäraren, det är helt och hållet mig det beror på så ska någon ha käftsmäll så är det jag.

Så otroligt irriterande bara, att ha tränat och strävat i 8 månader, men jag är nästan lika långt från målet som när jag började. Det jag åstadkommit stod INTE på listan - visst är det kul att det händer bra saker men det var inte DET jag försökte göra!

Ibland undrar jag om jag är riktigt frisk i huvudet som envisas och försöker.


Låter jobbigt! Försök räkna ut ditt dagsbehov av kalorier och sen ligga på -500 kcal av det. Börja väg maten och räkna kalorier, på det sättet ligger du i allafall på den säkra sidan.

LadyG
2006-08-24, 22:30
Jag är otroligt frustrerad just nu (nej det beror inte på att jag inte får sparras förrän på söndag pga ett dumt stygn!) och jag blev ännu mer förbaskad när jag insåg att jag inte ens vet vilket dagsbehov jag har.

Inte ditt fel L-Sami, du bara pekade påytterligare en detalj jag måste ta tag i. Tack och bock.

Jag antar att det inte är så bra att chansa på en siffra så då måste jag börja räkna.

Återkommer när jag hittat den där tråden med siffror, nått om multiplikator och basal förbränning och var det nu var...

L-Sami
2006-08-24, 22:34
Jag är otroligt frustrerad just nu (nej det beror inte på att jag inte får sparras förrän på söndag pga ett dumt stygn!) och jag blev ännu mer förbaskad när jag insåg att jag inte ens vet vilket dagsbehov jag har.

Inte ditt fel L-Sami, du bara pekade påytterligare en detalj jag måste ta tag i. Tack och bock.

Jag antar att det inte är så bra att chansa på en siffra så då måste jag börja räkna.

Återkommer när jag hittat den där tråden med siffror, nått om multiplikator och basal förbränning och var det nu var...


Frustration minskar när man börjar ha ordning på saker! Planera från punkt till punkt för dig själv hur du tänker gå tillväga med dagsbehov räkning, matvägning och kaloriräkning.

MrBoris
2006-08-24, 22:38
Frustration minskar när man börjar ha ordning på saker! Planera från punkt till punkt för dig själv hur du tänker gå tillväga med dagsbehov räkning, matvägning och kaloriräkning.

OT: jag är imponerad, nästan ikapp mig i antal posts o du har varit medlem i 1månad:thumbup:

LadyG
2006-08-24, 23:01
Frustration minskar när man börjar ha ordning på saker! Planera från punkt till punkt för dig själv hur du tänker gå tillväga med dagsbehov räkning, matvägning och kaloriräkning.

HA! Jag visste väl att jag hade läst hur man räknade ut sin förbränning minus de 500 som krävs för att gå ner i vikt! (Hittade deffguiden - igen) :)

En vanlig, träningsfri dag: 1633 (aktivitetsnivå 1,4)
Träningsdag: 2242 (aktivitetsnivå 1,8)

Nu ska jag bara jaga fram det där fina excelarket, börja planera så gott jag kan och undersöka vilket utrymme jag egentligen har i de ramarna.

Om jag räknat fel får ni skrika åt mig, jag räknade med 76 Kg och 33 år. Matte är inte min starka sida, men excell kan räkna.

Milia
2006-08-25, 08:20
Jag fick rådet att sänka med 300 första veckan, och veckan därefter med 100 och sedan 100 till den tredje veckan.
Så kanske inte hoppet känns lika stort. Totalt sett blir det till slut -500 kcal i alla fall.
Tycker du ska starta en journal, för jag vil följa din satsning:D

Mental
2006-08-25, 08:53
Stora portioner är tillfredställande, jag gillar känslan av att vara "utfylld" eller vad fan man ska säga :D Och då man inte kan topfylla magen med potatismos och köttbullar på mitt schema så får det bli brutala mängder goda grönsaker, brocoli är en favorit, äter säkert ett kilo i veckan. Fins massor av goda grönsaksblandningar med. Och nu är ju rotsaker billiga, så det är bara att riva morötter i köttfärsåsen, lassa i champinjoner och minimajskolvar, så har man en rejäl volym med inte allt för mycket energi.

Sniggel
2006-08-25, 09:20
Håller med Mental. Lägg upp en mindre mängd mat som du tror att du inte blir mätt på (kanske lite mer än hälften av vad du brukar äta), lägg sedan till goda grönsaker som mättar bra på resten av tallriken (inte de tråkiga vattniga gurkorna och tomaterna) och du kommer att bli mätt iaf.
Ät i lugn och ro för ofta när man är hungrig äter man så snabbt att man inte hinner känna av mättnadskänslan.

Detta är tips för att inte bli för hungrig, huvudsaken är ju att det blir kaloriminus av det hela.

L-Sami
2006-08-25, 10:20
Det är också viktigt att när man ligger på energiunderskott att äta ofta så att man slipper känna hungern och upp-o-ner humöret. Mycket grönsaker som de ovanstående också säger och lagom mängd protein från magra källor. Det kommer säkert hålla hungern borta fram till nästa måltid. Pytte små portioner var tredje timme.

Slimfit
2006-08-25, 11:45
När jag låg på deff och kände att hungerskänslorna tog överhanden plockade jag oftast fram ett äpple som jag omsorgsfullt skalade och skivade i småbitar. Det tog ett tag att skiva upp äpplet och äter man sakta så stoppar det hungern, iaf för mig. Kan vara värt att pröva om du gillar äpplen!

Annars gäller det nog att, som tidigare postare redan skrivit, att hitta ett sätt att känna sig mätt trots ett låg kaloriintag, dvs mycket grönsaker men även fibrer skulle jag vilja tillägga. Wasa Sportknäcke, fullkornspasta osv funkar bra för det ändamålet.

L-Sami
2006-08-25, 12:50
När jag låg på deff och kände att hungerskänslorna tog överhanden plockade jag oftast fram ett äpple som jag omsorgsfullt skalade och skivade i småbitar. Det tog ett tag att skiva upp äpplet och äter man sakta så stoppar det hungern, iaf för mig. Kan vara värt att pröva om du gillar äpplen!

Annars gäller det nog att, som tidigare postare redan skrivit, att hitta ett sätt att känna sig mätt trots ett låg kaloriintag, dvs mycket grönsaker men även fibrer skulle jag vilja tillägga. Wasa Sportknäcke, fullkornspasta osv funkar bra för det ändamålet.

Fullkornspasta mättar inte mig i jämförelse med potatis. 200g Pasta = 700 kcal --- 200g Potatis = 150 kcal. Potatis är mycket bättre alternativ :)

Slimfit
2006-08-25, 13:03
Fullkornspasta mättar inte mig i jämförelse med potatis. 200g Pasta = 700 kcal --- 200g Potatis = 150 kcal. Potatis är mycket bättre alternativ :)

Jo såklart, där säger jag inte emot, potatis är kungligt. Men det kan vara skoj med lite omväxling också ;)

Rostade rotsaker i ugn tillhör mina favoriter. Klyftor/skivor av potatis, morot, palsternacka, kålrot och vitlök som man penslar med olja och strör flingsalt över, mums!

FreCKo
2006-08-25, 13:04
kan det inte vara för att du skippar frukosten? Försök att pressa i dig en liten skål gröt, det räcker. Man går inte ner mer i vikt för att man skippar en måltid, så du borde försöka käka något litet till frukost också...

L-Sami
2006-08-25, 13:07
Jo såklart, där säger jag inte emot, potatis är kungligt. Men det kan vara skoj med lite omväxling också ;)

Rostade rotsaker i ugn tillhör mina favoriter. Klyftor/skivor av potatis, morot, palsternacka, kålrot och vitlök som man penslar med olja och strör flingsalt över, mums!

Ja, för omväxling säger jag inte emot :) bara göra en som vill gå ned i vikt medveten att potatis är det bästa alternativet när det gäller en kolhydratkälla.

L-Sami
2006-08-25, 13:10
kan det inte vara för att du skippar frukosten? Försök att pressa i dig en liten skål gröt, det räcker. Man går inte ner mer i vikt för att man skippar en måltid, så du borde försöka käka något litet till frukost också...

En frukost innehåller väl också kalorier och om man inte äter frukost så minskar man också dagskalori intaget, men det är ändå bra att äta det för att hålla blodsockret i jämn nivå samt slippa hungern.

LadyG
2006-08-25, 13:21
Tack för alla bra råd, jag håller fortfarande på att leta bra matvaror som jag kan knapra på. Broccoli, blomkål, brysselkål och vitkål är förvisso favoriter på längden och tvären, jag kanske kan satsa mer på det?

Ni som är erfarna, hur bra fungerar den gamla tallriksmodellen för alla som vill gå ner i fettvikt? (Jag tänker på ghalva tallriken grönsaker, en fjärdeles pasta/potatis/ris och en fjäldedel kött/sås) Var det så du menade Sniggel?

Kanske en dum fråga, men kan man äta för mycket morötter? Morötter går ju att äta som godis, nästan hur mycket som helst (så fort munnen läkt) fast man kanske överdoserar betakarotenet? Eller kissar man ut överskottet?

Jag är mindre frustrerad idag, fast inte nöjd på den punkten. Jag är å andra sidan glad för hinken vatten, så det kanske blir en journal för att hålla motivationen och fokuseringen på rätt saker.

Men framför allt är jag glad för allt stöd! Det blir lite lättare att ta itu med trassliga matvanor om man vet att det finns fler som klarat av det :)

LadyG
2006-08-25, 13:27
kan det inte vara för att du skippar frukosten? Försök att pressa i dig en liten skål gröt, det räcker. Man går inte ner mer i vikt för att man skippar en måltid, så du borde försöka käka något litet till frukost också...

Jag mår bara illa om jag äter för snabbt efter att jag vaknat. Kaffe går alltid ner och vatten.

Däremot går det alldeles utmärkt att äta efter cykelturerna på morgonen, då brukar det gå bra med både ägg och lättfil med havreflingor (ibland med Wasa knäcke nersmulat i).

Jag vet inte än om portionsstorlekarna skiljer sig mellan dagarna.

King Grub
2006-08-25, 13:36
Vitamin A går att överdosera och kan bli toxiskt i för stora doser, men den risken finns inte i praktiken med beta-karoten.

L-Sami
2006-08-25, 13:44
Tack för alla bra råd, jag håller fortfarande på att leta bra matvaror som jag kan knapra på. Broccoli, blomkål, brysselkål och vitkål är förvisso favoriter på längden och tvären, jag kanske kan satsa mer på det?

Ni som är erfarna, hur bra fungerar den gamla tallriksmodellen för alla som vill gå ner i fettvikt? (Jag tänker på ghalva tallriken grönsaker, en fjärdeles pasta/potatis/ris och en fjäldedel kött/sås) Var det så du menade Sniggel?

Kanske en dum fråga, men kan man äta för mycket morötter? Morötter går ju att äta som godis, nästan hur mycket som helst (så fort munnen läkt) fast man kanske överdoserar betakarotenet? Eller kissar man ut överskottet?

Jag är mindre frustrerad idag, fast inte nöjd på den punkten. Jag är å andra sidan glad för hinken vatten, så det kanske blir en journal för att hålla motivationen och fokuseringen på rätt saker.

Men framför allt är jag glad för allt stöd! Det blir lite lättare att ta itu med trassliga matvanor om man vet att det finns fler som klarat av det :)

Idéen med tallriksmodellen är bra om man har koll på hur mycket kalorier det finns på tallriken, annars om man lastar på halva tallriken med kolhydrater och protein utan att väga maten och räkna kalorier så kan det bli mer kalorier än vad man tror.

LadyG
2006-08-25, 19:28
Vitamin A går att överdosera och kan bli toxiskt i för stora doser, men den risken finns inte i praktiken med beta-karoten.

Underbart, för morotsstavar är gott att smaska på när man är sugen.

Idéen med tallriksmodellen är bra om man har koll på hur mycket kalorier det finns på tallriken, annars om man lastar på halva tallriken med kolhydrater och protein utan att väga maten och räkna kalorier så kan det bli mer kalorier än vad man tror.

Det har du en poäng i förståss. :)

När ska man väga maten? När den är lagad eller råvarorna?

King Grub
2006-08-25, 19:32
När ska man väga maten? När den är lagad eller råvarorna?

Näringsvärden i tabeller och på förpackningar gäller otillagad vara, om annat inte uttryckligen anges.

LadyG
2006-08-25, 19:56
Oj, då måste jag räkna om hela lunchen. :em:

Jaja, man lär så länge man lever.

L-Sami
2006-08-25, 20:13
Näringsvärden i tabeller och på förpackningar gäller otillagad vara, om annat inte uttryckligen anges.

Men alltså om man köper kycklinfilépåse från ICA som väger 1000g och när kycklingarna har smält så väger de bara 500g för allt vatten som har försvunnit

Räknas en frysen kyckling som otillagad?

LadyG
2006-08-25, 20:17
Är det inte tinad, ren köttvara man ska väga isf?

King Grub
2006-08-25, 20:24
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35956&highlight=fryst+kyckling

LadyG
2006-08-25, 20:46
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35956&highlight=fryst+kyckling

Tack!

Då vet jag hur jag ska fortsätta. Dagens uträkningar blir nog svåra att rätta till, men det gör inte så mycket.

myling
2006-08-26, 18:06
Fullkornspasta mättar inte mig i jämförelse med potatis. 200g Pasta = 700 kcal --- 200g Potatis = 150 kcal. Potatis är mycket bättre alternativ :)

200 g KOKT pasta = ca 250 kcal (50g KH). *rolleyes*
Jag skulle aldrig palla att sätta i mig 200g okokt pasta...*slap*

LadyG
2006-08-26, 18:27
Om jag inte missförstått saken är potatis näringsrikt men energifattigt, medan pasta är energitätt men näringsfattigt.

Pasta är suveränt före träning, då har man energi hela passet ut. :)

myling
2006-08-26, 20:28
Om jag inte missförstått saken är potatis näringsrikt men energifattigt, medan pasta är energitätt men näringsfattigt.

Pasta är suveränt före träning, då har man energi hela passet ut. :)

Mja, visst ger pasta mer kolhydrater/ 100g men det är väl snarare så att potatis mättar bättre än pasta, dvs du äter mindre av det än du skulle av pasta och får därför i dig mindre kcal (och kolhydrater).